Даний урок розширює знання учнів про природоохоронні території та заходи, знайомить з Червоною книгою України, виховує бережне ставлення до природи. Урок підходить для вчителів, які працюють з підручником - Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь – Кам'янець – Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.
Тема: Основи охорони природи.
Мета: ознайомити учнів із основними формами охорони природи; ознайомити із природоохоронними територіями України; ознайомити учнів з офіційними документами Міжнародною Червоною книгою, Червоною книгою України, розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння працювати в групах, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати відповідальне ставлення до довкілля і бажання брати участь у природоохоронній роботі.
Базові поняття і терміни: охорона природи, Червона книга України, заповідник, заказник, національний парк, пам’ятки природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, соціальна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.
Епіграф уроку:
«Людина нещасна лише тому,
що відреклася від природи»
(П. Гольбах, французький філософ)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування учнів на роботу.
Фото трьох дітей в різних емоційних станах.
1. Роздивіться фото.
2. Опишіть настрій дітей (розсіяний, сонливий, уважний)
3. Які фото зайві на нашому уроці?
4. З яким настроєм ви прийшли на урок?
Залишається одне фото дівчинки з книжкою.
Якими ви повинні бути на уроці? (Уважними, спокійними, серйозними, зосередженими). Тепер ми налаштовані на співпрацю.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра літачок (На виготовленому паперовому літаку записані питання, на які учень, котрий впіймає літачок повинен дати відповідь)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
Розповідь учителя. Земля дідів і прадідів наших, наша Батьківщина. На ній жили і виростали наші батьки, на ній зробили свої перші кроки і ми. На ній зростають нові покоління людей. Люди на цих землях жили споконвіку. Але в часи наших дідів і прадідів не виникало екологічних проблем. Люди жили з природою, не відділяли себе від неї. Вони брали від природи її дари і розуміли, що краще і розумніше вони ставитимуться до неї, то краще буде їм. Людина – часточка природи, плоть її плоті. Не вінець, не перетворювач і не володар! А лише її часточка. Це предковічне. Але чому так часто ми стаємо свідками необдуманого втручання людини у внутрішній світ природи? Мабуть, тому, що насамперед дбаємо про результати роботи, а не про наслідки нашого втручання в природне середовище. Незнання навколишнього світу, його особливостей призводять до великих екологічний катастроф.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Охорона природи, її основні форми (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Охорона природи – це система заходів, що здійснюється з метою збереження, розумного використання і відтворення природних ресурсів.
Основні форми охорони природи:
2. Червона книга України (Рольова сценка)
Вчитель. В 1948 році вчені всього світу створили Міжнародний союз охорони природи. За його завданням зоологи, ботаніки, екологи вивчали рідкісні або зникаючі види рослин і тварин, які потребують негайної допомоги. Зібрану інформацію надрукували у вигляді списків під назвою „Червона книга фактів”. Це і була перша Червона книга.
Проблемне запитання: - Чому книгу назвали червоною?
Червоний колір – сигнал небезпеки. Червона книга попереджає людей про те, що рослини і тварини занесені на її сторінки в небезпеці, потребують їх допомоги.
В 1966 році була видана Міжнародна Червона книга. Сторінки в неї різнокольорові.
Отже, вирушаємо у нашу подорож «Кольоровими сторінками Червоної книги України».
Розповідь учнів.
Червоні сторінки містять зниклі види (вони не траплялися у природі протягом кількох років, проте, можливо, збереглися у недоступних місцях).
Жовті сторінки містять види, які перебувають під загрозою зникнення (кількість особин швидко скорочується, подальше існування їх неможливе без здійснення спеціальних охоронних заходів).
Білі сторінки – списки рідкісних видів (не перебувають під прямою загрозою зникнення, але трапляються в такій незначній кількості або на обмежених площах, що можуть незабаром зникнути).
Сірі сторінки – невизначені, маловідомі види (через обмежені відомості про них неможливо оцінити їх сучасний стан).
Зелені сторінки – містять поновлені види, ті, що раніше належали до зникаючих, але завдяки вжитим заходам нині вважаються врятованими від зникнення.
Чорні сторінки – зниклі види.
У 2009 році до Червоної книги України занесено 542 види тварин, 826 видів рослин і грибів.
Вчитель. Дякую за невеличкий екскурс по Червоній Книзі. А ми продовжуємо.
3. Природоохоронні території (Робота в групах з підручником та додатковою літературою)
Завдання І групи. Охарактеризувати національні природні парки.
Завдання ІІ групи. Охарактеризувати природні заповідники.
Завдання ІІІ групи. Охарактеризувати заказники та пам’ятки природи.
Презентація І групи.
Національний природний парк – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс і може використовуватися для спілкування людини з природою.
Національними природними парками в Україні є: Карпатський, Шацький, Синевир, Азово-Сиваський, Вижницький, Подільські Товтри, Святі гори, Яворівський та ін.
Повідомлення учнів про національні природні парки.
Презентація ІІ групи.
Природні заповідники – територія, на якій зберігаються в природному стані весь її природний комплекс і заборонено будь-яку господарську діяльність людини.
Природні заповідники України: Кримський, Український степовий, Канівський, Луганський, Ялтинський, Подільський, Медобори.
Біосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський, Карпатський, Дунайський.
Повідомлення учнів про природні заповідники.
Презентація ІІІ групи.
Заказники – природна територія, створена для збереження і відтворення природних комплексів або окремих видів організмів.
Пам’ятки природи – охоронні території окремих унікальних природних ділянок.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Заповнення таблиці. (Полистайте Червону книгу та виберіть із кожної категорії приклади організмів свого регіону)
Категорія |
Приклади |
(І) Зникаючі: види, які перебувають під загрозою зникнення |
|
(ІІ) Вразливі: види, чисельність яких швидко зменшується |
|
(ІІІ) Рідкісні: види, популяції яких невеликі, які у даний час не відносяться до категорії «зникаючих» чи «вразливих», хоча їм і загрожує небезпека |
|
VІ. Підсумки уроку.
Зникнення видів тварин відбувається доволі швидкими темпами. Це пов’язано з тим, що людина руйнує природне середовище їх існування, а іноді знищує окремі види. Щоб призупинити процес винищення тварин, розширюють природоохоронні території із заповідним статусом. А тварини окремих видів, який найбільше загрожує зникнення, розводять у неволі.
Мотивація і оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до узагальнюючого уроку: опрацювати § 57 - § 62.