Урок з географії 6 класу на тему "Вулканізм і вулкани . Гарячі джерела , гейзери".

Про матеріал

Запропонований урок з завданнями творчого характеру , які дозволяють урізноманітнити навчально-виховний процес , розроблений аби "підштовхнути" учня попрацювати з підручником , атласом , зазирнути в мережу Інтернет , обговорити , поспілкуватися та краще усвоїти матеріал .

Перегляд файлу

Географія , 6 клас        

Тема  уроку. Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела, гейзери .

Мета:

Познайомити з причинами утворення та будовою вулканів, післявулканічними явищами, сейсмічними  поясами Землі.

Навчити: показувати на карті згаслі та діючі вулкани, порівнювати гарячі джерела та гейзери.

Розвивати: пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне.

Сприяти вихованню почуття відповідальності, чесності, почуття господаря на Землі.

Обладнання : таблиці із зображенням вулкана , колекція гірських порід , підручник , атлас .

 

І. Організаційний момент

Зібратися разом – це початок,

триматися разом – це прогрес,

працювати разом – це успіх.

Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії та на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Завдання в тестовій формі відкритого типу

 

Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі. Виконаємо завдання на картках, які є на вашому столі.

 

 

1. Внутрішня оболонка Землі, що покриває ядро, називається _________________

  1. Розплавлений шар мантії на глибині 50-250 км- це______________
  2. Вогненно-рідкий розплав, що формується в мантії ( у перекладі з грецької «густа мазь») – це __________________________
  3. Процес утворення і руху магми до поверхні землі називається ____________

Це той фундамент, на якому ми побудуємо будинок нових знань – цеглинку за цеглинкою, факт за фактом.

 

         Самоперевірка

  1. мантія
  2. астеносфера
  3. магма
  4. магматизм

 

2. Схема «Магматизм»

   Вивчаючи питання мінералів і гірських порід, ми говорили про магматизм.

Пригадайте, які є види магматизму.

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація діяльності.

         На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:

« Одного разу розверзлися етнейські печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим.»

Це описано виверження вулкана Етна.

Сьогодні ви довідаєтесь багато нового і цікавого .

 

 

ІУ. Оголошення теми уроку.

 

Очікувані результати

Ось такі результати нашої роботи  повинні бути в кінці уроку.

Я очікую плідної роботи, правильних відповідей, активності та

 взаємопорозуміння.

Щоб ви побажали собі і своїм товаришам на сьогоднішньому уроці?

Я пропоную працювати за таким планом. Чи будуть доповнення?

План.

1.Вулканізм і вулкани .

2.Види вулканів .

3.Географічне поширення вулканів .

4.Післявулканічні явища .

 

У. Вивчення нового матеріалу

   Утворення і будова вулкана

 

1.  Пояснення  вчителя

- Як утворюються вулкани?

- Що таке вулканізм?

 

       Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Високий тиск приводить до того, що магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.

 

Отже, вулканізм – це процес переміщення магми з надр Землі на поверхню .

          Свою назву вулкани дістали за іменем бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, заворушує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю.

Повідомлення учня

ДОСЛІД - виверження вулкана

 

 

2. Робота з підручником с. 94 мал. 80

      Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між  моїм визначенням і назвами на малюнку.

Прийом «Продовж речення»

Місце, де знаходиться  і  формується магма -…

Канал, по якому магма піднімається на поверхню -…

Магма, що виливається на поверхню - …

Отвір, через який виливається  лава - …

Гора, що утворюється з вивержених речовин - …

Робота з таблицею на дошці . Завдання групі учнів : один пояснює , інші перевіряють .

 

3. Складання схеми

Під час виверження вулканів на поверхню надходять речовини в різних агрегатних станах. Яких саме? ( с. 94 останній абзац )

Переглянувши с 95, заповніть схему.

 

 

 

Які речовини ми  бачимо на малюнку під час виверження вулкана?

 

  1. Робота з атласом с.17

Погляньте в умовні позначення.

Як позначені вулкани на карті? Чому різними кольорами?

 Класифікація вулканів

Діючі і згаслі.

 

Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства.

Наведіть приклад. Назва, на якому материку?

Які ще бувають вулкани? (с. 96  останній абзац )

Географічне положення вулканів.

Робота з контурною картою . Завдання :нанести назви трьох згаслих і трьох діючих вулканів .

 

Вулкани розміщені в 3 сейсмічних поясах, про які ми говорили вивчаючи землетруси. Пригадайте їх. Вони розміщені на межі літосферних плит, уздовж розломів земної кори.

Сейсмічні пояси.( запишіть назви у стовпчик )

Робота з колекцією гірьсих порід . Завдання : відшукати гірські породи , які утворилися в результаті вулканічної діяльності .

  1. Цифровий диктант (робота в парах)

( знайдіть на карті і запишіть цифру вулкана відповідно до його розміщення в сейсмічному поясі )

  1. Ключевська Сопка
  2. Етна
  3. Гекла
  4. Кракатау
  5. Везувій
  6. Орісаба

Взаємоперевірка

Який пояс найбільший?         ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

  1. Відгадай вулкан за координатами ( робота в парах )

Мої помічники зашифрували назви вулканів. Якщо ви їх відгадаєте, то дізнаєтесь про них цікаві факти. Атлас с. 18-19 ( 1 ряд -№ 1-3, 2 ряд – № 4-6 )

  1. 25º пд.ш., 68º зх.д.

2. 55º пн.ш., 160º сх.д.

3. 38º пн.ш., 13º сх.д.

4.  3º пд.ш., 38º сх.д.

5. 36º пн.ш., 140º сх.д.

6. 41º пн.ш., 15 º сх.д.

 

Відповіді

  1. влк. Льюльяйльяко
  2. влк. Ключевська Сопка
  3. влк. Етна
  4. влк. Кіліманжаро
  5. влк. Фудзіяма
  6. влк. Везувій

 

Інформація «Це цікаво»

  1. Льюльяйльяко – це найвищий діючий вулкан.Розміщений в Південній Америці на кордоні Чилі і Аргентини. Його висота – 6723 м.
  2. Ключевська Сопка – найвищий вулкани Євразії.( 4750 м). Розміщений на півострові Камчатка. Він дуже активний - вивергається кожні 6-7 років.
  3. Етна – найвищий діючий вулкан Європи. Розміщений на о. Сицилія в Італії. Це справжня природна копальня: під час виверження 1983 року щодня з надр землі надходило 2,5 кг золота і 9 кг срібла, а також багато золота і ртуті. Останнє виверження спостерігали 1 травня 2007 року.
  4. Кіліманджаро – найвища точка Африки ( 5895 м ).Назва означає: гора Бога Холоду. На вершинах знаходяться льодовики. Кожного року Кіліманджаро відвідують тисячі туристів

 

  1. Фудзіяма ( Фуджі ) –діючий вулкан, найвища точка Японії ( 3776 м).Конус протягом 10 місяців покритий  снігом. Кратер нагадує квітку лотоса. Це головна святиня Японії. Японці назвали гору ім’ям богині вогню Фудзі.
  2. Інформація в підручнику с. 96 зліва внизу.

 

Прблемне питання .Вулкани – це вороги чи друзі людини?

     Учні діляться на дві групи : 1- вулкани – вороги , 2-вулкани – друзі людини.

Обговорення результатів .

7. Таблиця порівнянь

      Ми приблизились до останнього пункту плану.

 Після вулканічні  явища

З грязьовими вулканами познайомитись вдома. Хто захоче – підготує інформацію з цього питання. Бо в Україні з діючих вулканів є саме грязьові на Керченському півострові.

А що таке гейзери та гарячі джерела вияснимо зараз, користуючись підручником  с. 97.

     Ілюстрація гейзера.

 Пригадаємо, як складати  таблицю порівнянь.

Виділіть спільні та відмінні риси цих явищ.

 

 

УІ. Закріплення вивченого

Поверхневий магматизм – це …

Канал, по якому рухається магма до поверхні - …

Вулкани поділяються на 

Найвищий вулкан Євразії - …

Найвищий вулкан в Україні - …

                                                 Загадки

Кипить каміння, як у пеклі,

Бунтує бог вогню в землі.

Які ж то гори – Етна? Гекла?

Хто скаже відповідь мені?

 

Б’є джерела живий фонтан,

До хмар сяга казковий.

В сусідстві з ним живе вулкан.

 Фонтан вам той відомий?

 

УІІ. Підсумок уроку

Оцінювання роботи учнів на уроці .

 Очікувані результати

Чи досягли ми цих результатів?

Для більшого усвідомлення матеріалу  попрацюєте і вдома.

 

УІІІ. Домашнє завдання

 

  • Прочитати § 22
  • Відповідати на питання с. 98
  • Виконати практичні  завдання на контурній карті

 Підготувати інформацію “Грязьові вулкани України

Індивідуальне завдання 2 учням –   цікаві факти  про гейзери

 

doc
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
2713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку