1
7 клас, Геометрія
Тема: Сума кутів трикутника
Мета:
– Формувати поняття суми кутів трикутника, вміння знайти невідомий кут; створити умови для сприйняття, осмислення і первинного закріплення блоку нової навчальної інформації по темі «Сума кутів трикутника».
– Створювати умови для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей:
– розвивати уміння спільні для всіх ключових компетентностей (наскрізні уміння):
– виховувати творчу, розумну, креативну особистість; надати цінність кожному учню, заохотити вчитися, розвивати сильні сторони і підтягувати слабкі; розвивати здібності учнів до самоаналізу; створювати умови для загального розвитку здобувачів освіти;
– розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку: листки А4, кольорові олівці, розфарбовки з ялинками, модулін, канцелярське приладдя, стікери, ватман з картки для самооцінювання, картки з домашнім завданням (QR – код).
Форма проведення: урок-тренінг.
Етап уроку |
Завдання етапу |
Види роботи, форми, методи, |
Зміст |
Зміст педагогічної взаємодії |
Очікувані результати |
|||
Дії вчителя |
Дії учнів |
|||||||
І. Вступна частина. |
||||||||
1.Знайомство |
Сприяти знайомству учасників, створити сприятливий психологічний клімат на уроці та комфортну атмосферу для подальшої роботи |
«Криголами», фронтально |
На початку уроку вчитель пропонує учням обрати одного з однокласників (слідкує, щоб обраними були всі учні), взяти аркуш паперу та на аркуші написати два хештеги (#): # Позитивна риса характеру даного однокласника. |
Папір, ручка |
Створює позитивний настрій, атмосферу довіри та взаємоповаги; налаштовує учнів на продуктивну роботу на уроці.
|
Учні сприймають повідомлення від вчителя і однокласників та налаштовуються на продуктивну роботу. |
Учні утворюють замкнену лінію позитивних рис однокласників, створюється атмосфера затишку, всі ближче знайомляться один з одним, вчаться позитивно ставитися один до одного. |
|
2. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація |
Ознайомити учнів з темою і метою уроку |
Ребус, фронтально |
Вчитель пропонує дітям відгадати тему уроку, розшифрувавши ребус. Дає час, щоб діти записали в зошит: число, класна робота та тема уроку. Демонструє картку оцінювання власної роботи на уроці (діти мають таку саму картку в себе на парті). Потім вчитель розповідає коротко про «Золотий трикутник» і мотивує учнів детальніше вивчати тему «Трикутники». |
Фотографія з ребусом, картка оцінювання |
Демонструє ребус, підводить підсумок здогадкам учнів, супроводжуючи коментуванням на загал; записує тему уроку на дошці; розповідає коротко про «Золотий трикутник» і мотивує учнів детальніше вивчати тему «Трикутники»; розповідає як заповняти карту самооцінювання. |
Учні розшифровують ребус, записують: число, класна робота, тема. Ознайомлюються з картками самооцінювання. |
Діти ознайомлюються з темою уроку, відчувають успіх після розшифровування теми, дізнаються цікаву інформацію про трикутники в повсякденному житті з розповіді вчителя, позитивно мотивуються на вивчення даної теми (і теми «Трикутники» в цілому). |
|
3. Очікування |
Визначити, які цілі ставлять перед собою учасники тренінгу |
Вправа «Очікування», фронтально |
Вчитель пропонує учням поміркувати над тим, чого вони очікують від уроку, написати своє міркування на стікері, потім кожен учень прикріпляє свій корисний подарунок «у мішечок очікувань Діда Мороза». |
Ватман з малюнком, стікери, ручки |
Пропонує учням поміркувати над тим, чого вони очікують від уроку, розмістити очікування в мішечку, коментує кінцевий результат, робить висновки щодо очікувань учнів. |
Учні уважно слухають вказівки вчителя та виконують поставлене завдання. |
Всі присутні на уроці уважно проаналізували очікування від заняття, налаштувалися на плідну і цікаву співпрацю. |
|
4. Повторення правил роботи на уроці |
забезпечення сприятливої атмосфери для навчання |
Гра «Правила поведінки на тренінгу», енерджайзер, фронтально |
Вчитель пропонує встати учням та поміркувати над тим, яких правил потрібно дотримуватися і яких дотримуватися не варто. Завдання для учнів наступні: правильно розділити на дві групи запропоновані твердження, супроводжуючи свій вибір руховою активністю (варто – крок вправо, ні– крок вліво). |
Скріншот правил і антиправил у класну групу Viber |
Пояснює правила виконання завдання, (якщо буде необхідно), керує перебігом руханки при її проходженні. |
Учні міркують над правильністю запропонованих тверджень, дають зворотну відповідь вчителеві своїми рухами. |
Всі присутні повторюють правила поведінки на тренінгу (уроці), вчитель за допомогою руханки отримує feedback (зворотній зв’язок) з учнями. |
|
ІІ. Основна частина 1) Теоретична |
||||||||
5. Актуалізація |
Повторення попередньо вивченого матеріалу |
Гра «Вірю-не вірю», індивідуально |
Вчитель пропонує учням пограти в гру «Вірю – не вірю». Для цього кожен учень бере відповідну табличку. Вчитель запитує в учнів попередньо вивчений матеріал, починаючи зі слів «Чи вірите ви, що…». – Чи вірите ви, що трикутник – це ламана, що складається з трьох ланок? (Ні. Трикутник – це частина площини, яка обмежена замкненою ламаною, яка складається з трьох ланок); – Чи вірите ви, що трикутник має три вершини і три сторони? (Так) – Чи вірите ви, що В – протилежний стороні АС в АВС? (Так) – Чи вірите ви, що периметр трикутника дорівнює сумі довжин двох сторін трикутника? (Ні. Периметр дорівнює сумі довжин усіх (трьох) сторін трикутника); – Чи вірите ви, що бісектриса трикутника ділить навпіл кут, з вершини якого вона виходить? (Так); – Чи вірите ви, що медіана трикутника бере початок у вершині трикутника і ділить протилежну сторону навпіл? (Так);
– Чи вірите ви, що висота – це перпендикуляр, опущений з вершини трикутника на пряму, яка містить протилежну сторону трикутника? (Так); |
Таблички зі словами «Вірю – не вірю». |
Пояснює правила гри; стежить за дотриманням правил поведінки. |
Учні міркують над заданими питаннями та дають feedback (повертаючи картку відповідною своїм міркуванням стороною). |
Діти повторюють попередньо вивчений матеріал, вчитель за допомогою гри отримує feedback (зворотній зв’язок) з учнями. |
|
2) Практична |
||||||||
6. Пояснення нового матеріалу |
Отримання нових знань дослідним шляхом. Практикування навичок спілкування та обміну інформацією |
Дослід на визначення суми кутів трикутника, індивідуально (в парах) |
Вчитель говорить учням наступні слова «Світ трикутників різноманітний, але є одне число яке їх всіх об’єднує. Цікаво, яке ж?» і пропонує дізнатися відповідь на це питання провівши наступний дослід: – вимірюють всі кути трикутника і роблять відповідні записи в зошит; – обчислюють суму всіх кутів трикутника і записують відповідний вираз в зошит; – записує отриману суму на порожній картці. Вчитель пропонує оцінити учням свою роботу (2 – правильно, 0 – неправильно) і занести оцінку до картки оцінювання. |
Канцелярське приладдя, картки з порожнім листком, картка оцінювання |
Пропонує дітям побудувати трикутник на листку А4, виміряти всі три кути, записати відповідні значення в зошит, обчислити суму всіх кутів, отримане значення написати на табличці з порожнім аркушем; стежить за часом. Стежить за дотриманням правил поведінки, Допомагає підвести підсумки виконаної роботи, запитує «Що могло вплинути на отримання неправильної відповіді?», нагадує за оцінювання. |
Учні виконують отримане завдання, міркують, співпрацюють один з одним в парі (за потреби), домовляються, аналізують та самооцінюють свою роботу, оцінки своєї діяльності на даному етапі уроку заносять до картки оцінювання. |
Учні розвивають практичні навички користування канцелярським приладдям, отримують нові знання дослідним шляхом, практикують навички співробітництва (за потреби); вчаться навичкам самоаналізу своєї діяльності та критично оцінювати переваги та недоліки власної роботи. |
|
7. Кольорова зупинка |
Перевірка знання та розуміння теореми про суму кутів трикутника |
Розфарбовка «Математична ялинка» |
Вчитель пропонує учням порозфарбовувати іграшки математичної ялинки. Опис завдання: Кожен учень отримує малюнок ялинки з іграшками, в кожній іграшці написано градусну міру трьох кутів деякого трикутника. Діти мають проаналізувати кожну іграшку і зафарбувати її (Якщо такий трикутник існує – іграшку потрібно зафарбувати синім кольором, якщо ні – червоним). В результаті (після 8 хвилин) вчитель зупиняє процес, демонструє правильний варіант виконаного завдання. По завершенню вправи учасники тренінгу мають оцінити свої результати по кількості правильно розфарбованих прикрас (Максимум 7 балів). |
Розфарбовка «Математична ялинка, картка оцінювання |
Пропонує учням порозфарбовувати іграшки математичної ялинки, демонструє зразок, пропонує кожному учневі оцінити самого себе, нагадує за картку оцінювання; стежить за дотриманням правил поведінки. |
Учні виконують завдання гри, записують всі необхідні обчислення в зошит. По завершенню оцінюють свою роботу, записують оцінку в картку самооцінювання. |
Учні в ігровій формі перевіряють знання і розуміння теореми про суму кутів трикутника, вдосконалюють обчислювальні навички, розвивають логічне мислення. |
|
8. Руханка |
Зняття м’язового та психологічного напруження |
Вправа-руханка «Трикутник», фронтально |
Вчитель пропонує дітям встати біля парт, взяти листок в клітинку, двома руками за спиною та спробувати вирвати з нього трикутник, потім продемонструвати результат на загал. Вчитель неодмінно хвалить добре розвинену уяву учнів. Час виконання завдання – 1,5 хв.
|
Листок в клітинку |
Описує хід роботи під час руханки, спостерігає за дотриманням правил поведінки та безпекою проведення руханки; підкреслює старання кожного учня. |
Учні уважно слухають вказівки вчителя та виконують поставлене завдання, розминаються. |
М’язове та психологічне напруження в усіх учасників тренінгу знято, учні активні і готові продовжити вчитися. |
|
9. «Творча майстерня» (за надлишком часу) |
Розвиток творчих здібностей, уяви, гнучкості розуму учня |
Вправа «Фантазія», індивідуально |
Вчитель пропонує дітям на окремому аркуші паперу намалювати будь-який трикутник та за допомогою декількох деталей перетворити цей трикутник на тваринку, квіточку чи техніку. |
Аркуш паперу (А4), лінійка, кольорові фломастери або олівці. |
Створює умови для розвитку творчості в учнів, креативності та фантазії; стежить за дотриманням правил поведінки. |
Учні уважно слухають вказівки вчителя, виконують поставлене завдання, демонструють по завершенню свій малюнок, супроводжуючи коментуванням. |
Учні демонструють творчий підхід до виконання завдання, проявляють креативність і фантазію; створюється атмосфера затишку і позитиву, релакс. |
|
ІІІ. Заключна частина |
||||||||
10. Рефлексія. Підведення підсумків. Оцінювання |
Закріплення вивченого матеріалу. Забезпечення зворотнього зв'язку щодо основних моментів вивченого матеріалу. Зворотній зв’язок з очікуваннями. |
Опитування, індивідуально; вправа «Зліпи настрій», фронтально |
Вчитель проводить підсумкове опитування з наступним оцінюванням: 1) Чи існує трикутник у якого всі три кути прямі? 2) Чи існує трикутник у якого всі кути тупі? 3) Чи існує трикутник у якого всі кути гострі? Кожна правильна відповідь – 1 бал. – пропонує учням повернутися до власних очікувань, та зробити висновок чи справдилися вони. Також кожному учневі кладе на парту шматок модуліну та пропонує з нього зробити кружечок, потім його сплюснути і за допомогою відповідного приладдя витиснути той смайлик, який відповідає їхньому настрою на кінець уроку. – нагадує за картки оцінювання та просить кожного учня обчислити свою оцінку за урок на картці самооцінювання. |
Картка оцінювання |
Проводить опитування з наступним поясненням правильної відповіді (за потреби), пропонує оцінити свої відповіді і оцінку занести до картки самооцінювання; проводить рефлексію та отримує зворотній зв'язок у вигляді смайликів, підводить підсумки уроку разом з учнями; нагадує за оцінювання, просить здати картки з результатами; стежить за дотриманням правил поведінки. |
Учні письмово в зошиті відповідають на питання, аналізуючи урок та свою діяльність на уроці, оцінюють свою діяльність під час уроку (сумують бали на своїй картці оцінювання), роблять аналіз своїх очікувань. |
Підводиться логічний підсумок уроку, розвиваються |
|
11. Домашнє завдання. Прощання |
Отримання домашнього завдання |
Вправа «Темна скринька», індивідуально |
Вчитель: – повідомляє учням про незвичне домашнє завдання – пропонує кожному обрати QR-код (яке саме домашнє завдання обрали діти зрозуміють, якщо просканують QR-код).
По завершенню уроку каже «Нехай знання, що ви отримали сьогодні на уроці будуть такими ж корисними для вашого сьогодення і майбутнього, як і подарунки в новорічному мішечку. Успіхів!». |
Три QR-коди |
Пропонує обрати QR-код учневі за бажанням, та просканувати його, якщо виникають складнощі в учасників тренінгу – консультує; стежить за дотриманням правил поведінки; забезпечує гарний настрій по завершенню тренінгу (компліменти, посмішки, побажання). |
Учень обирає QR-код, сканує його та записує домашнє завдання. |
Діти отримують домашнє завдання, за потреби консультуються з вчителем. Учасники тренінгу дякують один одному за співпрацю, активність та взаємопідтримку, обмінюються позитивними побажаннями на майбутнє, прощаються. |
|