Урок з біології " Різноманітність рослин"

Про матеріал
Урок № 47 Тема: «Характеристика класів і окремих родин. Клас Однодольні. Родина Злакові, Лілійні та Цибулеві». Мета уроку: ознайомити учнів з рослинами родини Злакові, Лілійні та родини Цибулеві класу Однодольні, їхніми біологічними особливостями; визначити їх роль у природі та в житті людини; розвивати вміння учнів виділяти головне в матеріалі, навички роботи з гербарними зразками рослин, визначати ознаки подібності та відмінності, уміння логічно мислити, аналізувати і робити висновки та узагальнення; виховувати навички толерантного спілкування та бережливе ставлення до рослин, природи. Завдання уроку: 1. Розглянемо та вивчимо загальну характеристику класу Однодольні родини Злакові, Лілійні, Цибулеві. 2.Вивчимо значення Однодольних у природі та в житті людини. 3. Заслухаємо презентації учнів про родини Злакові, Лілійні та Цибулеві Очікувані результати: учні мають називати ознаки рослин родини Злакові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цієї родини для їх визначення; учні мають порівнювати практичну цінність різних видів злакових рослин; знати рідкісні рослини цієї родини, які потребують охорони. Обладнання: табл. *Клас Однодольні, клас Дводольні рослини*, гербарні зразки рослин. _______________________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку:  1. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. - Добрий день. Перш ніж розпочати наш урок давайте ми всі разом пригадаємо правила поведінки ( тренінг), правило піднятої руки. - А тепер розпочнемо наш урок. Посміхніться один одному, і починаємо працювати. На екрані – висловлювання видатних людей : « У природі ніщо не просте ». ( С.Лем )  2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань Ми з вами вивчаємо Покритонасінні рослини, вивчили клас Дводольні рослини. Скажіть: - Які рослини називають Покритонасінними ? - За якими ознаками ми можемо дізнатися що це покритонасінні рослини ? - Які родини входять до класу Дводольних рослин ? У мене в руках ось така чудова квітка, і ми з нею поспілкуємося, та пригадаємо що ми вивчали на минулих уроках з теми клас Дводольні рослини. 2.1. « Різнокольорова квітка » Учням пропонується квітка з різнокольоровими пелюстками, на яких написані запитання. Відриваючи пелюстку, потрібно швидко дати відповідь на запитання. 2.2. Наступна вправа « Дешифрувальник ». - Пропоную вам розкодувати опорне ( головне) слово нової, сьогоднішньої теми нашого уроку. - Розпочали роботу в парах. - Яке ви отримали слово ? ( Однодольні )  3. Мотивація навчальної діяльності - Що лежить у вас на партах ? - Як ви гадаєте, до якого класу вони відносяться ? - А за якими ознаками ви визначили що це Однодольні рослини ? - Сьогодні на уроці про ці рослини ми і поговоримо. 4. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя - Відкриваєте зошити, записуєте число, класна робота і тему уроку. 1) Озвучення теми, мети та завдань уроку. - Як ви вважаєте, які це Однодольні рослини ? - Отже, до класу Однодольних рослин входять такі родини : Злакові, Лілійні та Цибулеві. І на сьогоднішньому нашому уроці ми їх будемо вивчати. А зараз послухайте давню українську легенду про родину Злакові. За віруваннями українців, пшеницю людям послав сам Бог. Причому колос у неї, як і в інших рослин, починався при самій землі і продовжувався до верхівки стебла. Так що не можна було ні косити, ні жати, а підтинали колосся, щоб не згубити зерна, шилом при самій землі. Одного разу вирішив Бог спуститися на землю і перевірити, як живуть люди. Переодяглися вони зі святим Петром у жебраків та й пішли світом. Скрізь вони бачили великий достаток і заможність людей. Зайшли вони в хату до однієї жінки й попросили милостиню. Дуже непривітно зустріла вона їх. У відповідь на прохання подорожніх кинула та їм черствого млинця, хоча на столі стояв свіжоспечений духмяний хліб. Але перед цим витерла жінка тим млинцем слід на лаві, залишений дитиною. Розгнівався Бог на весь рід людський за таке зневажливе ставлення до хліба і давай обшморгувати пшеничне колосся. Побачив це вірний слуга людини — собака і давай вимолювати прощення. Змилувався Бог над собакою і залишив на пшеничному стеблі колосся, яке він тримав у руці. Таким чином залишилася на стеблі лише «собача частина», яку споживаємо ми, люди. Деякі учні отримали випереджальне творче завдання. Вони підготували презентації про родини Однодольних рослин. Давайте уважно всі разом їх заслухаємо. * Родина Злакові* ( Марченко І.) - Що нового ви дізналися прослухавши цю презентацію ? - За якими ознаками ми можемо визначити, що це родини Злакові ? Казковий тюльпан У золотистому бутоні жовтого тюльпана було сховане щастя. Але до нього ніхто не міг добратися, оскільки не було сили, здатної відкрити бутон. Та одного разу лугом йшла жінка з дитиною. Хлопчик вирвався з рук матері, з дзвінким сміхом підбіг до квітки… І, о диво! Золотистий бутон розкрився. Безтурботний дитячий сміх зробив те, чого не змогла зробити жодна сила. З тих пір і повелося дарувати тюльпани тим, хто відчуває щастя. Продовжить далі розповідати про родину Лілійні. ( Шаповал О.) - Які рослини крім Лілії належать до родини Лілійні ? Ці рослини ви добре знаєте. - Що об’єднує всі ці рослини ? ( яскраві квітки, наявність видозмінених пагонів – цибулина та кореневища, цвітуть ранньою весною ). Відгадайте загадки : * Шкір має сім, а сльози витискає всім. * ( цибуля ) * У цієї рослини є голова й зуби. * ( часник ) Як можна пояснити народні прислів’я : « Не їж цибулю – смердіти не буде ». « З’їси часнику, хоч не скажеш, то взнають ». - До складу класу Однодольних скільки входить родин ? - З якими ми вже познайомилися ? - Отже, залишилась ще одна родина, це Цибулеві. Презентація про родину Цибулеві ( Давиденко Ол.) - Скажіть, чим характерна ця родина ? Наступна вправа « Ти мені – я тобі » - За опрацьованим вами матеріалом потрібно скласти питання один одному. Питання повинні бути цікавими, чіткими, і ви самі повинні знати на їх відповідь. - Так, молодці, так за якими ж ознаками ми можемо визначити що це клас Однодольні рослини ? - Які родини відносяться до цього класу ? - Чи всі були виконані завдання, поставлені нами на початку уроку ? - Що найбільше вам сподобалося на уроці ?  5.Узагальнення і закріплення знань. - Діти , зараз ми з вами трохи відпочинемо, і в той же час пограємося в гру. « Впізнай мене». - Увага на екран, зараз будуть представлені малюнки з квітами, а ви повинні назвати до якої родини вони належать. Проведення тестових завдань. ( на слайді ) 5.1. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді. 1) Укажіть, які рослинні форми трапляються серед представників родини Злакові: А дерева Б кущі В трави Г ліани 2) Позначте родину, до якої відносять жито, кукурудзу, пирій повзучий. А Розові Б Бобові В Злакові Г Айстрові. 3) Позначте, яка рослина належить до родини Злакові: А бамбук Б редис В часник Г солодкий перець 4) Укажіть, як називається чоловіче суцвіття кукурудзи: А колос Б китиця В волоть Г початок 5) Укажіть, який ріст властивий для злакових рослин: А вставний Б верхівковий В бічний Г постійний 6) Укажіть, який тип запилення притаманний родині Злакові: А вітром Б комахами В водою Г тваринами  6. Підбиття підсумків уроку Звернули увагу ще раз на екран, треба швидко і чітко дати відповідь на запитання «Закінчи речення» — Сьогодні на уроці я зрозумів… — Сьогодні на уроці я навчився… — На цьому уроці найцікавішим було… — Від наступного уроку я чекаю…  7. Домашнє завдання 7.1. Завдання для всього класу. Опрацювати матеріал підручника ** 48,49,50. 7.2. Заповнення таблиці: Характерні ознаки та значення рослин класу Однодольні характеристика родина Злакові родина Лілійні родина Цибулеві кількість видів представники суцвіття плід значення 7.2. Індивідуальні та творчі завдання. 1. Підготувати повідомлення на тему « Рослини мого підвіконня » 2. Творче завдання по варіантам. Підготувати презентації з тем: І – «Покритонасінні – харчові рослини ». ІІ – «Покритонасінні – технічні культури ». ІІІ – «Покритонасінні – лікарські рослини ». І\/ - «Покритонасінні – медоносні рослини ». \/ - «Покритонасінні – декоративні рослини ». 8. Оцінювання учнів.
Перегляд файлу

Урок № 47
Тема: «Характеристика класів і окремих родин.
Клас Однодольні. Родина Злакові, Лілійні та Цибулеві».

Мета уроку: ознайомити учнів з рослинами родини Злакові, Лілійні та родини Цибулеві класу Однодольні, їхніми біологічними особливостями; визначити їх роль у природі та в житті людини; розвивати вміння учнів виділяти головне в матеріалі, навички роботи з гербарними зразками рослин, визначати ознаки подібності та відмінності, уміння логічно мислити, аналізувати і робити висновки та узагальнення; виховувати навички толерантного спілкування та  бережливе ставлення до рослин, природи.

Завдання уроку:

1. Розглянемо та вивчимо загальну характеристику класу Однодольні родини Злакові, Лілійні, Цибулеві.

2.Вивчимо значення Однодольних у природі та в житті людини.

3. Заслухаємо презентації учнів про родини Злакові, Лілійні та Цибулеві

 

Очікувані результати: учні мають називати ознаки рослин родини Злакові; учні мають застосовувати знання про будову рослин цієї родини для їх визначення; учні мають порівнювати практичну цінність різних видів злакових рослин; знати рідкісні рослини цієї родини, які потребують охорони.

 

Обладнання:  табл. *Клас Однодольні, клас Дводольні рослини*, гербарні зразки рослин. _______________________________________________________________________

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                                                Хід уроку:

 

 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  • Добрий день. Перш ніж розпочати наш урок давайте ми всі разом пригадаємо правила поведінки ( тренінг), правило піднятої руки.
  • А тепер розпочнемо наш урок. Посміхніться один одному, і починаємо працювати.

На екрані – висловлювання видатних людей :

                                                                        « У природі ніщо не просте ».

                                                                                                                       ( С.Лем )

 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань

Ми з вами вивчаємо Покритонасінні рослини, вивчили клас Дводольні рослини.

Скажіть: - Які рослини називають Покритонасінними ?

                - За якими ознаками ми можемо дізнатися що це покритонасінні рослини ?

                - Які родини входять до класу Дводольних рослин ?

У мене в руках ось така чудова квітка, і ми з нею поспілкуємося, та пригадаємо що ми вивчали на минулих уроках з теми клас Дводольні рослини.

2.1. « Різнокольорова квітка »

Учням пропонується квітка з різнокольоровими пелюстками, на яких написані запитання. Відриваючи пелюстку, потрібно швидко дати відповідь на запитання.

2.2.  Наступна вправа « Дешифрувальник ».

- Пропоную вам розкодувати опорне ( головне) слово нової, сьогоднішньої теми нашого уроку.

- Розпочали роботу в парах.

- Яке ви отримали слово ? ( Однодольні )

 

 3. Мотивація навчальної діяльності

  •    Що лежить у вас на партах ?
  •    Як ви гадаєте, до якого класу вони відносяться ?
  •    А за якими ознаками ви визначили що це Однодольні рослини ?
  •    Сьогодні на уроці про ці рослини ми і поговоримо.

 

4. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

- Відкриваєте зошити, записуєте число, класна робота і тему уроку.

1) Озвучення теми, мети  та завдань уроку.

- Як ви вважаєте, які це Однодольні рослини ?

- Отже, до класу Однодольних рослин входять такі родини : Злакові, Лілійні та Цибулеві. І на сьогоднішньому нашому уроці ми їх будемо вивчати.

 

А зараз послухайте давню українську легенду про родину Злакові.

За віруваннями українців, пшеницю людям послав сам Бог. Причому колос у неї, як і в інших рослин, починався при самій землі і продовжувався до верхівки стебла. Так що не можна було ні косити, ні жати, а підтинали колосся, щоб не згубити зерна, шилом при самій землі.

Одного разу вирішив Бог спуститися на землю і перевірити, як живуть люди. Переодяглися вони зі святим Петром у жебраків та й пішли світом. Скрізь вони бачили великий достаток і заможність людей. Зайшли вони в хату до однієї жінки й попросили милостиню. Дуже непривітно зустріла вона їх. У відповідь на прохання подорожніх кинула та їм черствого млинця, хоча на столі стояв свіжоспечений духмяний хліб. Але перед цим витерла жінка тим млинцем слід на лаві, залишений дитиною. Розгнівався Бог на весь рід людський за таке зневажливе ставлення до хліба і давай обшморгувати пшеничне колосся. Побачив це вірний слуга людини — собака і давай вимолювати прощення. Змилувався Бог над собакою і залишив на пшеничному стеблі колосся, яке він тримав у руці. Таким чином залишилася на стеблі лише «собача частина», яку споживаємо ми, люди.

 

Деякі учні отримали випереджальне творче завдання. Вони підготували презентації про родини Однодольних рослин. Давайте уважно всі разом їх заслухаємо.

* Родина Злакові*      ( Марченко І.)

- Що нового ви дізналися прослухавши цю презентацію ?

- За якими ознаками ми можемо визначити, що це родини Злакові ?

 

Казковий тюльпан

У золотистому бутоні жовтого тюльпана було сховане щастя. Але до нього ніхто не міг добратися, оскільки не було сили, здатної відкрити бутон. Та одного разу лугом йшла жінка з дитиною. Хлопчик вирвався з рук матері, з дзвінким сміхом підбіг до квітки… І, о диво! Золотистий бутон розкрився. Безтурботний дитячий сміх зробив те, чого не змогла зробити жодна сила. З тих пір і повелося дарувати тюльпани тим, хто відчуває щастя.

 

Продовжить далі розповідати про родину Лілійні.         ( Шаповал О.)

 

- Які рослини крім  Лілії належать до родини Лілійні ? Ці рослини ви добре знаєте.

- Що об’єднує всі ці рослини ? ( яскраві квітки, наявність видозмінених пагонів – цибулина та кореневища, цвітуть ранньою весною ).

 

Відгадайте загадки :

                                      * Шкір має сім, а сльози витискає всім. *    ( цибуля )

                                           * У цієї рослини є голова й зуби. *              ( часник )

Як можна пояснити народні прислів’я :

                                                                    « Не їж цибулю – смердіти не буде ».

                                                                    « З’їси часнику, хоч не скажеш, то взнають ».

  • До складу класу Однодольних скільки входить родин ?
  • З якими ми вже познайомилися ?
  • Отже, залишилась ще одна родина, це Цибулеві.

 

Презентація про родину Цибулеві               ( Давиденко Ол.)

- Скажіть, чим характерна ця родина ?

 

Наступна вправа  « Ти мені – я тобі »

  • За опрацьованим вами матеріалом потрібно скласти питання один одному.

 Питання повинні бути цікавими, чіткими, і ви самі повинні знати на їх відповідь.

  • Так, молодці, так за якими ж ознаками ми можемо визначити що це клас Однодольні рослини ?
  • Які родини відносяться до цього класу ?
  • Чи всі були виконані завдання, поставлені нами на початку уроку ?
  • Що найбільше вам сподобалося на уроці ?

 

  5.Узагальнення і закріплення знань.

 

- Діти , зараз ми з вами трохи відпочинемо, і в той же час пограємося в гру.

 « Впізнай мене».

- Увага на екран, зараз будуть представлені малюнки з квітами, а ви повинні назвати до якої родини вони належать.

 

Проведення тестових завдань. ( на слайді )

5.1. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1) Укажіть, які рослинні форми трапляються серед представників родини Злакові:

А дерева Б кущі В трави Г ліани

2) Позначте родину, до якої відносять жито, кукурудзу, пирій повзучий.

А Розові Б Бобові В Злакові Г Айстрові.

3) Позначте, яка рослина належить до родини Злакові:

А бамбук Б редис В часник Г солодкий перець

4) Укажіть, як називається чоловіче суцвіття кукурудзи:

А колос Б китиця В волоть Г початок

5) Укажіть, який ріст властивий для злакових рослин:

А вставний Б верхівковий В бічний Г постійний

6) Укажіть, який тип запилення притаманний родині Злакові:

А вітром Б комахами В водою Г тваринами

 

 6. Підбиття підсумків уроку

Звернули увагу ще раз на екран, треба швидко і чітко дати відповідь на запитання

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

— На цьому уроці найцікавішим було…

— Від наступного уроку я чекаю…

 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати матеріал підручника   ** 48,49,50.

7.2.  Заповнення таблиці:

                                               Характерні ознаки та значення рослин класу Однодольні

характеристика

родина Злакові

родина Лілійні

родина Цибулеві

кількість видів

 

 

 

представники

 

 

 

суцвіття

 

 

 

плід

 

 

 

значення

 

 

 

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підготувати повідомлення на тему « Рослини мого підвіконня »

2. Творче завдання по варіантам. Підготувати презентації з тем:

І – «Покритонасінні – харчові рослини ».

ІІ – «Покритонасінні – технічні культури ».

ІІІ – «Покритонасінні – лікарські рослини ».

І\/ - «Покритонасінні – медоносні рослини ».

\/ - «Покритонасінні – декоративні рослини ».

8. Оцінювання учнів.

 

doc
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку