Урок "Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю".

Про матеріал
Матеріал онлайн-уроку містить роботу в групах. За підручником Соболь В.І. "Біологія і екологія"
Перегляд файлу

Предмет Біологія і екологія, 10 клас

Група _________________

Дата __________________

 

Тема 4: Репродукція та розвиток

Тема уроку: Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.

Мета:

 освітня: сформувати знання про репродуктивного здоров’я; з'ясувати його зв'язок з біосоціальною сутністю людини;

 розвивальна: розвивати критичне мислення, проаналізувавши наслідки для репродукції людини різноманітних факторів;

 виховна: продовжувати формувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання і матеріали: схема штучного запліднення

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Організація онлайн-навчання: онлайн-вправа, онлайн дошка Jamboard.

Базові поняття і терміни: запліднення, зовнішнє запліднення, внутрішнє запліднення, екстракорпоральне запліднення, контрацепція.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; уміння аналізувати, формулювати висновки; навчання впродовж життя; наукове розуміння природи; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти:

Знаннєвий компонент: з’ясувати що репродуктивне здоров’я – це основна цінність життя людини; ознайомитися із негативними наслідками впливу шкідливих речовин на репродуктивне здоров’я; одержати інформацію про  екстракорпоральне запліднення та контрацепцію.

Діяльнісний компонент: оперувати поняттям репродуктивне здоров’я; формулювати  висновки  про перспективи розвитку репродуктивної медицини.

Ціннісний компонент: обґрунтовує судження про вплив способу життя на репродуктивне здоров’я; необхідність відповідального ставлення до планування родини.

 

Підручник:

В.І. Соболь. Біологія: підручник для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2018. – 272 с.: іл.

https://uahistory.co/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/66.php


Хід уроку

І. Організаційний етап. Доброго ранку, шановні ліцеїсти! Сподіваюсь всі ви почуваєтесь добре.

Сьогодні на уроці мова піде про здоров’я, до того ж про здоров’я, яке пов’язане з головним сенсом кожної людини. Прошу назвати своє ім’я та продовжити речення: «Головним сенсом людського життя є…» та передати сусіду гарний настрій, який, я сподіваюсь залишиться до кінця уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1. Прочитайте шифрограму-колограму

 

 Відповідь: Будинок з дітьми – базар, без дітей – могила.

Можна зробити висновок, що без здоров’я не можливо створити повноцінну сім’ю. Що у вашому розумінні повноцінна сім’я?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

 

3.1. Пригадайте! Що таке розмноження? Хто такий Homo sapiens?

Знайомтеся!

Яйцеклітину під мікроскопом першим побачив Карл Бер (1792—1876). Сталося це в далекому 1827 р. За наукові заслуги був нагороджений золотою медаллю, на якій викарбувано латинський вислів: Оrsus ab оvo hominem homini ostendit («Почавши з яйця, він показав людині людину»).

В чому сенс життя? Кожна людина хоч раз задавала собі це питання. Але, з точки зору біології та еволюції – одне з ключових завдань, біологічних видів – це зберегти та навіть збільшити власну чисельність. Біологічна наука оперує таким поняттям як стать. Її не так легко визначити, як може здатись, на перший погляд, оскільки окрім різниці в будові репродуктивної системи це комбінація генів, гормонів та фізичних характеристик. У людини як соціального виду також поширеними є погляди про рівність чоловічої та жіночої статі. Тому окрім біологічної статі поширилось поняття «гендер», що акцентує не на фізіологічних відмінностях чоловіка та жінки, а їх соціокультурних ролях як особистостей. Тому гендер називають також соціальною статтю людини. Минулого уроку ми говорили про запліднення, як початок розмноження. Цей процес дуже важливий, але виробництво організмами гамет та їхнє злиття є недостатнім для завершення розмноження. Окрім набуття здатності утворювати гамети, в організмі хлопців і дівчат мають відбутись також зміни на різних рівнях організації живого. Бо здатність до репродукції – можливість відтворювати собі подібних мають переважно біологічно зрілі індивіди. Як ці зміни допомагають в процесі репродукції?

 

3.2. Оголошення теми та мети уроку

Тема нашого уроку : Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.

Мета уроку: вивчити процеси репродукції людини. Визначити причини порушення репродуктивного здоров’я та оцінити сучасні можливості медицини.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1. Поняття про репродуктивне здоров’я та медицина. (робота з термінами, стор.244)

Репродуктивне здоров’я — це стан повного фізичного, психічного й соціального благополуччя, а не просто відсутність захворювань, що стосуються репродуктивної системи, її функцій і процесів.

