Урок з хімії для 7 класу на тему: "Фізичні та хімічні явища"

Про матеріал
Урок з хімії для 7 класу на тему "Фізичні та хімічні явища". Даний матеріал містить розробку уроку та презентацію. Цілі уроку: сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, їх відмінності; розглянути зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції, визначити умови виникнення та перебігу хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини; сприяти формуванню компетентностей: самоосвітньої – під час виконання творчих завдань; комунікативної – під час спілкування, обговорення питань за темою; соціальної – вдосконалення вмінь приймати рішення під час формулювання висновків, узагальнень.
Перегляд файлу

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

 

Мета:

Навчальна: сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, їх відмінності; розглянути зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції, визначити умови виникнення та перебігу хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини;

Розвивальна: сприяти формуванню компетентностей: самоосвітньої – під час виконання творчих завдань; комунікативної – під час спілкування, обговорення питань за темою; соціальної – вдосконалення вмінь приймати рішення під час формулювання висновків, узагальнень;

Виховна: розвивати уміння активно оволодівати знаннями, застосовувати їх;

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні; наочні; частково пошукові; дослідницькі; інтерактивні.

 

Обладнання і реактиви: комп’ютер, проектор, набір для лабораторних дослідів.

 

Структура уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка присутніх та підготовки учнів до уроку.

 

1.1. Створення емоційного настрою

Подивіться на свого сусіда за партою та посміхніться один до одного.

або

Робота з картками настрою (червоний – поганий настрій,синій – чудовий настрій)

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда.

1. Речовини - це?

3. Які ви знаєте властивості речовин?

( колір, запах, агрегатний стан, розчинність у воді)

4.  З чого складаються речовини?

( атоми та молекули)

5. Що таке атом?

6. Що таке молекули?

7. На які групи поділяються речовини?

8. Які речовини називають простими? Наведіть приклади.

9. Які речовини називають складними? Наведіть приклади.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учням 7 класу було передано листа.

Шановні семикласники! Пише вам Незнайко. Мені дуже подобаються науки хімія й фізика. Вивчаючи ці науки, я трошки заплутався, які явища вони вивчають. Допоможіть мені розібратися, за якими ознаками можна розпізнати явища, що вивчають хіміки, від явищ, які вивчають фізики. Наведіть приклади таких явищ із повсякденного життя.

Чекаю від вас листа з роз’ясненнями. З повагою, Незнайко.

Постановка проблемного запитання

У навколишньому світі постійно відбуваються зміни. Зміни пір року, рух води в річці, ріст рослин, кипіння води в чайнику, дощ, сніг, вітер, гроза, революції, зміни влади. (Слайд 3)

Ці зміни – називаються явищами. Явища бувають біологічні, політичні, соціальні, фізичні й хімічні. Ми будемо вивчати ті явища, які відбуваються з речовинами. Що це за явища? (Слайд 4)

 

 

ІV. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Тема уроку: Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції та ознаки, що супроводжують їх. Хімічні властивості речовин (Слайд 5)

Мета: дати уявлення про фізичні та хімічні явища (хімічні реакції) і ознаки хімічних реакцій.

Завдання: навчитись розрізняти фізичні і хімічні явища, робити висновки з дослідів про ознаки хімічних реакцій. (Слайд 6)

 

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ТА НОВИХ СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ

 

1.1. Фізичні явища (Демонстрація з парафіновою свічкою, мідним дротом)

 

 

Шматок парафіну кладемо в порцелянову чашку, нагріваємо, розплавлений парафін виливаємо в стакан з холодною водою, він застигає.

Які зміни відбулись з парафіном?

Чи відбулося утворення нової речовини?

 

Таке явище належить до фізичних.

Під час таких явищ змінюється форма предмета або агрегатний стан, але не змінюється її склад.

 

Давайте складемо визначення:

 

Фізичне явище – це… (Слайд 8) явище, під час якого речовина не перетворюється на іншу.

 

Кипіння води, поява крапель води або льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів з металу, проходження електричного струму в провідниках, подрібнення речовин…

Все це приклади яких явищ? (фізичних)

 

 

  • Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль. 
  • Які відбулися зміни з речовиною? (Вона змінила свою форму).
  • Яке це явище? (Фізичне)
  • Чому? (Змінилася форма, але не змінилася речовина) 

 

1.2. Демонстрація хімічних явищ

Інструктаж з БЖД.

 

А) Запалюємо свічку і над полум’ям тримаємо холодну скляну пластинку, на якій конденсується водяна пара. Пояснюємо, що газ, який утворюється, є вуглекислим.

 

Які зіни відбуваються з парафіном?

Чи відбулося утворення нових речовин?

Такий процес належить до хімічних.

Б)

  • Прожарюємо дріт у полум'ї свічки.
  • Що спостерігаєте? (Дріт почорнів).
  • Так дійсно, дріт почорнів, бо мідь прореагувала з киснем і утворила нову складну речовину Купрум (ІІ) оксид.
  • Яке це явище? (Хімічне).
  • Чому? (Змінилася речовина, з неї утворилася інша речовина).
  • Тож зробимо висновок.
  • Чим відрізняються фізичні явища від хімічних?
  • Сформуємо визначення.

 

 

Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними.

Горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, пригорання їжі на сковорідці – усе це приклади хімічних явищ.

 

Часто, замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес, або хімічна реакція.

Про речовини, що вступають у хімічну реакцію, говорять, що вони реагують, або взаємодіють між собою. Ці речовини називають реагентами, або вихідними  речовинами, а нові речовини, що утворюються в результаті реакції – продуктами реакції.

 

Суть хімічних реакцій відображають їх стислі записи. Наприклад, при горінні парафіну, що відбувається за участі кисню з повітря, утворюється вуглекислий газ і вода:

 

Мідь      +      кисень                  купрум (ІІ) оксид

Реагенти                      (продукти реакції)

(вихідні речовини)            (кінцеві речовини)

 

Під час хімічних явищ частинки однієї речовини перетворюються на частинки іншої речовини, тобто з однієї речовини утворюється інша речовина з зовсім іншими властивостями.

 

Спробуємо записати рівняння хімічної реакції, яка описує зміну, що відбулася з міддю після прожарювання в полум’ї.

 

2Cu + O2 = 2CuO

 

  • Які речовини є вихідними? (Мідь і кисень).
  • Яка речовина є продуктом реакції? (Купрум (ІІ) оксид)
  • А тепер давайте з’ясуємо, які зміни відбулися з мідним дротом? (Змінився колір з червоного на чорний). Отже, однією з ознак хімічної реакції є зміна забарвлення.

 

 

У хімічних явищах виявляються хімічні властивості речовин – їх здатність змінюватися під впливом різних умов і реагувати з іншими речовинами. Описати хімічні властивості речовини – означає вказати, як вона може змінюватись, з якими іншими речовинами і за яких умов може реагувати.

Вивчення хімічних властивостей речовин – одне із завдань хімії.

 

2. ОЗНАКИ ХІМІЧНИХ РЕАКЦІЙ

Розповідь з демонстрацією дослідів

 

1. Демонстрація: дія кислоти на індикатори.

2. Демонстрація: взаємодія соди з кислотою.

3. Демонстрація: взаємодія купрум (ІІ) сульфату з лугом.

4. Демонстрація: горіння стрічки магнію.

 

 

Хвилина релаксації

Дощ – це природне явище. Ми зараз будемо слухати дощ 

https://www.youtube.com/watch?v=Cm-NaqU0uB4

 

Фізкультхвилинка: встаньте, заплющіть очі і потягніть хребет, вигинаючи його, а потім помасажуйте кінчики пальців рук.

 

 

 

3. УМОВИ ПЕРЕБІГУ РЕАКЦІЙ

 

Висновок: Умовами виникнення й перебігу хімічних реакцій є:

  •               Нагрівання до певної температури;
  •               Подрібнення і перемішування речовин;
  •               Доступ кисню.

 

 

 

Хвилина релаксації

Вправа «Австралійський дощ»

Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.

  • Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
  • Піднімається вітер (потираємо руки).
  • Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
  • Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
  • Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
  • Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
  •  Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
  • Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)

 

 

 

 

 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Гра  «Сортувальник( Обери всі ознаки хімічної реакції) Завдання виконують всі групи. Відповідає та група, яка швидше впоралась.

  • зміна агрегатного стану речовини
  • випаровування
  • утворення осаду
  • плавлення
  • зміна форми
  • виділення тепла
  •  поява або зміна запаху

 

 Гра  «Знайди пару»

1. Горіння свічки.

2.Почорніння срібних предметів.

3.Взаємодія соди з лимонною кислотою

4. Протухання яєць.

5..Скисання молока.

а.Зміна забарвлення.

б.Поява осаду.

в.Виділення газу.

г.Виділення тепла і світла.

д.Зміна запаху.

 

Гра «Хімічне чи фізичне».

Учні за допомогою карток вказують до якого – фізичного (синя картка) чи хімічного (червона картка) явищ належить назване вчителем явище.

 

а) іде тепло від батареї опалення; 
в) горять іменинні свічки; 
г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто; 
д) скисає молоко, не випите кішкою; 
ж) після додавання цукру чай стає солодким; 
з) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу; 
і) на цвяхах у гаражі з'являється іржа 
к) узимку гілля дерев вкривається памороззю;
л) за зиму опале листя згниває;
м) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;

н) з часом на стінках чайника утворюється накип;

 

  1. Кування заліза.
  2. Горіння сірника.
  3. Вибух динаміту.
  4. Танення снігу.
  5. Гниття дерева.
  6. Горіння дерева.
  7. Бродіння березового соку.
  8. Підгоряння їжі на сковороді.

 

 

 

 

 

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.

 

  1. Рефлексія

Лови помилку:  (Слайд 15)

іде тепло від батареї опалення - хімічне явище; 
в) горять іменинні свічки - хімічне явище; 
г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто - фізичне явище; 
д) скисає молоко, не випите кішкою – фізичне явище; 
ж) після додавання цукру чай стає солодким - фізичне явище; 
і) на цвяхах у гаражі з'являється іржа – хімічне явище; 
к) узимку гілля дерев вкривається памороззю – хімічне явище;
л) за зиму опале листя згниває – хімічне явище;
м) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті – хімічне явище;
н) з часом на стінках чайника утворюється накип – фізичне явище.

 

 

За наявності часу:

Порівняйте дії двох ремісників: коваля та металурга. (Слайд 16)
Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б'є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову.

Металург бере залізну руду — бурий порошок або камені, які не проводять електричного струму й легко розсипаються внаслідок удару молотком,— й перетворює її на блискучі бруски заліза — метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, унаслідок удару не розсипається, а розплющується.

У якому випадку проходить фізичне явище, а в якому — хімічне? Поясніть.

 

 

 

1)  Закінчити речення очікувань:
1. Я знаю, що під час хімічних явищ молекули речовини
2. Я знаю, що під час фізичних явищ молекули речовини
3. Я знаю, хімічні явища описуються
4. Я знаю, що речовини, які вступають в реакцію називають
5. Я знаю, що кінцевими продуктами реакції називають
6. Я знаю, що ознаками хімічної реакції є
7. Я знаю, що для того, щоб відбулася реакція необхідно
 

2) Оціювання учнів

3) Оцінювання настрою учнів після уроку
Робота з картками настрою (червоний – поганий настрій,синій – чудовий настрій)

 

 

 

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати §

2. Вивчити конспект

3. Підготувати проекти: «Хімічні явища в побуті», «Хімічні явища в природному довкіллі»

4. Написати лист-відповідь Незнайку

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Фізичні та хімічні явища

Номер слайду 2

Мета: Сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, їх відмінності; визначити умови виникнення та перебігу хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини;Сприяти формуванню самоосвітньої, комунікативної та соціальної компетентностей;Виховувати прагнення до співпраці, колективізму; виховувати бережливе поводження з речовинами

Номер слайду 3

4. Що таке атом?Згадаємо:2. Які ви знаєте властивості речовин?3. З чого складаються речовини?Речовини – це …?5. Що таке молекули?6. На які групи поділяються речовини?7. Які речовини називають простими? Наведіть приклади.8. Які речовини називають складними? Наведіть приклади.

Номер слайду 4

Шановні семикласники! Пише вам Незнайко. Мені дуже подобаються науки хімія й фізика. Вивчаючи ці науки, я трошки заплутався, які явища вони вивчають… Допоможіть мені розібратися, за якими ознаками можна розпізнати явища, що вивчають хіміки, від явищ, які вивчають фізики. Наведіть приклади таких явищ із повсякденного життя. Чекаю від вас листа з роз’ясненнями. З повагою, Незнайко.

Номер слайду 5

У навколишньому світі постійно відбуваються зміни. Зміни пір року, рух води в річці, ріст рослин, кипіння води в чайнику, дощ, сніг, вітер, гроза…Ці зміни називаються явищами

Номер слайду 6

Фізичні явища

Номер слайду 7

Фізичне явище – це…явище, під час якого речовина не перетворюється на іншу.

Номер слайду 8

Хімічні явища

Номер слайду 9

Горіння парафіну

Номер слайду 10

Горіння. Феєрверк. Скисання молока. Ржавіння заліза

Номер слайду 11

Хімічне явище – це…явище, під час якого одні речовини перетворюються на інші.

Номер слайду 12

Часто, замість слів «хімічне явище» кажуть хімічний процес, або хімічна реакція. Про речовини, що вступають у хімічну реакцію, говорять, що вони реагують, або взаємодіють між собою. Ці речовини називають реагентами, або вихідними речовинами, а нові речовини, що утворюються в результаті реакції – продуктами реакції.

Номер слайду 13

Ознаки хімічних реакцій

Номер слайду 14

Шум дощу

Номер слайду 15

Дослід «Вулкан»

Номер слайду 16

Дослід«Дим без вогню»

Номер слайду 17

«Дим без вогню»

Номер слайду 18

Австралійський дощ

Номер слайду 19

Гра “Сортувальник”зміна агрегатного стану речовинивипаровуванняутворення осадуплавленнявиділення тепла поява або зміна запахузміна форми виділення газузміна забарвлення. Оберіть всі ознаки хімічної реакції: ВІДПОВІДІ:зміна агрегатного стану речовинивипаровуванняутворення осадуплавленнявиділення тепла поява або зміна запахузміна форми виділення газузміна забарвлення

Номер слайду 20

Гра “Знайди пару”{775 DCB02-9 BB8-47 FD-8907-85 C794 F793 BA}1. Горіння свічки.2. Почорніння срібних предметів.3. Взаємодія соди з лимонною кислотою4. Протухання яєць.5. Скисання молока. а. Зміна забарвлення.б. Поява осаду.в. Виділення газу.г. Виділення тепла і світла.д. Зміна запаху.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}1 Г2 А3 В4 Д5 Б

Номер слайду 21

Гра “Хімічне чи фізичне”іде тепло від батареї опалення; горять іменинні свічки; мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто;скисає молоко, не випите кішкою; після додавання цукру чай стає солодким;з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу;на цвяхах у гаражі з'являється іржа узимку гілля дерев вкривається памороззю;узимку опале листя згниває;запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті;з часом на стінках чайника утворюється накип;Кування заліза. Горіння сірника. Вибух динаміту. Танення снігу. Гниття дерева. Горіння дерева. Бродіння березового соку. Підгоряння їжі на сковороді.

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Опрацювати § 14;ст. 103 № 1-2 (усно); № 3, 5 (письмово)Написати лист-відповідь Незнайку. Додатково:

Номер слайду 23

Бережіть вогонь у ваших серцях!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
8634
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку