Урок - ділова гра: нашим електропостачальником є публічне акціонерне товариство Дніпрообленерго – одна з найбільших енергозабезпечуючих компаній України. Вона передає по своїх мережах і постачає споживачам до 27 % всієї електроенергії в України.
Це товариство має спеціальний навчальний підрозділ, який називається Центр підготовки і розвитку персоналу. В ньому набувають теоретичних і практичних навичок по спеціалізації електроенергетика, електротехніка та електромеханіка.
Учні працюють над розв'язуванням розрахункових та експериментальних задач у командах "Сила струму", "Напруга" і "Опір"
Тема уроку. Розв’язування задач на закон Ома
Мета. Продовжити формування вмінь застосовувати законОма для розвязування задач Розкрити практичне застосування теоретичного матеріалу. Продовжити формувати в учнів вміння планувати і ставити експерименти, користуватись приладами. Продовжити розвивати уміння учнів спілкуватись, працювати в групах.
Тип уроку. Застосування знань, умінь і навичок
Форма уроку. Урок ділова гра.
Знання законів полягає не в тому, щоб пам'ятати їх слова, а в тому, щоб осягати їх зміст.
(давньоримський політичний діяч Цицерон)
Вправа «Хвилина настрою».
Учитель. Добрий день!
У добрий час, радо вас вітаю.
Здоров’я, щастя, радості бажаю.
Урок фізики починаєм.
Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом: «Добре того навчати, хто хоче багато знати». А ви хочете багато знати? (так)
Так давайте будем активно працювати і найперше перевіримо домашнє завдання.
R = pl/s R = U/I pl/s=U/I
L = Us / Ip = 220 * 0.1 / 4*0.4 = 13.75 м
- У задачах говориться про те, що кип’ятильник та електрична лампа працюють від мережі певної напруги. На вашу думку, електромережа – що це? ( Електрична мережа— взаємозв'язана мережа, призначена для постачання та розподілу електричної енергії від постачальників до кінцевих споживачів.)
- Правильно. І хочу повідомити, що нашим електропостачальником є публічне акціонерне товариство Дніпрообленерго – одна з найбільших енергозабезпечуючих компаній України. Вона передає по своїх мережах і постачає споживачам до 27 % всієї електроенергії в Україні. Компанія забезпечує електроенергією майже 40 тис підприємств, організацій і 1,5 млн побутових абонентів.
Це товариство має спеціальний навчальний підрозділ, який називається Центр підготовки і розвитку персоналу. В ньому набувають теоретичних і практичних навичок по спеціалізації електроенергетика, електротехніка та електромеханіка.
Сьогодні центр запросив нас на свій командний практикум (тренінг) по розв’язуванню задач на закон Ома, щоб краще дізнатися про професію електрика. Запишемо дату і тему уроку «Розв’язування задач на закон Ома».
Працюємо в команді. 1 ряд – команда «Напруга», 2 ряд - «Сила струму», 3 - «Опір». У кожній команді будуть працювати інженери та електротехніки. За першими партами сидять інженери. Вони розробляють проекти, виконують розрахунки, організовують порядок виконання роботи. Всі інші -електротехніки – складають електричне коло і визначають покази вимірювальних приладів.
Необхідно повторити правила роботи у команді
Бути активним.
Бути толерантним
Слухати один одного.
Кожна думка – внесок в загальну справу
Результати своєї роботи будете фіксувати у картці самоосвіти.
1. Складаючи електричне коло, уникайте перетину проводів.
2. Правильно вмикайте прилади: амперметр - послідовно, вольтметр - паралельно до споживача, дотримуйтеся полярності, вказаної на передній панелі приладів.
3. Під час проведення дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів.
4. При складанні експериментальних установок використовуйте провідники з міцною ізоляцією без видимих пошкоджень.
5. Джерело живлення вмикайте в електричне коло в останню чергу.
6. Не доторкайтесь до елементів кола, що перебувають під напругою і не мають ізоляції.
8. Не виконуйте повторно з'єднань у колі після ввімкнення джерела живлення.
9. Виявивши несправність в електричних пристроях, що перебувають під напругою, негайно вимкніть джерело живлення і повідомте про це вчителя.
10. Під час користування реостатом не виводьте повзунок у положення короткого замикання
Доки пишуть асоціативний кущ ми пограємо у фізичне лото із карток двох кольорів скласти формули. Працюємо в парах (лото)
5.Розв’язування задач Три величини у назвах ваших команд: напруга, сила струму, опір є характеристиками електричного кола. Як вони взаємопов’язані між собою? (сила струму в однорідній ділянці електричного кола прямо пропорційна напрузі на цій ділянці й обернено пропорційна опору цієї ділянки.)
- На основі цього закону працює вся електротехніка. Знаючи два параметри електричного кола ми можемо знайти третій параметр. Покажемо це під час розв’язування задач.
2. Якої сили струм при напрузі 6,8 В протікає у мідному провіднику завдовжки 100 м і площею поперечного перерізу 0,5 мм2 ? Питомий опір міді 0,017 .
Придумати схему електричного кола (креслять на листку А 3, потім представляють свою роботу)
1)Накреслити електричну схему для обігріву приміщення дитячого садка. Важливо врахувати: щоб роботу обігрівача можна було регулювати, і вмикати в мірі необхідності.
2) Накреслити схему електричного освітлення приміщення читального залу бібліотеки. При цьому необхідно врахувати, що дві лампи вмикаються одночасно одним ключем. У випадку, якщо перегорить одна із них, то і друга вимикається.
3) У відділені дитячої лікарні кнопка виклику медсестри знаходиться у кожній палаті. Накреслити схему електромережі, щоб під час натискання на кнопку в медсестри загорялася лампочка з номером палати і дзвенів дзвінок.
(креслять схеми і представляють їх)
Сьогодні ви працювали інженерами-електриками та електротехніками, а я хочу повідомити вам, діти,, що таких професій в нашій області можна набути в Покровському ВПУ – 75, Дніпровському коледжі електрифікації, Дніпровському коледжі ракетно-космічного машинобудування, Дніпровському державному технічному університеті.
Командне заняття у центрі підготовки і розвитку персоналу компанії «Дніпрообленерго» підійшло до свого завершення. Зробимо підсумки нашої роботи.
Слід відмітити роботи команд. Команди працювали дружно, злагоджено, відчувалась взаємодопомога. Учасники команди «Вольт» мають такі навчальні досягнення: … , у команді «Ампер» …, у команді «Ом» ….
*Відвідати історико-краєзнавчий народний музей нашого села, поспілкуватися із директором музею Мазченко Лілією Вікторівною і знайти матеріал про історію електрифікації нашого села.
* Перед вами гірлянда «будиночок». Ви знаєте, якщо одну із ламп гірлянди викрутити, то вона вся працювати не буде.
Гірлянда складається із 11 лампочок, кожна з яких розрахована на напругу 13,5 В та силу струму 0,16 А. Дати відповіді на питання: 1) від джерела якої напруги працює гірлянда; 2) що можете сказати про силу струму однієї лампи та в усьому колі; 3) який опір однієї лампи; 4) чому дорівнює опір всієї гірлянди.