Урок з фізики для 7 класу "Коливальний рух. Розв'язування задач"

Про матеріал
Урок з фізики для 7 класу "Коливальний рух. Розв'язування задач". Тип уроку: урок формування вмінь, знань та навичок. Метою уроку є закріплення знань з теорії коливального руху, продовжити формування вмінь застосовувати формули для знаходження періоду, частоти для вирішення задач, поглибити знання учнів про коливальний рух; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати увагу, працьовитість. На уроці формуються такі ключові та предметні компетентності як: - основні компетентності у природничих науках і технологіях. - математична компетентність. - інформаційно-цифрова компетентність. - уміння вчитися впродовж життя
Перегляд файлу

Тема уроку.  Розв’язування задач з теми «Коливальний рух»

Мета: закріпити знання з теорії коливального руху, продовжити формування вмінь застосовувати формули для знаходження періоду, частоти для вирішення задач,  поглибити знання учнів про коливальний рух;

розвивати логічне мислення, пам'ять;

виховувати увагу, працьовитість.

Обладнання: кулька, нитка,штатив,  підручник, мультимедійна презентація.

Формування ключових компетентностей:

- основні компетентності у природничих науках і технологіях.

- математична компетентність.

- інформаційно-цифрова компетентність.

- уміння вчитися впродовж життя

Тип уроку. Урок формування вмінь, знань та навичок.

 

Хід уроку

І. Організований момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Метод "Розсипані слова"

Із слів, окремо записаних на дошці скласти вислів математика Д. Пойа: "Там, де немає труднощів, немає і задачі".

Учні коментують як розуміють вислів

ІІІ. Актуалізація знань

Перевірка домашнього завдання

1. Фізичний диктант

  1. Яким є рух Землі навколо своєї осі?
  2. Якою є траєкторія руху тіла під час обертання?
  3. Яку назву мають рухи, що повторюються через рівні проміжки часу?
  4. Як називається фізична величина. що дорівнює максимальній відстані, на яку відхиляється тіло від положення рівноваги?
  5. Як називають тіло, що здійснює коливання навколо нерухомої точки?
  6. Як називають коливання, амплітуда яких з часом зменшується?
  7. Як називають коливання, що підтримуються ззовні?
  8. Як називають фізичну величину, що дорівнює часу одного повного коливання?
  9. Фізична величина, що чисельно дорівнює  кількості повних коливань за одиницю часу.
  10. За якою формулою визначити період?
  11. Який шлях проходить тіло за одне повне коливання?
  12. Яка залежність між періодом і частотою?

2. Перегляд відео "Руйнування моста"

 Подивіться будь ласка відео. Тут зображено міст, який побудували у 1937 році через протоку Такома-Нерроуз . Це був найдовший на той час підвісний міст довжиною  1800 м. Але через 3 роки міст зруйнувався.  Давайте подивимось відео і дізнаємось чому. (Відео «Руйнування моста»). Чому це сталося? (Тому що міст коливався)

Назва величини

Символ

Формула

Період

 

Частота

Амплітуда

А

3. Вправа "Заповни пропуски в таблиці"

 

 

ІV. Повідомлення теми уроку

Тема нашого уроку розв’язування задач з теми «Коливальний рух»

V. Застосування набутих знань

1. Інтерактивний тест "Коливальний рух"

 

V. Застосування набутих вмінь і навичок

1. Розв'язування задач

Ми з вами пригадали які є види маятників. І перша задача пов’язана з пружним маятником.

  1. Потрібно підрахувати кількість коливань і знайти період коливань за 12с.

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь:

 

 

2. Період коливань маятника 5 с. Яка частота коливань? Скільки коливань здійснить маятник за 0,5 хв? За даними задачі вставити потрібні дані та фізичні величини.

Дано:

Розв’язання

Виразим кількість коливань із даної формули
 

 

Здійснимо обчислення

 

Відповідь: ;

 

 

2. Хвилинка-цікавинка.

1. Зазвичай гігантські маятники встановлюють у великих баштових годинниках. А ось 660-тонний сталевий маятник у тайванському хмарочосі Тайбей 101 виконує іншу роль. Він розташований між 87-м і 91-м поверхами 101-поверхової будівлі заввишки понад 500м та служить для зниження небезпеки обвалення в разі землетрусу або урагану.

2. Маятник Фуко у Харківському національному університеті,у музеї «Космос» Харківського планетарію (24 вересня 2012р.), довжина нитки – 6м, маса кулі з нержавіючої сталі 28 кг.

Маятник Фуко Київської політехніки має висоту 22 м, діаметр бронзової кулі – 28 см, вагу – 43 кг.

 

3. Амплітуда коливань маятника становить 2 см. Який шлях проходить тіло за три періоди коливання?

Дано:

Розв’язання

За одне повне коливання тіло проходить шлях l0, який дорівнює чотирьом амплітудам:

Тоді
 

 

 

Відповідь:

 

 

 

 

Індивідуальні завдання сильним учням

Період та частота коливань математичного маятника залежить від довжини нитки і дану залежність можна виразити формулою:

Де g=9,8 Н/кг (прискорення вільного падіння).

 

1. Визначте період і частоту коливань маятника, довжина якого 1 м.

 

2. Період коливань математичного маятника дорівнює 1 с. Визначте довжину маятника.

 

3. Практична робота з маятником

1. Привести в коливання кульку на нитці.

2. Визначити  час 30-40 коливань

3. Використовуючи формулу періоду коливань математичного маятника, обчислити довжину нитки маятника.

Число коливань

Час коливань

Період коливань

Довжина нитки

Зріст людини

 

 

 

 

 

 


VІ. Підсумок уроку

1. Вправа "Так чи ні"

1. Коливальний рух — це рух, який повторюється через рівні інтервали часу. (Так)

2. Коливальний рух не є періодичним. (ні)

3. Маятник — це тверде тіло, яке здійснює коливання внаслідок притягання до Землі або внаслідок дії пружини.(Так)

4. Фізичні маятники – це маятники, які коливаються під виливом притягання до Землі.(Так)

5. Математичний маятник — це фізична модель, яка являє собою матеріальну точку, підвішену на пружині (Ні)

6. Амплітуда коливань — це фізична величина, що дорівнює мінімальній відстані, на яку відхиляється тіло від положення рівноваги під час коливань.

7. Період коливань — це фізична величина, що дорівнює часу, за який відбуваються всі коливання.

8. Незатухаючі коливання — це коливання, амплітуда яких збільшується з часом.

 

2. Інтерактивна вправа «Результат»

Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.

VІІ. Домашнє завдання Повторити § 13, Вправа № 13 (4,5)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесников Сергій Олексійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 січня 2022
Переглядів
4021
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку