Конспект уроку для дистанційного навчання 6 класу з курсу «Пізнаємо природу» за програмою Біда Д.Д.
Тема: Вулканізм,вулкани.Гарячі джерела і гейзери.
Мета: формувати поняття «вулканізм», «вулкани», «гейзери», пояснити причинививерження вулканів та утворення гарячих джерел і гейзерів, ознайомити учнів з районами їх поширення; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати пізнавальний інтерес та любов до предмету географії. Очікувані результати учень/учениця
➢ учні закріпляють знання про внутрішню будову Землі;
➢ процеси які в ній відбуваються;
➢ наводять приклади та показують на карті сейсмічні пояси;
➢ уміють позначати на контурній карті вулкани
➢ пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;
➢ аналізує причини і наслідки внутрішніх процесів;
Обладнання і матеріали:підручник, зошит, відео,карта та атлас
Тип уроку: засвоєння нових знань.
- Тепер мені Землю цікаво вивчати
І виникли в мене питання свої. Про нашу планету я все хочу знати, Відкрийте, будь ласка, секрети її.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
-Добрий день,любі друзі!
Один поет сказав:
Вважай, ти втратив день,
В який не посміхнувся.
-А що б не був він втраченим, подивіться один на одного посміхніться, подумки побажайте успіхів .
Я бажаю нам всім гарного настрою, посмішок і успіху
На цьму уроці,ми будемо здійснювати з вами подорож у глибини літосфери.
Перед тим як відправитися ,ми зберемо багаж знань, який нам знадобиться у дорозі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.
1. Що є «серцем» Землі?
2. Який шар називають «захисним плащем» Землі?
3. Який шар землі знаходиться у в’язкому стані?
4. Які є два типи земної кори?
5. Чим вони відрізняються?
7.Що таке землетрус?
8.В яких одиницях вимірюють інтенсивність землетрусу?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Метою нашої подорожі буде-поглиблення знань про вутрішні процеси Землі,про наслідки катастрофічних проявів внутрішніх сил планети.
Вчитель.Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було гамірно. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул.
Одного дня дим із Пагорба почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб встигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба здійнялося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Перелякані люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу...
• - Про який Пагорб іде мова в розповіді?
• Що спричинило загибель міста?
Щоб дати відповідь на ці питання,перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=zy4kb7HOfM4
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Як ви вже знаєте, у верхній частині мантії є шар астеносфери, яка перебуває у в’язкому стані. Якщо над нею виникає тріщина, тиск на її поверхню падає, речовина розріджується і починає рухатися вгору. Так утворюється магма.
➢Магма (з грецької «густа мазь») – гаряча маса розплавленої астеносфери, насичена газами й водяною парою.
➢ Магматизм – утворення магми та рух її до поверхні землі.
Магматизм
Внутрішній- це явище, коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах і порожнинах земної кори, утворюючи куполоподібну гору – лаколіт.
➢ Лаколіт – вулкан, який «не відбувся».
Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг (Ведмідь-гора) в Криму.
Зовнішній-виходить на поверхню у вигляді вулкану(вулканізм)
Вулкани конусні (осередок магми, жерло, кратер основний та бічні, конус застиглої лави) утворюються переважно в місцях сходження літосферних плит. У місцях розходження літосферних плит вулкани на вигляд як тріщини (Гекла, серединно океанічні хребти).
3. Вулкани - це гори конічної форми, складені продуктами їх виверження.
Вулкани
— Діючі(Фудзіяма,Етна,Ключевська Сопка,Кіліманджаро та інші)
— Згаслі(Карадаг в Криму)
➢ )
Є вулкани наземні та підводні, які можуть викликати велетенські хвилі в океані. Є вулкани-велетні, які викидають величезну кількість магми, газу, попелу, а є вулкани завбільшки з невеликий горбик, з якого «випльовуються» грязьові потоки. Бувають вулкани-самовбивці, які висаджують себе в повітря і руйнують вщент свої конуси.
Висновок.
Магматизм часто супроводжений такими явищами, як гейзери і гарячі джерела. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори.
➢ Робота з атласом та контурною картою. Позначити на карті півкуль шість діючих вулканів.Працюємо в програмі -jamboard
https://jamboard.google.com/d/1KhpxpQ08q_KGZXfr30nO1Zy5amVYFZ8IDZPBJO NFvKk/edit?usp=sharing (контурна карта) https://www.calameo.com/read/001758327920d94d864e (атлас)
Фізкультхвилинка
Після виверження вулкана можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов’язані з остиганням вулканічного осередку, що живив вулкан. Тривають вони тисячоліттями.
Гейзери (з ісландської «хлинути», «фонтанувати») — джерела, які під тиском пари викидають фонтани води.
Гейзери поширені на острові Ісландія, у Новій Зеландії, США
(Єллоустонський національний парк), на Камчатці (Долина гейзерів).
Робота з інтернет ресурсами.
— Чому люди живуть на схилах вулканів, попри небезпеку їхнього виверження?(Обговорення в групах)
Тихоокеанський пояс («Вогняне кільце») проходить по межах Тихого океану. Велика частина всіх землетрусів (близько 80%), які відбуваються на планеті, припадає на Тихоокеанський пояс. Саме на лінії цього поясу знаходиться величезна кількість діючих вулканів (більше 300), значна частина яких є підводною. У Тихоокеанському поясі материкові Північноамериканська ,Південноамериканська літосферні плити рухаються на захід та насуваються на океанічну, а на заході поясу океанічна плита занурюється під материкову Євразії і там розчиняється в розпечених масах мантії.
.
Прийом «Фішбоун»
-Проблемне питання:»Які внутрішні сили впливають на формування земної поверхні?»
Правила прийому можна знайти за посиланням. https://teach-
hub.com/pryjom-fishboun-yak-efektyvno-vykorystaty/
VI. Закріплення вивченого матеріалу
• Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?
• Чому відбуваються виверження вулканів?
• Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер?
• Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?
• Чому в районах вулканізму часто можна натрапити на гарячі джерела?
• Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу? VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання
• Що сподобалось на уроці?
• Які нові знання ви отримали?
• Що не вдалося?
➢ Опрацювати § 17, повторити § 16
➢Знайдіть інформацію про оздоровчі властивості гарячих джерел України (Велятино, Косино, Берегово). Створіть рекламу одного з оздоровчих джерел на аркуші А4.