Розважальна програма «Фізики сміються» Для учнів 10-х класів

Про матеріал
На цьому позакласному заході учні не тільки повторять вивчений матеріал раніше, а й виявлять інтелектуальні здібності, оригінальність, дотепність, юмор.
Перегляд файлу

1

Розважальна програма «Фізики сміються»

Для учнів 10-х класів

 

В.В.Кучмет, учитель фізики та астрономії

 

Мета: розширювати науковий світогляд учнів; розвивати мислення, пам'ять та фантазію; виховувати наполегливість, дисциплінованість, етику поведінки у колективі.

Музичне оформлення: «До Елізи» Л.Бетховен, «Пісня капітана» М.Дунаєвський, звуки пострілу, стуків та гуркотів.

Обладнання: магнітофон, стільці, столи.

Реквізити та аксесуари: бочечки-лото, малюнки для задач, банка, картон із стрілкою, посудина з водою, свічка, лійка, тарілка, мило, ватман(2 шт.), олівці, декорація айсберга та яхти «Біда», декорація з яхтою «Біда» над айсбергом, кольорові кульки.

Святково прикрашений зал, звучить музика Л.Бетховена

«До Елізи». На імпровізованій сцені вчитель та ведучі

Вчитель: Дорогі учні! Наполеон Бонапарт говорив «Від великого до смішного – один крок». А ми стверджуємо, що часто в житті і від смішного до великого – теж один крок. Брати Гонкур стверджували: «Сміх – це показник розумового розвитку». Можливо, сьогодні на вечорі народиться майбутній Ньютон, Ломоносов чи Ейнштейн.

Ведучий 1: Всі ви знайомі з багатьма відомими фізиками. Вони були геніальними людьми, але водночас скромними, привабливими, мали хороше почуття гумору, іноді навіть здавались чудними, розсіяними. Траплялися в їхньому житті анекдотичні випадки, різні цікаві історії, про них складали легенди.

О. Попов винахідник радіо. Одна освічена аристократка попросила Попова розповісти, за яким принципом діє трансляційний кабель. Учений пояснив. Дама посміхаючись, дякувала: «Мені довелося розмовляти з багатьма видатними вченими, але ніхто не говорив так переконливо і просто як Ви. Ваша доповідь прекрасна, вона захоплює. Але в мене до вас одне питання - скажіть, чому ж усе-таки телеграми, які посилають з Європи до Америки, надходять сухими? Адже вони йдуть крізь воду…»

Поведінка геніїв була неординарною, мислення оригінальним, а результати – надзвичайними. Фізики і гумор – абсолютно сумісні. Фізики вміли і вміють жартувати. Наприклад, видатний учений Резерфорд говорив, що всі науки «діляться на фізику і колекціонування марок».

Ведучий 2: Сьогодні команди 10-А і 10-Б класів не тільки повідомлять нам історії про великих фізиків, але й виявлять інтелектуальні здібності, оригінальність, дотепність. Нехай девізом нашої гри стануть слова відомого Юнга: «У багатьох фізиків у судинах тече струм тільки високої напруги».

Ведучий 1: Покажіть свої здібності, шановні учні, щоб ми могли сказати так, як Пауль Еренфест: «Чому у мене такі гарні студенти? Та тому, що я сам не дуже розумний.»

Я хочу представити журі, для якого критерієм оцінок стануть глибина ваших відповідей, ерудиція, оригінальність.

Представлення журі

Ведучий 2: Також нам треба познайомитися з командами, а їм у свою чергу розповісти про себе.

Представлення команд

Ведучий 1: Проведемо гру «Заморочки з бочки». Команди витягують бочечки-лото з номерами, яким відповідають задачі. Час на обговорення 1 хв. За кожну правильну відповідь 2 бали.

Задача № 1. Ось ви бачите озерце, на воді якого бігають водомірки. У них довгі лапки. Ці комахи набагато важчі за воду. Чому ж вони не тонуть?

Ведучий показує малюнок

(Відповідь: на поверхні води утворюється тонка плівка. Лапки водомірки виділяють жирову речовину і тому не змочуються водою. Поверхнева плівка легенько вгинається під вагою комахи, але втримує її.)

Задача № 2. Берег біля води і дно річки покриті галькою. Коли ви йдете босоніж до води, наступаючи на гальку, вам болить. Цей біль стає слабшим по мірі того, як ви занурюєтесь у воду. Чому?

(Відповідь: вода виштовхує занурене в неї тіло з такою силою, яка рівна вазі води, витісненої цим тілом. Чим глибше заходити у воду, тим ноги менше тиснуть на гальку. Біль утихне, якщо увійти у воду по плечі)

Задача № 3. На березі річки ви знайшли палку і, опираючись на неї, переходите річку. Ви помічаєте, що палка здається заломленою там, де вона виходить із води. Як пояснити цю ілюзію?

(Відповідь: світлові промені заломлюються при переході з одного середовища в інше. Тому здається, що палка надломилася в тому місці, де вода межує з повітрям.)

Задача № 4. Дим від вогнища не піднімається сьогодні доверху стовпом, а стелиться між деревами. За прикметами – завтра буде погана погода. Чому?

(Відповідь: за декілька годин до затяжного дощу в повітрі з’являються в великій кількості малесенькі частиночки води. Пилинки вугілля від вогнища швидко змочуються в повітрі і стають важкими і, піднявшись невисоко, опускаються на землю.)

Задача № 5. Чому пташки злітають з дроту високої напруги, коли вмикають струм?

(Відповідь: при вмиканні струму високої напруги на пір’ї пташки виникає електричний заряд, у результаті чого пір’я розходиться, як у султанчика, з’єднаного з електрофорною машиною. Ця процедура пташкам неприємна, і вони злітають з дроту.)

Задача № 6. Новорічна ялинка була прикрашена гірляндою електричних лампочок, що з’єднані послідовно. Одна з лампочок перегоріла. Її викинули і склали знову коло. Чи змінилась загальна кількість світла, яке дає гірлянда?

(Відповідь: загальний опір гірлянди зменшиться, а напруга залишилась та ж. Тому потужність збільшиться і гірлянда буде давати більше світла.)

Журі аналізує відповіді і оголошує результати після першого конкурсу

Ведучий 2: Переходимо до наступного конкурсу «Фокусник». Багато фокусників, ілюзіоністів, чародіїв, використовуючи фізичні закони, щоб повеселити глядачів, вводять їх в оману, точніше обдурюють. Зараз вам буде продемонстровано кілька фокусів, а команди, застосовуючи свої знання, спробують їх пояснити. Кожне правильне пояснення оцінюється в 3 бали.

Виходять два чарівники і підходять до столу, де стоять прилади, та показують фокуси

Чарівник 1: Увага, 10-А! Перед вами є банка, картон зі стрілкою, що показує направо. Через скло видно, що стрілка показує праворуч. Коли налити у банку воду, всі бачать, що стрілка перевернулась і показує ліворуч.В чому полягає фокус?

(Коли в банку налити воду, одержуємо лінзу, яка перевертає зображення. Для цього потрібно лише підібрати відстань між банкою і картоном.)

Чарівник 2: Увага, 10-Б! Горить свічка, потрібно задути її через лійку.

Дехто з учнів намагається задути свічку, але вона продовжує горіти

Чарівник 2: Чому не можна задути свічку?

(Струмені повітря, які виходять з рота, проходять через вузьку частину воронки і розсіюються в широкій частині. Потім йдуть по стінкам воронки і проходять повз свічку.)

Команди обдумують та записують відповіді на аркушах. А поки вони працюють, ведучі ставлять питання глядачам

Ведучий 1: Летіла зграя гусей. Один гусак попереду, два позаду. Один гусак між двома і три поряд. Скільки гусей в зграї?

Глядач 1: Три!

Ведучий 2: Стоячи на терезах двома ногами, півень важив 3 кг. Піднявши одну ногу він важитиме… Скільки б ви думали?

Глядач 2: 2 кг.

Ведучий 1: На гілці сиділо шість горобців. До них прилетіло ще п’ять. Кіт підкрався та зловив одного. Скільки горобців лишилось на гілці?

Глядач 3: Жодного.

Ведучий 2: Дякуємо глядачам за відповіді і вислухаємо пояснення фокусів командами. А журі відповідно оцінить ці відповіді.

 

Після виступу команд чародії демонструють для учасників гри ще два досліди, які вони повинні пояснити

Чарівник 1: Для 10-А: беремо тарілку, змочуємо водою шматок мила і сильно притискаємо до тарілки. Провернемо мило декілька разів і піднімемо вгору. Тарілка піднімається разом із милом. Чому?

(Взаємодія молекул тарілки і мила: сили притягання збільшуються.)

Чарівник 2: Для 10-Б: ось пляшка, наполовину заповнена водою. Закриємо отвір пляшки великим пальцем, іншими обхвачуємо горловину. Подуємо декілька разів в отвір, стискаючи при цьому горловину. На декілька секунд відкриваємо малесенький отвір. Тоненький струмінь води виривається з пляшки. Чому?

(Різниця тисків в середині пляшки та назовні.)

Ведучий 1: Поки команди думають, ми знову поспілкуємося з глядачами. Скільки кроків зробить горобець за 3 роки?

Глядач 4: Ніскільки, він не ходить, а стрибає.

Ведучий 2:  Над річкою летіли птиці -

Голуб, щука, дві синиці,

Два стрижі та п’ять вугрів.

Скільки птиць, хто зрозумів?

Глядач 5: 5.

Ведучий 1: На дубі три гілки. На кожній по 6 яблук. Скільки всього яблук на дереві?

Глядач 6: На дубі яблука не ростуть!

Ведучий 2: Глядачі були уважні і відповіли на кумедні запитання дуже добре. А як учасники команд справилися із завданнями? Давайте перевіримо.

Учні пояснюють фокуси чародіїв

Ведучий 2: А поки журі підраховує бали, оголошується музична пауза.

На середину зали виходять учні-артисти і виконують частівки

Фізичні коломийки

Ми вивчаємо у школі

Фізики закони,

Якщо їх не знаєте,

то сидіть удома.

Спостереження і дослід –

Джерело фізичних знань.

Де їх можна примінити:

У підручнику шукай.

Кипить в чайнику вода;

А з носика – пара.

Це два стани речовин

Ми вам тут назвали.

Тай про рух багато чого

Дізналися в школі.

Переміщення, шлях, швидкість –

Ось його складові.

Інерцію теж вивчали

У шкільному курсі.

Вимкнув шофер двигуна,

А машина в русі.

Якби не було тертя,

Вона б ся скотила,

Й зупинити не змогла

Її ніяка сила.

Під оплески артисти залишають зал. Журі оголошує результати двох конкурсів. Ведучі продовжують гру

Ведучий 1: Наступний конкурс  називається «Дерево фізики». Кожній команді видається ватман та олівці. Завдання: намалюйте стовбур дерева-фізика, а гілки – прізвища вчених-фізиків. Виграє той, у кого дерево буде з більшою кроною, і отримає 4 бали.

Ведучий 2: А поки команди працюють, проведемо конкурс з глядачами «Загадкова торбинка». Ось у мене в руках торбинка, в якій є чотири предмета, а запитання звучить так:

Юні друзі – знавці!

Якщо уважні на уроці ви були,

У фільмі бачити могли,

Як прадід наш у сиву давнину

Палив її, рубаючи сосну.

Бережно ж виточив скульптуру,

Цікава в неї є натура,

Бо в ній та річ лежить,

Яка в рідинах не горить.

Нас РЕМ завжди попереджає,

Про те, що світло відключає.

Тому потрібно їх щораз

Нам купувати про запас.

 

Найвищу тугоплавкість має,

У вакуумі в склі висить,

По вечорах допомагає

Вам краще фізику учить.

 

Що ж за предмети тут лежать?

Ви за хвилину спробуйте вгадать!

Після декількох спроб, один з глядачів відповідає

Глядач 7: У торбинці лежать лучина, сірники, свічка, електрична лампочка.

Ведучий відкриває торбинку та демонструє предмети

Ведучий 1: А тепер команди демонструють нам свої «дерева фізики».

Журі оцінює роботу команд

Ведучий 1: А наш наступний конкурс трішки не звичний і називається «Звуковий генератор». Команди за допомогою звуків повинні зобразити:

  1. Море. (Шум моря, крик чайки, гудок пароплава…)
  2. Ліс. (Тиша, сопілка, стук дятла, шорох листя, гілка ламається…)

Виступи можуть бути навіть кумедними, головне досягти результату

Ведучий 1: Ну а тепер слово надається журі, яке підведе підсумки чотирьох конкурсів.

Журі оголошує результати

Ведучий 2: Поети і прозаїки вміють бачити навколишній світ і образно описувати його. У багатьох літературних творах ми зустрічаємося з різними явищами природи в художній уяві авторів. Фізик, читаючи такі місця, не може утриматися, щоб не розглянути такі невеликі уривки з художніх творів, як задачі з фізичним змістом. Деякі з них можуть виявитися досить непростими – треба добре подумати, щоб відповісти правильно. Отже, є нагода одночасно насолоджуватися як художніми творами, так і красивими розв’язками.

Ведучий 1: Тому нашу гру продовжує літературний конкурс, який оцінюється по 5-ти бальній системі.

Завдання для 10-А класу. У великого Тараса Шевченка є такі рядки:               «Вітер з гаєм розмовляє,

  Шепче з осокою,

 

  Пливе човен по Дунаю

  Один за водою.»

Які фізичні задачі можна побачити в цьому вірші?

(Відповідь: Перша задача про вітер. Чому «вітер з гаєм розмовляє», а «з осокою шепче»? Відмінність у гучності і частоті звуків. Осока коливається від вітру з меншою амплітудою, тому що має менші розміри в порівнянні з деревами. Спектр її акустичних коливань значно вужчий. Тому ці звуки більше нагадують шепіт.

Друга задача про течію. Чому течія зносить човен вниз за водою? Човен пливе за течією тому, що на початку його руху вниз, паралельно течії, напрямлена результуюча сил (тяжіння, опору, Архімедової), що діють на човен.)

Ведучий 2: Завдання для 10-Б класу. В іншому вірші Т.Г.Шевченко описує захід сонця ввечері:

«Сонце заходить, гори чорніють,

 Пташечка тихне, поле німіє,

 Чорніє поле, і гай, і гори,

 На синє небо виходять зорі.»

(Відповідь: Перша задача про колір предметів. Чому ввечері всі предмети поступово втрачають своє забарвлення і стають чорними? Людське око бачить предмети завдяки тому, що світлові промені, відбившись у них, потрапляють до нас в очі. При заході сонця швидко зменшується освітленість навколишніх предметів, а значить, і кількість променистої енергії, що потрапляє в наші органи зору.

Друга задача про зорі. Чому зорі не можна бачити вдень? Сонячні промені вдень розсіюються в атмосфері Землі, внаслідок чого ми, дивлячись на небо, бачимо це світло, яке значно яскравіше за зірки, і тому «забиває» їх порівняно слабке випромінювання.)

Ведучий 1: Поки команди готуються, давайте подивимось сценку, яку підготували учні нашої школи. Ми станемо свідками плавання яхти «Біда» під командуванням відомого капітана Врунгеля.

Звучить «Пісня капітана» М.Дунаєвського. На сцені з’являється великий аркуш паперу з малюнком айсберга та яхти «Біда». Виходить капітан Врунгель у морській формі і фуражці, та Лом, одягнений у смугасту майку

Лом: Земля попереду!

Врунгель: (Вдивляючись у бінокль). Е, ні, це не земля, а лід. Великий айсберг. Дивись, яка краса! Неначе стіни кришталевого замку височіють над морем, горять тисячами вогнів у променях сонця. Холодом і мертвим спокоєм віє від льодяної гори.

Лом: Дивіться, тюлень. Зараз я стрельну по ньому зі зброї.

Лом стріляє з іграшкового пістолета. Лунає гуркіт, артисти падають. З’являється друга декорація з яхтою «Біда» над айсбергом. Лом і Врунгель встають, потираючи боки

Лом: Що сталося?

Врунгель: Погане становище! Айсберг перевернувся, а ми застрягли на вершині гори.

Лом: Як це сталося? Щось незрозуміло!

Врунгель: Розумієш, айсберг – це величезна глиба льоду. Дев’ята її частина (з десяти) знаходиться під водою. Влітку підводна частина постійно тане, причому нерівномірно. Порушується рівновага, зміщується центр тяжіння, і вся ця глиба тримається на «чесному слові». І тут не тільки вистрілу, тут кашлю буває достатньо, аби айсберг нахилився на бік чи взагалі перевернувся.

Лом: Як нам тепер спустити яхту знову на воду? А відколю я від айсберга шматок приблизно 200 тон, він опуститься глибше, і яхта знову буде на воді.

Лом починає рубати частину айсберга

Ведучий 2: Друзі! Що буде, якщо Лом відколе шматок?

Глядач 8: Коли Лом відколе глибу, айсберг стане легший. Він підніметься ще вище, і яхта з ним також.

Ведучий 2: Бачите, навіть мандруючи морем, необхідно знати закони фізики, щоб не потрапити у біду.

Актори покидають сцену

Ведучий 1: А зараз надається слово капітанам команд для відповіді на завдання останнього конкурсу.

Після відповіді команд журі підводить підсумки і оголошує результати гри. Вручаються призи переможцям та учасникам

Ведучий 1: Ось і закінчилася наша гра, де ми пізнали багато цікавого, побачили красоту науки про природу, її чарівність та неповторність, розгадали деякі фізичні таємниці.

Ведучий 2: Просимо всіх, хто готував цей чудовий вечір, та тих, хто оцінював конкурси, піднятися на сцену під гучні оплески.

Учасники та журі виходять на сцену. Кожному учаснику вручають кольорову кульку

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сиротенко Валентина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лещенко Лариса Петрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Енциклопедична сторінка
Додано
1 грудня 2019
Переглядів
1333
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку