Запропонований урок з завданнями творчого характеру , які дозволяють урізноманітнити навчально-виховний процес , розроблений аби "підштовхнути" учня попрацювати з підручником , атласом , зазирнути в мережу Інтернет , обговорити , поспілкуватися та краще усвоїти матеріал .
Географія , 6 клас
Тема уроку. Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела, гейзери .
Мета:
Познайомити з причинами утворення та будовою вулканів, післявулканічними явищами, сейсмічними поясами Землі.
Навчити: показувати на карті згаслі та діючі вулкани, порівнювати гарячі джерела та гейзери.
Розвивати: пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне.
Сприяти вихованню почуття відповідальності, чесності, почуття господаря на Землі.
Обладнання : таблиці із зображенням вулкана , колекція гірських порід , підручник , атлас .
І. Організаційний момент
Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх.
Тож я бажаю нам успіху у вивченні географії та на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Завдання в тестовій формі відкритого типу
Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі. Виконаємо завдання на картках, які є на вашому столі.
1. Внутрішня оболонка Землі, що покриває ядро, називається _________________
Це той фундамент, на якому ми побудуємо будинок нових знань – цеглинку за цеглинкою, факт за фактом.
Самоперевірка
2. Схема «Магматизм»
Вивчаючи питання мінералів і гірських порід, ми говорили про магматизм.
Пригадайте, які є види магматизму.
ІІІ. Мотивація діяльності.
На рубежі І і ІІ ст. до н.е. поет, ім’я якого залишилося невідомим, написав поему «Етна». Послухайте уривок з неї:
« Одного разу розверзлися етнейські печери; запалилася велика гора, виплескувались її палаючі безодні, і потоки вогненної лави понеслися широкими схилами, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, вихорі темних хмар закрили світле небо. Усе горіло – і луки, і ліс, і пагорби, і гладкі ниви, і навіть, люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за другим.»
Це описано виверження вулкана Етна.
Сьогодні ви довідаєтесь багато нового і цікавого .
ІУ. Оголошення теми уроку.
Очікувані результати
Ось такі результати нашої роботи повинні бути в кінці уроку.
Я очікую плідної роботи, правильних відповідей, активності та
взаємопорозуміння.
Щоб ви побажали собі і своїм товаришам на сьогоднішньому уроці?
Я пропоную працювати за таким планом. Чи будуть доповнення?
План.
1.Вулканізм і вулкани .
2.Види вулканів .
3.Географічне поширення вулканів .
4.Післявулканічні явища .
У. Вивчення нового матеріалу
Утворення і будова вулкана
1. Пояснення вчителя
- Як утворюються вулкани?
- Що таке вулканізм?
Ви вже знаєте про існування астеносфери. Саме тут відбувається утворення магми. Високий тиск приводить до того, що магма тріщинами піднімається у напрямку до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або виливатися на поверхню.
Отже, вулканізм – це процес переміщення магми з надр Землі на поверхню .
Свою назву вулкани дістали за іменем бога вогню Вулкана у древніх римлян. Це не дивно – вогнедишна лава, що надходить із надр землі під час вивержень, заворушує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю.
Повідомлення учня
ДОСЛІД - виверження вулкана
2. Робота з підручником с. 94 мал. 80
Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.
Прийом «Продовж речення»
Місце, де знаходиться і формується магма -…
Канал, по якому магма піднімається на поверхню -…
Магма, що виливається на поверхню - …
Отвір, через який виливається лава - …
Гора, що утворюється з вивержених речовин - …
Робота з таблицею на дошці . Завдання групі учнів : один пояснює , інші перевіряють .
3. Складання схеми
Під час виверження вулканів на поверхню надходять речовини в різних агрегатних станах. Яких саме? ( с. 94 останній абзац )
Переглянувши с 95, заповніть схему.
Які речовини ми бачимо на малюнку під час виверження вулкана?
Погляньте в умовні позначення.
Як позначені вулкани на карті? Чому різними кольорами?
Класифікація вулканів
Діючі і згаслі.
Згаслими вважають вулкани, про виверження яких нічого не згадується в історії людства.
Наведіть приклад. Назва, на якому материку?
Які ще бувають вулкани? (с. 96 останній абзац )
Географічне положення вулканів.
Робота з контурною картою . Завдання :нанести назви трьох згаслих і трьох діючих вулканів .
Вулкани розміщені в 3 сейсмічних поясах, про які ми говорили вивчаючи землетруси. Пригадайте їх. Вони розміщені на межі літосферних плит, уздовж розломів земної кори.
Сейсмічні пояси.( запишіть назви у стовпчик )
Робота з колекцією гірьсих порід . Завдання : відшукати гірські породи , які утворилися в результаті вулканічної діяльності .
( знайдіть на карті і запишіть цифру вулкана відповідно до його розміщення в сейсмічному поясі )
Взаємоперевірка
Який пояс найбільший? ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Мої помічники зашифрували назви вулканів. Якщо ви їх відгадаєте, то дізнаєтесь про них цікаві факти. Атлас с. 18-19 ( 1 ряд -№ 1-3, 2 ряд – № 4-6 )
1. 25º пд.ш., 68º зх.д.
2. 55º пн.ш., 160º сх.д.
3. 38º пн.ш., 13º сх.д.
4. 3º пд.ш., 38º сх.д.
5. 36º пн.ш., 140º сх.д.
6. 41º пн.ш., 15 º сх.д.
Відповіді
Інформація «Це цікаво»
Прблемне питання .Вулкани – це вороги чи друзі людини?
Учні діляться на дві групи : 1- вулкани – вороги , 2-вулкани – друзі людини.
Обговорення результатів .
7. Таблиця порівнянь
Ми приблизились до останнього пункту плану.
Після вулканічні явища
З грязьовими вулканами познайомитись вдома. Хто захоче – підготує інформацію з цього питання. Бо в Україні з діючих вулканів є саме грязьові на Керченському півострові.
А що таке гейзери та гарячі джерела вияснимо зараз, користуючись підручником с. 97.
Ілюстрація гейзера.
Пригадаємо, як складати таблицю порівнянь.
Виділіть спільні та відмінні риси цих явищ.
УІ. Закріплення вивченого
Поверхневий магматизм – це …
Канал, по якому рухається магма до поверхні - …
Вулкани поділяються на …
Найвищий вулкан Євразії - …
Найвищий вулкан в Україні - …
Загадки
Кипить каміння, як у пеклі,
Бунтує бог вогню в землі.
Які ж то гори – Етна? Гекла?
Хто скаже відповідь мені?
Б’є джерела живий фонтан,
До хмар сяга казковий.
В сусідстві з ним живе вулкан.
Фонтан вам той відомий?
УІІ. Підсумок уроку
Оцінювання роботи учнів на уроці .
Очікувані результати
Чи досягли ми цих результатів?
Для більшого усвідомлення матеріалу попрацюєте і вдома.
УІІІ. Домашнє завдання
Підготувати інформацію “Грязьові вулкани України
Індивідуальне завдання 2 учням – цікаві факти про гейзери