Урок з громадянської освіти на тему: "Яким чином толерантність та інклюзія торують шлях до суспільства рівних можливостей".

Про матеріал
Урок розроблений для використання у дистанційному форматі, має ключову інтерактивну вправу та відеоматеріали із сайту 3D демократії. Розрахований на учнів 10 класу, але може використоруватися і як виховна година з елементами тренінгу.
Перегляд файлу

Предмет: Громадянська освіта

Клас: 10-А

Дата: 18.11.2022

За розкладом: 7-8-й урок (подвоєний 30+15 хвилин), дистанційний.

Тема: Яким чином толерантність та інклюзія торують шлях до суспільства рівних можливостей.

Мета: розглянути ключові особливості суспільства рівних можливостей, ознайомити зі шляхами інтеграції представників різних культурних і соціальних груп у громадське життя; аналізувати суспільство рівних можливостей; виховувати толерантне ставлення до оточуючих, залучати людей з інвалідністю та представників інших соціальних груп до активного суспільного життя.

Обладнання: зошити, ручки, електронні пристрої дітей, відео фрагменти, матеріали наочності.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, визначення умов проведення уроку, прохання підготувати необхідні засоби навчання.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Визначення понять «стереотипи», «упередження», «дискримінація», характеристика цих понять з визначенням їх ролі в житті суспільства.

Прийом: бесіда з елементами вікторини. Учитель наводить приклади, як-то: всі змії небезпечні, всі стиглі банани жовті, всі блакитноокі люди розумні, учні відповідають на питання «що це?», дають визначення, вказують види стереотипів, розкривають сутність понять.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Метод «Навчальне відео». Перегляд мультфільму з відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0

до 1, 25 хвилини з метою визначення основної теми уроку. Про що піде мова на уроці?

ІV. Визначення теми та очікуваних результатів.

знати, що таке «толерантність» та «інклюзія», тлумачити поняття та оперувати ними для формування своєї суспільної ролі;

розуміти, як треба будувати суспільство рівних можливостей;

вміти спілкуватися з представниками інших соціальних і культурних груп, з людьми з інвалідністю.

V. Первинне сприйняття. Засвоєння нового матеріалу.

1. Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 – з 2,55 до 4, 25 хвилини. Формування поняття «толерантність», запис, засвоєння.

Толерантність — це повага, сприйняття та розуміння різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людини.

Толерантність — це ак­тивне ставлення, що форму­ється на основі визнання уні­версальних прав і основних свобод людини й обов’язок сприяти ствердженню прав людини, плюралізму (в тому числі, й культурного), де­мократії та правопорядку. (Витяг з Декларації принци­пів толерантності ООН).

Вправа «Асоціації» 

Назвіть асоціації, які виникають у вас, коли ви думаєте про толерант­ність. Запишіть їх на великому в зошиті.

Виберіть три асоціації, які, на вашу думку, є найважливішими характе­ристиками толерантності, та поставте галочки навпроти кожної позиції.

Проаналізуйте та обговоріть з однокласниками ті позиції, які здо­були найбільше голосів, та ті, які отримали найменшу підтримку. Аргументуйте свій вибір, підкріплюючи його прикладами.

 

2. Метод «Рольова гра». За інструкцією ведучої та вчительки учні приймають на себе ролі, (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 з 4, 30  хв. до 8,20  хв.) За необхідності учитель доповнює ролі, якщо учнів більше, ніж 9. Десята роль належить ведучій. Матеріал для умов рольової гри:

 

Ролі, які отримують учні / учениці

Відмінниця, учениця 11-го класу. Президент школи

 

Учень, який не дуже добре навчається, захоплюється театром

Посередній у навчанні учень 7-го класу

Учениця 9-го класу, має низький рівень успішності. Захоплюється рок-музикою

 

Учень 10-го класу, має низький рівень успішності. Палить

Учениця 10-го класу. Донька заступника директора школи

Учень 5-го класу, «новенький», перейшов з іншого навчального закладу, затинається

 

Учень 10-го класу, чиї батьки давно є меценатами закладу

Учень з низькою успішністю, з малозабезпеченої родини. Неформальний лідер школи

Учениця-переселенка, що мешкає у родичів

 

Учень 8-го класу, має вади зору

Учениця 6-го класу, має проблеми з опорно-рухомим апаратом

Учень 10-го класу, батьки якого зловживають алкоголем

 

Ви — той / та, ким ви є в житті

Учень 10-го класу із зайвою вагою. Чудово знає інформатику

Учень 9 класу, чиї батьки на заробітках. Його виховує бабуся

 

 

 

 

 

 

Кожен учень, учениця робить умовний крок вперед, якщо ситуація стосується його, її ролі. Ситуації зачитує ведуча.

 

СИТУАЦІЇ, ЯКІ ЗАЧИТУЄ ВЧИТЕЛЬ

1. Ви ніколи не відчували дискримінації через власне походження, через те, ким ви є.

2. Ви завжди відчуваєте себе в безпеці на тери­торії школи.

3. Ви можете вільно висловлювати свою думку і впевнені, що її почують.

4. З вами завжди радяться стосовно прийняття рішень, важливих для життя і роботи школи.

5. Вам довіряють і дозволяють виконувати важливі для навчального закладу і для вас справи.

6. Ви можете відкрито критикувати дії оточую­чих без негативних наслідків.

7. Ви впевнені, що при виникненні конфліктної ситуації або інших проблем, ваші права бу­дуть захищені, незалежно від Вашого статусу.

8. Ви знаєте свої права і впевнено ними користуєтеся.

9. Під час навчально-виховного процесу ваші думки та потреби враховують.

10. Стосовно вас ніколи не допускалось прини­ження, нетактовна поведінка, крик тощо.

11. Ви завжди можете захистити свої права.

12. Ви обізнані зі своїми правами та обов’язками під час навчально-виховного процесу.

15. Ви маєте всі можливості для самореалізації.

16. Ваше право на приватність ніколи не пору­шувалось на території навчального закладу.

17. При потребі ви можете у зручній для вас фор­мі отримати інформацію про права людини.

18. Ви поінформовані про усі рішення, які при­ймає керівництво закладу.

19. Рада школи безумовно розгляне ваше звер­нення та прийме рішення.

20. У вас не буде ніяких перешкод для того, щоб стати членом ради школи.

VІ. Осмислення матеріалу. Метод «Ситуаційний аналіз».

Учні, учениці аналізують свої кроки, називають їх кількість, аргументують свій вибір, розказують про свої почуття, діляться емоціями. Завершує аналіз ведуча з аналізом своєї ролі.

3. Знайомство з поняттям «інклюзія». Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 з 9,30 хв. до 14,16 хв.

 

Короткий зміст:

Як вже згадувалося вище, толерантність є провідною ознакою суспіль­ства рівних можливостей, яке передбачає чесне та справедливе ставлення до усіх людей, недопущення будь-якої дискримінації.

Сформувати суспільство рівних можливостей неможливо без почуття поваги до інакшості, що передбачає здатність розуміти інших і співпере­живати, особливо, коли мова йде про людей з інвалідністю.

Інклюзія (від англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі. Йдеться, насамперед, про тих, хто має труднощі у фізичному чи розу­мовому розвитку.

Україна — шоста в загальнокомандному заліку Паралімпіади-2018

Українці на зимових Паралімпійських іграх у південнокорейському Пхьончхані — 22 медалі і шосте командне місце.

Всі нагороди — 7 золотих, 7 срібних і 8 бронзових — наші спортсмени здобули у двох видах спорту: 14 — у біатлоні, 8 — у лижних перегонах.

«Такі діти, як тільки опустять руки — нічого не отримають від життя. А якщо піднімуться, скажуть собі та усім навколо “я — людина, і хочу бути, як всі”, то й житимуть повноцінно, досягатимуть великих результатів», — заявив 21-річний призер збірної України на Паралімпійських іграх у Пхьончхані Олександр Казік. Олександр — повністю незрячий спортсмен. На дистанції його супроводжував інший спортсмен-гайд.

Киянин Вадим Свириденко — справжній герой. На фронті під час де­бальцевських подій він втратив кисті рук та стопи, але це не зламало укра­їнця. Тепер 43-річний учасник Української асоціації інвалідів АТО планує пробігти 5 км на марафоні у США. Своїм прикладом Вадим показав україн­цям: ми не здаємося. Нас не зламати!

 

 

VІ. Осмислення матеріалу. Прийом «Круглий стіл».

Проаналізуйте проблеми, з якими люди з інвалідністю стикаються у по­всякденному житті вашої школи, громади.

Чи отримують вони допомогу від місцевої спільноти? Якщо так, то наве­діть приклади.

VІІ. Систематизація та узагальнення.

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0  з 14.17 хв. до кінця з метою засвоєння практичних порад щодо розуміння шляхів формування суспільства рівних можливостей.

VІІІ. Підведення підсумків.

Повернення до очікуваних результатів: про що ми дізналися на уроці, що зрозуміли, що маємо знати та застосовувати в житті?

ІХ. Рефлексія.

Який особистий досвід ви  отримали? Чого навчилися? Чи стали вам в нагоді практичні поради щодо спілкування з людьми з інвалідністю? Яка особиста значимість цього уроку простежується конкретно для кожного з вас?

Х. Інструктаж домашнього завдання.

Яким чином ви особисто можете сприяти інклюзії осіб з інвалідністю у життя місцевої спільноти? Складіть перелік добрих справ.

ХІ. Контроль вмінь і знань.

 

docx
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку