______________
Тема. Звук [н], [нʹ], буква «ен». Читання складів, слів з буквою «ен». Написання імен з великої букви.
Мета: ознайомити дітей зі звуками [н], [н′] і буквою Н («ен»), з артикуляцією цих звуків; вчити правильно артикулювати звук, виділяти його у словах; формувати навички читання складами; удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; виховувати у дітей почуття дружби й товариськості, старанність, бажання активно працювати.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мікрофон, конверт, маленькі різнокольорові квіточки
Методично-дидактичне забезпечення уроку: буквар М.С. Вашуленко ,картки з рукописними та друкованими літерами, картки з друкованими великою та малою буквами, предметні малюнки, пелюстки із завданнями, ілюстрації ,лист у конверті,квітка-семицвітка , загадки, чистомовка.
Хід уроку
І.Організація початку уроку
1.Привітання
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Помандруємо ми з вами
Мови рідної стежкаками.
2. Перевірка готовності до уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності
— Діти, листоноша приніс вам листа. (Учитель відкриває конверт і зачитує листа.)
Доброго ранку, любі діти!
Я — чарівна квітка-семицвітка. Запрошую вас разом зі мною навчатися і грати. Для цього ви повинні відривати по одній пелюстці й виконувати завдання. За правильні й чіткі відповіді я даруватиму вам маленькі квіточки.
Квітка-семицвітка.
- Діти, а давайте з вами пригадаємо до якої природи ми з вами відносимо квітку?( до живої)
ІII. Актуалізація опорних знань учнів
1. 1-ша пелюстка (рожева)
Учитель відриває першу пелюстку.
Зі мною будете грати,
Знання закріпляти.
— Яку букву вивчали на попередньому уроці?
— Які звуки вона позначає на письмі?
Гра «Утвори склад»
На дошці зображена квітка в середені літера н , а в пелюстках голосні звуки
Діти утворюють прямі й обернені склади та зачитують їх.
2. 2-га пелюстка (зелена)
Загадка
В синім небі світлячки,
Не дістать до них рукою,
А найбільший світлячок
Вигнувся дугою. (Місяць і зорі)
— Зробіть звуковий аналіз слів місяць та зорі.
— Складіть речення зі слів-відгадок за поданими схемами.
-Тож, діти, наша квіточка бачить які ви молодці, і пропонує вам трохи відпочити
Фізкультхвилинка
Після виконання фізкультхвилинки всі діти отримують зелені квіточки.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо нову букву. Яку саме, ви дізнаєтесь, коли послухаєте віршик.
Дві палички-лічилочки
Гуляли у саду,
Аж тут зламалась гілочка;
— Рятуйте, бо впаду!
Летіла і кружляла,
Хапаючись за клен,
Між паличками впала
І вийшла буква «ен».
IV. Вивчення нового матеріалу
1. 3-тя пелюстка (жовта)
Уважними будете,
Нові знання здобудете.
— Квітка-семицвітка знає дуже багато, ось і вирішила з вами знаннями поділитися.
Подивіться уважно на малюнки. Що на них зображено? (Корона, кінь, слон, нитки)
Спостереження за вимовою звуків
— Вимовте звук [н]. Чи виникають перешкоди при вимові? Яким є звук при звучанні? Вимовте звук [н′]. Чи подібний він за вимовою до [н]? Чим відрізняється? При вимові м’якого звука середня частина спинки язика підноситься до піднебіння. Отже, можна зробити висновок, що [н] — приголосний твердий, а [н′] — м’який.
Гра «Найуважніший»
Учитель читає вірш, учні запам’ятовують слова зі звуками [н], [н′].
- Діти, зараз я прочитаю віршика, а ваша задача запамёятати усі слова в яких зустрічається звук н
Ніна несла з магазину
Ножиці в новій корзині,
Нитки, ножик і тканину,
Ще й намисто для Христини.
Гра «Знайди помилку»
— Ось ще одне завдання, яке принесла нам квітка-семицвітка. У вірші є помилка. Вам потрібно уважно послухати і виправити її.
Мишкам хвалилась
Бабуся стара:
— Кіт не страшний,—
В нас глибока гора!
Букву г («ге») треба замінити на н («ен»).
— Завдання 3-ої пелюстки виконано!
Позначення звуків [н], [н ′] буквою н («ен»)
Учні розглядають картки з великою та малою буквою, порівнюють її за розміром та формою.
— Пофантазуйте, на що схожа буква н («ен»).
— Запам’ятайте: звуки [н], [н′] позначаються на письмі буквою н («ен»).
- Діти складають велику та маленьку Нн з синельного дроту
2. Робота за Букварем (с. 66-67)
— Наша гостя хоче перевірити, чи знаєте ви, як потрібно правильно сидіти за партою під час читання? (Учні розказують правила, користуючись плакатом.)
А тепер ми розгорнемо
Найкращу в школі книжку.
Знає кожен школяр:
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш… (Буквар).
— Розгляньте малюнки в рамочці. Прочитайте підписи до них.
— Всі завдання і 3-ої пелюстки виконано!
Хто ж там, хто вже так стомився
І наліво похилився?
Треба дружно нам всім встати,
Фізкультпаузу почати!
Офтольмологічна хвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. 4-та пелюстка (червона)
Гра «Зашифровки»
— Які ви молодці! Швидко впоралися із завданнями і цієї пелюстки.
Учні отримують квіточки червоного кольору.
Робота в групах
Нагородження учнів фіолетовими квіточками.
VI. Підсумок уроку
— Урок добігає кінця, пелюсток уже нема!
Квітка-семицвітка, прощавай, лети,
З радістю ми грались, щиро, від душі.
Пелюстки чарівні ти подарувала,
Грою зацікавила, знань усім додала.
Скажемо всі разом: дякуємо тобі!
А вона нам?
Учитель зачитує на серцевині квітки:
Перший клас, ви — просто молодці!
Вправа “Мікрофон”
— З якою буквою ви сьогодні ознайомились?
— Які звуки вона позначає на письмі?
— Що вдалося зробити легко?
— Що було для вас важким?
— Що сподобалося на уроці?