Календарно – тематичне планування з біології для 7 класу на 2022-2023 н.р Вчитель: Бабич Є.А. Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Підручник: Біологія 7 клас - Остапченко, Балан Матяш, Мусієнко, Славний, Серебряков, Поліщук, - Генеза - 2015 рік - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів
Календарно-тематичне планування з біології для 7 класу
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних)
Складено згідно навчальної програми «Біологія для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» затвердженої Міністерством освіти і науки України (наказ від 07.06 2017 №804)
К-ть годин у темі |
№п/п уроку |
Тема уроку |
Лабораторні,практичні роботи, дослідницькі практикуми |
Домашнє завдання |
Дата уроку |
Для нотаток |
Вступ (4 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологіпрепарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів |
Терміни: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів |
Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
||||
1 |
1 |
Тварина - живий організм |
|
Опрацювати § 1 |
|
|
2 |
2 |
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. |
|
Опрацювати § 2 |
|
|
3 |
3 |
Будова тварин: тканини. |
|
Опрацювати § 3 |
|
|
4 |
4 |
Органи та системи органів тваринних організмів. |
|
Опрацювати § 4 |
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год. + 6 р.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
Терміни: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб |
Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
||||
1 |
5 |
Поняття про класифікацію тварин. |
|
Опрацювати § 5 |
|
|
2 |
6 |
Кишковопорожнинні. Гідроїдні поліпи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування |
|
Опрацювати § 6 |
|
|
3 |
7 |
Різноманітність кишковопорожнинних, роль у природі та значення в житті людини. |
Міні-проект (за вибором) Як утворюються коралові острови? |
Опрацювати § 6 |
|
|
4 |
8 |
Кільчасті черви. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування Різноманітність кільчастих червів, роль у природі та значення в житті людини. |
Лабораторне дослідження №1: Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) |
Опрацювати § 7 |
|
|
5 |
9 |
Членистоногі. Загальна характеристика та різноманітність Членистоногих. |
|
Опрацювати § 8 |
|
|
6 |
10 |
Ракоподібні: визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
Опрацювати § 9 |
|
|
7 |
11 |
Різноманітність ракоподібних, роль у природі та значення в житті людини. |
|
Опрацювати § 9 |
|
|
8 |
12 |
Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність. |
|
Опрацювати §10 |
|
|
9 |
13 |
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
Опрацювати §11 |
|
|
10 |
14 |
Комахи. Різноманітність комах. |
|
Опрацювати §12 |
|
|
11 |
15 |
Клас Комахи.
|
Практична робота№1 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя комах. |
Опрацювати §12 |
|
|
12 |
16 |
Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
Лабораторне дослідження №2: Будова мушлі черевоногих та двостулкових молюсків |
Опрацювати §13 |
|
|
13 |
17 |
Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини. |
Міні-проект Як утворюються перлини? |
Опрацювати §13 |
|
|
14 |
18 |
Паразитичні безхребетні тварини. Паразитичні плоскі черви. |
|
Опрацювати §14 |
|
|
15 |
19 |
Паразитичні безхребетні тварини. Паразитичні круглі черви. |
|
Опрацювати §14 |
|
|
16 |
20 |
Паразитичні та кровосисні членистоногі. |
|
Опрацювати §15 |
|
|
17 |
21 |
Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність безхребетних тварин» |
|
Повторити тему |
|
|
18 |
22 |
Хордові (загальна характеристика). |
|
Опрацювати §16 |
|
|
19 |
23 |
Риби. Кісткові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
Опрацювати §17 |
|
|
20 |
24 |
Риби. Хрящові риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
Опрацювати §17 |
|
|
21 |
25 |
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
|
Опрацювати §18 |
|
|
22 |
26 |
Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. |
|
Опрацювати §19 |
|
|
23 |
27 |
Птахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
|
Опрацювати §20 |
|
|
24 |
28 |
Птахи: розмноження та розвиток. Сезонні явища в житті птахів. Основні групи птахів, їхнє значення та охорона. |
|
Опрацювати §21 |
|
|
25 |
29 |
Різноманітність птахів. Їхня роль у природі та житті людини. |
|
Опрацювати §22 |
|
|
26 |
30 |
Птахи. |
Практична робота №2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів |
Опрацювати §22 |
|
|
р |
31 |
Ссавці. Загальна характеристика. Біологічні особливості, середовище існування. |
|
Опрацювати §23 |
|
|
р |
32 |
Різноманітність ссавців: яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі. |
|
Опрацювати §24 |
|
|
р |
33 |
Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, копитні. |
|
Опрацювати §25 |
|
|
р |
34 |
Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні, примати. |
