Урок з географії для 7 класу на тему : "Води суходолу Африки.ПР (продовження)я)

Про матеріал
Мета: формувати в учнів систему знань про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема. Води суходолу Африки. Головні річкові системи, озера, підземні води і їх гідрологічні особливості. Значення для природи та населення . ПР (продовження)

Мета: формувати в учнів систему знань про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  фізична карта півкуль, атласи, картини природи Африки, схеми.

Опорні та базові поняття: Ніл — найдовша річка світу; Конґо — друга за повноводністю річка у світі; Танґаньїка — друге за глибиною озеро у світі; артезіанський басейн Сахари — один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.

Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія.

                                           Зміст уроку

І.Організаційний момент

  • Добрий день, діти! Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?
  • Урок наш я хочу розпочати  зі слів одного поета. Він сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.

 

  • Хочу вам нагадати основні правила учнів на уроці:

1.Відповідати швидко, чітко.

2.Не перебивати товаришів.

3.Поважати один одного.

4.Не засмічувати мову словами-паразитами.

5.Не бійся помилитися, адже ми навчаємося.

- Ви не проти того, щоб їх дотримуватися сьогодні на уроці?

ВХІД В УРОК

Тож почнемо. На моєму столі ви бачите склянку води і карту Африки. Як ви думаєте,чому саме такий набір ? у кого які є відповіді?

Добре,тож сьогодні ми будемо знайомитись із внутрішніми водами Африки. Записуємо тему уроку….

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Щоб дізнатися більше про водні ресурси африканського континенту,пригадаємо раніше вивчений матеріал. Для цього,дайте відповіді на запропоновані запитання. Кожна правильна відповідь – 1б. (помічаємо на полях зошита)

Бліц-опитування

(пропонуються запитання, а учням треба одразу дати відповідь)

  • Які водні об’єкти відносяться до внутрішніх вод материка?
  • Місце, де річка бере свій початок, називається …
  • Гирло річки – це …
  • Басейн річки – це …
  • Межа між двома річковими басейнами …
  • Як визначити праву і ліву притоки річки …
  • Виходи гірських порід на дні річки – це …
  • Чому річки називаються “дітьми рельєфу та клімату”?
  • Яке живлення може мати річка?
  • Що ми називаємо озером?
  • Якими бувають озера за походженням їх улоговин?

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

 Африканське прислів’я говорить, що вода – дорожча за борошно. Це свідчить про те, що місцеві жителі ставляться до води як до найбільшого багатства. На значних площах Африки води справді мало. Про те, не скрізь її бракує: подекуди води навіть забагато. Нерівномірність поширення водойм в Африці пов’язана з багатьма чинниками. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з водними ресурсами Африки та визначимо причини їх нерівномірного розповсюдження на території материка, пояснимо чому річки, які перетинають пустелі, можуть бути повноводними, а інші – пересихають.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Завдання (робота з картами)

1.Враховуючи особливості різних типів клімату Африки, поясніть у яких кліматичних поясах відчувається нестача води, а в яких існує її надлишок.

2.За допомогою кліматичної карти схарактеризуйте живлення африканських річок та територіальні відмінності в ньому.

3.За допомогою фізичної карти Африки поясність чому більшість африканських рік впадає в Атлантичний океан.

4.Чому на африканських річках багато водоспадів.

5.За допомогою кліматичної карти поясніть де є найбільша густота річкової сітки.

(правильна відповідь 2б.)

Розповідь вчителя:

Річки Африки належать до трьох басейнів: Атлантичного океану, Індійського океану та внутрішнього стоку. Дивовижне відкриття зробили вчені у 1958 році. За допомогою радіоізотопів ними була виявлена річка, що протікає під Нілом. Причому її середньорічна витрата води в 6 разів більша, ніж у Нілу, і складає близько 500 км.кв

Дві найдовші річки світу – це Ніл в Африці і Амазонка у Пд Америці. Географи дотепер сперечаються, яка з них довша. Більшість віддає перевагу Нілу, вважаючи його довжиною 6670 км, а довжину Амазонки – 6448 км.

Вважається, що найбільше у світі підземне озеро знаходиться на глибині 60 м в Намібії (Африка) в печері Драхенхаухлох. Воно виявлене в 1986 році. Площа його акваторії складає більше 2 га. Максимальна глибина 90 м.

Третина Африки – це область внутрішнього стоку в основному тимчасових водотоків. Області з тропічним кліматом – Сахара і частина Калахарі – майже не мають річок. Їх перетинають ваді – сухі гирла. Що наповнюються водою лише після дощів.

Більшість річок Африки стікає в Атлантику.

 

Прийом «Робота в групах»

Зараз ми об’єднаємося у групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки Африки,використовуючи для цього карти- вкладки та текст підручника.

План:

1.Назва річки.

2. До басейну якого океану належить.

3. Місце витоку.

4. Напрям течії.

5 .Через який кліматичний пояс протікає.

6. Особливості водного режиму.

7. Найбільші притоки.

 

Група 1 –Ніл

Група 2 – Конго (Заїр)

Група 3 – Нігер

Група 4 – Замбезі. (Перевірка)

Хвилинка релаксу

Робота зі схемою

- Окрім річок на материку є і інші водні об’єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у Африці утворилися такі види озер за походженням улоговини:

                                                              Озера Африки

 

Тектонічні                                                Реліктові                                      Загатні                     

-Танганьїка                                              -Чад                                                  -Тана

-Вікторія

-Ньяса                                                 

 

Поясніть, чому озеро Чад на карті зображене пунктирною лінією?

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Картографічна лабораторія» практична робота «Нанесення на к/к назв основних географічних об’єктів Африки»

-         Річки

-         Озера

VІ.  Підсумок уроку

Виставлення оцінок

- Що найбільше вам запам’яталося?

- Що найбільше сподобалося?

- Що найбільше здивувало?

VІІ.  Д/З

Параграф 15, підготувати кластер «Води суходолу Африки»

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
10 квітня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку