Урок з елементами застосування критичного мислення: "Нестор Махно: більшовик, отаман, анархіст"

Про матеріал

Використання елементів критичного мислення на уроках історії під час вивчення історичних діячів, ставлячи на меті формування в учнів навичок аналізу та синтезу нової інформації, умінь критично ставитись до нових знань та застосовувати їх при складанні власних вражень.

Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України

 для 10-го кл (історичний профіль)

 

Тема. Нестор Махно: більшовик, отаман, анархіст

 

Мета: ознайомити учнів з поняттям історичного персонажу та його роллю у розвитку та становленні історії; згадати основні поняття та визначення; закріпити вміння працювати зі стрічкою часу, продовжувати формування хронологічних та просторових умінь, вдосконалювати навички критичного мислення; виховувати почуття патріотизму та гордості за своїх співвітчизників.

 

Очікувані результати

-​ Розповідати про історичних діячів на основі різних джерел інформації;

-​ Пояснювати: про кого розповідає історія як наука, хто є суб’єктами історичного процесу

-​ Досліджувати біографію історичного діяча як історичне джерело

-​ Анаізувати та роботи власні висновки і припущення з отриманих знань

 

Обладнання: підручник, збірник «Хрестоматія з історії України»,наочний матеріал, портрети діячів.

 

Тип уроку Урок засвоєння нових знань

 

Основні дати 1917-1922 рр.

 

Основні поняття історичний персонаж, біографія, отаманщина, анархізм.

 

Х і д         у р о к у

 

І . Організаційний момент

 

ІІ . Оголошення теми, мети уроку

 

ІІІ . Актуалізація опорних знань

 

Історична розминка (репродуктивна бесіда)

 

- дайте визначення поняттям: нація, національно-визвольний рух, Центральна рада, універсал, опозиція, революція.

 

- що ви знаєте про них: М. Міхновський, С.Петлюра, В.Винниченко, С.Грушевський

 

- коли була утворена Центральна Рада? Які повноваження вона мала? Скільки проіснувала?

 

  • Кого називали отаманами, що таке отаманщина?

 

- Які факти свідчили про якісне зростання національної свідомості українців в ході національно-демократичної революції?

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

 

У кожного народу є свої історичні постаті першої величини, яких не в змозі прикрити пил віків. Історію творять особистості. Саме з цього незаперечного твердження про розуміння історії кожного народу, кожного його періоду виходить сучасна історична освіта в Україні. Суперечливих постатей в історії нашої Батьківщини чимало.... Але жодну з них більшовицька пропаганда не зображувала так злостиво й карикатурно, як Нестора Махна. Прикро, однак завдяки старим стереотипам його особистість і нині багатьом здається загадковою та незрозумілою...

 

Завдання

Яка оцінка отаману Н. Махно, на вашу думку, найбільше відповідає дійсності: 1) "Батько Махно – рятівник української революції» ; 2) " Нестор Махно – бандит і зрадник чужих і своїх ідей". Свою відповідь обґрунтуйте. За бажання – надайте свій варіант.

 

V. Виклад нового матеріалу

 

  1. Повідомлення учнів, що містять короткі та цікаві факти з біографії історичного діяча

Приклад 1

Народився Нестор 26 жовтня (7 листопада) 1888 року в Катеринославській губернії в невеликому селі Гуляйполе. Початкову освіту отримав в школі рідного села. Через кілька років став робочим на заводі. У 1906 році став членом в молодіжному гуртку анархістів-комуністів «Спілка бідних хліборобів», що діяла на Катеринославщені.  З тих пір брав участь в декількох нападах на купців, промисловців. В 1906-1908 роках Махна за участь у експроріаційних акціях кілька разів заарештовувала. Одного разу його навіть засудили до смертної кари, але після замінили вирок довічною каторгою. Так що в 1911 році Махно був поміщений до Бутирської в’язниці. Після Лютневої революції 1917 року у Росії у березні 17 року він повернувся на Катеринославщину, де розгорнув широку діяльність як політик і військовий діяч і став очолювати селянський союз. Одними з дій, яким сприяв Махно, було встановлення робітничого контролю на підприємствах, проведення нових виборів земств. Активна діяльність протягом 1917 року привела до того, що він зайняв пост голови земства, а потім головою з’їзду Рад.

Приклад 2

Коли у церкві с. Гуляйполе хрестили немовля, трапилася несподіванка: на рясі священика загорівся рукав. Стривожені прихожани, згадавши прикмету, зашепотіли: «Великий розбійник народився...». Того дня в церковній книзі з'явився запис: «Махно Нестор Іванович»

Робота з документами

  • НЕСТОР МАХНО В БУТИРЦІ (УРИВОК із історичної поеми БУВАЛЬЩИНИ ПРО НЕСТОРА МАХНО)

Отут, в Бутирці сталася подія,

Яка із часом, як висока хвиля

Понесла Нестора у анархічне море

За межі рабської державної покори.

Тут відбулись для нашого героя

Перезарядження мізків, душі та долі.

Це була зустріч та єднання доль

Немов патрон заправлений в пістоль.

То був відомий анархіст Петро Аршинов

Ця постать, як і Нестора дружина

Зіграли у житті важливу роль

Без них Махно не був би той король

Який повів скалічені народи

До волі справжньої, любові та свободи.

Тут, незважаючи на болі, кривди, муки

Навчався Нестор головним наукам

Вивчав історію та філософські вчення,

Науки точні, маючи натхнення.

Ви уявіть: в кайданах руки й ноги

Туберкульоз, довкруж одні хвороби

Знущання, карцери, зневага та тортури

В оточенні сирих високих мурів.

 

  • Беспечный Т.А. При широком поле… «Батько» Махно и махновщина в свете истории. // Донбасс. – 1989. – №4. – С. 79–91; Донбасс. – 1990. – №4. – С. 155–174.

 

Як захисник інтересів селянства, Махно, знову виступивши на боці Радянської влади, на початку 1919 р. очолив боротьбу проти військ Директорії і білогвардійців. Армія Махна зростала. Якщо в листопаді 1918 р. вона налічувала 8 тисяч чоловік, то в цей період під його керівництвом знаходилося близько 29 тисяч бійців, неозброєний резерв складав 20 тисяч людей. Однак на ІІ районному з’їзді Рад, який відбувся у лютому 1919 р. в Гуляй-Полі, пролунали перші антирадянські заклики. Махно особисто виступив проти монополізації Рад комуністами. З’їзд закликав селян та робітників «на місцях… будувати нове вільне суспільство – «вільні Ради».

 

Скласти історичний портрет діяча

 

Пам’ятка для характеристики історичного діяча

  1. Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
  2. Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
  3. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
  4. Назвіть основні наслідки його діяльності.
  5. Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 

 

Проблемне завдання

 

 Використовуючи правила ретроальтернативістики*, побудуйте альтернативні сценарії розгортання подій за яких Н. Махно реалізував свої цілі і мету.

 

* Ретроальтернативістика – побудова можливих альтернативних

сценаріїв розвитку реальних подій у минулому.

Вправи з ретроальтернативістики повинні відповідати таким правилам:

1) віртуальні сценарії мають бути реальними (тобто, вони не повинні бути

фантастичними);

2) треба дотримуватися логічності (причинно-наслідкові зв'язки у побудові

альтернативних версій мають бути несуперечливими);

3) необхідно дотримуватися критерію порівнянності (тобто порівнювати можна

лише порівнюване);

4) розмірковувати потрібно відповідно до критерію оптимальності (тобто, які

уроки на майбутнє можна винести з віртуальних припущень).

 

V. Закріплення матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

Робота з ілюстраціями

 

http://historic.ru/news/item/f00/s14/n0001440/pic/000001.jpg

 

http://star-respublik.do.am/_ph/1/476519058.jpg

 

 

Слово вчителя

 

Повернімося до завдання поставленого на початку уроку, та висловимо власні думки і твердження з розглянутої на уроці теми.

 

Висловлювання учнів

 

VІ. Домашнє завдання

 

1. Підготувати повідомлення на тему «Вшанування пам'яті Н. Махна»

 

2. Підготувати презентацію на тему: «Еволюція політичних поглядів Н. Махна».

 

 

 

docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку