Урок з хімії для 7 класу з теми: "Вода"

Про матеріал

Допомогти учням усвідомити причинно-наслідкові зв'язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь. Такі зразки надає матеріал про добування й застосування речовин, збереження природних ресурсів – води, колообіг хімічних елементів і речовин тощо.

Направити учнів на становлення свідомими громадянами, патріотами України, членами соціуму, місцевої громади, шкільного колективу.

Перегляд файлу

 

 

   ТЕМА .                РОЛЬ ВОДИ ЯК РОЗЧИННИКА В ЖИВІЙ ПРИРОДІ.

                   БУДОВА МОЛЕКУЛИ ВОДИ.

                   ВОДА ЯК ПОЛЯРНИЙ РОЗЧИННИК

        МЕТА.                РОЗГЛЯНУТИ  БУДОВУ  МОЛЕКУЛИ ВОДИ  ЯК  ПОЛЯРНОЇ       

                  РОЗГЛЯНУТИ  ЗАГАЛЬНІ  ЗАКОНИ  ЯВИЩА  РОЗЧИННОСТІ  В  РІЗНИХ   

                  РОЗЧИНАХ  НА  ОСНОВІ  ПРИНЦИПУ ПОДІБНОСТІ;

                  СФОРМУВАТИ СИСТЕМАТИЧНІ ЗНАННЯ ПРО РОЗЧИНИ Й 

                  РОЗЧИННИКИ;

                                 УЗАГАЛЬНИТИ ЗНАННЯ ПРО  РОЛЬ ВОДИ  ЯК РОЗЧИННИКА В 

                                ПРИРОДІ;

                                РОЗВИВАТИ ВМІННЯ СПОСТЕРІГАТИ,АНАЛІЗУВАТИ, РОБИТИ                

                               ВИСНОВКИ

                               ВИХОВУВАТИ  БЕРЕЖЛИВЕ  СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО

                               СЕРЕДОВИЩА, ВОДИ, ЕКОЛОГІЇ РІДНОГО КРАЮ.

  ОБЛАДНАННЯ       ТАБЛИЦЯ РОЗЧИННОСТІ  КИСЛОТ , СОЛЕЙ  І  ОСНОВ ; ХІМІЧНІ   

ТА МАТЕРІАЛИ.    СКЛЯНКИ , СКЛЯНІ ПАЛИЧКИ , ДИСТИЛЬОВАНА ВОДА , БЕНЗИН ,  

             АЦЕТОН , НАТРІЙ  ХЛОРИД , ОЛІЯ,КОМПЮТЕР,          МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ПРОЕКТОР .

    БАЗОВІ               РОЗЧИНИ, РОЗЧИННИКИ, ПОЛЯРНІ Й  НЕПОЛЯРНІ  РОЗЧИННИКИ ,

ПОНЯТТЯ Й         ІСТИННИЙ  РОЗЧИН, РОЗЧИННІСТЬ, НАСИЧЕНИЙ РОЗЧИН ,

  ТЕРМІНИ            КОНЦЕНТРОВАНИЙ  РОЗЧИН, РОЗБАВЛЕНИЙ  РОЗЧИН .

ТИП  УРОКУ           КОМБІНОВАНИЙ

 

                                                                             ХІД УРОКУ

             І .   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

              Вч. Добрий день.

              Сьогодні на уроці у нас присутні гості, привітайтеся з гостями.

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ

            Епіграфом нашого уроку я  взяв слова письменника  А. де Сент – Екзюпері.

             „Вода, у тебе немає  ні кольору,  ні смаку,  ні запаху,

              тебе неможливо описати,

               тобою насолоджуватись,

               не відаючи, що ти таке.

              Не можна сказати, що необхідна для життя:

               ти  саме життя.

              Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашим почуттям.

               З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розстались.

               За твоєю милістю в нас знову починають вирувати

                 висохлі джерела нашого серця”.

               Бесіда

         На попередніх уроках ми почали вивчати тему „Розчини”. Вивчили -  що таке  розчини, які вони бувають, як відбувається процес розчинення.

    1. Яким процесом ( хімічним чи фізичним) є процес розчинення?

        Уч. Фізико – хімічний процес.

       Чому? Доведіть свою думку.

       Фізичний процес -  при  розчиненні відбувається подрібнення речовин, не відбувається утворення нових речовин.

        Хімічний процес -  відбувається виділення або поглинення енергії, енергія хімічного зв’язку перетворюється у теплову, відбувається руйнація  одних хімічних зв’язків і утворення інших.

    2. За якими ознаками можна класифікувати розчини?

        Газоподібні, тверді, рідкі.

         Насичені та ненасичені.

         Концентровані та розбавлені.

    3. Від яких факторів і як залежить розчинність речовин і швидкість розчинення?

       1) Від температури:

           Для твердих речовин - при підвищенні температури, розчинність збільшується.

           Для газів – при підвищенні температури, розчинність зменшується.

       2) Ступінь подрібнення речовин, дифузія.

       3) Від тиску – для газів, при підвищенні тиску розчинність газів збільшується.

       4) Будови речовин.

     4. Як ви вважаєте, яких рідких розчинів на Землі більше?

          Водних розчинів.

     Чим це можна пояснити?

       Будовою молекули води.

     5.Який хімічний звязок  між атомами в молекулі води?

           (Ковалентний полярний.)

     6.Який звязок називається ковалентним полярним?

            Звязок, утворений між атомами  з невеликою різницею електронегативностей (не більш 1,8).

 

  ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

    Як ви вважаєте, яка тема уроку?

 Будова молекули води.

 В молекулі води відбувається зміщення спільних електронних пар к більш електронегативному атому Оксигена, на якому виникає частково негативний заряд, а на атомах Гідрогену виникає частково позитивний заряд, кут між атомами Гідрогену 10405/.

    Молекула води має полярну будову, ще її називають диполем.

     1.Принцип подібності. Розчинність речовин у різних розчинниках.

      Усі розчинники можна класифікувати на полярні, малополярні та неполярні.

       До полярних розчинників належать: вода, спирт, ацетон, гліцерин та інші.

       До неполярних – бензол, гексан, октан та інші.

       До малополярних розчинників можна віднести складні ефіри органічних кислот.

     Ще в алхімічний період становлення хімії був відкритий один з головних принципів, яким визначається розчинність речовин : подібне розчиняється  в подібному. Виходячи з цього принципу, можна пояснити, чому деякі речовини розчиняються в одному розчиннику і не розчиняються в іншому.

Речовин, які розчинялися б у всіх розчинах, не існує.

      Зараз ми подивимось на досліди, які показують залежність розчинення речовин від будови розчинника і розчиненої речовини.

      Розчинники: вода, ацетон, бензин (суміш речовин з неполярною будовою молекул).

      Розчинені речовини: бензин, ацетон, натрій хлорид (NaCl ), олія.

 (Перегляд відео з дослідами).

    Дослід № 1.

       Пробірку наповнюємо водою, додаємо трохи бензину.

      Бензин не розчиняється у воді, тому плаває тонкою плівкою на її поверхні.

  Висновок: властивості бензину дуже сильно відрізняються від властивостей води ( вода – полярна речовина, а бензин – ні ).

    Дослід № 2.

       Дві пробірки наповнюємо водою та бензином. У кожну доливаємо невелику кількість ацетону.

        Ацетон розчиняється у воді  й у бензині.

  Висновок: ацетон за полярністю займає проміжне положення між водою і бензином, тому може розчинятися й у воді, й у бензині.

    Дослід № 3.

     Три пробірки наповнюємо водою, ацетоном, бензином. До кожної з пробірок додаємо невелику кількість натрій хлориду.

     Натрій хлорид дуже швидко розчиняється у воді, важко розчиняється в ацетоні та не розчиняється в бензині.

     Висновок: натрій хлорид – речовина з іонним зв’зком, а іонний зв’зок характеризується крайньою полярністю. Натрій хлорид розчиняється в полярній речовині – воді, гірше розчиняється в менш полярному ацетоні та зовсім не розчиняється в неполярному розчиннику – бензині.

   Дослід № 4.

   Три пробірки наповнюємо водою, ацетоном, бензином. До кожної додаємо невелику кількість олії.

    Олія не розчиняється у воді, гірше розчиняється в ацетоні, добре розчиняється в бензині.

    Висновок: олія має неполярну будову, тому не розчиняється  в полярному розчиннику, повільно розчиняється в менш полярному розчиннику – ацетоні  і дуже добре розчиняється в неполярному розчиннику – бензині.

 ФІЗХВИЛИНКА.( Тренінг під музику, гімнастика для очей.)

2. Роль води як розчинника в живій природі.

Два тижня тому 4 групи учнів отримали завдання підготувати мультимедійні проекти з таких питань:

 „Застосування води”

„Забруднення води”

„Очищення води”

„Роль води як розчинника в живій природі”

 Зараз ми переглянемо  працю учнів. Зверніть увагу на такі питання:

      1. В якій промисловості більше використовують воду?

      2. Яку шкоду приносить забруднення води?

      3. Якими засобами відбувається очистка води?

      4. Яке значення води в живій природі?

     Перегляд учнівських презентацій. Захист учнями презентацій.

Бесіда.

ІV УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

 Бесіда.

Зараз ми переглянемо з вами  відеокліп. Цей кліп ви дивились неодноразово. Сьогодні ми з вами поглянемо на нього з хімічної точки зору. Дивіться уважно, по закінченні перегляду ви відповісте на питання.

Які властивості води показані в кліпі?

V.ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ.

Підібрати додатковий матеріал з питання – використання розчинів в побуті.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Що головне можна виділити з сьогоднішнього матеріалу, зробіть висновки.

Оцінювання учнів за таблицею.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
2781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку