Урок з біології у 6 класі "Мохи"

Про матеріал
Мета: сформувати знання учнів про вищі спорові рослини на прикладі мохів; розглянути особливості будови і процесів життєдіяльності мохів, їхнє значення у природі та житті людини; розвивати логічне мислення, спостережливість, творчість, уміння порівнювати біологічні об’єкти та вказувати риси подібності й відмінності; здійснювати екологічне виховання.
Перегляд файлу

23

Тема уроку: Мохи

Мета: сформувати знання учнів про вищі спорові рослини на прикладі мохів; розглянути особливості будови і процесів життєдіяльності мохів, їхнє значення у природі та житті людини; розвивати логічне мислення, спостережливість, творчість, уміння порівнювати біологічні об’єкти та вказувати риси подібності й відмінності; здійснювати екологічне виховання.

Обладнання та матеріали: м/ м проектор, м/м презентація, гербарії зозулиного льону, сфагнума, лупи, мікроскопи, м/ препарати коробочки зозулиного льону.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: комбінований.

 Основні форми та методи, використані під час уроку:

1. Інформаційно-рецептивний:

а) мовний ( розповідь, бесіда  );

б) наочний ( перегляд мультимедійної презентації, малюнків підручника, гербарію );

в) практичний ( робота з мікроскопами, розгляд мікропрепаратів розрізу спрогону зозулиного льону, робота в групах ).

2. Репродуктивний: вправа з текстом, що містить пропущені терміни, робота з тестами;

3. Евристичний: розгадування кросворда, міні-проект;

4. Навчально-дослідницький: проведення лабораторного дослідження;

5. Інтерактивні: « Мозковий штурм», «Гронування».

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання, перевірка  готовності учнів до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

  1.        Розгадування кросворду ( слайд 1 ).

 

 

 

 

 

 

 

 

Цифровий біологічний диктант ( слайд 2 ).

По закінченні роботи вчитель пропонує учням, що сидять за одною партою помінятися зошитами для перевірки виконаного завдання (слайд 3 ).

   

 

 

 I варіант — бурі водорості;

II варіант — червоні водорості;

III варіант — діатомові водорості.

1. Мають червоні та жовті пігменти.

2. Макроцистис — найдовший представник цих водоростей.

3. Проникають на найбільшу глибину.

4. Бувають різноманітної форми: ромба, булави, півмісяця.

5. Цих водоростей налічується 4 тис. видів.

6. Панцир складається з двох половинок, що накладаються одна на одну.

7. Бувають тільки одноклітинні й колоніальні.

8. Крім хлорофілу, мають коричневі та жовті пігменти.

9. Живуть у Саргасовому морі, зчіплюючись, вони часто утворюють біля поверхні води цілі плавучі зарості, які простягаються на кілька кілометрів.

10. З решток цих водоростей отримують вибухівку.

11. Найвідоміший представник — ламінарія.

12. Запасна речовина цих водоростей — багрянковий крохмаль.

Відповіді: I варіант — 2, 8, 9, 11; II варіант — 1, 3, 5, 12; III варіант — 4, 6, 7, 10 ( слайд 3 ).

2.3. Вправа «Гронування». Виконати гронування з теми «Водорості».

3. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення вчителя.

У горах Європи, у тому числі й у Карпатах, на скелях та в печерах росте особливий вид мохів. Зелена нитка, що проростає зі спор цього моху, живе тривалий час і досягає значних розмірів. Здатна вона й до світіння в темряві — особливі лінзоподібні клітини вловлюють слабке світло й спрямовують його на хлоропласти, створюючи умови для фотосинтезу. Світло проходить крізь мох, і стінка клітини відбиває його вже як зелений промінь. Світіння цього моху породило народні легенди про гномів, які вночі в печерах із ліхтарями охороняють скарби.

Про різні види мохів та особливості їхньої будови ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

Повідомлення теми, визначення разом з учнями мети і завдань уроку

( слайд 4 ).

4. Вивчення нового матеріалу за планом:

1. Загальна характеристика вищих спорових рослин. (Розповідь учителя, бесіда, повідомлення учня, робота заповнення схеми, слайд № 5).

Вчитель: перебуваючи в лісі ви, непевно, помічали великі листки папоротей, а на поверхні вологого грунту — ніжні пагони мохів. На городах серед інших бур'янів часто зростає схожий на маленьку сосну хвощ польовий (демонстрація гербарних зразків хвоща польового). Поблизу водойм чи в лісі можна знайти вкриті сидячими листками повзучі стебла плаунів ( демонстрація гербарних зразків плауна булавовидного). На перший погляд усі ці рослини нічим не відрізняються від квіткових. Але це лише на перший погляд.  Ні мохи, ні папороті, ні хвощі, ні плауни ніколи не цвітуть і не утворюють плодів і насіння. Вони можуть розмножуватися нестатево — спорами. Тому цю групу рослин і назвали — вищими споровими. Особливості будови, життєдіяльності та розмноження вищих спорових рослин ми розглянемо на прикладі мохів ( слайд № 5 ).

 

 

 

2. Характеристика мохів. (Розповідь учителя, робота з гербарним матеріалом політриха звичайного , бесіда, складання опорного конспекту, слайди №№ 6, 7).

 

 

 

 

 

    Вчитель: Розглянемо за допомогою лупи окремі особини типового представника мохів — політриха звичайного, або зозулиного льону. Ці рослини — особини статевого покоління. Одні з них

утворюють жіночі статеві клітини, інші — чоловічі.

Запитання до учнів: «До яких рослин — одно — чи дводомних належить зозулин льон?»

     Як чоловічі, так і жіночі особини цього моху складаються зі стеблової частини і листків, дрібних, загострених, що густо вкривають стебло.

    Коренів мохи не мають. До грунту вони кріпляться багатоклітинними волоскоподібними відростками, які галузяться у всі боки. Це ризоїди.

    На верхівках деяких рослин зозулиного льону знайдіть коробочки на довгих ніжках, вкриті кришечками. Це особини нестатевого покоління, які розвиваються із заплідненої яйцеклітини.

    Коробочка — це спорангій, у якій дозрівають спори.. Потрапивши у сприятливі умови спори проростають у зелену нитку — протонему, яка нагадує нитчасту зелену водорість. З її клітин утворюються чоловічі і жіночі особини статевого покоління. Отже, у життєвому циклі мохів переважає статеве покоління ( слайд 8 ).

Лабораторне дослідження ( інструктаж з БЖД ).

            Тема. Будова мохів.

 Мета: ознайомитися з особливостями будови мохів на прикладі зозулиного льону та сфагнуму.

Хід дослідження

1. Розгляньте зелений мох зозулин льон звичайний. Знайдіть у нього ризоїди, стебло, листки.

2. Замалюйте зовнішню будову зеленого моху зозулин льон. Позначте на малюнку ризоїди, стебло, листки.

3. На верхівці стебла моху знайдіть коробочку зі спорами. Позначте їх на малюнку.

4. Розгляньте пагін сфагнуму. Зверніть увагу, що в листках немає жилок і відсутні ризоїди.

5. Препарувальною голкою обережно зірвіть листочок з верхньої частини пагона. Розмістіть його на предметному склі в краплині води і розгляньте під мікроскопом.

6. Знайдіть дрібні, вузенькі, зелені хлорофілоносні клітини, між ними широкі безбарвні водоносні клітини. У водоносних клітинах знайдіть пори. Замалюйте схему внутрішньої будови листка сфагнуму і підпишіть.

7. Як висновок дайте відповіді на запитання:

— У чому виявляється подібність між сфагнумом і зеленим мохом зозулиним льоном звичайним? Чим вони відрізняються?

  1. Розмноження мохів.

(Самостійна робота учнів з текстом

підручника, коментар учнів до слайду 8, складання опорної схеми, слайд 11).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Різноманітність мохів, утворення торфу ( демонстрація гербарних зразків сфагнума, самостійна                     робота                                                                                                                       учнів з текстом підручника за завданням: з'ясувати біологічні особливості білого моху, учнівська презентація «Як утворюється торф» (  див. додаток 1 ).

5. Значення мохів ( повідомлення учнів, слайд 9 ).

 5. Узагальнення та систематизація знань

  1.                  Вставити пропущені слова:

Вищі спорові рослини на відміну від

квіткових рослин ніколи не ... і не утворюють ... . Вони можуть розмножуватися двома способами: ... та ... . При нестатевому розмноженні спори у творюються у спеціальних органах, які називають ... . крім

розмноження спори ще слугують для ... рослин. При статевому розмноженні

чоловічі статеві клітини ..., які мають органи руху ... , підпливають до

жіночих статевих клітин - ... .  Запліднення у вищих спорових рослин може

відбуватися тільки у  ... середовищі. Рослина, що розмножується спорами

називається ... поколінням, а та, що утворює статеві клітини - ... поколінням.

У життєвому циклі вищих спорових обов'язково відбувається ... двох

поколінь: ... і ... .

5.2. «Мозковий штурм» ( слайд № 10 ).

 

 

 

 

 

5. 3. Виконати тестові завдання ( слайд №12).

6. Підбиття підсумків уроку

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

7. Домашнє завдання

7.1. Опрацювати відповідний параграф підручника, давати відповіді на запитання.

7.2. Підготувати повідомлення про хвощі та плауни, які занесені до Червоної книги України.

 

 

 

Додаток 1

 

doc
Додано
14 червня 2021
Переглядів
1869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку