17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Урок з біології для 7 класу "Вплив людини та її діяльності на організми"

Про матеріал

Урок спрямований на формування в учнів екологічної свідомості. Розробка доповнена фізкульт хвилинкою. Підходить для вчителів, які працюють з підручником - Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь – Кам'янець – Подільський : Абетка, 2015. – 288 с. : іл.

Перегляд файлу

Тема: Влив людини та її діяльності на організми.

Мета: розглянути вплив людини на організми; сформувати світогляд, на якому базуватимуться екологічне мислення та екологічна культура учнів; розвивати екологічну свідомість; здійснювати екологічне, моральне виховання учнів.

Обладнання і матеріали: малюнки, підручник, зошит.

Базові поняття й терміни: антропічні чинники, екологічна етика.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, комунікативна, загальнокультурна, соціальна, здоров'язбережувальна, науково-природнича.

Епіграф уроку:

«Не роби іншим того,

чого не бажаєш собі»

(Конфуцій)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні чудовий весняний день: за вікном ясно світить сонечко, співають птахи, прокидається природа. Давайте ж побажаємо одне одному чудово настрою та плідної співпраці на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Дати визначення термінам: екосистема, продуценти, консументи, редуценти, біологічний колообіг речовин, біологічний потік енергії, ланцюг живлення.
  2. Скласти ланцюг живлення із запропонованих тварин:

а) синиця, листя дерев, яструб, гусінь;

б) дафнії, щука, водорості, дрібна риба;

в) рослини, жаба, сова, цвіркун, змія;

г) органічні рештки, перепілка, дощовий черв’як, лисиця;

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Екологічна організація «Грінпіс» має такий девіз: «Ми не отримали Землю в спадок від батьків, ми взяли її в борг у наших дітей!»

Поясніть значення виразу.

Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Антропічні чинники, їх види (Розповідь вчителя із складанням схем)

Антропічні чинники – сукупність впливів господарської діяльності людини на природу, що змінює стан середовища існування різних видів живих істот.

Вплив людини

 

 

 

 

 

 

Вплив людини

 

 

 

 

 

 

Фізкульт хвилинка

- Якщо ти не збираєш великих букетів – плесни у долоні над головою.

- Якщо ти милуєшся красою природи рідного краю – торкнися кінчиком язичка свого носа.

- Якщо ти доглядає за кімнатними рослинами – то лівою рукою через голову потримай себе за мочку правого вуха.

- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки – тупни ногою.

- Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо себе – підніми руку.

- Якщо ти підібрав приблудне кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині – протягни руку вперед.

- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, все живе – простягни руку своїм сусідам, візьми їх за руки.

- Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу.

2. Екологічна етика, її значення (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Проблема стосунків між людиною і твариною постала не сьогодні, але й дотепер її не розв’язано. Ця проблема є актуальною не лише для людства взагалі, а й для кожного з нас зокрема.

Успіхи у справі побудови гармонійних стосунків між людиною і природою сприяли розвитку нової сфери і культури.

Екологічна етика – вчення про моральні стосунки людини з природою, що засновані на розумінні рівноправності та рівноцінності всього живого.

Людина настільки є людиною, наскільки гуманно вона ставиться до слабших за неї – до тварин. Люди, котрі закликають заборонити полювання як безглузде жорстоке вбивство тварин, піклуються не тільки про тварин. Їх непокоїть моральний стан тих, хто вважає за доблесть убити беззахисну тварину, озброївшись сучасною технікою.

Проблемне запитання: - Чому зникають види тварин? (Обговорення думок дітей)

Головною причиною зникнення великої кількості видів тварин є руйнування людиною природного середовища їх існування внаслідок господарської діяльності.

Цікавий факт! Уперше винищення біологічного виду людиною було зареєстроване в 1681 році. Жертвою став нелітаючий птах дронт – родич наших голубів. Цей великий безкрилий птах, що живився травою та листям, був поширений на острові Маврикій в Індійському океані. За 50 років, вид, що проіснував мільйони років, зник. Європейці-колонізатори полювали на дронтів, убиваючи їх палицями. Від цих великих птахів залишилося кілька усохлих шматків шкіри, дзьоби та лапи, які зберігаються в зоологічних музеях як цінна реліквія.

Цікавий факт! Через 100 років мисливці винищили морську корову Стеллера – унікального морського ссавця. Ці неквапливі тварини жили тільки на обмилинах Командорських островів на півночі Тихого океану. Невеликі стада морських корів паслися на мілині, поїдаючи водяну рослинність. Вони були надто легкою і багатою здобиччю, тому зникли за якихось 26 років. Жоден біологічний вид не зазнав такого шкидкого винищення.

Цікавий факт! Найжахливішою є історія зникнення мандрівного голуба. Він вважався одним з найпоширеніших птахів на нашій планеті. У період розмноження зграя птахів займала для гніздування лісові площі в кілька квадратних кілометрів. Люди бездумно і жорстоко вбивали мандрівних голубів. Били каменями і палицями, стріляли з пістолетів. Уночі їх обкурювали сіркою, ловили тенетами, били жердинами. За одну ніч знищували до мільйона птахів! Наприкінці 19 століття кількість мандрівних голубів почала різко скорочуватися, і жодні охоронні заходи не врятували цього птаха від вимирання.

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Фронтальна бесіда:

- Що таке антропічні чинники?

- Що таке екологічна етика?

- Що таке етичне ставлення людини до природи?

- Які причини зникнення тварин з лиця Землі?

2. Співставте приклади позитивного і негативного впливу людини між собою: вирубування лісів, засолювання ґрунтів, створення заповідників і заказників, забруднення атмосфери вихлопними газами автомобілів, засадження лісів, розмноження тварин зникаючих видів у неволі, збирання первоцвітів.

VII. Підсумки уроку.

Діти, запам’ятайте: у тварин є мораль, їм притаманні почуття гумору, спритність, любов, вони здатні тужити. Не можна розділяти тварин на корисних і шкідливих, розумних і нерозумних. Тож бережіть кожну живу істоту, ставтеся до них як до рівноправних партнерів.

Мотивація і оцінювання.

Надавання та пояснення домашнього завдання.

Завдання для всього класу:

  • Вивчити параграф 61.
  • Дати відповіді на питання стор. 265.

Індивідуальні та творчі завдання:

  • Підготувати повідомлення про вимерлих тварин (тур, зебра квага, сумчастий тасманійський тигр, безкрила гагарка, тарпан, вовк фолкленський)
  • Виконати проект «Зелені технології у сучасному будівництві» або «Як охороняти тваринний світ?»
  • Скласти «Природоохоронну пам’ятку», де вказати якомога детальніше вказати, які правила поведінки в природі слід дотримуватися. 

 

docx
Додано
6 березня 2018
Переглядів
1618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку