Урок з фізики "Закон Ома. Розв'язування задач"

Про матеріал

Урок - ділова гра: нашим електропостачальником є публічне акціонерне товариство Дніпрообленерго – одна з найбільших енергозабезпечуючих компаній України. Вона передає по своїх мережах і постачає споживачам до 27 % всієї електроенергії в України.

Це товариство має спеціальний навчальний підрозділ, який називається Центр підготовки і розвитку персоналу. В ньому набувають теоретичних і практичних навичок по спеціалізації електроенергетика, електротехніка та електромеханіка.

Учні працюють над розв'язуванням розрахункових та експериментальних задач у командах "Сила струму", "Напруга" і "Опір"

Перегляд файлу

Тема уроку. Розв’язування задач на закон Ома

Мета. Продовжити  формування вмінь застосовувати законОма для розвязування задач Розкрити практичне застосування теоретичного матеріалу. Продовжити формувати в учнів вміння планувати і ставити експерименти, користуватись приладами. Продовжити розвивати уміння учнів спілкуватись, працювати в групах.

Тип уроку. Застосування знань, умінь і навичок

Форма уроку. Урок ділова гра.

Знання законів полягає не в тому, щоб пам'ятати їх слова, а в тому, щоб осягати їх зміст.

 (давньоримський політичний діяч Цицерон)

  1. Організаційний момент

Вправа «Хвилина настрою».

Учитель. Добрий день!

У добрий час, радо вас вітаю.

Здоров’я, щастя, радості бажаю.

Урок фізики починаєм.

Працювати на цьому уроці ми будемо під гаслом: «Добре того навчати, хто хоче багато знати». А ви хочете багато знати? (так)

Так давайте будем активно працювати і найперше перевіримо домашнє  завдання.

 

  1. Перевірка домашнього завдання
  • 2 учні на дошці розв’язують домашні задачі
  1. Достатній рівень. Скільки нікелінового дроту з площею поперечного перерізу 0,1 мм2 потрібно для виготовлення спіралі електрокип’ятильника, якщо кип’ятильник буде працювати від мережі з напругою 220 В? Сила струму в ньому не повинна перевищувати 4 А.

              R = pl/s         R = U/I                             pl/s=U/I      

L = Us / Ip = 220 * 0.1 / 4*0.4  = 13.75 м

  1. Середній рівень При якій напрузі в мережі горітиме повним розжаренням електрична лампа, якщо сила струму 0,25 А, а опір лампи 480 Ом ?

http://5terka.com/images/fiz79lukashikivanova/fiz79lukashikivanova-1853.png

  • Всі інші – пишуть фізичний диктант 
  1. Напруга  12 кВ в системі СІ…
  2.  Ціна поділки шкали амперметра…

 

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/0de3/0000bdaa-b703f459/hello_html_4a591fcf.jpg

  1. Значення напруги на вольтметрі…

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/0de3/0000bdaa-b703f459/hello_html_214b8a72.jpg

  1. Опір провідника дорівнює…

https://phys-ege.sdamgia.ru/get_file?id=354&png=1

  1. У скільки разів зміниться сила струму в колі, якщо при незмінній напрузі, опір зменшиться в 4 рази?
  2. У скільки разів зміниться сила струму в колі, якщо при незмінному опорі, напруга збільшиться в 6 разів?
  3. До кінців мідного і алюмінієвого провідників однакових розмірів прикладені однакові напруги. У якому провіднику сила струму менша?
  4. Знайти помилку на схемі

 

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_563897e7050be/voskhozhdieniie-na-pik-oma_3.jpeg

  1. Опір провідника дорівнює…

http://cdn01.ru/files/users/images/51/14/51146d052e1742a729ea17e4e6459869.jpg

  1. Якщо повзунок реостата переміщати вліво, то опір… , а сила струму…

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_563897e7050be/voskhozhdieniie-na-pik-oma_1.png

  1. Вольтметр вмикається у коло…
  2. Сила струму в однорідній ділянці електричного кола прямо пропорційна… на цій ділянці й обернено пропорційна…цієї ділянки.
  • (відповіді диктанту на екрані, перевіряють помінявшись зошитами; потім учні, що працювали на дошці  розповідають, як розв’язували  задачі)
  1. Мотивація знань.

- У задачах говориться про те, що кип’ятильник та електрична лампа працюють від мережі певної напруги. На вашу думку, електромережа – що це? ( Електрична мережа— взаємозв'язана мережа, призначена для постачання та розподілу електричної енергії від постачальників до кінцевих споживачів.)

- Правильно. І хочу повідомити, що нашим електропостачальником  є публічне акціонерне товариство Дніпрообленерго – одна з найбільших енергозабезпечуючих компаній України. Вона передає по своїх мережах і постачає споживачам до 27 % всієї електроенергії в Україні. Компанія забезпечує електроенергією майже 40 тис підприємств, організацій і 1,5 млн побутових абонентів.

Це товариство має спеціальний навчальний підрозділ, який називається Центр підготовки і розвитку персоналу. В ньому набувають  теоретичних  і практичних навичок  по спеціалізації електроенергетика, електротехніка та електромеханіка.

  • А яку роботу виконує технік-електрик?  (електротехнік виконує монтаж, ремонт та експлуатацію електричного обладнання. Ремонтні  та монтажні роботи можуть проводитися не тільки в приміщенні, але і на вулиці, в тому числі і на висоті. Основне завдання фахівця електрика – організація безперебійної роботи електромереж)

Сьогодні центр запросив нас на свій командний практикум (тренінг) по розв’язуванню задач на закон Ома, щоб краще дізнатися про професію  електрика.  Запишемо дату і тему уроку «Розв’язування задач на закон Ома».

Працюємо в команді. 1 ряд – команда «Напруга», 2 ряд - «Сила струму»,  3 - «Опір». У кожній команді будуть працювати інженери та електротехніки. За першими партами сидять інженери. Вони розробляють проекти, виконують  розрахунки, організовують  порядок виконання роботи. Всі інші -електротехніки – складають  електричне коло і визначають покази вимірювальних приладів. 

Необхідно повторити  правила  роботи у команді

Бути активним.

Бути толерантним

Слухати один одного.

Кожна думка – внесок в загальну справу

Результати своєї роботи будете фіксувати у картці самоосвіти.

  1. Актуалізація знань.
  • З метою забезпечення безпеки на робочому місці електромонтери обов’язково проходять інструктаж з техніки безпеки. Тож і ми повторимо правила роботи з електричним обладнанням.

1. Складаючи електричне коло, уникайте перетину проводів.

2. Правильно вмикайте прилади: амперметр - послідовно, вольтметр - паралельно до споживача, дотримуйтеся полярності, вказаної на передній панелі приладів.

3. Під час проведення дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів.

4. При складанні експериментальних установок використовуйте провідники з міцною ізоляцією без видимих пошкоджень.

5. Джерело живлення вмикайте в електричне коло в останню чергу.

6. Не доторкайтесь до елементів кола, що перебувають під напругою і не мають ізоляції.

8. Не виконуйте повторно з'єднань у колі після ввімкнення джерела живлення.

9. Виявивши несправність в електричних пристроях, що перебувають під напругою, негайно вимкніть джерело живлення і повідомте про це вчителя.

10. Під час користування реостатом не виводьте повзунок у положення короткого замикання

  • Першим завданням для команд –– скласти асоціативний кущ до слова, що дає назву команди
  • напруга – одиниці виміру – В, позначення U,  прилад – вольтметр, U = А/q, U = ІR, напруга в ел мережі – 220 В
  • сила струму – амперметр,  І, А, І = U/R , чим більша напруга, тим більша сила струму, І = q/t.
  • Опір -  постійний для даного провідника,  R, Ом, R = U/ І, R = pl/s, p – питомий опір, омметр

Доки  пишуть асоціативний кущ ми пограємо у фізичне лото із карток двох кольорів скласти формули. Працюємо в парах (лото)

5.Розв’язування задач Три величини у назвах ваших команд: напруга, сила струму, опір є характеристиками електричного кола. Як вони взаємопов’язані між собою? (сила струму в однорідній ділянці електричного кола прямо пропорційна напрузі на цій ділянці й обернено пропорційна опору цієї ділянки.)

- На основі цього закону працює вся електротехніка. Знаючи два параметри електричного кола ми можемо знайти третій параметр. Покажемо це під час розв’язування задач.

  • Розрахункова задача (представники від команд розв’язують  на дошці задачі, всі інші – розв. у зошиті)
  1. Розрахувати опір провідника, який перебуватиме під напругою 100 В, і щоб за 5 хв через його поперечний переріз проходив  заряд 6 Кл?

2. Якої сили струм при напрузі 6,8 В протікає у мідному провіднику завдовжки 100 м і площею поперечного перерізу 0,5 мм2 ? Питомий опір міді 0,017 .

  1. Визначити напругу на кінцях залізного провідника довжиною 150 см і площею поперечного перерізу 0,025 мм2, у якого сила струму 250 мА.

Придумати схему  електричного кола  (креслять на листку А 3, потім представляють свою роботу)

1)Накреслити  електричну схему для обігріву приміщення дитячого садка. Важливо врахувати: щоб  роботу обігрівача можна було регулювати,  і вмикати в мірі необхідності.

2) Накреслити схему  електричного освітлення приміщення читального залу бібліотеки.  При цьому необхідно врахувати, що дві лампи  вмикаються одночасно одним ключем. У випадку,  якщо  перегорить  одна із них, то і друга вимикається.

3) У відділені дитячої лікарні кнопка виклику медсестри знаходиться у кожній палаті. Накреслити схему електромережі, щоб під час натискання на кнопку в медсестри загорялася лампочка з номером палати і дзвенів дзвінок.

 

  • Завдання виконувати будете у групах. Враховуючи думку електротехніків, інженери проектують схему електричного кола (зобразити схему на листках А3). Результат роботи представлятиме доповідач, який чітко висловить  думку групи.   За правильно виконане завдання …

                          (креслять схеми і представляють їх)

 

  •  Проекти електричних кіл розроблені, то можемо їх ввести в дію. Розв’яжемо експериментальну задачу (скласти електричне коло, визначити  опір одного із елементів кола; вимірюють силу струму, напругу і за законом Ома обчислюють опір. Розв’язок записують на листку А3)

Сьогодні ви працювали інженерами-електриками та електротехніками, а я хочу повідомити вам, діти,, що таких професій в нашій області можна набути в   Покровському ВПУ – 75, Дніпровському  коледжі  електрифікації, Дніпровському  коледжі  ракетно-космічного машинобудування, Дніпровському державному технічному університеті.

 

  1. Підсумок уроку

Командне заняття у центрі підготовки і розвитку персоналу компанії «Дніпрообленерго» підійшло до свого завершення. Зробимо підсумки нашої роботи.

Слід відмітити роботи команд. Команди працювали дружно, злагоджено, відчувалась взаємодопомога. Учасники команди «Вольт» мають такі навчальні досягнення: …  , у команді «Ампер» …, у команді «Ом» ….

  • Як ви гадаєте, чи навчилися ви використовувати і застосовувати теоретичні знання на практиці?
  • Так який же висновок можна зробити з нашого уроку?
  • Закріпили вміння складати електричне коло і розраховувати електричний опір використовуючи закон Ома
  • ми впевнились, що закон Ома можна використати для аналізу та розрахунків будь-якої ділянки кола;
  •  знаючи закон Ома, можна забезпечити освітлення, обігрів і сигналізацію

 

  1. Домашнє завдання:

*Відвідати історико-краєзнавчий народний музей нашого села, поспілкуватися із директором музею Мазченко Лілією Вікторівною і знайти матеріал про історію електрифікації нашого села.

* Перед вами гірлянда «будиночок».  Ви знаєте, якщо одну із ламп гірлянди викрутити, то вона вся  працювати  не буде.

 Гірлянда складається із 11 лампочок, кожна з яких розрахована на напругу 13,5 В та силу струму 0,16 А.  Дати відповіді на питання: 1) від джерела якої напруги працює гірлянда; 2) що можете сказати про силу струму однієї лампи та в усьому колі;  3) який опір однієї лампи; 4) чому дорівнює опір всієї гірлянди.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
3101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку