Урок з елементами тренінгу «Здоров’я – цінність нашого часу»

Про матеріал

Однією з важливих цінностей сучасної людини посідає життя і здоров'я. Здоров'я є головним елементом життєдіяльності людини та її індивідуальної культури. ЇЇ культура визначається рівнем розвитку вмінь і навичок, що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров'я дитини. Культура здоров'я починає проявлятися з раннього дитинства, і реалізуються протягом усього життя.

Перегляд файлу

Урок з елементами тренінгу «Здоров’я – цінність нашого часу»

Вікова категорія: підлітковий вік

Мета: узагальнити знання учнів про здоров'я як важливу життєву цін­ність; розвивати інтерес до здорового способу життя; виховувати почуття відповідальності за своє здоров'я та здоров'я оточуючих; познайомити їх з етапами ухвалення рішень, відпрацювати навичку приймати рішення; розвинути пізнавальну активність, творчі здібності підлітків у ході пропаганди «здорового способу життя».

Обладнання: аркуші паперу, фломастери, маркери, вислови про здоровий спосіб життя, правила роботи в групі, розрізні картки з прислів'ями про здоров'я, аркуш «Дорога здоров'я» (на кількість груп), аркуш «Пере­шкоди» (на кількість груп), опис ситуацій, що вимагають ухвалення рішення, питання для створення моделі профілактичної програми, плакат «Фініш».

Людина, яка кинула пити і курити, набуває тієї розумової ясності

та спокійного погляду, які з нового, правильного боку освітлюють

для нього всі явища життя.

Л.Толстой

Хміль шумить розум мовчить.

Прислів'я

Початок шляху чарка, середина компанія випивак,

легкий алкоголь, пара чарок за обідом; кінець у в'язниці,

за вбивство напідпитку, за розтрату, психіатрична лікарня,

могила від випадкової легкої хвороби.

Дме. Лондон

Тут доводиться визнати, що в будь-якому суспільстві,

у всі часи вживання спиртного і зловживання ним йде обіч.

В. Альтшулер

Сумна доля не з неба падає, а народжується від людської дурості.

А. Алберті

Пити з молоду помирати під старість з голоду.

Вино з розумом не ладнає.

Народна мудрість

(Додаток 1)

Вступне слово вчителя

Презентація теми, мети, завдань тренінгу.

Прийняття правил тренінгу (Додаток 2)

добровільність;

щирість, відвертість;

доброзичливість;

активність;

конфіденційність;

взаємна повага;

один говорить - усі слухають.

Очікування  щодо роботи. Вчитель підбиває підсумки всього, що сказали учасники.

Привітання з учасниками тренінгу

Кожен учасник по черзі вітається з групою.

Слово учителя

Якось один професор на досить великому білому аркуші намалював чорну крапку і показав учням.

Що ви бачите? - запитав він.

Чорну крапку! - відповіли всі разом.

Так , ви всі бачите маленьку чорну крапку, - сказав професор. - Але ніхто не зауважив великого білого аркушу.

Життя - це серія хвилин: правдивий успіх приходить лише тоді, коли ми живемо всіма хвилинами сповна. Не ризику, ідучи за маленькою чорною капкою, оминути великий білий аркуш.

Перед тим як ми перейдемо до обговорення нашої теми я хочу зачитати вам іще одну пораду літньої жінки дитині: «Життя прожити - не поле перейти, не дощову погоду переждати. Життя - не пряма та рівна дорога. Це радше гора, для кожного своя. І щоб почуватися впевнено, коли будеш підніматися на ту гору, ти маєш знати, на які камінці можна твердо ставити ногу, щоб дістатися вершини. Ти можеш озиратися назад, зазначаючи, що допомогло тобі просуватися вгору. І можеш дивитися вперед і вгору, плануючи, куди поставити ногу і за який камінець схопишся, щоб крок за кроком просуватися далі». «А чи висока та гора?» - запитала дитина. Бабуся відповіла: «У кожного інакша. Усе залежить лише від тебе: яку дорогу ти обереш у житті, яку мету перед собою поставиш».

Обговорення

Що бабуся хотіла цим сказати, чого вона хотіла навчити дитину? (Долати труднощі в житті та обирати вірний шлях, щоб бути відповідальним за своє життя та здоров 'я).

Учитель. Для того, аби допомогти вам у здійсненні ваших мрій в житті та обрати правильну стежину, я хочу ознайомити вас з психологічною методикою «Карта мрій».

Кожна людина має свої мрії - багато мрій. Пропоную вам зробити власну. «Карту мрій» на папері. Намалюйте там мрії або наклейте вирізані зображення із журналів та газет. Це може бути: будинок, машина, сім'я, гроші, освіта, подорожі. Розташуйте цю карту в себе в кімнаті над робочим столом, щоб ви завжди могли на неї подивитися. Коли весь час ви бачитимете перед собою свої мрії, то будете більше до них прагнути, замислюватися, що щось треба робити, аби вони скоріше збувались.

Проте пам'ятайте, що саме по собі нічого не робиться. Тільки доклавши зусиль, ми можемо отримати бажане.

Вправа «Карта мрій»

Для того, щоб хоч одна ваша мрія могла здійснитись за декілька хвилин я хочу запропонувати вам наступну вправу.

Уявіть собі, що на цьому занятті можуть здійснитись всі ваші мрії. Ви можете відправити на острів свої мрії. Подумайте, на який саме острів ви б хотіли податися. Обгрунтуйте свою думку. (На дошці вивішено острови з назвами: Родина, Багатство, Слава, Здоров 'я, Дружба. Кожен учасник по черзі записує своє ім'я на вибраному острові, пояснюючи свій вибір). .(Додаток 3)

Вчитель робить висновок про те, що без здоров'я ні гроші, ні слава, ні багатство не принесуть задоволення в житті. Підводить учасників до розгляду питання про те, що кожен хоче бути здоровим, але майже нічого для цього не робить, а навпаки - послаблює його.

Учитель. Здоров'я — не все, але все без здоров'я — ніщо! (Сократ).

Що на вашу думку мав на увазі Сократа? (Діти висловлюють свої думки)

Учитель. Найдорожчий, безцінний скарб, яким володіє людина, — це здоров'я. Народна мудрість так і говорить, що здоров'я — всьому голова. І говоритимемо ми сьогодні саме про здоров'я: про його складові і про те, що треба робити, щоб його зміцнити і не втратити. Тому нашим девізом будуть слова:

Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини —

Це ж чудово для людини!

Учитель. Дуже часто ми розуміємо, що завдаємо шкоди своєму здоров'ю, але все одно погіршуємо його. Нині особливо гостро постає проб­лема здорової молоді. Ми добре знаємо, що здоров'я — найбільша людська цінність, яку, на жаль, багато хто починає цінувати й берегти, вже втративши значну частину цього скарбу. Мало народитися здоровим, треба вміти дбати про день прийдешній. І попри всі складності нашого буття кожен із нас має свідомо ставитися до власного здоров'я.

Гра «Я обираю здоров'я» (Додаток 4)

Дано два прислів'я:

У здоровому тілі — здоровий дух.

Здоров'я дорожче за все.

Прислів'я розділено на окремі склади двох кольорів за кількістю груп. Учні повинні вибрати собі один колір, з частин зібрати прислів'я. Перемагає команда, яка збере вислів перша.

Учитель. Сучасна наука налічує близько 300 відповідей на питання: «Що таке здоров'я?». Зокрема: «Здоров'я — одне з основних джерел радості, щасливого повноцінного життя»; «Здоров'я — це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб, фізичних дефектів; психологічне, соціальне і духовне благополуччя» тощо.

Гра «Країна»

Уявіть, що ми потрапили в майбутнє. Ми прийшли в країну, де не дотримуються здорового способу життя, бо хтось навіть не знає про це, а хтось — не хоче цього робити. Давайте уточнимо поняття «здоровий спосіб життя» для подальшого нашого руху «Дорогою здоров'я». (На дошці прикріплений плакат «Дорогою здоров'я» кожне уточнене поняття учнів вчитель доповнює).

Учитель. Подивіться на нашу «Дорогу здоров'я, яку ми створили. Кожне твердження має своє значення так як і стан здоров'я для кожного з нас. (Учні разом із учителем складають і коментують схему).

Робота за схемою, виступи учнів (Додаток 5)

1-й учень. Закон ладу. Якщо немає ладу в сім'ї тож немає ладу в організмі.

2-й учень. Закон розуму. Відсутність в людини психічних відхилень, та правильний виклад власних думок - це джерело знань, сили і гармонії. Тому якщо правильно використовувати власну психіку - значить можна перебороти безліч хвороб

3-й учень. Закон руху. Рух - запорука здоров'я. Рух може замінити всі ліки, але жодні ліки не замінять руху.

4-й учень. Закон температури. Переохолодження та надмірно висока температура руйнують організм людини. Тому обов'язково потрібно загартовуватись для збереження міцного здоров'я.

5-й учень. Закон води. Велике значення в житті людини займає вода. Як для збереження крові в доброму стані так і для виведення шлаків з організму.

6-й учень. Закон повітря. Людське життя без кисню неможливе, адже дихання одна з найважливіших функцій організму людини.

7-й учень. Закон сонця.  Сонячні промені пробуджують все навколо. Теплі сонячні промені наповнюють людський організм теплом та енергією.

Учитель. Зі схеми утворилась «Дорога здоров'я», я гадаю що всі ми зрозуміли, що неоціненним скарбом в житті людини є здоров'я.

Ми з вами маємо право на життя і здоров'я, але ми маємо також обов'язок - берегти своє життя і здоров'я.

У всі часи люди звертали увагу на здоров'я. Про це свідчить розмаїття образних порівнянь: «здоровий, як вода», «здоровий, як дуб».

З давніх-давен у народних піснях, казках, легендах, прислів'ях, приказках український народ оспівував, звеличував значення здоров'я. І саме скарби нашого народу, перлини мудрості його ставлення до здоров'я і лежали у «чарівній скриньці». (Діти по черзі зачитують прислів'я завчасно підготовлені)

Отже, здоровий спосіб життя — це відсутність шкідливих звичок, перешкод на шляху до хорошої форми. Які саме бувають «перешкоди» — шкідливі звички?

Вправа «Перешкоди»

Кожна команда отримує аркуш, на якому треба написати «перешкоди» для міцного здоров'я, тобто всі шкідливі звички. Хто найшвидше перерахує якнайповніший список шкідливих звичок — перемагає. Вчитель звертає увагу дітей на оформлення дошки: там є підказки для виконання цього завдання: вислови про здоровий спосіб життя, шкідливі звички.

Учитель. Дуже часто люди одержують неповну інформацію або не до кінця розуміють її. Спробуємо розібратися в питаннях про шкідливі звички: МІФ — та інформація, яку я вам зараз запропоную, чи ІСТИНА.

Вправа «Міфи»

Запитання: алкоголь — це стимулятор, його вживання бадьорить?

Відповідь: це міф, оскільки він спочатку порушує (це депресант), а надалі притлумлює діяльність головного мозку.

Запитання: тютюн — наркотик?

Відповідь: це правда, оскільки нікотин, як будь-який наркотик, викликає звикання, і т.д.

Запитання: куріння заспокоює нерви?

Відповідь: це міф, оскільки компоненти тютюну (смоли, нікотин, дим і т.д.) не розслабляють, а просто «гальмують» найважливіші ділянки центральної

нервової системи. Звикнувши до сигарети, людина без неї вже розслабитися не може.

Запитання: наркотики класифікують на «легкі» і «важкі». Вважається, що «легкі» — нешкідливі для здоров'я.

Відповідь: це міф, таке розділення наркотиків передбачає, що вміст отрут на 1 г ваги в «легких» менший, ніж зміст отрут на 1 г у «важких». Але менша кількість токсину не відміняє процес труєння організму. Накопичення токсинів в організмі відбувається поволі і непомітно. У людини поступово погіршується пам'ять, розумові здібності, вона впадає в апатію, потім стає дратівливою і агресивною.

Міні-повідомлення «Реклама в нашому житті»

Учитель. Чи замислювалися ви про те, навіщо, для кого і ким створюється реклама? (Відповіді учнів.)

Реклама (від лат. гесіато — вигукую, кричу) — заходи, спрямовані на популяризацію чогось у засобах масової інформації, на плакатах, стендах, в оголошеннях для залучення споживачів. Тобто реклама має викликати в людей бажання купити товар. Але, подумайте, чи завжди реклама чесна? Чи все в рекламі правда? І, нарешті, чи може реклама завдати шкоди?

(Обговорення.)

Ми часто бачимо рекламу тютюнових виробів та алкогольних напоїв, вони продаються у крамницях, але ми знаємо, що вживання алкоголю та тютюнових виробів до 18 років є не тільки небажаним, а й забороненим за законом.

Історія Стародавнього Світу може стати джерелом цікавих прикладів, що дають інформацію для роздумів нашим сучасникам. Мабуть, усі чули про Спарту — місто-державу, мешканці якої вирізнялися винятковою «спортивністю», кмітливістю, витримкою та енергійністю. Коли на Елладу

напали вороги (перси), греки не були готові до війни, і затримати нечувано велике військо — 150 тис. воїнів! — змогли тільки 300 спартанців. Порівняйте ці цифри. Скільки хвилин міг тривати бій за таких умов? Спартанці ж тримали ворога понад три доби, і тільки підступністю перси спромоглися здолати їх. Цікава деталь: жоден зі спартанців ніколи не вживав вина. Але Спарта була одним із найбільших тогочасних виробників цього товару. Куди ж «зникало» це вино? (Учні висловлюють припущення, що продавали, виливали тощо.)

Важко здогадатися.... Виявляється, вином напували рабів! Щоб тримати їх у покорі, щоб вони були млявими, неенергійними, некмітливими. На кого ж ми хочемо бути схожими: на відважних спартанців чи їхніх рабів?

Я впевнена, що ви зробите правильний вибір у|житті.

Учитель. Перед багатьма людьми рано чи пізно встає питання про те, чи варто вживати (пробувати) спиртні напої. Тому, щоб ухвалити рішення, треба знати про наслідки їхнього вживання.

Вправа «Уряд» (Додаток 6)

Ми проклали «дорогу здоров'я». Тепер давайте спробуємо з вами самі створити профілактичну програму. Уряд країни готовий реалізувати ваші пропозиції. Що б ви могли запропонувати?

Для того, щоб ми з вами могли придумати таку програму, я пропоную вам провести «мозковий штурм» по командах. Спочатку без жодної критики пропонуйте будь-що, навіть найабсурдніше і записуйте це на аркуші «Профілактична програма». Коли варіантів набереться достатньо багато, виберете кращі, враховуючи при цьому реальні умови цієї уявної країни. Класифікуйте пропозиції, що залишилися, так:

  •      інформаційні заходи;
  •      заходи подолання шкідливих звичок;
  •       заходи підтримки тих, хто веде здоровий спосіб життя і т.д. Запитання для моделі профілактичної програми:
  •                   У якому віці потрібно починати профілактичну роботу?
  •                   Чи корисна залякувальна інформація? Якщо так, то якою мірою?
  •                    Чи потрібно контролювати роботу творців реклами?
  •                   Чи потрібні телепередачі і фільми, присвячені здоров'ю?
  •                   Чи потрібна науково-популярна література про здоровий спосіб життя?
  •                   Чи повинні медики допомагати тим, хто хоче відмовитися від шкідливих звичок?
  •                   Чи потрібні адміністративні заходи для боротьби за здоровий спосіб життя?
  •                    Розповідь за малюнком «Сходинки в безодню»
  •                    За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, паління тютюну є першою сходинкою на шляху в безодню. Вживання алкоголю, навіть у свята, навіть не дуже міцних напоїв — це друга сходинка. Третьою вважають куріння «травки», марихуани, коноплі тощо. І нарешті, остання, четверта, — це межа падіння, коли людина стає наркозалежною, вживає небезпечні таблетки та руйнує свій організм. До чого це призводить — зрозуміло.
  •                   Мабуть, ніхто з нас не хоче бачити свій життєвий шлях таким.
  •                    Притча «Цінність часу»
  •                    Кожному з нас від народження дається найцінніший дар — життя. Це найдорожче, що в нас є. Але, хоч як дивно, люди дуже легковажно ставляться до нього. Не вміють берегти здоров'я, насолоджуватися ним. Розповім тобі історію.

Один бізнесмен накопичив великий капітал — 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися. «Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», — запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті йому відмовив. «Гаразд, продай тільки 1 день, я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа. Янгол погодився. Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за 3 мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді

Рефлексія

Вправа «Фініш» (Додаток 7)

Кожен учасник вибирає символ і кріпить його на фініші (виготовлений макет):

знак оклику - все знаю, сподобалося;

знак питання — є питання;

три крапки — чекаю продовження.

Учитель. Я бачу, що ви обрали правильний шлях. Тож бажаю вам успіху у житті, упевненості під час прийняття рішень, міцного здоров'я, до­бробуту. Хай вам щастить на шляху до власного здоров'я! «Якщо є сумнів, утримайся!» — каже давній вислів. Тож хочеться побажати вам утримання від рішень, що шкодять здоров'ю.

А насамкінець хочу прочитати вам байку «Усе у твоїх руках».

Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного краю. Проте був у місті й

чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти.

Спіймав він метелика і подумав: «А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках, живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а як скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший».

Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках».

Ваше майбутнє життя — у ваших руках. Ви самі його будуєте, і яким воно буде — щасливим чи ні — залежить лише від вас.

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Ковпак Д.В. 111 баек для психотерапевтов. - СПб.: Питер, 2009.
  2. Павленко Т.Роздуми -сповідь про свою професію // Психолог. -

№1.

3. Сіденко Н.І. Життя людини - найвища цінність // Класні години.
Основа, 2008.

 

Однією з важливих цінностей сучасної людини посідає життя і здоров’я. Здоров’я є головним елементом життєдіяльності людини та її індивідуальної культури. ЇЇ культура визначається рівнем розвитку вмінь і навичок, що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я дитини. Культура здоров’я починає проявлятися з раннього дитинства, і реалізуються протягом усього життя.

 

doc
Додано
12 січня 2018
Переглядів
2286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку