Предмет: громадянська освіта
Клас: 10
Урок №
Тема: Ринок праці.
Мета уроку: створити умови для розвитку громадянської компетентності учнів; розвитку інтересу до вивчення громадянської освіти, логічного мислення, правової грамотної мови, самоконтролю; виховання ключових громадянської компетентності.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: визначати способи реалізації власних економічних інтересів в межах законодавства та прав інших осіб; вміє скласти власне резюме; знає що запорукою успішної професійної діяльності є зважена самооцінка власних здібностей та талантів.
Обладнання уроку: підручник.
Тип уроку: розвиток громадянської компетентності
Перебіг уроку
1. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності учнів.
2. Актуалізація опорних знань:
Бесіда з класом: Як показує зарубіжний досвід, для того щоб суспільство було заможним, потрібно, аби 5–7 % його активного населення мало схильність до підприємництва. Які ж вигоди суспільству від підприємців?
3. Вивчення нового матеріалу:
3.1 Ринок праці.
Ринок праці — це система суспільних відносин, пов’язаних з купівлею і продажем трудових послуг працівників (послуг праці).
Ринок праці — це сфера формування попиту і пропозиції на робочу силу. Елементами ринку праці є: попит, пропозиція, трудові послуги (послуги праці), ціна, конкуренція, резервування праці, трудова мобільність.
Праця (або послуги праці) — один з основних факторів виробництва, власниками якого є домогосподарства.
Роботодавець — це юридична або фізична особа, яка, беручи до уваги попит на свою продукцію (послуги), утворює попит на працю та надає можливість найманим працівникам працювати й отримувати заробітну плату.
Найманий робітник — це фізична особа, яка виконує роботу за наймом, уклала письмовий трудовий договір, контракт чи усну угоду з керівником підприємства будь-якої форми власності з визначенням умов трудової діяльності особи, за якою вона одержує обумовлену договором оплату готівкою або в натуральному вигляді.
3.2. Учасники ринку праці.
Професія — це певний вид трудової діяльності, який потребує спеціальних теоретичних знань і практичних навичок, отриманих у процесі спеціальної підготовки.
Стаття 1 Закону України «Про оплату праці» дає таке визначення: заробітна плата — це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства. На конкурентному ринку праці заробітна плата визначається попитом і пропозицією робочої сили. Важливу роль у встановленні попиту на робочу силу визначає рівень технічної оснащеності підприємства: заробітна плата найманих працівників буде порівнюватися з витратами на придбання відповідного оснащення, і в деяких випадках підприємцю буде вигідніше модернізувати технічне оснащення, аніж приймати на роботу додаткових працівників.
4. Рефлексія:
1. Що продається на ринку праці?
2. Назвіть учасників ринку праці?
3. Поясніть поняття: професії, спеціальності, кваліфікації працівника.
4. Визначте заробітну плату як дохід найманого працівника.
5. Складіть власне резюме.
5. Підсумок уроку.
6. Домашнє завдання:§