Розробка уроку спрямована на формування позитивного ставлення учнів до павуків. Містить інформацію про різноманітність павукоподібних, а також спрямована на формування вмінь учнів шукати додаткову інформацію до уроку.
План-конспект уроку з біології у 7 класі Дата:
Вчитель: Філіпчук Т.А.
Тема: Клас Павукоподібні. Їх роль у екосистемах та значення в житті людини.
Мета навчальна: дати уявлення учням про різноманітність павукоподібних, охарактеризувати їх роль у екосистемах та значення в житті людини.
Мета розвиваюча: розвивати в учнів вміння аналізувати, порівнювати, самостійно опрацьовувати матеріал підручника, навички заповнення таблиць.
Мета виховна: виховувати працелюбність, уважність, старанність, пізнавальний інтерес до вивчення біології.
Основні поняття: павукоподібні, кліщі, скорпіони.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
Любити, відчувати, розуміти природу у всіх її проявах має бути найвищою чеснотою людини... М. Д. Гродзинський
Вправа «Сонце побажань». (мета: психологічно налаштувати клас на позитивну співпрацю «учень — учень», «учень — учитель»; створити ситуацію успіху кожного школяра, покращити концентрацію уваги та підвищити розумову активність). На аркуші паперу зображене усміхнене Сонце. Частина промінчиків сонця містить побажання. Кожний учень отримує чистий промінчик для написання свого побажання однокласникам. «Сонце побажань» вивішується на дошку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Членистоногі
Підтип Хеліцерові
Клас Павукоподібні
Ряд
Рід
Вид
2) Вправа «Ланцюжок»
1. Середовище існування …. (суша, прісні та морські водойми)
2. Тіло павукоподібних поділене на … і … (головогруди і черевце)
3. Покриви тіла … (щит, кутикула, волоски)
4. Вони мають … (6) пар кінцівок: … , … (хеліцери, ногощупальця) та … (4) пари ходильних ніг
5. Павутинні залози в них розташовані на … (черевці), їхні протоки відкриваються на верхівці 3 пар … (павутинних бородавок)
6. Органи виділення в них це - … (мальпігієві судини)
7. Кровоносна система … (незамкнена)
8. Павукоподібні мають ….. (4 прості) ока.
9. Органи дихання … та … (легеневі мішки, трахеї)
10. Нервова система складається з … та … (головного мозку, підглоткової нервової маси)
11. Запліднення у них … (внутрішнє), тип розвитку - … (прямий)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми всі зібралися на незвичайний урок, запросили гостей, який присвячений павукам. Чому нами обрані саме ці тварини? Тому що традиційно люди дуже погано ставляться до павуків! «Фу, павук!» — кричимо ми, і ось вже чуємо хрускіт розчавленого ногою тільця цієї тварини. Непояснювальна відраза. Навіть страх відчуває людина при зустрічі з павуками, хоча знає, що вони приносять користь, знищуючи значну кількість мух та інших небезпечних для людини комах. Павуки дуже рідко кусають людей, лише у небагатьох з них є органи, які здатні прокусити шкіру людини, лише 200 різновидів павуків здатні на це, тоді як решта тисяч видів взагалі неагресивні і безпечні для людини. До того ж павуки кусають лише у випадку оборони, а смертельні укуси — взагалі велика рідкість. Небезпека павуків — нав'язаний нам міф, Вони зображуються злими в дитячих казках, мультфільмах, звідси і наше ставлення до них. Павуки всім знайомі і в той же час. як ми мало знаємо про цю дивовижну та різноманітну групу тварин. Наша мета — розширити знання про клас Павукоподібні та змінити своє ставлення до цих представників царства тварин, дбайливо ставитися до тварин нашого краю та до природи.
Вправа «Павучок».
Перш ніж розпочати вивчення різноманітності павукоподібних, пропоную вам прикріпити одну з смужок того кольору, з яким у вас асоціюється слово «павук».
• Червоний колір — негативне ставлення.
• Жовтий колір — спокійне ставлення.
• Зелений колір — позитивне ставлення.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Пригадайте з уроків зарубіжної літератури або позакласного читання, яку іншу назву мають павуки? (Випереджальне завдання).
Різноманітність павукоподібних.
(Випереджальні завдання учням, інші слухаючи їх розповідь, заповнюють таблицю)
Питання для аналізу |
Павуки |
Кліщі |
Скорпіони |
|
Тіло складається з головогрудей і черевця. Хеліцери, ногощупальця, 4 пари ходильних ніг. 4 простих вічок. На черевці — павутинні бородавки |
Тіло злите, ротовий апарат утворює «голівку» і складається з ріжучих хеліцер і педипальп, що прокушують шкіру. Непрямий розвиток |
Тіло складається з головогрудей і членистого черевця з отрутною голкою на кінці. Хеліцери клешнеподібні. |
|
Домовий павук, павук-хрестовик, тарантул, павук-сріблянка |
Коростяний свербун, волосяні кліщі, павутинний кліщ |
Строкатий скорпіон, імператор, книжковий. |
|
Знищують кровосисних комах, шкідників рослин. Отруйні, ліки (снодійні і заспокійливі) |
Кліщі регулюють чисельність членистоногих Шкідники рослин і харчових продуктів. Викликають захворювання (енцефаліт). |
Отруйні, ліки, ланка ланцюга живлення |
(Сріблянка, птахоїд, хрестовик, прядильник, тарантул і каракурт)
Валеологічна розминка
Намалюйте в повітрі підборіддям цифри від 1 до 10. Це забезпечує покращення кровообігу мозку і є профілактикою остеохондрозу.
V. Закріплення вивченого.
1) Вправа «Народні прикмети»
Відомий факт, що більшість живих організмів може передбачати зміни погоди. Чи є така здатність у павукоподібних? (Учні зачитують народні прикмети)
2) Вправа «Третій зайвий» (робота в групах)
1. Сріблянка, хрестовик, прядильник.
2. Тарантул, каракурт, птахоїд.
3. Карпатський, імператор, кримський.
4. Коростяний свербун, павутинний, книжковий.
5. Стрибун, імператор, циклоп.
6. Мокриця, іксодовий, залозниця.
3) Кросворд «Різноманітність павукодібних»
|
|
|
|
С |
і |
м |
П |
е |
р |
а |
т |
о |
р |
|
|
|
|
|
|
П |
п |
т |
А |
х |
о |
ї |
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
с |
В |
е |
р |
б |
у |
н |
|
|
|
П |
т |
а |
р |
а |
н |
т |
У |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
П |
к |
а |
р |
а |
К |
у |
р |
т |
|
|
|
|
|
|
С |
к |
н |
и |
ж |
к |
О |
в |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
С |
к |
а |
р |
П |
а |
т |
с |
ь |
к |
и |
й |
|
|
|
|
К |
з |
а |
л |
О |
з |
н |
и |
ц |
я |
|
|
|
|
|
|
П |
п |
р |
я |
Д |
и |
л |
ь |
н |
и |
к |
|
|
|
|
К |
п |
о |
с |
т |
І |
л |
ь |
н |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
П |
с |
р |
і |
Б |
л |
я |
н |
к |
а |
|
|
|
К |
п |
а |
в |
у |
т |
и |
Н |
н |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
І |
к |
с |
о |
д |
о |
в |
и |
й |
4) Бесіда
1. Які способи полювання павуків вам відомі?
2. Укуси яких павуків небезпечні для людини?
3. Яку користь павуки можуть приносити людині та її господарству?
4. Яка роль кліщів у ґрунтоутворенні?
5. Які захворювання переносять кровосисні кліщі?
VІ. Підсумок уроку.
Легенда
Був собі сірий павук. Зранку до вечора він майстерно робив сітку і ловив нею мух, що дуже докучали людям і звірятам. Але павука ніхто не любив, ніхто не хотів навіть дивитися на нього.
— Чому мною так усі гидують? — запитував він не раз сусідів.
— Бо не маєш гарних крилець, таких, як у мене, — відповів метелик.
— Бо не бриниш так голосно, як я, — загудів джміль.
— Бо не метушишся ти так, як ми, — загомоніли бджілки.
— І справді, — подумав павук, — де мені зрівнятися з метеликом чи бджолою. Заплакав бідолаха, що він такий гидкий, та й сховався в темному куточку стайні. Тут узявся за свою роботу, сплітав далі свої сітки і ловив у них мух. А воли, осел та біла овечка, які мешкали у тій стайні, раділи, що багато мух потрапляло в павутину.
Якось опівночі розбудив павука в його темному куточку ясний промінь. Дивиться, а в яслах на сіні лежить маленька дитина, а довкола неї світло сяє. Над дитиною схилилась мати, сумує, що немає чим її вкрити. Побачив це павук, здогадався, що діється, і подумав: "Ану я сплету покривало, може, воно стане у пригоді. " — І сплів швиденько м'яку, теплу павутину, поклав її несміло перед Матір'ю Божою. Усміхнулась Пречиста Діва, взяла павутину і вкрила нею Ісуса. А маленький Ісус зігрівся і щасливо усміхнувся, глянувши на павука ясними очима. Відтоді ворожить павук людям щастя кожного вечора і всі раді його в ту пору бачити.
- А чи змінилось ваше ставлення до павуків після цього уроку? В яку сторону?
Саме тому епіграфом до нашого уроку я вибрала наступні слова Гродзинського: любити, відчувати, розуміти природу у всіх її проявах має бути найвищою чеснотою людини...
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання: опрацювати відповідний підручника, скласти кросворд з ключовим словом «арахніди».
Додаток (випереджальні завдання дітям)
У кожного павука своя "технологія виробництва". Наприклад, павук-хрестовик завжди починає з будівництва трикутної або чотирикутної рами — основи майбутньої пастки. Після цього прокладає кілька ниток, що перетинаються в центрі рами, а потім тягне від центра близько30 радіальних ниток. На них він кладе допоміжну спіральну нитку. Ловильна спіраль покривається липким павутинним секретом і замінює допоміжну нитку, яку павук відкушує частинами й викидає. Дуже цікаво спостерігати, як хрестовик з'єднує павутиною дві точки. Коли відстань незначна, павук кидає в ціль клейкий клубочок з ниткою, кінець якої тримає, або переповзає туди, тягнучи за собою закріплену в першому пункті нитку. Інколи він спускається довгою ниткою і, гойдаючись на вітрі, як маятник, чіпляється, куди потрібно. А буває, шо випускає кілька павутин і спокійно чекає, поки вітер їх не приклеїть. Готові сіті, що нагадують неправильної форми колесо зі спицями, діаметр яких сягає до півметра, мають приблизно 120 тис. липких вузликів. Хрестовик або висить у центрі павутини, або ховається десь збоку, і тоді його з'єднує з пасткою сигнальна нитка. Як тільки комаха потрапляє у пастку, "телефон" негайно повідомляє мисливця. Павук реагує лише на коливання певної сили й амплітуди, які виникають від тремтіння в павутині його жертв.
Найбільшим павуком є павук-птахоїд. Це велика волохата тварина більш як 10 см за вдовжки. У тропіках живе до 600 видів цього сімейства. Особливо численні вони у Південній Америці. Удень ці павуки ховаються у нора і лігвах із павутиння, які влаштовуються між корінням, у розколинах скель, іноді серед листя, а в сутінки виходять на полювання. їхня здобич — великі комахи, буває, що вбивають та поїдають дрібних ящірок, змій, жаб а також невеликих птахів, особливо пташенят Птахоїди можуть багато років жити у неволі годуючись різноманітною тваринною їжею їдять навіть мишей та просто шматочки м'яса. Наївшись, павук витягує ноги, притуляється до дна свого житла та кілька днів залишається нерухомим, перетравлюючи їжу. Деякі види п'ють воду і навіть люблять купатися. Птахоїди люблять тепло, можуть сидіти на долоні, зігріваючись теплом людського тіла. і знаходяться бажаючі, які доставляють задоволення цим страховиськам. Правда, значна кількість птахоїдів є неотруйною для людини.
Павуки є надзвичайно чуттєвими до зміни вологості повітря, сирість вони не люблять. Тому зранку, по росі чи перед дощем вони не ремонтують старі сітки та не будують нові. Але якщо ввечері павук вийшов із свого житла та став робити нові сітки, значить, завтра буде тепла, суха погода. Розповідають, що прогноз, зроблений за підказкою павуків, допоміг колись отримати важливу воєнну перемогу. У грудні 1794 року французький генерал Шарль Пишегрю вів армію на Голландію. Успішний наступ перервала негода. Дощ. бруд, шляхи розмиті. До того ж голландці відкрили шлюзи та затопили поля та дороги. Пишегрю хотів уже повертатися назад, але отримав таємне повідомлення, що скоро настануть морози, на річках з'явиться лід і військо зможе йти далі. Усе так і сталось. Повідомлення про зміну погоди Пишегрю отримав від генерала, якого голландці тримали у тюрмі. Там генерал вів спостереження за павуками, які перед морозами сильніше плели павутини.
З павуків, що водяться на території України, дуже отруйним, а тому небезпечним є каракурт. Він трапляється у степовій зоні. Цей павук порівняно невеликий (близько 1,5 см), з чорним черевцем, на якому помітні 13 червоних плям. Каракурт живе між камінням, у заглибинах грунту, де снує рідку сітку павутини біля поверхні землі; у неї потрапляють переважно прямокрилі, з якими він легко справляється завдяки сильнодіючій отруті. Від укусів каракурта доволі часто гине худоба під час випас особливо коні й верблюди. У каракуртів є небезпечними лише самиці. При їхньому укусі у людини з'являється пекучий біль, холодний піт, температура підвищується до 38—39°. з'являється нудота, блювота. Іноді сильне отруєння отрутою каракурта може призвести до смерті. До отрути тарантула особливо чутливі діти і люди похилого віку, але смертельних випадків майже не буває. При укусах павуків постраждалим вводять сироватку. Не можна припікати місце укусу, класти компрес, використовувати спирт, оскільки алкоголь прискорює розповсюдження отрути в організмі.