Міні-проект (за вибором) 1.Тварини рекордсмени 2.Тварини будівельники |
Опрацювати §26,27 |
|
|
р |
35 |
Ссавці. |
Практична робота №3 Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
Опрацювати § 23-27 |
|
|
р |
36 |
Узагальнення знань з теми «Різноманітність тварин» Контрольна робота № 1 |
|
Повторити матеріал по темі |
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: -роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки |
Терміни: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму |
|
||||
1 |
37 |
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. |
|
Опрацювати §28 |
|
|
2 |
38 |
Різноманітність травних систем. |
|
Опрацювати §29 |
|
|
3 |
39 |
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. |
|
Опрацювати §30 |
|
|
4 |
40 |
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
Опрацювати §31 |
|
|
5 |
41 |
Кровоносна система. |
Практична робота№4 Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
Опрацювати §31 |
|
|
6 |
42 |
Виділення, його значення для організму. Форми виділення у тварин. Органи виділення тварин. |
|
Опрацювати §32 |
|
|
7 |
43 |
Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
|
Опрацювати §33 |
|
|
8 |
44 |
Опорно-рухова система хребетних тварин. |
Практична робота №5 Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
Опрацювати §34 |
|
|
9
|
45 |
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. |
Лабораторне дослідження №3: Вивчення особливостей покривів тіла тварин. Міні-проект «Маскування тварин» |
Опрацювати §35 |
|
|
10
|
46 |
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Подразливість як загальна властивість тварин. |
|
Опрацювати §36 |
|
|
11
|
47 |
Нервова система. |
Практична робота №6 Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. |
Опрацювати §36 |
|
|
12 |
48 |
Органи чуття, їх значення |
|
Опрацювати §37 |
|
|
13 |
49 |
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
Опрацювати §39 |
|
|
14 |
50 |
Розвиток зародка. Індивідуальний розвиток. Післязародковий розвиток. Типи післязародкового розвитку. |
|
Опрацювати §40 |
|
|
15 |
51 |
Періоди та тривалість життя тварин.
|
Лабораторне дослідження №4: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
Опрацювати §41 |
|
|
16 |
52 |
Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин» |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (10 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх |
оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин) |
||||
1 |
53 |
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. |
Лабораторне дослідження №5: Спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). |
Опрацювати §42 |
|
|
2 |
54 |
Вроджена і набута поведінка. Способи орієнтування тварин. |
|
Опрацювати §43 |
|
|
3 |
55 |
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
Опрацювати §44 |
|
|
4 |
56 |
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна. |
Міні-проект 1.Спільноти тварин. 2.Чому мігрують тварини. 3.Як спілкуються тварини. 4.Як вчаться пташенята. 5.Як тварини користуються знаряддями праці. |
Опрацювати §45 |
|
|
5 |
57 |
Репродуктивна поведінка тварин. |
|
Опрацювати §46 |
|
|
6 |
58 |
Територіальна поведінка тварин |
|
Опрацювати §47 |
|
|
7 |
59 |
Соціальна поведінка. Типи угруповань тварин. |
|
Опрацювати §48 |
|
|
8 |
60 |
Поведінка тварин. |
Практична робота №7 Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відеоматеріалами) |
Опрацювати §45-48 |
|
|
9 |
61 |
Комунікація тварин. |
|
Опрацювати §49 |
|
|
10 |
62 |
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
Опрацювати §50 |
|
|
Тема 4. Організм і середовище існування (6 год.) |
||||||
Діяльність (уміння) |
Знання |
Наскрізні змістові лінії |
||||
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми |
Терміни: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає:
- чинники середовища існування; |
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави) |
||||
1 |
63 |
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. |
|
Опрацювати §51 |
|
|
2 |
64 |
Ланцюги живлення і потік енергії. Взаємозв’язок компонентів екосистеми. |
|
Опрацювати §52 |
|
|
3 |
65 |
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на організми. |
Міні-проект Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. |
Опрацювати §53 |
|
|
4 |
66 |
Основи охорони природи. Природоохоронні території. Червона книга України. |
Міні-проект Заповідні території України. |
Опрацювати §54 |
|
|
5 |
67 |
Захист проектів. |
|
Опрацювати §51-54 |
|
|
6 |
68 |
Узагальнення знань з теми: «Організм і середовище існування» |
|
Повторити матеріал теми |
|
|
|
|
Узагальнення (2 год.) |
|
|
|
|
1 |
69 |
Узагальнення Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи |
Опрацювати § |
|
|
|
2 |
70 |
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
|
|
|