Предмет: Громадянська освіта
Клас: 10-А
Дата: 18.11.2022
За розкладом: 7-8-й урок (подвоєний 30+15 хвилин), дистанційний.
Тема: Яким чином толерантність та інклюзія торують шлях до суспільства рівних можливостей.
Мета: розглянути ключові особливості суспільства рівних можливостей, ознайомити зі шляхами інтеграції представників різних культурних і соціальних груп у громадське життя; аналізувати суспільство рівних можливостей; виховувати толерантне ставлення до оточуючих, залучати людей з інвалідністю та представників інших соціальних груп до активного суспільного життя.
Обладнання: зошити, ручки, електронні пристрої дітей, відео фрагменти, матеріали наочності.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, визначення умов проведення уроку, прохання підготувати необхідні засоби навчання.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Визначення понять «стереотипи», «упередження», «дискримінація», характеристика цих понять з визначенням їх ролі в житті суспільства.
Прийом: бесіда з елементами вікторини. Учитель наводить приклади, як-то: всі змії небезпечні, всі стиглі банани жовті, всі блакитноокі люди розумні, учні відповідають на питання «що це?», дають визначення, вказують види стереотипів, розкривають сутність понять.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Метод «Навчальне відео». Перегляд мультфільму з відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0
до 1, 25 хвилини з метою визначення основної теми уроку. Про що піде мова на уроці?
ІV. Визначення теми та очікуваних результатів.
знати, що таке «толерантність» та «інклюзія», тлумачити поняття та оперувати ними для формування своєї суспільної ролі;
розуміти, як треба будувати суспільство рівних можливостей;
вміти спілкуватися з представниками інших соціальних і культурних груп, з людьми з інвалідністю.
V. Первинне сприйняття. Засвоєння нового матеріалу.
1. Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 – з 2,55 до 4, 25 хвилини. Формування поняття «толерантність», запис, засвоєння.
Толерантність — це повага, сприйняття та розуміння різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людини.
Толерантність — це активне ставлення, що формується на основі визнання універсальних прав і основних свобод людини й обов’язок сприяти ствердженню прав людини, плюралізму (в тому числі, й культурного), демократії та правопорядку. (Витяг з Декларації принципів толерантності ООН).
Вправа «Асоціації» Назвіть асоціації, які виникають у вас, коли ви думаєте про толерантність. Запишіть їх на великому в зошиті. Виберіть три асоціації, які, на вашу думку, є найважливішими характеристиками толерантності, та поставте галочки навпроти кожної позиції. Проаналізуйте та обговоріть з однокласниками ті позиції, які здобули найбільше голосів, та ті, які отримали найменшу підтримку. Аргументуйте свій вибір, підкріплюючи його прикладами.
|
2. Метод «Рольова гра». За інструкцією ведучої та вчительки учні приймають на себе ролі, (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 з 4, 30 хв. до 8,20 хв.) За необхідності учитель доповнює ролі, якщо учнів більше, ніж 9. Десята роль належить ведучій. Матеріал для умов рольової гри:
Ролі, які отримують учні / учениці
Відмінниця, учениця 11-го класу. Президент школи
|
Учень, який не дуже добре навчається, захоплюється театром |
Посередній у навчанні учень 7-го класу |
Учениця 9-го класу, має низький рівень успішності. Захоплюється рок-музикою
|
Учень 10-го класу, має низький рівень успішності. Палить |
Учениця 10-го класу. Донька заступника директора школи |
Учень 5-го класу, «новенький», перейшов з іншого навчального закладу, затинається
|
Учень 10-го класу, чиї батьки давно є меценатами закладу |
Учень з низькою успішністю, з малозабезпеченої родини. Неформальний лідер школи |
Учениця-переселенка, що мешкає у родичів
|
Учень 8-го класу, має вади зору |
Учениця 6-го класу, має проблеми з опорно-рухомим апаратом |
Учень 10-го класу, батьки якого зловживають алкоголем
|
Ви — той / та, ким ви є в житті |
Учень 10-го класу із зайвою вагою. Чудово знає інформатику |
Учень 9 класу, чиї батьки на заробітках. Його виховує бабуся
|
|
|
|
|
|
Кожен учень, учениця робить умовний крок вперед, якщо ситуація стосується його, її ролі. Ситуації зачитує ведуча.
СИТУАЦІЇ, ЯКІ ЗАЧИТУЄ ВЧИТЕЛЬ
1. Ви ніколи не відчували дискримінації через власне походження, через те, ким ви є.
2. Ви завжди відчуваєте себе в безпеці на території школи.
3. Ви можете вільно висловлювати свою думку і впевнені, що її почують.
4. З вами завжди радяться стосовно прийняття рішень, важливих для життя і роботи школи.
5. Вам довіряють і дозволяють виконувати важливі для навчального закладу і для вас справи.
6. Ви можете відкрито критикувати дії оточуючих без негативних наслідків.
7. Ви впевнені, що при виникненні конфліктної ситуації або інших проблем, ваші права будуть захищені, незалежно від Вашого статусу.
8. Ви знаєте свої права і впевнено ними користуєтеся.
9. Під час навчально-виховного процесу ваші думки та потреби враховують.
10. Стосовно вас ніколи не допускалось приниження, нетактовна поведінка, крик тощо.
11. Ви завжди можете захистити свої права.
12. Ви обізнані зі своїми правами та обов’язками під час навчально-виховного процесу.
15. Ви маєте всі можливості для самореалізації.
16. Ваше право на приватність ніколи не порушувалось на території навчального закладу.
17. При потребі ви можете у зручній для вас формі отримати інформацію про права людини.
18. Ви поінформовані про усі рішення, які приймає керівництво закладу.
19. Рада школи безумовно розгляне ваше звернення та прийме рішення.
20. У вас не буде ніяких перешкод для того, щоб стати членом ради школи.
VІ. Осмислення матеріалу. Метод «Ситуаційний аналіз».
Учні, учениці аналізують свої кроки, називають їх кількість, аргументують свій вибір, розказують про свої почуття, діляться емоціями. Завершує аналіз ведуча з аналізом своєї ролі.
3. Знайомство з поняттям «інклюзія». Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 з 9,30 хв. до 14,16 хв.
Короткий зміст:
Як вже згадувалося вище, толерантність є провідною ознакою суспільства рівних можливостей, яке передбачає чесне та справедливе ставлення до усіх людей, недопущення будь-якої дискримінації.
Сформувати суспільство рівних можливостей неможливо без почуття поваги до інакшості, що передбачає здатність розуміти інших і співпереживати, особливо, коли мова йде про людей з інвалідністю.
Інклюзія (від англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціумі. Йдеться, насамперед, про тих, хто має труднощі у фізичному чи розумовому розвитку.
Україна — шоста в загальнокомандному заліку Паралімпіади-2018
Українці на зимових Паралімпійських іграх у південнокорейському Пхьончхані — 22 медалі і шосте командне місце.
Всі нагороди — 7 золотих, 7 срібних і 8 бронзових — наші спортсмени здобули у двох видах спорту: 14 — у біатлоні, 8 — у лижних перегонах.
«Такі діти, як тільки опустять руки — нічого не отримають від життя. А якщо піднімуться, скажуть собі та усім навколо “я — людина, і хочу бути, як всі”, то й житимуть повноцінно, досягатимуть великих результатів», — заявив 21-річний призер збірної України на Паралімпійських іграх у Пхьончхані Олександр Казік. Олександр — повністю незрячий спортсмен. На дистанції його супроводжував інший спортсмен-гайд.
Киянин Вадим Свириденко — справжній герой. На фронті під час дебальцевських подій він втратив кисті рук та стопи, але це не зламало українця. Тепер 43-річний учасник Української асоціації інвалідів АТО планує пробігти 5 км на марафоні у США. Своїм прикладом Вадим показав українцям: ми не здаємося. Нас не зламати!
|
VІ. Осмислення матеріалу. Прийом «Круглий стіл».
Проаналізуйте проблеми, з якими люди з інвалідністю стикаються у повсякденному житті вашої школи, громади.
Чи отримують вони допомогу від місцевої спільноти? Якщо так, то наведіть приклади.
VІІ. Систематизація та узагальнення.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=9bRN1vwjLK0 з 14.17 хв. до кінця з метою засвоєння практичних порад щодо розуміння шляхів формування суспільства рівних можливостей.
VІІІ. Підведення підсумків.
Повернення до очікуваних результатів: про що ми дізналися на уроці, що зрозуміли, що маємо знати та застосовувати в житті?
ІХ. Рефлексія.
Який особистий досвід ви отримали? Чого навчилися? Чи стали вам в нагоді практичні поради щодо спілкування з людьми з інвалідністю? Яка особиста значимість цього уроку простежується конкретно для кожного з вас?
Х. Інструктаж домашнього завдання.
Яким чином ви особисто можете сприяти інклюзії осіб з інвалідністю у життя місцевої спільноти? Складіть перелік добрих справ.
ХІ. Контроль вмінь і знань.