Група № 7, 3 курс
Розгорнутий конспект уроку з дисципліни «Екологія»
Тема: «Види забруднень та їх вплив на компоненти природи,
живі організми»
Вид заняття: комбінований, бінарний
Тривалість заняття: 45 хв. (2 заняття)
Місце проведення: (33 кабінет)
Навчальна мета: актуалізувати знання учнів про види забруднень; проінформувати про людський вплив на компоненти природи й живі організми.
Виховна мета: формувати естетичні смаки студентів і виховати вміння працювати у команді, пробудити в учнів відчуття відповідальності за навколишнє середовище і живі організми.
Розвивальна мета: розвивати увагу, вміння узагальнювати і систематизувати знання, креативність та логічне мислення.
Наочність: презентація, таблиці, VR-відео.
Роздатковий матеріал: список запитань, тестові завдання, ватмани, олівці, фломастери.
Технічні засоби навчання: проектор, ноутбук, окуляри віртуальної реальності.
Основна:
1. Екологія. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. Академічний рівень. / авт. Л.П.Царик, П.Л.Царик, І.М.Вітенко. Київ, «Генеза», 2012. 96 с.
2. Сигаловський Д. Екологію повинні знати всі? / Д. Сигаловський // Країна знань.— 2008. — № 4. — С. 29-31; № 5. — С.31-34.
3. Словник–довідник з екології : навч.-метод. посіб. / уклад. О. Г. Лановенко, О. О. Остапішина. Херсон : ПП Вишемирський В.С., 2013.
Додаткова:
1. В топ-10 замусоренных стран. Что нужно сделать с отходами вУкраине уже сейчас Режим доступу : https://nv.ua/ukraine/events/ukraina-voshla-v-top-10-zasorennyh-stran-mira-chtomozhno-sdelat-s-musorom-50032235.html
2. Забруднення довкілля, або Як узгодити ціну і цінності. Режим доступу: https://www.epravda.com.ua/columns/2019/01/17/644202/
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА (1-2 хв.)
1) привітання викладача із учнями;
2) виявлення відсутніх;
3) перевірка підготовленості групи до заняття.
ІІ. МОТИВАЦІЯ ТА СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ (до 3 хв.)
1) мотивація вивчення теми (бесіда, що передбачає з’ясування значущості теми для людства).
Слово викладачки. Наш сьогоднішній урок мені хотілося би почати з уривку зі Святого Письма.
Буття 1:26-30
26 І сказав Бог: Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою, і хай панують над морською рибою, і над птаством небесним, і над худобою, і над усею землею, і над усім плазуючим, що плазує по землі.
27 І Бог на Свій образ людину створив, на образ Божий її Він створив, як чоловіка та жінку створив їх.
28 І поблагословив їх Бог, і сказав Бог до них: Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею, і пануйте над морськими рибами, і над птаством небесним, і над кожним плазуючим живим на землі!
29 І сказав Бог: Оце дав Я вам усю ярину, що розсіває насіння, що на всій землі, і кожне дерево, що на ньому плід деревний, що воно розсіває насіння, нехай буде на їжу це вам!
30 І земній усій звірині і всьому птаству небесному, і кожному, що плазує по землі, що душа в ньому жива, уся зелень яринна на їжу для них. І сталося так [2].
Як ви гадаєте, чому на початку нашого заняття я використала саме цей уривок?
Час для відповідей учнів.
Можливо, вас дещо дивує поєднання теми Екологія – Святе Письмо, але у цьому нічого дивного немає. У цих словах найповнішою мірою говориться про екологічне покликання людини. Ми були створені для того, що спільно із Творцем піклуватися про навколишній світ, робити його кращим і довершеним. І одним із наслідків гріхопадіння стала втрата людьми гармонії з природою.
Зараз людство живе у світі, де окрім визначених смертних гріхів, актуалізувався ще й інший, страшний гріх – екологічний. Він відрізняється від інших. Бо навіть якщо людина не є релігійною і не вірить у відплату за свої погані вчинки, наслідки від екологічних злодіянь вона відчуває вже зараз. Ми дихаємо забрудненим повітрям. Наш океан із кожним роком усе більш схожий на великий смітник. У деяких регіонах України викиди шкідливих речовин у атмосферу зазнають критичних показників!
Не в наших силах змушувати кожного змінити своє ставлення до природи, але ми маємо бути відповідальними за свою поведінку. А щоб це сталося, треба знати основну інформацію про забруднення, їхні види, вплив на природу та наслідки від цього. Бо просвітництво – це найперший крок на шляху до екологічної свідомості!
2) актуалізація наявних знань, дотичних до теми уроку; повідомлення теми та мети заняття.
Слово викладачки. Мені хотілося б запитати вас: що ви знаєте про забруднення навколишнього середовища? Можливо, хтось вже готовий назвати, які бувають види забруднень? Не соромтеся навіть самих простих й очевидних відповідей, бо саме в них може ховатися істина!
Час для відповідей учнів.
Ви молодці, бо багато чого знаєте на цю тему. Я ж пропоную дещо поглибити ваші знання, перевірити їх на практиці та розібратися з тим, що можна зробити, щоб допомогти природі. Запишіть, будь ласка, тему уроку: «Види забруднень та їх вплив на компоненти природи, живі організми».
3) повідомлення плану заняття.
Слово викладачки. Наше сьогоднішнє заняття складатиметься з таких блоків:
1. Забруднення навколишнього середовища: до визначення та історії поняття.
2. Різновиди забруднень.
3. Наслідки забруднення навколишнього середовища. Вплив забруднення на світ.
4. Сучасний рух проти забруднення. Дії на захист навколишнього середовища.
ІІІ. ОБГОВОРЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПИТАНЬ УРОКУ
1. Забруднення навколишнього середовища: до визначення та історії поняття
Форма розгляду питання – лекція. Учні слухають основну інформацію про види забруднення, після прослуханого матеріалу відповідають на уточнювальні запитання для перевірки усвідомлення та сприйняття знань. Кілька охочих учнів мають змогу резюмувати почуте у форматі «Навчаючи – вчу».
Слово викладачки. В екологічному словнику-довіднику (позиція 3 в основному списку джерел) зазначається, що забруднення – це «занесення у будь-яке середовище або виникнення у ньому нових, не характерних для нього фізичних, хімічних або біологічних речовин, перевищення допустимого рівня концентрації перерахованих агентів у середовищі. Рівень забруднення контролюється різними нормативами: ГДК, ГДВ, ГДАН» [7].
Очевидно, що питання забруднення навколишнього середовища гостро постало перед людством в останні роки – все це пов’язано з активною технологізацією у світі. Проте насправді, це тільки здається, що проблема нова. Давайте поринемо в історію. Ще в первісну епоху люди почали в надзвичайних масштабах вирубувати ліси, вбивати тварин і змінювати ландшафт для власного комфорту, забуваючи про те, що «Кожне Боже творіння є добре» [Тим. 4:4]. Така вседозволеність часто була згодом причиною проблем, що виникали у людей: зміна клімату, голод, засуха тощо.
А чи пам’ятаєте ви біблійну історію про кари єгипетські? Тож згадаймо разом. Попрошу звернути увагу на малюнок на екрані.
«Бачимо кару, яку Єгова навів на Єгипет. На першому малюнку бачимо, як Ааро́н вдарив палицею ріку Ніл. Вода в ріці перемінилась на кров. Риба згинула, й ріка почала смердіти.
Потім Єгова навів на країну жаб з ріки Ніл. Уся країна зароїлась жабами, вони лізли в печі, на сковороди, на ліжка людей — всюди. Здохлих жаб єгиптяни зносили на великі купи, і земля стала смердючою.
Потім Ааро́н ударив палицею землю, і порох обернувся на комашню. Ці маленькі комашки дуже кусали. Вони були третьою карою на Єгипет.
Від решти кар терпіли тільки єгиптяни. Четвертою карою були великі мухи, які роями влітали в доми всіх єгиптян. П’ята кара була на тварин. В єгиптян гинуло багато худоби, овець і кіз.
Потім Мойсей і Ааро́н беруть трохи попелу й кидають його вгору. На людях і тваринах появляються великі гнояки. Це — шоста кара.
Після того Мойсей простягнув свою руку до неба, і Єгова послав на Єгипет великий град. Тут ще ніколи не було такого граду.
Восьмою карою були великі рої сарани. В Єгипті ніколи не бачили так багато сарани. Вона пожерла все те, що не побив град.
Дев’ятою карою була темрява. Протягом трьох днів густа темрява вкривала землю, але там, де жили ізраїльтяни, було світло.
Зрештою Бог наказав своїм людям покропити одвірки кров’ю молодого козла або ягня з овечок. Потім над Єгиптом пролітав Божий ангел. В домі, на одвірках якого була кров, він нікого не вбивав. Але по всіх домах, де на одвірках не було крові, Божий ангел вбивав первонароджених з-поміж людей і тварин. Це була 10-та кара.
Після останньої кари фараон сказав ізраїльтянам вийти з країни. Божі люди вже були готові до цього, і тієї самої ночі вони почали виходити з Єгипту.
Вихід, розділи 7—12» [1].
Давайте детально розберемо цю історію з точки зору екології. Цікаво, що вчені підтверджують: такі події мали місце бути – і що кари пов’язані з природними катаклізмами, що відбувалися унаслідок людської діяльності.
Кліматологи виявили, що в регіоні дельти Нілу за часів правління фараона Рамзеса II (1279-1213 роки до н. е.) Відбулися важливі зміни клімату. Ключем до вивчення стародавнього клімату стали сталагміти, знайдені в єгипетських печерах, а точніше – ізотопний склад скель, що є свого роду портретом певного періоду часу.
Перша кара, «криваві води Нілу», - це наслідок забруднення людьми річки, вважають вчені. У такій воді добре жили і розмножувалися бактерії Oscillatoria rubescens, які після загибелі фарбували води в червоний колір. Зверніть, будь ласка, увагу на екран – тут зображено забруднення цими ж бактеріями сучасного озера.
Власне, це забруднення річки спровокувало другу, третю і четверту кари – навалу жаб, мошок і мух. Жаби почали втікати з отруєного водне середовище, а їхні мертві тільця на суші допомогли розмножуватися комахам.
Комахи, в свою чергу, спровокували п'яту і шосту кари – мор скоту та виразки у людей. Вони переносили хвороби ссавців, наприклад, малярію, що позначилося і на людях, і на тварин [8].
Така ланцюгова реакція на забруднення людством природи відбувалася впродовж всієї нашої історії – від землетрусів, буревіїв, паводків і вивержень вулканів через неправильне поводження з природними ресурсами і засмічення природи до масових хвороб, що відбувались через забруднення. А ХХ століття взагалі сумнозвісне через страшні екологічні катастрофи: Хіросіма і Нагасакі, Киштимська аварія, Завод Union Carbide та Чорнобильська аварія [4].
Приклади уточнюючих запитань:
1. Як ви вважаєте, унаслідок чого відбувається забруднення навколишнього середовища? Аргументуйте свою думку.
2. Дайте власне визначення забрудненню.
3. Сформулюйте коротке узагальнення почутої інформації.
4. Чи є забруднення явищем, притаманним тільки сучасності? Якщо так/ні, то чому?
2. Різновиди забруднень (завдання роздавалось попередньо).
Питання заслухується у вигляді доповідей груп учнів. У випадку неповної відповіді викладач ставить уточнюючі питання або запитує основні положення в аудиторії. Доповідь так само резюмується іншими учнями.
Групи виступають за темами: «Види за походженням», «Види за локалізацією», «Види за тривалістю впливу», «За видом носія забруднювальних компонентів», «Види забруднення води».
Приклади уточнюючих запитань:
1. Чи може бути нещасний випадок причиною забруднення (адже він був зчинений неумисно)?
2. Як розшифровується абревіатура ПАР/СПАР?
3. Повторіть основні види забруднень.
4. Які джерела антропогенного забруднення ви можете назвати?
3. Наслідки забруднення навколишнього середовища. Вплив забруднення на світ.
Форма проведення – віртуальна екскурсія у командах. Проведення інструктажу перед початком виконання екскурсії. Викладач модерує екскурсію. Обираються кілька студентів, що будуть виконувати роль експедитора, а решта будуть його командою. Переглядаючи відео у віртуальній реальності про наслідки негативного впливу забруднення на навколишнє середовище, експедитор має пояснити своїй команді, що він бачить, відповідаючи на запитання гравців тільки ТАК/НІ. Мета екскурсії: поглибити знання про вплив забруднення на природу, перевірити, наскільки добре учням вдалося запам’ятати попередньо пройдені блоки.
Список відео (для 4-х команд, по кількості VR-окулярів):
1. https://www.youtube.com/watch?v=02lWWnMQi94
2. https://youtu.be/YII8lu0Li9M
3. https://youtu.be/2tpArhyQ7ko
4. https://youtu.be/C2WnT12uMsM
Приклади таких запитань:
1. Чи є перед тобою водойма?
2. Чи бачиш ти перед собою живих істот?
3. Чи є поруч люди?
4. Сучасний рух проти забруднення. Дії на захист навколишнього середовища.
Слово викладачки. Глобальний екологічний рух виник у 1960-ті роки та здебільшого пов'язаний із усвідомленням кризи через руйнівні наслідки людської діяльності.
Серед сучасних крупних представників руху можна назвати неурядові організації, такі як Бунд Grüne Ліга, Грінпіс, WWF, ініціативні групи тощо [4], [5].
Основна мета всіх рухів – закликати людей бути уважнішими та більш бережливими до природних ресурсів, не забруднювати Землю, піклуватися про живі організми, які існують поруч із нами.
Важливо сказати, що кожен із нас може стати частинкою цього руху. Доєднатися до нього дуже просто, треба починати із маленьких кроків. Пропоную кілька порад із статті Радіо Свобода «Екоактивізм в Україні: почати з себе, щоб врятувати планету»:
1. Зменшити використання пластикових пакетів. Не дарма зараз у всьому світі мода на еко-торбинки та шопери. Адже не слід забувати, що на виготовлення пластикових пакетів потрібно чимало енергії, і те, що потім пластик потрапляє на сміттєзвалище. І якби була система утилізації цього пластику, було б ще не так страшно, але він залишатиметься в природі невідомо скільки і, зрештою, шкодитиме довкіллю, а отже, й нам самим.
2. Здавати батарейки. Зараз в Україні збирається приблизно 1% батарейок. Інші 99% безконтрольно потраплять у природу, де вони розкладаються та забруднюють ґрунт важкими металами.
3. Не менш важливим є приділяти увагу розвитку громадському транспорту у своєму місті. Можна переходити на користування велосипедом.
4. Допомагати коштами для еко-організацій в Україні.
5. Сортувати сміття. Це допомагає в їхній подальшій переробці» [3].
Ну, й елементарна та очевидна порада від мене – прибирати після себе, коли ви відпочиваєте на природі або просто гуляєте містом. Кожна людина відповідальна за світ навколо. А також рекомендую до прочитання статтю «Як врятувати планету від мас-маркету: чому нам всім потрібно менше купувати», посилання на яку ви знайдете у повідомленні в групі: https://www.the-village.com.ua/village/city/save-the-planet/275851-yves-rocher-planet2
Вправа-рефлексія. Поділіться із класом: які кроки ви вже робите або хочете спробувати робити, щоб зменшити рівень забруднення навколишнього середовища? Якими лайфхаками радите користуватися, якщо вже робите щось зі списку кроків?
Час на відповіді учнів.
Зауваження: у випадку, якщо до завершення уроків ще буде час на виконання експрес-тестування у форматі гри Kahoot!, учні його отримають і будуть проходити.
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ (до 5 хв.)
Слово викладачки. Друзі, я щиро вам вдячна за вашу активність. Ви сьогодні добре попрацювали і дізналися багато нового. Зокрема, я сподіваюся, запам’ятали багато корисних порад, які допоможуть побудувати вашу еко-свідомість. Завершити наші сьогоднішні уроки я хочу біблійною притчею:
«Ще одну притчу щодо лінощів і недбальства наших сказав Ісус Христос. Один чоловік, відбуваючи в чужу країну, покликав рабів своїх і доручив їм своє майно. Одному він дав п`ять талантів, другому два таланти, іншому ж один талант, кожному за його можливостями; і відразу ж виїхав.
Той, хто отримав п`ять талантів, використав їх для справи і набув на них ще п`ять талантів. Так само вчинив і той, хто отримав два таланти, набувши на них ще два. Той же, хто отримав один, не побажав трудитися, пішов і закопав його в землю, і сховав срібло господаря свого.
Після довгого часу повернувся господар рабів своїх і вимагав від них звіту. Той, хто отримав п`ять талантів, приніс ще п`ять і, підійшовши до нього, сказав: «Господарю, п`ять талантів ти дав мені; ось ще п`ять талантів, які я здобув на них».
Господар сказав йому: «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».
Підійшов також і той, хто отримав два таланти, і сказав: «Господарю, два таланти дав ти мені; ось інші два таланти, що я здобув на них».
Господар сказав йому: «Гаразд, добрий і вірний рабе! У малому ти був вірним, над великим тебе поставлю; увійди в радість господаря свого».
Підійшов і той, хто отримав один талант, і сказав: «Господарю! Я знав тебе, жорстоку людину, жнеш, де не сіяв, і збираєш, де не розсипав; і, побоявшись, пішов і заховав талант твій у землю; ось тобі твоє».
А господар сказав йому у відповідь: «Лукавий рабе і лінивий! Ти знав, що я жну, де не сіяв, і збираю, де не розсипав; тоді треба було тобі віддати срібло моє купцям, і я, прийшовши, одержав би моє з прибутком. Отже, візьміть у нього талант і дайте тому, хто має десять талантів. Бо кожному, хто має, дасться і примножиться; а в того, хто не має, відніметься і те, що має. А негідного раба вкиньте у пітьму непроглядну; там буде плач і скрегіт зубів».
Розповівши цю притчу, Ісус Христос промовив: «Хто має вуха слухати, хай слухає!»
Ця притча означає: всі люди отримують від Господа різні дари, як-ось: життя, здоров`я, силу, душевні здібності, учення, дари Святого Духа, життєві блага тощо, щоб цими даруваннями служити Богу і ближнім. Усі ці дари Божі і розуміються у притчі як таланти. Бог же знає, скільки потрібно дати кожному за його здібностями, тому й отримують – хто більше, хто менше. Хто як скористався дарами Божими, в тому кожна людина має звітувати перед Господом при другому Його пришесті. Хто використав їх на користь собі й іншим, той дістане похвалу від Господа і вічні небесні радощі; а ліниві й байдужі люди будуть осуджені Господом на вічні страждання.
(Див.: Мф 25, 14–30; Лк 19, 11–28)» [6].
На початку уроку ми з вами уже говорили, що були поставлені Господарями над навколишнім світом. Тож, читаючи цю притчу, розуміємо, що мусимо не тільки ЗБЕРЕГТИ, але і ПРИМНОЖИТИ багатства нашої чудесної, прекрасної і рідної планети Землі.
Домашнє завдання – робота над наступним параграфом, виконання практичного завдання до нього.
Список використаних джерел:
1. Біблійні оповідання. Частина 2: Від Потопу до визволення з Єгипту. Оповідання 32: Десять кар. URL: https://bit.ly/2PvhQve (дата звернення: 28.02.20).
2. Буття 1:26-31. URL: https://bit.ly/2Pxvhel (дата звернення: 28.02.20).
3. Екоактивізм в Україні: почати з себе, щоб врятувати планету. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/29219681.html (дата звернення: 28.02.20).
4. Екологія. Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. Академічний рівень. / авт. Л.П.Царик, П.Л.Царик, І.М.Вітенко. Київ, «Генеза», 2012. 96 с.
5. Екологія та автомобільний транспорт : Навчальний посібник / Юрій Гутаревич, Дмитро Зеркалов, Анатолій Говорун та ін. ; М-во освіти і науки України, Нац. транспортний ун-т. К. : Арістей, 2006-2008. 291 с.
6. Притча про таланти. URL: http://hram.in.ua/biblioteka/osnovy-viry/91-book91/811-title1659 (дата звернення: 28.02.20).
7. Словник–довідник з екології : навч.-метод. посіб. / уклад. О. Г. Лановенко, О. О. Остапішина. Херсон : ПП Вишемирський В.С., 2013.
8. The ten plagues of the Bible. URL: http://www.natgeotv.com/int/the-ten-plagues-of-the-bible/videos/plagues (дата звернення: 28.02.20).
Дата: 09.03.2021