Я досліджую світ. 2 клас
Урок з елементами проєктної діяльності
Тема. Підготовка бджіл до зими.
Мета:
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні:
загальномовленнєві:
загальнопізнавальні:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
громадянська:
здоров’язбережувальна:
Предметні компетентності
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
- спостерігає в групі за об’єктами живої та природи;
- опрацьовує додаткову необхідну інформацію про осінні явища в житті комах;
- обговорює в групі власні спостереження за комахами восени;
Високий рівень:
- описує поведінку комах своєї місцевості восени;
- узагальнює результати дослідження у вигляді певного освітнього продукту;
- презентує творче завдання;
- висловлює оцінні судження про власну роботу та роботу, виконану однокласниками.
Обладнання. Предметні малюнки (вулик, димар, стільники)
Об’єкт пізнання: бджоли
Навчальний предмет: Я досліджую світ
Тривалість проєкту: 2 тижні
Очікувані результати: презентація власних спостережень за комахами восени (фото-колаж, інтерв’ю, твір тощо)
Учасники проєкту: учні 2 класу
Керівник проєкту: класовод.
Методи. Інтерактивні методи навчання, робота в парах.
Етапи проєкту
I. Підготовчий етап
Визначення теми та завдань проєкту.
ІІ. Випереджальна робота над проєктом.
ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ
2.1 етап. Організація проєкту.
Визначення теми, мети проєкту, навчальні предмети, вид та його тривалість.
2.2 етап. Планування проєктної діяльності.
План
Ознайомлення учнів із темою.
Упродовж двох тижнів ми збиратимемо інформацію про підготовки до зими бджіл.
Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи.
Форми представлення продукту проєктної діяльності:
Групова форма:
група 1 – репортери (складають питання для інтерв’ю в пасічника);
група 2 – фотокореспонденти (складають фото-колаж);
група 3 – науковці (узагальнюють інформацію про поведінку бджіл восени з довідкових джерел);
група 4 - фармацевти (опрацьовують інформацію про цілющі властивості меду);
Колективна форма:
Учні знаходять додаткову інформацію в дитячій художній літературі і оформлюють у вигляді лепбуку.
ІІІ етап. Реалізація проєкту.
Обговорення в групі, що учні повинні зробити для реалізації поставлених завдань, аналіз пропозицій, аргументів.
2. Розподіл обов’язків між членами групи.
3. Самостійна творча робота учнів.
4. Виготовлення освітнього продукту.
ІVетап. Презентація проєкту. Оцінювання результатів проєкту і власної діяльності у ньому (самооцінка).
Форми презентації:
група 1 – репортери – віртуальне інтерв’ю з пасічником ;
група 2 – фотокореспонденти – фотоколаж «Бджілки-трудівниці»;
група 3 – науковці – наукова доповідь про бджіл;
група 4 – фармацевти – інформація про цілющі властивості меду.
V. Результативність
Діти навчилися працювати з додатковою літературою, спостерігати, розвивали вміння вести бесіду.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Заливчастий шкільний дзвінок
Покликав знову на урок.
Будьте всі уважні,
А ще старанні!
Щоб природі другом стати,
Таємниці всі її впізнати,
Всі загадки розгадати,
Навчіться спостерігати,
Будемо разом розвивати у себе уважність,
А допоможе дізнатися наша допитливість.
Створення позитивного емоційного клімату
Станьте в коло. Погляньте один одному в очі. Посміхніться. У цих промінчиках добра, що засяяли у ваших очах, ми й розпочнемо наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хоч і не пташка, крилечка має,
Поміж квітками в полі літає,
Збере пилочок – і шусть у дірку!
Збудує з того нову комірку.
Солодкі соки приносить з квітів,
А з того буде для вас мед, діти.
(Бджола)
Бджола – це медоносна комаха, яка відома людям з давніх–давен.
Повідомлення теми і мети уроку
Отже, як ви уже здогадались, що головною героїнею нашого уроку буде бджілка. Готуючись до цього уроку, ви багато про неї дізналися, то ж нам слід усе узагальнити.
Перегляд мультфільму про пригоди бджілки Майї за мотивами казок Вальдемара Бонзельса «Бджілка Майя та її пригоди».
Мотивація навчальної діяльності
7. |
||||||||||||
4. |
|
|
||||||||||
|
2. |
|
|
5. |
|
|
||||||
|
|
|
|
|||||||||
1. Б |
Д |
3. Ж |
І |
Л |
6. К |
А |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||||
2. Продукт діяльності бджілки
Розумнику цікаво знати:
- Для чого потрібні бджоли?
- Чи любите ви їх?
Є тварини - національні символи . В Австралії, наприклад, це кенгуру та коала. В Америці – орлан. В Єгипті –
Верблюд, крокодил та жук-скарабей. А в Індії священною твариною вважається корова. В Україні БДЖОЛА.
Сьогодні, на жаль, ця комаха масово гине. А це може призвести до зникнення багатьох рослин, яких запилює саме медоносна бджола.
V. Фізкультхвилинка
(Фізкультхвилинка під музичний супровід – Аліна Гросу «Бджілка»).
VІ. Презентація проєкту
Шановне панство! Відпочили, тоді дозвольте засідання Вченої Ради розпочати.
До слова запрошується група «Науковці», яка розкаже про цікаві факти із життя комах.
Цікаві факти про бджіл
Факт 1. Існує біля 20 000 видів бджіл.
Факт 2. Комаха має 5 очей. Ми бачимо тільки двоє великих, інші три майже не помітні. Завдяки ним бджоли визначають час доби, знають, коли повертатися додому. Вони розрізняють білий, жовтий і синій кольори.
Факт 3. Бджоли харчуються пилком та нектаром квіток, який вони висмоктують довгим хоботком.
Факт 4. Бджоли відіграють важливу роль в опиленні квітів. Через опилення квіти розмножуються. Це означає, що без бджіл квітів би взагалі не було.
Факт 5. У кожної бджілки на передніх лапках є щіточки, на які вони збирають пилок. А на задніх лапках – спеціальний кошик для його перенесення.
Факт 6. Коли пилок та нектар змішуються разом – утворюється в’язка рідина, яку бджілки складають у стільники. Там формується мед.
Факт 7. Зі стільників утворюється їх будиночок – вулик. Тобто весь будинок бджілки – суцільні цеглинки з меду.
Факт 8. Вулик може вміщувати в собі біля 40 000 комах!!! Родина бджіл має свою королеву. Одні комахи працюють: приносять до вулику пилок та нектар, інші виховують діточок: годують їх нектаром, останні будують стільники із суміші нектару та пилка. Королева народжує дітей.
Факт 9. Бджоли спілкуються мовою танцю. Бджілка бігає колами або вісімками й у різному темпі. Хитаючи черевцем, бджола повідомляє іншим, де вона знайшла корм і чи багато його там.
Факт 10. У бджіл немає дитинства. Вже на третій день після свого народження вони починають працювати.
Факт 11. Оси та бджоли можуть дуже сильно і боляче вжалити. Так ці маленькі істоти захищаються. Проте оси можуть жалити багато разів, а бджілка, одразу після випуску жала, помирає.
Факт 12. Мед є найдивовижніший продукт у світі!!! Щоб зібрати 1 кг меду, бджілки відвідують приблизно 10 000 000 квіток. Бджоли дають ще й інші продукти: віск, маточне молочко, прополіс, квітковий пилок. Мед – справжній порятунок для людини майже від всіх хвороб!
Факт 13. Мед дуже ефективний при нервових розладах, допомагає при серцевих та шлункових захворюваннях, хвороб печінки. Мед пом’якшує слизову оболонку, тому корисний при захворюваннях горла. Всю нашу історію наші пращури змазували їм рани для скорішого загоєння, адже мед має антибактерицидну властивість.
До слова запрошую групу «Репортери», яка повідомить про підготовку бджіл до зимівлі.
Репортер 1. Бджоли живуть великими родинами, де є одна велика бджола-цариця, кілька сотень трутнів, а всі решта - робочі бджоли. Між членами сім'ї існує чіткий розподіл доручень.
Репортер 2. Наймолодші бджоли, яким минуло 3-4 дні від народження, при-бирають у вулику. Коли вони трішки підростуть, починають годувати малень-ких діток, навчати їх. А у віці два тижні вони залучаються до будівництва. А на двадцятий день свого життя вилітають збирати нектар. У другій половині літа робочі бджоли починають заготовляти запаси меду на зиму.
Репортер 3. Готуючись до зимового періоду, бджоли не впадають у сплячку. Взимку знижується життєдіяльність бджіл. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну.
Репортер 4. Бджоли ніколи не сплять, навіть узимку, бо якщо вони не будуть рухатися, то помруть від переохолодження. У цей час бджоли продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм залишають пасічники.
Репортер 5. Скупчуються комахи на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають у вулик і вилітають з нього). Взимку бджоли щільно обсідають стільники і живляться заготовленим медом.
2.2. Віртуальне інтерв’ю з пасічником.
Сьогодні до нас на урок завітав гість, який знає про бджіл майже все. Він за професією пасічник.
Висновок.
Бджоли – великі трудівниці. Ці комашки вміють дбати не тільки про людей, а й про себе. У другій половині літа заготовляють мед для себе, щоб перезимувати. На допомогу бджілкам приходять пасічники, які утеплюють вулики та готують для них цукровий сироп.
Звіт групи « Фотокореспонденти»
Представлення виставки фотографій та малюнків дітей. Фотоколаж «Бджілки – невтомні трудівниці».
VII. Реклама
Бджілок дуже ми цінуєм, Бо мед корисний нам дарують. Липовий, гречани Літній і весняний. Хто його вжива щодня, То здоровим вироста. Якщо хвороби докучають, |
То бджолинне молочко вживають. А щоб тортик був смачний, Трішки меду туди влий. Щоб помада мала блиск Дала бджілка жовтий віск. А щоб зубки міцні мати, То прополіс слід жувати. |
Зубна паста «Прополіс»
Здорові зуби, ясна, імунітет.
Паста з прополісом – ось весь секрет.
«Бленд-а-мед» з прополісом - найкраща зубна паста для зубів і ясен. Пропо-ліс – це природний засіб, який лікує та знищує бактерії. Він захистить наші зуби від карієсу.
Шампунь «Медовий»
Запах літа, запах сонця,
Крапля меду на долоньці –
Якщо голову ним змити,
голова запахне літом.
Отже, люди з давніх часів знали про цілющі й поживні властивості бджолопродуктів. Продукти бджільництва використовують в медицині для виготовлення ліків; у косметології для виготовлення косметичних засобів; у кулінарії - для приготування салатів, перших і других страв, пирогів, тортів, печива, напоїв.
VIII. Колективна робота.
Літературна студія
Діти презентують зібрані вірші, загадки, казки, прислів’я, прикмети.
IX. Закріплення знань учнів. Підсумок уроку.
У народі бджолу називають святою, тому що в Біблії вона згадується понад 60 разів. Мед – це не просто щось солоденьке. Він дуже корисний, бо має цілющі властивості. А ще без бджіл не буде фруктів та овочів. Тому що квіткові рослини запилюють бджоли. Уявіть собі, якщо не стане бджіл, то не буде ні яблучка, ні грушки, ні помідора, ні огірка, ні кавуна тощо. То ж як слід ставитись до бджіл? Правильно, бджіл треба оберігати.
Частування дітей медом.