Урок з біології для учнів 6 класу на тему "Роль бактерій у природі та житті людини"

Про матеріал
Конспект уроку "Роль бактерій у природі та житті людини" відповідає підручнику "Біологія 6 клас" ( Л.І. Остапченко та ін.). Він передбачає вивчення нового навчального матеріалу згідно теми та захист міні-проєктів учнів на тему "Чому скисає молоко?".
Перегляд файлу

Тема уроку: Роль бактерій у природі та житті людини.

Міні-проект «Чому скисає молоко?» (2 год.)

Мета:  

  • ознайомити учнів з різноманітністю бактерій, їхнім значенням у природних екосистемах та житті людини; сформувати уявлення про хвороботворні бактерії та засоби профілактики хвороб, які вони викликають;
  • розвивати творчі здібності учнів, вміння планувати та організовувати свою діяльність, аналізувати інформацію та робити відповідні висновки;
  • виховувати розуміння важливості існування на нашій планеті всіх живих організмів, які на най існують, незалежно від їх розмірів.

Обладнання:  зошити з друкованою основою, комп’ютер, проектор, мультимедійні презентації про роль бактерій у природі та житті людини, квашені овочі, оцет, вітаміни, антибіотики.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організацій етап.

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.

  1. Вказати середовища життя бактерій. Чому їх відносять до прокаріотів?
  2. Особливості будови бактеріальної клітини.
  3. Назвати форми клітин бактерій.
  4. У чому полягають особливості будови клітин ціанобактерій? Чи можуть вони бути багатоклітинними?
  5. Чому раніше ціанобактерій називали синьо-зеленими водоростями?
  6. Способи живлення бактерій.
  7. Особливості розмноження бактерій та переживання несприятливих умов.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Повідомлення теми, мети та формулювання завдань уроку. Вправа «Мікрофон». Пригадайте з курсу «Природознавства» роль бактерій у природі та житті людини. (Відповіді учнів). Отож, сьогодні ми поглибимо ваші знання та дізнаємось багать цікавого про найдрібніші організми нашої планети – бактерії. Виконуємо завдання №1 з зошита з друкованою основою.

IV. Вивчення нового навчального матеріалу.

  1. Значення бактерій та ціанобактерій у природі. 

З допомогою підручника  сторінка 67 визначити значення бактерій та ціанобактерій у природі  та записати у зошит з друкованою основою (завдання №2 на ст. 33 ).

 

  1.               Взаємозвязки між бактеріями та іншими живими організмами. Складаємо схему у робочих зошитах.  Виконуємо завдання №3 у зошиті з друкованою основою та доповнюємо схему прикладами. Розглядаємо у підручнику мал. 71 та 72 на сторінці 67 та знайомимось із слайдами презентації про хвороботворні бактерії.
  2. Способи проникнення бактерій у організм людини.  

 

Розглядаємо малюнок 73 на сторінці 68.

 Обговорюємо засоби запобігання кожного проникнення та вказуємо приклади бактерій.

  1. Профілактика бактеріальних хвороб.

За допомогою підручника  (сторінка 68, 67 )  знайти  і записати відповідь на питання   №6 у зошиті з друкованою основою.

  1.               Як людина використовує бактерії?

 З допомогою підручника складаємо схему у робочому зошиті.

6) Захист міні-проекту «Чому скисає молоко?»

  1. Актуальність теми.

Здоровя - це найбільше багатство людини. Тому проблема його збереження стає особливо актуальною зараз, у час глобальної екологічної кризи. Одним із чинників здорового способу життя є раціональне харчування. Тож знання про корисні властивості молока і молочнокислих продуктів, способи їх виготовлення у домашніх умовах є важливими та необхідними для підлітків.

  1. Мета:

 - організація практичної діяльності учнів, спрямована на розв’язання певного навчального завдання;

  • розвиток творчих здібностей учнів, вміння планувати і організовувати свою діяльність, аналізувати, робити висновки;
  • виховання ініціативності, самостійності, віри у свої сили.
  1. Завдання:

 - визначити основні умови та причини скисання молока, корисні властивості молока і молочнокислих продуктів;

- експериментальним шляхом  з’ясувати умови скисання молока;

- довести, що швидкість скисання молока залежить від кількості бактерій молочнокислого бродіння, що у ньому знаходяться.

  1. Термін виконання: 2 тижні.
  2. Учасники: учні 6 класу та їх батьки.
  3. Методи реалізації:

- аналіз джерел інформації;

- самостійна пошуково-дослідницька робота у групах, спостереження.

  1. Очікувані результати:

- вміння здійснювати пошук необхідної інформації та шляхи вирішення проблеми;

- формування уявлення про перебіг реакцій молочнокислого бродіння і значення цього процесу у природі та житті людини;

- вдосконалення навичок дослідницької діяльності учнів;

- досвід творчої співпраці, розвиток комунікативних здібностей учнів.

  1. Опис діяльності:
  • Підготовчий етап.

Формування груп учасників, визначення цілей, часу здійснення проекту та ресурсів. Планування роботи груп, колективне обговорення запланованої діяльності, формування мети, завдань та очікуваних результатів.

  • Збір необхідної інформації.

Обговорення та вибір методів дослідження на основі запропонованих вчителем джерел інформації, самостійний пошук.

  • Визначення напрямів діяльності.

Узагальнення зібраного матеріалу, систематизація. Планування дослідження, розподіл завдань та визначення часу для їх виконання.

  • Реалізація запланованої діяльності.

Проведення експерименту, опис отриманих результатів, висновки.

  • Презентація та оцінювання результатів проекту.

Оформлення результатів, створення презентації, захист на уроці біології.  Формування загального висновку про умови молочнокислого бродіння та його значення, умови зберігання молочних продуктів. Оцінка результатів, рефлексія.

  1. Якої шкоди завдають бактерії господарству людини?
  • Псування продуктів харчування;
  • Явище «цвітіння» води. Вона насичена отруйними речовинами, від яких гинуть мешканці водойми. Пити таку воду не можна, а купання в ній може призвести до різних захворювань.

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Виконуємо в зошиті з друкованою основою завдання №5,7.

2. Відповідаємо на питання рубрики підручника «Перевірте здобуті знання» на сторінці 70.

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Вивчити §18, виконати у зошиті з друкованою основою завдання №4.

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку