Урок з біології на тему: "Водорості" ,6 клас

Про матеріал
Розробка уроку біологіі у 6 класі на тему: "Водорості".Мета уроку: сформувати поняття про водорості — групу нижчих, найдавніших рослин, їхні характерні ознаки; ознайомити із середовищем їх існування; розвивати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до природи. Очікувані результати: учні мають знати будову тіла водоростей, їх класифікацію та середовища існування, мати уявлення про різноманітність водоростей; учні повинні вміти описувати будову водоростей та їх пристосування до середовища життя.
Перегляд файлу

Тема: «Водорості»

Клас- 6-А

Мета уроку: сформувати поняття про водорості — групу нижчих, найдавніших рослин, їхні характерні ознаки; ознайомити із середовищем їх існування; розвивати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні мають знати будову тіла водоростей, їх класифікацію та середовища існування, мати уявлення про різноманітність водоростей; учні повинні вміти описувати будову водоростей та їх пристосування до середовища життя.

Обладнання: мультимедійний проектор, таблиці, додатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

 1. Організаційний етап

    Добрий день, діти!

Посміхнемося сьогоднішньому дню, природі, що за вікном.

Подивіться за вікно! Рослинний світ повністю спить. Але кожного разу коли ми говоримо про нього він начебто прокидається. От і сьогодні  ми будемо його будити, тому що сьогодні знову будемо говорити про рослини. Тема рослин для нас не нова. Дещо ми вже знаємо.

 2. Актуалізація опорних знань учнів

1) Пригадайте, яка наука вивчає рослинний світ? ( Ботаніка – наука про рослини)

2) Що є найменшою структурною одиницею живих організмів? (Клітина)

3) Тіло рослин які складаються з однієї клітини називають? (Одноклітинними)

4) Тіло рослин яке з утворене з однакових клітин за своєю будовою, місцем знаходження та функціями називають? (Багатоклітинним).

5) На які дві групи поділять рослини? (Нижчі та Вищі)

«Асоціативний кущ».

Учні називають усі асоціації, які в них викликає слово «водорості», учитель записує їх на дошці до асоціативного куща.

Можливі варіанти відповідей учнів: водяні організми, зелені, червоні, бурі, слизькі, морська капуста, автотрофи та ін.

Обговорення й узагальнення матеріалу.

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Водорості — казковий світ підводного царства. Якщо стояти на березі і дивитися в товщу прозорої води, то складається враження, що ти бачиш казкову країну з луками, садами, кущами і лісами, які коливаються разом із хвилями. Якщо витягнути цей казковий світ з води і перенести на суходіл, то він зморщиться і похилиться до землі. Водорості розправляться знову, як тільки їх повернуть у воду.З давніх-давен цей казковий світ приваблював сміливих людей. Існує поетична легенда про шумерського героя Гільгамеша, який шукав під водою траву життя. Друга легенда розповідає про Александра Македонського, який у спеціально сконструйованому для нього апараті провів чимало днів і ночей під водою, спостерігаючи таємниче підводне царство. Можливо, і він шукав траву життя…Чи тільки у воді можна побачити водорості?

Повідомлення теми уроку. Визначення мети та завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

Сьогодні в нас буде не просто урок, а подорож. Я пропоную вам сісти в наш корабель дослідників «Альгологія», та вирушити у подорж під назвою «Водорості». І сьогодні ми з вами будемо причалюватись до порту «Середовище існування», «Будова водоростей»,  «Різноманітність водоростей» та «Значення іх у природі та житті людини». У кожного з вас на парті лежать наші маршрутні листи, які потім ви вклеїте до зошита. На кожній нашій зупинці ви повинні записувати найголовніші ознаки, які стосуються водоростей. Одже ми вирушаємо у подорож.

    І першою нашею зупинкою буде «Середовища існування водоростей»

Більшість водоростей живе безпосередньо у водному середовищі. За способом життя їх можна розділити на планктонні (фітопланктон) — мікроскопічні водорості, пасивно завислі в товщі води і нездатні протистояти течії; нейстонні (фітонейстон) — також мікроскопічні водорості, які живуть у верхньому шарі води — поверхневій плівці, що безпосередньо граничить з атмосферним повітрям, і бентосні (фітобентос) — водорості, прикріплені до ґрунту або предметів на дні (зазвичай в прибережній зоні водойм). Видовий склад водоростей прісноводних водойм і морів різноманітний. Так, наприклад, майже всі бурі й червоні водорості живуть у морях, приблизно половина діатомових водоростей представлена морськими видами, половина — прісноводними. Крім морських і прісноводних водоростей, існують види, що трапляються в солоних озерах, концентрація солей яких може бути найрізноманітнішою — аж до насичених розчинів.

А  тепер наша група експертів-дослідників знайша цікаві факти про середовище життя водоростей.

Учень 1 Дуже цікаву екологічну групу становлять термофільні водорості (термофітон), що живуть у гарячих мінеральних джерелах. Більшість їхніх видів найкраще почуває себе при +35…+40 °С, але деякі можуть жити і при температурі +85 °С. Деякі водорості пристосувалися до життя в забруднених гарячих водах, що спускаються фабриками й заводами.

Але водорості можна зустріти не тільки у водоймах. Повітряні форми населяють поверхню скель, каміння, живуть на корі й листі дерев, на парканах, стінах і дахах будинків і навіть на шерсті тварин. Такі форми задовольняються невеликою кількістю води у вигляді дощу, роси, бризок прибою, водоспаду і т. д.

Учень 2 Ще одна цікава група — холодолюбні водорості, що розвиваються на поверхні підталого снігу і льоду. Їх відомо приблизно 100 видів, серед яких переважають зелені, діатомові та синьо-зелені водорості.

Холодолюбні водорості, що інтенсивно розвиваються на поверхні снігу, забарвлюють його в різні кольори. У залежності від складу різних видів водоростей сніг може набувати червоних, зелених, жовтих, бурих відтінків.

Червоного забарвлення снігу надає хламідомонада сніжна, у клітинах якої міститься червоний пігмент астаксантин. Червоний сніг — досить звичне явище на Кавказі, Північному Уралі, на Камчатці, в Арктиці і т. д. У Високих Татрах трапляється інший вид хламідомонади, що забарвлює сніг у жовто-зелений колір.

 

Наступною нашею зупинкою буде «Загальна будова водоростей»

Водорості – найдавніші організми, які належать до Царства Рослини. 

РОСЛИНИ

Так, водорості відносяться до нижчих рослин.Подивіться на цю схему і скажіть  чому?                       

  (тому що їх тіло не має тканин, не поділяється на органи).

  Їх тіло називається сланню, або таломом. В залежності від будови розрізняють Одноклітинні,багатоклітинні. Прикладом одноклітинних є євглена зелена, хламідомонада, хлорелла, з якими ви вже познайомилися при вивченні одноклітинних організмів. Прикріпляються вони за допомогою ризоїдів. Скажіть а які за кольором водорості? Колір їм придає спеціальні органели. У водоростей  це пігмент різного кольору: червоний, бурий, але в більшості зелений і міститься в хроматофорах.

Запитання до учнів:

— Який тип живлення характерний для водоростей?

Наявність пігментів у клітинах водоростей забезпечує автотрофний тип живлення. Проте багато водоростей здатні за певних умов переходити на гетеротрофне живлення (евгленові — у темряві) або поєднувати його з фотосинтезом (міксотрофний тип живлення).

Розмножуються водорості як статевим так і нестатевим способами.

Фізкульт хвилинка

А зараз ми перепливаємо з вами до наступного порту «Різноманітності водоростей»

Кількість видів водоростей перевищує 40 тис. Проте класифікація їх не завершена, оскільки не всі форми достатньо вивчені.

Водорості поділяють на 10-12 відділів, з яких найвідомішими є Зелені                            водорості, Діатомові водорості, Бурі водорості, Червоні водорості. Ми будемо вивчати чотири відділи водоростей.

 

  5. Узагальнення і закріплення знань

Робота в парах.

Використовуючи матеріал опорних схем та заповнених таблиць, один учень відтворює половину інформації, а другий закінчує речення. Наприклад:

1)     Для більшості водоростей характерне водне середовище існування, але…

…деякі з них трапляються і на суходолі.

2)     На суші водорості можуть оселятися на корі дерев та…

…скелях, у верхніх шарах ґрунту, снігу.

3)     Крім зелених водоростей, є ще…

…діатомові, бурі та червоні.

4)     Клітини водоростей, крім хлорофілу…

…можуть мати й інші пігменти, що надають їхнім клітинам червоного, бурого, жовто-зеленого забарвлення.

5)     Водорості бувають мікроскопічних та…

…велетенських розмірів.

6)     Водорості живуть у тих шарах води, …

…куди проникає світло.

5.3.  «Мозковий штурм».

Чому водорості не трапляються на глибинах понад 265 м? (Водорості — автотрофні організми, яким для фотосинтезу необхідне сонячне світло, а воно не проникає на таку глибину.)

5.4.  Біологічна задача.

За зовнішнім виглядом більшість морських водоростей схожі на рослини суходолу. Проте ризоїди цих водоростей — не корені, а тіло — не листок. Чому? (Водорості — нижчі рослини з непочленованим на органи тілом, а різна форма слані — пристосування до середовища існування.)

1.

Водорості – вищі рослини.

 

 

2.

Тіло водоростей не почленоване на органи.

 

 

3.

Серед водоростей є тільки багатоклітинні.

 

 

4.

Розміри водоростей бувають мікроскопічні й велетенські

 

 

5.

Водоростям характерна здатність для фотосинтезу.

 

 

6.

Крім хлорофілу водорості мають інші пігменти.

 

 

7.

Водорості мають розвинену кореневі систему.

 

 

8.

Життя всіх водоростей пов’язане тільки з водним середовищем.

 

 

9.

Розмножуються водорості статевим, нестатевим та вегетативним способом.

 

 

10.

Водорості можна зустріти в глибинах океану там, де не потрапляє світло.

 

 

11.

Водорості – нижчі рослини.

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

-

+

-

+

+

+

-

-

+

-

+

 

 

5.5.      Заповнення таблиці.

Характеристика водоростей

Ознаки

Характерно для водоростей

Відділи водоростей

 

Будова тіла

 

Розмноження

 

Забарвлення

 

Живлення

 

Середовища існування

 

 

 

6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Що таке слань?

2. Які бувають водорості за будовою слані?

3. Від чого залежить зелений колір водоростей?

4. Чому водорості мають червоне забарвлення?

5. Як розмножуються водорості?

6. Як відбувається нестатеве розмноження?

7. Як відбувається вегетативне розмноження водоростей?

7. Домашнє завдання

7.1.  Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про одноклітинні водорості: хлорелу, хламідомонаду.

 


 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
1355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку