ТЕМА УРОКУ: ВАГА ТІЛА. НЕВАГОМІСТЬ.
МЕТА УРОКУ:
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЩО ФОРМУЮТЬСЯ НА УРОЦІ:
Компетентності |
Шляхи формування |
Уміння вчитися |
|
Уміння спілкуватися державною мовою |
|
Математична |
|
Базові компетентності в галузі природознавства |
|
Інформаційно-комунікативна |
|
Соціальна |
|
Загальнокультурна |
|
Здоров’язбережувальна |
|
ПРЕДМЕТНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ, ЩО ФОРМУЮТЬСЯ НА УРОЦІ:
Учень:
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок незнайомого у знайомому
Методи навчання: словесні (пояснення, евристична бесіда, створення проблемної ситуації), наочні (демонстрації, експеримент), логічні (висновки, підсумки), критичного мислення, практичні (розв’язування задач).
ФОРМИ РОБОТИ НА УРОЦІ: індивідуальна, робота в парах, колективна.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: математика, біологія.
КОМПЛЕКСНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:
ОЧІКУВАННІ РЕЗУЛЬТАТИ: після уроку учні зможуть: формулювати означення ваги тіла; знатимуть формули для визначення ваги тіла, пояснити причину виникнення стану невагомості, перевантаження; вимірювати вагу тіла за допомогою динамометра.
ЕПІГРАФ УРОКУ:
Як це дивно - виявити, що всі явища природи керуються невеликим числом сил.
(М. Фарадей)
ПЛАН УРОКУ
№ з/п |
Етап уроку |
Час |
Форми і методи діяльності викладача |
Діяльність учнів |
1. |
Розминка |
1 хв. |
Вправа «Абетка» |
Називають слова на букви слова «урок». |
2. |
Актуалізація опорних знань учнів |
3 хв. |
Тест «Злови помилку» (технологія критичного мислення) |
Виконують завдання тесту з наступною самоперевіркою. |
2 хв. |
Метод «Асоціативний кущ» |
Складають асоціативний кущ «Сила» |
||
2 хв. |
Метод «Гірлянда відеозапитання» |
Міркують, називають сили, дія яких зображена на слайдах. |
||
3. |
Мотивація навчальної діяльності |
2 хв. |
Метод «Обери позицію» |
Висловлюють свою позицію з приводу поставленого запитання |
2 хв. |
Повідомлення теми, мети уроку |
Записують тему уроку в робочі зошити. |
||
4. |
Сприйняття навчального матеріалу |
15 хв. |
Повідомлення навчального матеріалу окремими блоками з використанням експериментів і дослідів. Евристична бесіда. |
Проводять експерименти, роблять висновки, ведуть записи у робочих зошитах.
|
5. |
Осмислення об’єктивних зв’язків |
10 хв. |
Робота в групах «Невагомість: друг чи ворог?», «Вплив перевантаження на живі організми». |
Виступають з повідомленнями, переглядають відеофрагменти. |
5 хв. |
Розв’язування задач в парах. |
Розв’язують задачі. |
||
6. |
Підсумок уроку. Рефлексія |
2 хв. |
Вправа «Моє враження»
|
Виставляють собі оцінку за урок. Вибирають смайлик (яблуко), що відповідає настрою на уроці. |
7. |
Повідомлення домашнього завдання |
1 хв. |
Завдання творчого і розрахункового характеру |
Скласти сенкан. Розв’язати задачі. |
ХІД УРОКУ
Мета: забезпечити робочу обстановку на уроці.
Зміст:
Мета: створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
ВПРАВА «АБЕТКА»
Викладач. Вітаю всіх на нашому уроці. Кожен урок – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. (СЛАЙД 1,2)
А які слова зашифровані у слові «урок»? (А що означає слово «урок»?)
Відповіді учнів: (СЛАЙД 3 – клацати поступово)
У |
УСПІХ, УВАГА, УДАЧА, УСМІШКА |
Р |
РОЗУМ, РАДІСТЬ, РОБОТА |
О |
ОХАЙНІСТЬ, ОРГАНІЗОВАНІСТЬ, ОРИГІНАЛЬНІСТЬ |
К |
КМІТЛИВІСТЬ, КОМУНІКАБЕЛЬНІСТЬ |
Викладач. Нехай всі ці поняття будуть присутні на нашому уроці.
Мета: організувати та спрямувати пізнавальну діяльність учнів, перевірити засвоєння раніше вивченого теоретичного матеріалу.
Викладач. Перш, ніж перейти до вивчення нової теми, пригадаємо відомі вам відомості про силу як фізичну величину. (СЛАЙД 4)
СЛОВА «ТАК» І «НІ» ДУЖЕ КОРОТКІ, АЛЕ ПОТРЕБУЮТЬ ПЕВНИХ РОЗДУМІВ.
Піфагор
ТЕСТ «ЗЛОВИ ПОМИЛКУ» (СЛАЙД 5)
Завдання: потрібно відмітити правильні відповіді знаком «+», а неправильні – «-».
№ з/п |
Запитання |
Так/ Ні |
Перевірка |
1. |
В результаті дії сили тіло деформується. |
|
+ |
2. |
Якщо на тіло діє сила, то воно змінює свою швидкість. |
|
+ |
3. |
Мірою взаємодії тіл є маса. |
|
- |
4. |
Сила позначається літерою F. |
|
+ |
5. |
Прилад для вимірювання сили – терези. |
|
- |
6. |
Сила вимірюється в кілограмах. |
|
- |
7. |
Сила – це величина векторна. |
|
+ |
8. |
Результат дії на тіло сили залежить від її числового значення. |
|
+ |
9. |
Результат дії на тіло сили не залежить від точки прикладання. |
|
- |
10. |
Сила має напрямок. |
|
+ |
Викладач. З правильних відповідей на запитання тесту ми складемо асоціативний кущ «СИЛА»: (СЛАЙД 6 – клацати після правильної відповіді на кожне запитання)
Викладач. У механіці існує всього три види сил. Які? Наступне завдання: визначити, дією якої сили можна пояснити явища, зображені на слайдах?
(СЛАЙД 7 – клацати після правильної відповіді)
(СЛАЙД 8 – клацати після правильної відповіді)
(СЛАЙД 9 – клацати після правильної відповіді)
ВІДПОВІДІ УЧНІВ
Мета: підготувати учнів до засвоєння нового матеріалу; формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності.
ПОКАЗ ПРАКТИЧНОГО СПРЯМУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
МЕТОД «ОБЕРИ ПОЗИЦІЮ» (вирішення проблемного запитання)
(СЛАЙД 10 – клацати поступово)
Викладач. Колю, стань, будь ласка, на терези. Скільки вони показують? Чи правильно ми говоримо, що вага Колі – ____ кг?
Проведемо голосування. Підніміть руки, хто вважає, що так говорити правильно. А зараз підніміть руки ті, хто вважає, що говоримо неправильно. Думки розділилися.
(СЛАЙД 10 – клацати поступово)
Прослухайте твердження: «Я належу до числа тих людей, які можуть змінювати свою вагу практично миттєво: для цього мені достатньо зайти в кабіну ліфта і натиснути кнопку…»
Проведемо голосування. Підніміть руки, хто вважає, що так говорити правильно. А зараз підніміть руки ті, хто вважає, що говоримо неправильно. Знову думки розділилися. Не будемо сперечатися, хто правий, а хто ні. З’ясувати ці питання нам допоможе сьогоднішній урок. (СЛАЙД 11)
Запишіть його тему в робочий зошит: «Вага тіла. Невагомість». А в кінці уроку ми знову повернемось до поставлених запитань і дамо відповідь на них.
Отже, сьогодні на уроці ми розкриємо фізичний зміст понять «вага тіла», «невагомість», «перевантаження». Дізнаємось коли і як змінюється вага тіл, як її обчислювати. Розкриємо вплив невагомості, перевантаження на живі організми.
Мета: дати учням конкретні уявлення про поняття, явища, що вивчаються; добиватися засвоєння учнями основних понять теми.
Викладач. Покладіть на долоню підручник. Ви відчуваєте, що він тисне на долоню з певною силою, спрямованою вниз. Як ми вже знаємо, ця сила зумовлена притяганням підручника до Землі. Що відбулося при цьому з рукою? (СЛАЙД 12)
Підвісимо до пружини тіло. Пружина розтяглася. Тіло тисне на пружину з певною силою, спрямованою вниз.
Отже, усі тіла внаслідок притягання до Землі або тиснуть на опору, або розтягують підвіс. Для характеристики такої дії у фізиці ввели фізичну величину — вагу тіла.
А зараз ми складемо паспорт цієї фізичної величини.
СКЛАДАННЯ «ПАСПОРТА» ВАГИ ТІЛА ЯК ФІЗИЧНОЇ ВЕЛИЧИНИ: (СЛАЙД 13 – клацати поступово)
Означення |
Сила, з якою тіло внаслідок притягання його Землею діє на опору чи підвіс. |
Вектор чи скаляр |
Вектор |
Позначення |
Р |
Формула |
|
Одиниця вимірювання |
Н |
Прилад для вимірювання |
Динамометр |
Викладач. Кожен з нас має свою вагу, тобто діє з певною силою на опору чи підвіс. До якого тіла прикладена ваша вага, коли ви:
Викладач. При цьому за ІІІ законом Ньютона опора чи підвіс деформують тіло також. Коли ми стоїмо на підлозі, наш тіло деформується (стискається) на 2-3 см.
Викладач. Якщо на столі нерухомо лежить книга масою 500 г, то на цю книгу діє сила тяжіння 5 Н, але й вага цієї книги також дорівнює 5 Н. Однак це не означає, що вага та сила тяжіння — одна і та сама сила. Ці сили істотно відрізняються одна від одної.
(СЛАЙД 14) Порівняємо силу тяжіння та вагу тіла. Ці сили діють на різні тіла: сила тяжіння — на саме тіло, а вага — на опору або підвіс. Якщо тіло нерухоме або рухається рівномірно, то сила тяжіння й вага рівні за модулем.
Розрахунки показують, що вага тіла в стані спокою дорівнює силі тяжіння, що діє на це тіло: . Ця формула справедлива і для випадку прямолінійного рівномірного руху (швидкість не змінюється).
Під час виконання домашнього завдання ви більш детальніше порівняєте ці дві сили.
Отже, за допомогою динамометра ми вимірюємо вагу підвішеного вантажу.
Викладач. А зараз ми дослідимо чи змінюється вага тіла?
ФРОНТАЛЬНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ «ЗМІНА ВАГИ ТІЛА»
Дослід: на динамометр підвісити вантаж. Потрібно повільно переміщати динамометр вліво-вправо по горизонталі. Як змінюються його покази?
Висновок: покази динамометрів не змінюються.
Запитання: Чи змінюється вага тіла, якщо змінюється його швидкість, спрямована горизонтально?
Відповідь учнів: Ні, не змінюється.
Дослід: потрібно переміщати динамометр вгору-вниз.
Висновок: покази динамометрів змінюються.
Висновок: вага тіла змінюється, якщо змінюється його швидкість, спрямована по вертикалі.
Викладач. Визначимо вагу тіла при його прискореному русі. (СЛАЙД 15)
Дослід: динамометр з вантажем підняти вгору, після чого опустити їх вниз.
Викладач. Що ви спостерігаєте? Який висновок можна зробити з цього досліду?
Висновок: при русі вантажу вгору його вага збільшується, а при русі вниз – зменшується.
(СЛАЙД 16 – клацати поступово)
Отже, формули для обчислення ваги тіла:
- у стані спокою або рівномірного прямолінійного руху: ;
- при прискореному русі:
- вниз: ;
- вгору: .
Викладач. Чи може тіло втратити вагу? І, якщо так, то в якому випадку?
Дослід: підвісимо гумову кульку, наповнену водою. Обріжемо нитку. Кулька падає і при цьому приймає довільну форму.
Викладач. Якщо кулька та нитка не деформовані, то чому дорівнює їхня вага?
Висновок: вага дорівнює нулю. Такий стан називається невагомістю. (СЛАЙД 17)
З формули (1) випливає, що при русі тіла з прискоренням рівним прискоренню вільного падіння, його вага дорівнює нулю.
Але при цьому сила тяжіння залишається незмінною. У такому стані перебувають тіла, на які діє тільки сила тяжіння. Зазвичай слово «невагомість» у нас асоціюється з космічними апаратами. Так, дійсно космонавти і всі предмети на МКС перебувають у цьому стані під час польоту з вимкненими двигунами. (СЛАЙД 18 – клацати після правильної відповіді) У зв’язку з цим пригадаємо нашого видатного земляка – людину, яка відкрила всьому людству шлях до космічного простору. 12 січня 2017 р. святкували 110-річницю з дня його народження. Хто це?
С.П.Корольов. Про освоєння космосу і про всіх українців, які наблизили політ людини в космос, ми будемо вести мову на наступних уроках більш детальніше.
Розглянемо інші приклади перебування людини у стані невагомості: (СЛАЙД 19 – клацати)
Виступи груп з випереджувальними завданнями (перегляд відеофрагментів): (СЛАЙД 20)
Викладач. Невагомість має як позитивні властивості, так і негативні. Її треба ще вченим вивчати.
(СЛАЙД 21 - клацнути)
Викладач. Під час зльоту ракети космонавт зазнає збільшення ваги. Це явище називається перевантаженням.
Збільшення ваги тіла, викликане його прискореним рухом, називають перевантаженням.
Коефіцієнт перевантаження: .
Приклади тіл, що зазнають перевантаження: (СЛАЙД 22)
Виступ групи з випереджувальними завданнями (перегляд відеофрагментів) на тему: «Вплив перевантаження на живі організми».
Викладач. Ви повинні пам’ятати, що здоров’я людини – найголовніше, тому поки що використовувати невагомість і перевантаження треба обережно та й перебування в космічному просторі достатньо небезпечне та коштовне.
Викладач. Повернемось до запитання поставленого перед вивченням нового матеріалу: чи правильно ми говоримо, що вага Колі – ___ кг? (СЛАЙД 23)
ВІДПОВІДІ УЧНІВ
Викладач. Так, з точки зору фізики, ми говоримо неправильно.
А зараз ми порівняємо поняття «вага тіла» та «маса тіла».
(СЛАЙД 24 – клацати після правильної відповіді на кожне запитання)
ВИКОНАННЯ ЗАВДАННЯ № 3 У РОБОЧОМУ ЗОШИТІ
|
Запитання |
Маса |
Вага |
1. |
Позначення |
m |
P |
2. |
Векторна чи скалярна величина? |
скалярна |
векторна |
3. |
Одиниці вимірювання |
кг |
Н |
4. |
Прилад для вимірювання |
терези |
динамометр |
5. |
Напрям у просторі |
- |
|
6. |
Чи змінюється в різних точках Землі? |
ні |
так |
7. |
Чи залежить від висоти над поверхнею Землі? |
ні |
так |
8. |
Чи змінюється на інших планетах? |
ні |
так |
9. |
Як змінюється при вільному падінні? |
- |
нуль |
Викладач. Тепер, я вважаю, у вас не залишилося сумнівів, що і в повсякденному житті потрібно говорити правильно, демонструючи тим самим, що ви добре знаєте фізику.
Викладач. (СЛАЙД 25) Повернемось до твердження: «Я належу до числа тих людей, які можуть змінювати свою вагу практично миттєво: для цього мені достатньо зайти в кабіну ліфта і натиснути кнопку…» Це правильне воно?
ВІДПОВІДІ УЧНІВ
Розв’язування задач:
№ 1 (СЛАЙД 26)
1) Вага тіла, підвішеного на нитці, менше сили тяжіння, коли:
А) прискорення руху тіла напрямлене вниз
Б) прискорення руху тіла напрямлене вгору
В) тіло рівномірно рухається вниз
Г) тіло рівномірно рухається вгору.
2)Вага тіла більше сили тяжіння, коли: (СЛАЙД 27)
А) прискорення руху тіла напрямлене вниз
Б) прискорення руху тіла напрямлене вгору
В) тіло рівномірно рухається вниз
Г) тіло рівномірно рухається вгору.
3) Чи змінюється, і якщо змінюється, то як, маса і вага тіла, яке переміщується з екватора на полюс Землі? (СЛАЙД 28)
А) маса не змінюється, вага зменшується
Б) маса не змінюється, вага збільшується
В) маса збільшується, вага не змінюється
Г) маса і вага не змінюються
№ 6 (СЛАЙД 29)
У казці про бременських музикантів Пес застрибнув на спину Осла, Кіт заліз на спину Пса, а Півень злетів і вмостився поверх Кота. На які тіла діє вага кожного казкового персонажа?
№ 1 (СЛАЙД 30)
Знайти вагу свого тіла на стілець.
№ 2 (СЛАЙД 31)
Знайти вагу пам’ятника Корольову в Житомирі, якщо його маса дорівнює 59738 кг.
№3 (СЛАЙД 32)
Ви - космонавт. Визначте свою вагу, якщо космічний корабель:
а) перебуває на старті;
б) рухається по навколоземній орбіті.
ПЕРЕВІРКА РОЗВ’ЯЗКУ ЗАДАЧ
(СЛАЙД 33 – клацати поступово)
С: § 22-24, 26-27 № 2, 4, 7 (СЛАЙД 34)
Викладач. Оцінимо свою роботу на сьогоднішньому уроці. В оціночному листі поставте собі оцінку за урок (самооцінка). Я проаналізую їх і на наступному уроці повідомлю ваші оцінки. Прислухайтеся до себе, свого внутрішнього стану і виберіть яблуко, що відповідає вашому настрою на уроці. Прикріпіть його до «яблуні знань»: (СЛАЙД 35)
червоне яблуко - я все зрозумів. Я сьогодні на уроці відкрив для себе багато нового;
жовте яблуко - у мене залишилися нез'ясовані запитання;
зелене яблуко - я нічого не зрозумів.
(СЛАЙД 36)
Викладач. Як відомо, знання - сила; навряд чи людина, що не має ніякого багажу знань, зможе відкрити щось нове для людства, та й не тільки для людства, а просто для себе. Я бажаю вам щоденно відкривати для себе щось нове. Дякую за урок!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