Урок з біології у 6 класі " Листок-бічний орган пагона"

Про матеріал
Мета: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів з різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.
Перегляд файлу

30

 Листок — бічний орган пагона. Зовнішня будова листка

Мета: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів з різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням; розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні характеризують будову листка; називають основні функції листка; порівнюють прості та складні листки, типи жилкування, розташування листків на стеблі, видозміни листків

Обладнання та матеріали: м/м презентація “ Зовнішня будова листка”,

“ Листопад”, кімнатні рослини, дорожні картки, дидактичні картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні форми та методи, використані під час уроку:

  1. Інформаційно — рецептивний:

а) мовний ( розповідь, бесіда  );

б) наочний ( перегляд мультимедійної презентації, робота з живими кімнатними рослинами);

в) практичний (робота в групах ).

  1. Репродуктивний — вправа “Встанови відповідність”, вправа “ Словниковий дощ”, “ Поєднай у пари”, заповнення таблиці,
  2. Евристичний — складання сенкану, повідомлення учнів;
  3. Навчально — дослідницький   - обстеження кімнатних рослин з метою з'ясування простих та складних листків, типів жилкування і ін.;
  4. Інтерактивні -  Метод “ Прес”, технологія критичного мислення

  ( проблемні запитання) , випереджальне навчання, проектна технологія.

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Учні отримують дорожну карту на урок, виставляють собі бали ( додаток 1 ).

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

  1.                  Вправа “ Встанови відповідність” ( слайд 1 ).

31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Вправа “ Поєднай у пари” ( слайд 2 ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3. Робота учнів у творчих групах. Учні отримують завдання у конвертах.

1. Цибулинні рослини частіше зустрічаються там, де літо дуже сухе і жарке: в степах, напівпустелях і пустелях. Як ви вважаєте, чому саме в цих не дуже сприятливих умовах виживають цибулинні рослини?

 

2. Відомі випадки, коли окремі види кактусів зацвітали через три роки після того, як їх зрізали і тримали в сухому місці. Чому це стало можливим? Завдяки чому кактуси відзначаються такою живучістю?

 

32

3. Людина здавна використовує різні органи рослин та їх видозміни для лікування усіляких хвороб. Такі рослини називають лікарськими. Чому корені та кореневища лікарських рослин збирають наприкінці літа або восени? (Обговорення відповідей учнів .)

3. Мотивація навчальної діяльності ( слайд 3 ). Формулювання разом з учнями теми та мети уроку ( слайд 4 ).

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Слово вчителя

У книзі «Життя рослин» К. А. Тимірязєв писав:

«Жоден рослинний орган не відчував на собі людської несправедливості такою мірою, як листок… До кінця ХІХ сторіччя… листок мав легковажну славу пишного, але некорисного вбрання».

Безумовно, нині відомо, що це далеко не так. Чому? (Обговорення відповідей учнів.)

4. Вивчення нового матеріалу

4. 1. Зовнішня будова листка. (Розповідь учителя, бесіда, робота з листками рослин кабінету біології). Слайди 5, 6.

 

 

 

 

 

 

33

4.2. Різноманітність форм листкових пластинок та їх країв ( розповідь вчителя, демонстрація кімнатних рослин, слайди 7, 8).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                      Поняття про складні і прості листки. (Бесіда, робота з рослинами кабінету біології, складання опорної схеми (слайд 9), жилкування листків ( слайд 10).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Жилкування листка ( слайди 11,12 ). (Розповідь учителя, самостійна робота учнів з рослинами кабінету біології, заповнення таблиці ( додаток 2 ). (Учні працюють в групах. Під час звіту відбувається обмін здобутими результами.)

 

 

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.5. Рубрика “ А чи знаєте ви, що...” ( слайди 13 — 16 ). Коментар учнів до слайдів ( додаток 3 ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35

5. Узагальнення та систематизація знань.

5.1. Розвязання проблемного питання: Розмаїття форм і розмірів листків рослини — це гімн великому творцю — Природі. Великий вчений К.А.Тімірязєв зазначав, що від зеленого листка “ беруть початок всі прояви життя на Землі”. Як ви розумієте цей вислів ученого? ( Обговорення відповідей учнів ).

5.2. Міні -проект “ Листопад”.

Вчитель: Більшість рослин нашої місцевості на зиму скидають листя — починається листопад. Що це за явище? Чому воно відбувається? Яке значення має листопад для рослин? На ці та інші питання дає відповідь у своєму проекті Голубенко Вероніка ( додаток 4 ).

5.3.  Вправа “ Словниковий дощ” ( слайд 19 ).

6. Підбиття підсумків уроку

Складання Т-схеми до уроку: До уроку я знав..., на уроці я дізнався... .

7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника, дати відповіді на запитання.

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти сенкан “ Листок”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36

Додаток 1  

Дорожний лист

 

№п/п

Назва вправи

Кількість балів

Мах бал

1

Встанови відповідність

 

3

2

Поєднай у пари

 

3

3

Робота в творчих групах

 

2

4

Розгадування анаграми

 

1

5

Робота з таблицею

 

9

6

А чи знаєте ви, що...

 

4

7

Міні — проект “ Листопад”

 

12

8

Додатковий бал вчителя

 

2

 

Всього

 

24  \ 12

Пояснення: набрані учнем бали поділити на 2 — це буде рівень навчальних досягнень учня. Бал за міні — проект виставляється окремо.

 

Додаток 2.

 

 

 

Рослини

Ознаки листків

Тип листка (простий, складний)

Наявність черешка (черешковий, сидячий)

Листкова пластинка (суцільна, почленована)

Тип жилкування (сітчасте, дугове, паралельне)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37

Додаток 3

 

   Інформація до слайду 13.

           Це дерево — одне з найстаріших дерев нашої планети, що збереглося до наших днів. Виникло від первісних голонасінних дерев приблизно 300 млн років тому, і є пращуром сосни та ялини. Гінкго — єдиний нині живий представник «перехідної ланки» між папоротями й хвойними. Замість хвої у нього віялоподібні листки.  Процвітанню гінкго сприяли існуючі тоді на Землі гігантські рептилії і динозаври, які допомагали поширювати насіння.

       В дикій природі існує тільки в Китаї. Воно настільки поширилось в культурі, що важче знайти місцевість, де його нема, аніж де воно є.

Гінкго дволопатеве є пам'яткою природи світового значення і занесене до Червоної книги світу.

 

Повідомлення учнів до слайду 14

     «Апона» — пташина сковорідка — називають індіанці цю квітку за форму круглого листя із загнутими догори краями.

По величезним листям , що мають від 5 до 6 футів (1,5 −1,8 м) у поперечнику вікторії-регії бігають птиці (піоссокі). У воді, яка збирається в її листі, птахи купаються, як у ванні. Один лист може витримати 35 кілограмів. Місцеве населення використовує листя, щоб перебратися на другий берег річки. Лист підтримують з нижньої сторони товсті жилки — поперечини, розташовані гратками. Плоди вікторії-регії, величиною з кокосовий горіх або невелику диню, наповнені борошнистим насінням, яке вживають в їжу. Іспанці, що живуть в Америці, називають вікторію регію «маїс дель аква» (ісп. Mais del aqua) — водяний маїс (кукурудза).

Повідомлення учнів до слайду 15.

…найбільше за розміром листя належить унікальній рослині, яку можна побачити в урочищі Щупарка Наддністрянського лісництва на Тернопільщині.

38

Це кремена гігантська - рослина, подібна до лопуха. У неї майже кругле листя, яке в поперечнику сягає 1 метра. Висота ж черешків - 120-80 сантиметрів.

 

Повідомлення учнів  до слайду 16 .

      Ряски – найменші у світі квіткової рослини, утворюють щільний покрив на поверхні стоячих водойм. В Україні налічується три види. Найпоширенішими є: ряска мала і ряска борозенчаста, які ростуть переважно у стоячих водах. Ряска має значну кількість протеїну і є їжею для водоплаваючих птахів, а також (змішана з висівками і борошном) – для свиней, гусей і курей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Додаток 4

doc
Додано
14 червня 2021
Переглядів
1311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку