7 клас Тема. Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти.
Поняття про індикатори.
Мета:
- Повторити поняття «оксиди», «основи», їх номенклатуру. Ознайомити учнів із особливостями взаємодії оксидів з водою в залежності від класифікації; з поняттям «індикатор», «кислота», «середовище». Формувати вміння визначати кислоти та луги за хімічними формулами; навички складання рівнянь хімічних реакцій, навички пошукової діяльності на уроці.
- Розвивати основні ключові компетентності - компетентність в природничих науках, інформаційно-цифрову компетентність, уміння вчитися впродовж життя, соціальну компетентність, екологічна грамотність; вміння класифікувати оксиди; логічне мислення, пам'ять, вміння аналізувати; культуру мовлення, хімічну мову, пізнавальну активність, прагнення до саморозвитку, самовдосконалення.
- Виховувати активність, самостійність, зацікавленість у вивченні предмету, почуття відповідальності за результат власної діяльності.
Реалізація наскрізних ліній: Громадянська відповідальність, Екологічна безпека та сталий розвиток, Здоров’я і безпека Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма проведення. Урок – дослідження з використанням елементів STEM-навчання . Обладнання:
- засоби ІКТ : мультимедійний проектор, ноутбук, планшети;
- роздатковий матеріал : картки з QR-кодами; картки з формулами хімічних сполук; малюнки (хамелеон, малина, кислотні дощі, газована вода); різнокольорові картки для проведення
лабораторного досліду (біла, синя, малинова, червона);
- демонстраційний матеріал: троянда, червона капуста і молодий буряк;
- лабораторне обладнання та реактиви: штативи з пробірками, розчини кислот і лугів, індикатори (метилоранж, фенолфталеїн, лакмус)
Візуальний супровід: презентація Power Point, інтерактивний плакат
«Взаємодія оксидів з водою. Основи. Кислоти» Thinglink
https://www.thinglink.com/scene/1178431095759175681
Програмне забезпечення: програма для створення презентацій Power Point; онлайн-сервіс для створення інтерактивних плакатів Thinglink; онлайн-сервіс LearningApps, Генератор QR кодов QR Coder; сканер QR кодов (мобільний додаток ) ; онлайн-тести «На Урок»; онлайндодаток для створення 3D – моделей молекул «Avogadro».
Хід уроку.
Воді дана чарівна влада стати соком життя на Землі.
Леонардо да Вінчі І. Організаційний етап. Емоційне налаштування учнів, створення комфортного психологічного мікроклімату.
Вступне слово учителя.
Ми продовжуємо вивчення теми «Вода».
Вода, як говорив великий художник Леонардо да Вінчі, володіє чарівною силою і владою, підкреслюючи тим самим її чарівність і важливість присутності на планеті. Вона дійсно має владу, адже вона є основою життя. Вона дійсно має силу: наповнює людину позитивною енергією для здійснення важливих цілей.
Свою силу і владу вона виявляє не тільки по відношенню до людини і всього живого, не тільки під час шторму на морі або під час проливного дощу, але при взаємодії з хімічними речовинами. Сьогодні ми вивчимо здатність води взаємодіяти з речовинами, визначення яких зашифровано за допомогою мови жестів.
(Діти відгадують - ОКСИДИ)
Учні записують в зошитах тему уроку.
Мету уроку формулюють діти, використовуючи ключові питання (Що? Як? Де? Які?).
Протягом уроку ми разом дізнаємося, яке відношення до теми уроку має хамелеон, малина, кислотний дощ, газована вода, троянда, червона капуста, буряк (Вчитель звертає увагу учнів на малюнки цих об’єктів та явищ, які знаходяться на дошці та на вчительському
столі.)
ІІ. Актуалізація знань.
Кожна група отримує набір карток з різними формулами хімічних сполук, але виконують однакові завдання.
Завдання 1
- Вибрати оксиди.
- Вибрати оксиди металів.
Як називаються оксиди металів? (ОСНОВні)
Чому вони так називаються? (тому що оксиди металів з водою утворюють ОСНОВи)
Завдання 2 Прочитайте формулу та назвіть оксид, який у вашої групи залишився.
1 група –SO2
2 група –SO3
3 група –N2O5
4 група –P2O5
5 група –CO2
6 група –P2O3
Запишіть у зошит формули та назви оксидів. Що об’єднує ці оксиди? (Оксиди неметалів)
Оксиди неметалів відносяться до кислотних оксидів. Як ви гадаєте, чому вони отримали таку назву. (учні висовують гіпотези) На екрані з’являється схема :
Кислотний оксид + вода → КИСЛОТА
За допомогою шпаргалки з пропущеними словами (на екрані) учні формулюють правило та записують його в зошиті.
Кислотний оксид- це (що?)________ , який при взаємодії з (чим?)______ утворює (що?)______________.
Кислотний оксид- це ОКСИД , який при взаємодії з ВОДОЮ утворює КИСЛОТУ.
Найти відповідь на питання «Що таке кислота?» допоможе наступне завдання. Але спочатку потрібно згадати те,що ми вивчали на попередньому уроці.
Що входить до складу основ? (Атоми металів та гідроксильна група –ОН)
Перекладіть слово «основи» російською мовою. (Основания)
Яку назву мають розчинні основи? (Луги)
Перекладіть слово «луги» російською мовою. (Щелочи)
планшетах, вхід на сайт за допомогою QR-коду |
(Додаток 1) |
або за |
Що спільного у всіх формул кислот? (атоми Гидрогену) Де вони розташовані в формулі? (спочатку формули)
За допомогою шпаргалки з пропущеними словами (на екрані) учні формулюють правило та записують його в зошиті.
Кислота - це (яка?)________ речовина , яке складається з атомів (чого?) _______________ та кислотного залишку.
Кислота це СКЛАДНА речовина, яке складається з атомів
ГІДРОГЕНУ та кислотного залишку
Вправа «Кислоти та їх назви» (LearningApps)- робота в групах на |
|||
планшетах, вхід на сайт за допомогою QR-коду |
(Додаток 2) |
або за |
|
посиланням на інтерактивному плакаті |
|
||
Для виконання цього завдання вам поки що не вистачає знань, але вам допоможуть уважність спостережливість та інтуїція. Учні виконують завдання
За яким принципом ви з’єднали кислоти та їх назви? (за назвою елементів, які входять до складу кислот)
Виписати до зошиту (в стовпчик) формули наступних кислот: карбонатна, сульфатна, нітратна, ортофосфатна. Дома записати їх назви, вивчити формули та назви.
За формулою легко відрізнити кислоту від основи. А як відрізнити їх розчини на практиці, адже вони виглядають однаково. (Вчитель демонструє розчини кислот та основ)
Для цього існують чарівні речовини - вони змінюють свій колір залежно від того, з ким по сусідству опинилися, яке їх оточує середовище: кисле або лужне. А хто в природі змінює колір в залежності від оточуючого середовища? (Хамелеон) Такі хімічні «хамелеони» мають назву ІНДІКАТОРИ.
Використовуються у вигляді розчинів або індикаторного паперу (який просочений розчином індикатора)
Тема. Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами
Реактивы:
1 группа Н2SO4 KOH Лакмус (р-р) |
2 группа Н2SO4 KOH Фенолфталеин (р-р) |
3 группа Н2SO4 KOH Метилоранж (р-р) |
4 группа НNO3 NaOH Лакмус (бумага)
|
5 группа НNO3 NaOH Фенолфталеин (бумага) |
6 группа НNO3 NaOH Метилоранж (р-р) |
Техника безпеки: У кожної групи є одна карта з малюнком, який ілюструє правило безпеки. Уважно розгляньте картку, сформулюйте правило. (Додаток 3)
Виконання досліду за інструкцією. (Додаток 4)
Після виконання досліду, кожна група за допомогою кольорових карток, заповнює таблицю на дошці. Кожна група досліджує два розчина та заповнює два елементи таблиці.
Індикатор |
Кислоти |
Луги |
||
Н2SO4 |
HNO3 |
NaOH |
KOH |
|
Лакмус |
|
|
|
|
Фенолфталеїн |
|
|
|
|
Метилоранж |
|
|
|
|
Зрівняння результатів з таблицею на стенді в класі або в підручнику.
Існують природні індикатори. Початковою сировиною будуть служити рослини: багато квітів, плоди, ягоди, листя і корені містять забарвлені речовини, здатні змінювати свій колір у відповідь на той чи інший вплив. Вони наочним чином сигналізують нам. (Ірис, темні тюльпани та троянди, братки; малина, ожина, чорниця, чорноплідна горобина; червона капуста і молодий буряк).
Тому сьогодні на уроці ця троянда, червона капуста, буряк, малюнок малини зовсім невипадкові гості. З їх допомогою ви зможете в домашніх умовах виготовити індикатори та виконати проект за темою
«Природні індикатори»
Ви вже знаєте, що кислотні оксиди з водою утворюють кислоти. Запишемо ці перетворення за допомогою хімічних рівнянь.
СО2+Н2О →
Перегляньте формули кислот, яки ви записали в зошиті. Яка кислота може утворитися? (Н2СО3). (така реакції використовується при виготовленні газованих напоїв)
SO3+H2O → H2SO4 (така реакція відбувається при утворенні кислотних дощів)
1. Робота з картками – тренажерами (Додаток 5)
2. Бесіда з використанням Хмари ключових слів (Додаток 6)
- Що з того, що ми вивчали сьогодні на уроці , було вам відомо раніше?
- Що ви узнали нове?
- Чи було щось на уроці, що вас здивувало? Що це?
Кожен учасник групи має чотири фішки, потрібно їх віддати тим, хто найбільше, найактивніше, найефективніше працював. Можна віддати одному учню, можна розділити між декількома. Записати в оціночний лист. (Додаток 7)
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати §24,
2. Виконати онлайн-тест (Сервіс «На Урок») (Додаток 8)
3. Творче завдання (за бажанням): створити моделі молекул кислот:
- Матеріальні (за допомогою різних матеріалів: пластилину, пенопласту тощо)
- Віртуальні 3D – моделі (за допомогою онлайн-сервісу
«Avogadro 1.0.1 (FreeWare)»
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 7
Фішки
Оціночний лист
Прізвище, ім’я |
Кількість фішок |
Вчительський бал |
оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 8