Репродуктивна медицина — це галузь медицини, яка займається відновленням репродуктивного здоров’я та вирішенням проблем народження дітей і планування сім'ї.

4.2. Робота в групах за матеріалами

https://lms.e-school.net.ua/assets/courseware/v1/02bf7a21ad8a8caa4f9cb6f157b1d414/asset-v1:UIED+Biology-and-Ecology-10th-grade+2020+type@asset+block/Особливості_репродукції_людини_у_зв_язку_з_її_біосоціальною_сутністю._Репродуктивне_здоров_я._Конспект__210639__п_ятниця_30__вересень_2022_.pdf

Завдання для групи 1.

1.Що таке репродукція людини?

Відповідь. РЕПРОДУКЦІЯ ЛЮДИНИ — біологічна здатність людини відтворювати собі подібних, що відбувається із визначальним впливом соціальних умов.

2.Самостійна робота з таблицею (стор.246) «Біосоціальна сутність репродукції людини»

За допомогою таблиці визначте біологічне й соціальне у наведених проявах розмноження людини. Сформулюйте висновок про біосоціальну сутність репродукції людини.

Прояв

Біологічне

Соціальне

Статеве розмноження

 

 

Стать

 

 

Статева поведінка

 

 

Запліднення

 

 

Вагітність

 

 

Пологи

 

 

 

Відповідь:

Прояв

Біологічне

Соціальне

Статеве розмноження

Біологічна потреба

Соціальна потреба

Стать

Чоловіча, жіноча

Гендерна

Статева поведінка

Статева зрілість

Соціальна зрілість

Запліднення

Зачаття

Ознака готовності створення сім’ї

Вагітність

Виношування плоду

Декретна відпустка

Пологи

Тривають до 20 годин

 

Висновок:

Взаємодія біологічної та соціальної складової відображається у тому числі й на репродукції людини. Основою репродуктивної поведінки є інстинктивні програми, які закріплювалися мільйони років у процесі еволюції людини. Але їх конкретний прояв може суттєво змінюватися у різному соціальному середовищі.

Завдання для групи 2 «Біологія + Охорона здоров’я» (стор.246)

Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) оприлюднила сумну статистику: 39 % жінок і 20 % чоловіків є безплідними. Найчастіше причинами безпліддя є запальні захворювання статевої системи, порушення роботи імунної та ендокринної систем організму, ксенобіотики. Але найбільш поширеною суб'єктивною причиною безпліддя й порушень розвитку є шкідливі звички. Обґрунтуйте судження про вплив способу життя на репродуктивне здоров’я. Створіть ментальну карту «Чинники ризику» та поясніть їх небезпеку для репродуктивного здоров’я.

Відповідь:

Чинники ризику для репродуктивного здоров'я:

1. Несприятливий для здоров’я спосіб життя (стрес, гіподинамія, нераціональне харчування)

2. Шкідливі звички

3. Несприятливі екологічні чинники середовища (забрудненість довкілля, високий рівень радіації тощо)

4. Негативні чинники соціального середовища (низький рівень життя, безробіття тощо)

5. Спадкові порушення

6. Недоступність медичних послуг і послуг з консультування

Висновок: Репродуктивне здоров’я, як і здоров’я в цілому, визначається різними чинниками.

По-перше, воно залежить від спадковості. Батьки передали нам свої ознаки й властивості, зокрема й ті, що визначають репродуктивне здоров’я.

По-друге, репродуктивне здоров’я залежить від способу життя, наявності корисних і шкідливих звичок.

Порушення репродуктивного здоров’я відбувається і внаслідок захворювань, що передаються статевим шляхом, або скорочено ЗПСШ.

Завдання для групи 3 «Репродуктивна медицина»

1.Основною методикою репродуктивної медицини є екстракорпоральне запліднення (ЕКЗ, «штучне запліднення», «запліднення в пробірці»). Екстракорпоральне запліднення вперше в історії людства було проведено в 1978 р. Засновником екстракорпорального запліднення вважається Р. Едвардс, який був нагороджений у 2010 р. Нобелівською премією з фізіології і медицини.

Ознайомтесь з ілюстрацією 140 «Схема штучного запліднення» (стор.245) та поясніть як проводиться екстракорпоральне запліднення.

Відповідь: Це методика, згідно з якою яйцеклітини жінки запліднюються поза її організмом і через кілька діб вводяться в порожнину матки з метою розвитку вагітності.

2. Виконайте онлайн-вправу «Правда чи фейк» за посиланням та обґрунтуйте свій вибір.

https://learningapps.org/display?v=ptm01jo9c22

4.3. Самостійна робота «Причини порушення процесів запліднення в людини»

Виконайте онлайн-вправу за посиланням та поясніть, що може порушити запліднення в організмі людини.

https://learningapps.org/display?v=pcgzfaeo522

Коментарі вчителя: Гамети людини мають обмежену тривалість життя і ще менш тривалий термін здатності до запліднення. Так, у людини овоцит зберігає спроможність до запліднення лише впродовж 24 год. Сперматозоони чоловіка в статевих шляхах жінки запліднювальну здатність можуть втрачати вже через 48 год. Таким чином, здатність гамет до запліднення залежить від умов середовища внутрішніх жіночих органів.

Страх відповідальності за дитину, хвилювання через невпевненість в успішному виношуванні плоду також можуть перешкоджати заплідненню.

Отже, причинами порушень процесів запліднення в людини можуть бути фізіологічні й психологічні чинники.

V. Динамічна пауза

Вправа для очей

  1. Подивитися праворуч, не повертаючи голови, і зафіксувати погляд на кілька секунд, потім ліворуч на кілька секунд і подивитися прямо. Підняти очі вгору на кілька секунд і опустити їх униз, розслабивши м’язи очей, подивитися прямо. Повторити 4–5 разів.
  2. Подивитися кілька секунд на кінчик пальця, віддаленого на 30 см від очей, потім перевести погляд удалечінь і затримати на 3–5 с. Вправу повторити 4–6 разів.
  3. Заплющити очі на 5–10 с, розслабивши очні м’язи, і розплющити їх на 5–10 с. Повторити 4–5 разів.
  4. Виконати декілька колових рухів очима (по 4–5 рухів) в один і інший бік.
  5. Покліпати кілька разів очима, не напружуючи очні м’язи.

VІ. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь здобувачів освіти

6.1. Тест

1.Оберіть декілька відповідей. Донорство яйцеклітини та сперми

необхідно в тих випадках, коли:

А) батьки мають бажання, щоб у дитини були певні морфологічні

ознаки, відсутні у них;

Б) при абсолютній безплідності одного з батьків;

В) при неможливості продукуванні власних яйцеклітин у жінки або

сперматозоїдів у чоловіка;

Г) при небажанні одного з батьків мати дитину.

2. Оберіть декілька відповідей. Для профілактики захворювань, що

передаються статевим шляхом потрібно:

А) уникати випадкових статевих контактів;

Б) використовувати презервативи;

В) використовувати гормональні засоби контрацепції;

Г) дотримуватись гігієни статевих органів.

3. Оберіть з переліку варіантів той, де перераховані лише хвороби, що

становлять загрозу для репродуктивного здоров'я, та передаються

під час статевого контакту:

А) віруси (ВІЛ, герпесвірус), бактерії (гонокок, бліда спірохета,

хламідії), гриби (кандиди), найпростіші (трихомонади);

Б) віруси (ВІЛ, вірус грипу), бактерії (гонокок, бліда спірохета,

холерний вібріон, паличка Коха), гриби (кандиди), найпростіші

(трихомонади);

Г) віруси (ВІЛ, коронавірус), бактерії (гонокок, бліда спірохета,

хламідії), гриби (кандиди, пеніцил), найпростіші (трихомонади,

амеби).

4. Який з розділів біології є основою для холодової консервації клітин

та методики заморожування ембріонів?

А) радіобіологія;

Б) етологія;

Г) кріобіологія;

Д) бріологія.

VІІ. Домашнє завдання

  • Ознайомитися з матеріалом § 62;
  • Усно відповісти на запитання № 7  (стор.246);
  • Переглянути відео за посиланнями:

­       10 клас. Біологія. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю (Тиж.9:ВТ) Всеукраїнська школа онлайн: https://www.youtube.com/watch?v=feF3FV7zhis&autoplay=1&rel=0&controls=1&showinfo=1

­       Регуляція розмноження людини. Репродуктивна медицина.

Тетяна Шеховськая https://www.youtube.com/watch?v=7594 _4cVgMI&feature=emb_imp_woyt

VІІІ.Рефлексія

 Уявімо, що...

Цей прийом чудово розвиває в учнів креативне та гіпотетичне мислення. Викладач пропонує: «Уявімо, що людство не штучне запліднення. Яким би було наше сьогодення без методів репродукційної медицини?».

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2022
Переглядів
2714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку