очікувані результати. ПИТАННЯ УРОКУ:які основні причини виникнення вітру;які характеристики вітру. Як визначають швидкість, силу і напрямок вітру?розуміють зміст понять «сила вітру», «напрямок вітру»; моделює атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будують графічні моделі: розу вітрів;аналізує з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляє результати дослідження у запропонованийспосіб.
«ВІРЮ — НЕ ВІРЮ»Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск, але й визначити висоту місцевості?Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля їїпідніжжя?Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей низького тиску в область високого?Чи вірите ви в те, що зміна температури й тиску є причиною постійного переміщення повітря?(взаємоперевірка)
ХТО ЦЕВін багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчиська - ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з корінням, зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то ласкавий, він і руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Так хто ж це?
Основні причини виникнення вітру Вітер — це горизонтальнийрух повітря з області високого тиску в область низького тиску.1. Нагріте від земної поверхні повітря стає легшим і піднімається вгору. Щільність повітря біля земної поверхні зменшується, тому і зменшується тиск на поверхні.2. На висоті повітря розтікається, охолоджується, стає важчим і опускається в сусідніх областях. Там тиск на земну поверхню збільшується.3. Холодне повітря з областей більш високого тиску починає рухатися над поверхнею землі в область з більш низьким тиском. Так виникає вітер. Отже, основною причиною виникнення вітру на Землі є різна температура нагрівання земної поверхні. Тому що: різний кут падіння сонячних променів, неоднакова висота над рівнем моря і різний характер підстильної поверхні.
ХАРАКТЕРИСТИКИ ВІТРУНапрямок вітру визначають за тією стороною горизонту, звідки він дме. Якщо, наприклад, вітер віє із заходу, його називають західним. Силу вітру вимірюють за 12-бальною шкалою Бофорта, яку розробив у 1805 р. французький гідрограф Френсіс Бофорт. А швидкість вітру вимірюють у метрах за секунду або км/год.
Як визначають швидкість, силу і напрямок вітру? Вимірюють швидкість вітру в метрах за секунду або кілометрах на годину. АНЕМОМЕТР . У ЦИХ ПРИЛАДАХ ВИКОРИСТОВУЮТЬ ЧАШЕЧКИ АБО ПРОПЕЛЕРИ, ЗДАТНІ ДО ОБЕРТАННЯ. Людина, дивлячись на флюгер, визначає, на скільки поділок відхиляється рухома металева пластина. Кожна поділка відповідає двом балам сили вітру. Частиною флюгера є стрілка, яка показує напрямок, звідки дме вітер. Нижче стрілки розміщені стрижні, які вказують на сторони горизонту.
«Вірю - не вірю»: перевіряємо інформацію. Поряд із простими флюгерами нині існують профайлери вітру - надсучасні метеорологічні інструменти, що використовується для визначення профілю вітру (тобто одночасно напрямку, сили та швидкості) на різних висотах над поверхнею землі. Показання приладів отримують по всій товщі тропосфери до висоти 8-17 км, на більших висотах сучасні прилади неефективні. Отримані дані використовуються для метеорологічних досліджень, авіаційного контролю, прогнозування погоди. Нині використовують два типи таких установок. Радарні (а) використовують для дослідження вітру радіохвилі та реєструють їхнє відбивання від об’єктів. Содарні (акустичні) (б) працюють за основі дослідження розсіювання звукових хвиль.
Роза вітрів Роза вітрів - це діаграма, яка характеризує режим вітру в даній місцевості протягом певного проміжку часу (зазвичай місяця). За наведеною розою вітрів виявіть; 1) якого напрямку вітрів було найбільше; 2) яких напрямків вітри переважали; 3) яких напрямків вітрів було найменше; 4) за картою світу з’ясуйте, вітри з Океану чи з суходолу переважали (маючи на увазі, що дана роза вітрів одного з міст України); 5) зробіть висновок, яка погода панувала в місті протягом місяця.
ПРАКТИЧНА РОБОТАПобудова діаграми рози вітрів. Завдання: побудувати діаграму рози вітрів за місяць для одного з населених пунктів України, використовуючи власний календар спостережень за погодою. Алгоритм дій:1. Простим олівцем і лінійкою в зошиті креслимо схему основних і проміжних сторін горизонту. В центрі перехрестя малюємо невеличке коло, в якому записуємо кількість днів без вітру.2. Вибираємо масштаб: наприклад, одна клітинка (0,5 см) — один день.3. На кожній лінії, що вказує сторону горизонту, відкладаємо крапки — кількість днів з характерним напрямком вітру: наприклад, 4 дні дув південний вітер — на південній лінії від центра схеми відкладаємо 4 клітинки. Таким чином відкладаємо всі напрямки вітрів протягом місяця.
ПРАКТИЧНА РОБОТАПобудова діаграми рози вітрів. Завдання: побудувати діаграму рози вітрів за місяць для одного з населених пунктів України, використовуючи власний календар спостережень за погодою. Алгоритм дій:4. Крайні крапки з’єднуємо лініями — у нас вже готова діаграма рози вітрів.5. На бажання, середину діаграми можна замалювати кольором, щоб краще було видно переважаючий напрям вітру.6. Робимо висновок: який вітер у даному місяці був переважаючим; скільки було безвітряних днів; який вітер характерний саме для вашої території і чому. Проектування місця розміщення підприємства, яке викидаєшкідливі речовини в атмосферне повітря, у своїй місцевості з урахуванням рози вітрів.
ЗНАЙМО, ВМІЙМО І ВИКОРИСТОВУЙМО В ЖИТТІВітер — горизонтальне переміщення повітря з області високого тиску в область низького тиску. Основною причиною виникнення вітру є різниця тиску через неоднакове нагрівання поверхні Землі. Чим більша різниця в тиску, тим сильніший вітер. Серед вітрів є велика кількість руйнівних, але, в цілому, вітри відіграють велику роль у перенесенні вологи з океану на сушу, в запиленні рослин, у розповсюдженні живих організмів по всій нашій планеті. Знаючи про переважаючі вітри у своїй місцевості, інженери-будівельники правильно спроектують житловий будинок, хімічне підприємство, вітрову електростанцію.
Після уроку я .......самооцінюваннярозумію зміст понять «сила вітру», «напрямок вітру»; моделюю атмосферні явища самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб; будую графічні моделі: розу вітрів;аналізую з допомогою вчителя результати досліджень атмосфери за запропонованими критеріями; представляю результати дослідження у запропонованийспосіб.