Урок з біології для 9 класу на тему "Вуглеводи та ліпіди"

Про матеріал

Дана розробка уроку ознайомлює учнів із різноманіттям і функціями вуглеводів та ліпідів; із особливостями будови й хімічними властивостями вуглеводів та ліпідів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звертає увагу на значення вуглеводів та ліпідів для життєдіяльності живих організмів. Розвиває пам'ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію. Виховує розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формує науковий світогляд, інтерес до предмета.

Перегляд файлу

Тема: «Вуглеводи та ліпіди»

Мета: Освітня. Ознайомити учнів із різноманіттям і функціями вуглеводів та ліпідів; проаналізувати особливості будови й хімічні властивості вуглеводів та ліпідів, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; звернути увагу на значення вуглеводів та ліпідів для життєдіяльності живих організмів.

Розвиваюча. Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію.

Виховна. Виховувати розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому, формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.

Обладнання й матеріали: таблиці, які ілюструють особливості будови, різноманіття та функції вуглеводів та ліпідів, підручники біології.

Базові поняття й терміни: вуглеводи, моносахариди, полісахариди, олігосахариди, пентози, гексози, гептози, ліпіди, жири, жирні кислоти, гліцерин, воски, стероїди, терпени, мембрани, гормони.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, здоров’язбережувальна, комунікативна, природничо-наукова, екологічна грамотність.

Девіз уроку:

«Для того щоб навчити іншого,

потрібно більше розуму, ніж для того,

щоб навчитися самому»

(М. Монтель)

Хід уроку

І. Організаційних момент.

Створення позитивної аури на уроці. Наприклад „ Які ви сьогодні красиві. Будете ще кращими коли всі разом посміхнетесь мені ”

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

(Питання для бесіди)

1. Що таке органічні речовини?

2. Що таке біополімери?

3. Порівняйте гомо- та гетерополімери.

4. Яке значення пігментів, вітамінів для життєдіяльності організмів?

5. Яке значення алкалоїдів та антибіотиків?

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення учням класу теми і мети уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Вуглеводи, їх будова та властивості. (Розповідь вчителя)

Назва «ву­глеводи» походить від того, що більшість речовин цього класу є спо­луками вуглецю та води і відповідають формулі (СН20)п, де п дорів­нює 3 або більше.

У тваринних клітинах вуглеводи присутні в незначній кількості (близько 1% сухої маси, в клітинах печінки та м'язів — до 5%), у ро­слинних їх значно більше (у листках, насінні, плодах — майже 70%, а у бульбах картоплі — до 90%).

Вуглеводи поділяють на три основні класи: моносахариди, олігосахариди та полісахариди.

Моносахариди - тверді кристалічні речовини, без кольору, легко розчиняються в воді, але не розчиняються в неполярних розчинниках, які як правило мають солодкий смак. Залежно від кількості атомів карбону поділяються на тріоди, тетрози (3С), пентози (5С), гексози (6С).

У природі найбільш поширені гексози, а саме глюкоза і фруктоза. Солодкий смак ягід, меду залежить від вмісту в них цих сполук. Серед пентоз важливе значення мають рибоза і дезоксирибоза, які входять до складу нуклеїнових кислот та аденозинттрифосфорної кислоти (АТФ).

Олігосахариди - сполуки, в яких кілька залишків молекул моносахаридів з’єднанні між собою ковалентними зв’язками. Серед них найпоширеніші дисахариди, які утворюються внаслідок сполучення залишків двох молекул моносахаридів. Наприклад: буряковий цукор – сахароза (складається із залишків глюкози та фруктози); молочний – лактоза (із залишків глюкози та галактози).

Полісахариди - молекули, молекулярна маса, яких може сягати кількох мільйонів. Полісахариди розрізняються між собою складом мономерів, довжиною та розгалуженістю ланцюгів. На відміну від моно- та олігосахаридів, полісахариди майже не розчинні у воді й не мають солодкого присмаку.

Функції вуглеводів:

  • Енергетична функція. 1 гр вуглеводів вивільнює 17,6 кДж енергії.

Під час інтенсивної праці, нервового напруження, при голодуванні посилюється розщеплення глікогену в печінці та м’язах. Вуглеводи на відміну від ліпідів і білків, здатні також і до без кисневого розщеплення, що має винятково важливе значення для організмів, які живуть в умовах дефіциту кисню.

  • Резервна функція. У клітинах тварин і грибів накопичується глікоген, а у рослин – крохмаль.
  • Будівельна функція полягає в тому, що вони входять до складу певних структур (хітин).

2. Ліпіди, їх біологічна роль. (Розповідь вчителя)

Ліпіди - органічні сполуки, нерозчинні у воді (тобто гідрофобні).

Ліпіди здатні утворювати складні сполуки з білками, вуглеводами, залишками фосфорної кислоти.

Найпоширеніші серед ліпідів жири. Вміст жирів у клітинах становить від 5 до 15 % сухої речовини, а у клітинах жирової тканини до 90 %. Підвищений вміст жирів характерний для нервової тканини, підшкірної клітковини.

До ліпідів також належать воски, що здійснюють переважно захисну функцію. У ссавців воски, які виділяють сальні залози, змащують поверхню шкіри, надаючи їй еластичності та зменшуючи зношення волосяного покриву.

Інша група ліпідів - стероїди. Вони є важливими компонентами вітаміну D, деяких статевих гормонів, гормонів кори надниркових залоз. Стероїдну природу мають і жовчні кислоти - важливі компоненти жовчі.

Функції ліпідів:

  • енергетична. При повному розщепленні 1 г жирів виділяється 38,9 кДж енергії, тобто в двічі більше, ніж при повному розщепленні такої ж кількості вуглеводів або білків, а також утворюється майже 1,1 г води. Саме завдяки запасам жиру деякі тварини протягом досить тривалого часу обходяться без води.
  • будівельна: вони складають основу біологічних мембран, входять до складу нервових волокон.
  • захисна функція ліпідів полягає в захисті органів від механічних пошкоджень.
  • Накопичуюсь у підшкірній жировій клітковині деяких тварин, жири виконують теплоізоляційну функцію. Так, у синього кита шар жиру у підшкірній клітковині може перевищувати 50 см.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке вуглеводи?
  2. Наведіть приклади моносахаридів, олігосахаридів та полісахаридів.
  3. Що таке ліпіди?
  4. Які речовини належать до ліпідів?
  5. Поясніть роль вуглеводів.
  6. Поясніть роль ліпідів.

VI. Підведення підсумків уроку.

Підведення підсумків уроку.

Оцінювання учнів та зауважень до їх підготовки.

VII. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 4.

Дати відповіді на запитання ст. 24.

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
5 липня 2018
Переглядів
16230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку