Тема. Кислотні опади, їх вплив на живу та неживу природу.
Мета:
формування ключових компетентностей:
формування предметних компетентностей:
Обладнання: мультимедійний проектор, комп'ютер, роздавальний матеріал.
Тип уроку: ВНМ(Д) – вивчення нового матеріалу( додатковий об’єм).
Форми роботи: евристична бесіда, прийом «Мікрофон», прийом «Хімічний крос», демонстрація відео та ілюстрацій.
Хід заняття
I. Організація класу.
Вчитель:
- Сьогодні, наше з вами заняття хотілося б почати з таких слів:
Можна жить, а можна існувати,
Можна думать – можна повторять,
Та не можуть душу зігрівати
Ті, що палають, а не горять! (В. Симоненко)
Прийом «Мікрофон»
- Як ви думаєте, чому наше сьогодні з вами заняття ми розпочинаємо саме з цих слів?
Здобувачі освіти по черзі починають висловлювати свої думки.
Вчитель:
- Зверніть вашу увагу, ваші думки різні, але по-своєму правильні. Ми з вами спілкуємось, аналізуємо і ділимося своїми почуттями та думками. І це дуже добре, так як, таким чином, ми розвиваємося і вдосконалюємося. І це і є саме життя, яке стає яскравим тоді, коли ми не просто «палаємо», а «горимо» полум'ям бажань до пізнання себе та всього, що нас оточує. Тому я вам бажаю, щоб ваше полум'я бажань до знань ніколи не згасало, а ставало все більш яскравішим і яскравішим.
- А щоб нам з вами налаштуватися на активну та плідну роботу, давайте з вами виконаємо такі вправи.
Вчитель разом із здобувачами освіти виконують вправи для актуалізація півкуль головного мозку, які дають можливість активувати обидві півкулі головного мозку незалежно від того яка є ведучою. Це забезпечує краще засвоєння отриманого матеріалу.
Здобувачі освіти на аркуші паперу одночасно малюють фігури обома руками:
А потім однією рукою круг, іншою лінію і навпаки.
II. Оголошення теми і мети заняття.
Вчитель:
- Темою нашого з вами заняття є: « Кислотні дощі, їх вплив на живу та неживу природу». І наше з вами завдання – зрозуміти, що таке кислотні дощі, чому вони виникають та як утворюються і їхній вплив на живу та неживу природу.
III. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
А перед тим як перейти до вивчення нашої теми, давайте виконаємо з вами завдання на повторення матеріалу, який ми вже з вами вивчили.
Прийом «Хімічний крос»
Вчитель диктує, учні записують тільки відповіді.
1. Всі речовини поділяються на …
2. Прості речовини – це…
3. Прості речовини поділяються на…
4. До неметалів належать…
5. Складні речовини – це…
6. Складні речовини поділяються на…
7. Оксиди – це…
8. Оксиди поділяються на…
9. Кислотні оксиди – це…
10. Кислоти – це…
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Мікрофон»
Вчитель:
- Скажіть, а чи доводилося вам спостерігати, як після довгоочікуваного літнього дощу рослини, замість того, щоб рости й плодоносити, жовкнуть, в'януть і навіть гинуть? Як ви гадаєте, чому так відбувається?
Здобувачі освіти по черзі починають висловлювати свої думки.
Вчитель:
- З великою ймовірністю можна стверджувати, що дощ був незвичайний, а кислотний, саме він і завдав шкоди рослинам. Кислотні дощі пошкоджують листки, руйнують їхні захисні воскові покриви, через що ті стають легкопроникними для комах, шкідливих грибів і мікроорганізмів. Змінюється обмін речовин у клітинах рослин, що сповільнює їх ріст і розвиток, знижуються врожаї. І це ми з вами розглянули тільки один із наслідків впливу кислотних дощів на живу і неживу природу. А існують і інші наслідки. Під дією кислотних опадів істотно прискорюється корозія металів, порушується цілісність лакофарбових покриттів і скла, руйнуються будівлі й пам'ятники архітектури. Окрім рослин, кислотні дощі завдають шкоди тваринам, водоймам і водоростям, збільшують кислотність ґрунтів, погіршуючи їх родючість. Внаслідок контактування з кислотними дощами у людей підвищується ризик захворювання на астму, алергію, онкологічні захворювання.
- Тому тема нашого з вами сьогодні заняття: « Кислотні дощі, їх вплив на живу та неживу природу» є однією з найважливіших та найактуальніших проблем усього людства.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель:
- Давайте з вами запишемо визначення поняття, що ж таке кислотні опади.
Кислотні опади — це всі види опадів (дощ, сніг, град, туман), кислотність яких нижча за 5,5.
- Давайте згадаємо, а що ж таке кислотність і як вона визначається?
Перш за все, давайте згадаємо, що представляють собою кислоти з точки зору електролітичної дисоціації. Кислота – це електроліт, під час дисоціації якого у водних розчинах утворюються катіони лише одного типу – гідратовані йони гідрогену. За звичайних умов ця концентрація гідроген- іонів мала, і цими цифрами користуватися незручно, тому вводять поняття водневого показника, або рН. Як вам відомо, для визначення точного значення рН використовують рН-метри, а також спеціальні електронні прилади. Доступним для нас є спосіб визначення значення рН за допомогою універсального індикаторного папірця.
Вчитель роздає карточки зі шкалою значень рН здобувачам освіти і одночасно розповідає інформацію( Додаток 1).
- Порівнюючи його колір у досліджуваному середовищі зі шкалою, з'ясовують, кислотним, лужним чи нейтральним воно є. Кислотність атмосферних опадів має різні значення, її вважають нормальною, якщо рН 5,6 (через розчинний у воді вуглекислий газ). Таким чином, кислотні опади – це будь-які опади (дощі,тумани, сніг), кислотність яких вище нормальної. Хімічний аналіз кислотних опадів показує наявність у них сульфітної, сульфатної, нітритної, нітратної кислот. Поява цих речовин в опадах — наслідок забруднення атмосфери оксидами Сульфуру та Нітрогену.
Вчитель:
- А тепер давайте з вами згадаємо, що таке атмосфера – це газова оболонка Землі. Вона складається з декількох шарів: тропосфери, стратосфери, мезосфери та термосфери.
Вчитель роздає картки і здобувачі освіти працюють із картками, потім йде обговорення(Додаток 2).
Прийом "Мікрофон"
Вчитель:
- А тепер я хочу у вас запитати, як ви гадаєте скільки часу людина може витримати без повітря?
Здобувачі освіти по черзі починають висловлювати свої думки.
- Давайте разом із вами це перевіримо, провівши такий експеримент. Вдихаємо і затримуємо повітря на 30 хвилин. Як ви себе почуваєте після такого експерименту. Так, не дуже добре, бо без повітря ми не можемо дихати і жити. А з чого ж складається повітря? Повітря — це суміш азоту, кисню, вуглекислого газу (CO2) та деяких інертних газів.Воно також містить різну кількість водяного пару. Також повітря може містити у своєму складі і численні домішки. Але ми всі з вами розуміємо, що дуже важливо, щоб повітря, яке ми вдихаємо було чистим. І в той же час хочеться звернути вашу увагу на те, що під впливом багатьох чинників на сьогодні наше повітря зазнає інтенсивного забруднення.
Вчитель показує демонстрацію фільму «Наше повітря» за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=VREZAKrDWxM
Вчитель:
- Подивившись цей фільм, давайте виділимо основні фактори забруднення повітря.
Вчитель проектує на екран ілюстрацію. (Додаток 3). Йде обговорення.
Вчитель:
- А як же забруднення атмосфери пов'язане з виникненням кислотних опадів? Кислотний опади утворюються в атмосфері в результаті реакції між водяною парою й такими забруднюючими речовинами, як сульфур(IV) оксид SO2, сульфур(VI) оксид SO3, нітроген(IV) оксид NO2, що потрапляють у повітря під час природного та антропогенного забруднення атмосфери. Це кислотні оксиди, тому продуктами реакцій з водою є сульфатна, сульфітна, нітратна, нітритна кислоти.
Хімізм розглянутих процесів передають такі рівняння реакцій:
Н2О + SO2 = H2SO3 (сульфітна кислота)
2H2SO3+ O2 = 2H2SO4 ( сульфатна кислота)
У результаті фотохімічного окиснення сульфур(ІV) оксид зазнає перетворення за схемою SO2 → SO3:
2SO2+ О2 = 2SO3
Н2О + SO3= H2SO4 (сульфатна кислота)
Несолетворний нітроген(ІІ) оксид у повітрі легко окиснюється до нітроген(IV) оксиду, який є кислотним оксидом двох кислот:
2NO2 + H2O=HNO2 +НNO3 (нітритна та нітратна кислоти)
Утворені кислоти в аерозольному вигляді перебувають у хмарах, а разом з опадами потрапляють на землю. Аерозолі сульфітної й сульфатної кислот складають близько 2/3 кислотних опадів, 1/3 — це аерозолі нітритної й нітратної кислот.
Вчитель проектує на екран ілюстрацію (Додаток 4), або інтерактивну ілюстрацію утворення кислотних опадів із компакт-диску " Зелений пакет". Йде обговорення.
Вчитель:
- Давайте ж з вами тепер розглянемо, як же впливають кислотні опади на живу і неживу природу.
Шкідлива дія на фактори навколишнього середовища:
– врожайність багатьох сільськогосподарських культур знижується на 3–8% внаслідок ушкодження листя кислотами;
– кислі опади спричиняють вимивання з ґрунту кальцію, калію й магнію, що викликає деградацію фауни та флори;
– деградують і гинуть ліси;
– отруюється вода озер і ставків, у яких гине риба і численні види комах;
– зникнення комах у водоймах призводить до щезнення птахів і тварин, які ними живляться;
– зникнення лісів у гірських районах зумовлює збільшення кількості гірських зсувів і селів;
– різко прискорюється руйнування пам’ятників архітектури, житлових будинків, особливо тих, що оздоблені мармуром, вапняком;
– вдихання людьми повітря, забрудненого кислотним туманом, спричиняє захворювання дихальних шляхів, подразнення очей тощо.
Вчитель проектує на екран інтерактивну ілюстрацію з компакт-диску «Зелений пакет». Йде обговорення.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Виконання тестів за посиланням
Приєднатися для виконання тесту на сайті «На Урок» (join.naurok.ua)
VII. Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія:
Сьогодні я дізнався(лася)…
Сьогодні мені сподобалося…
Сьогодні мені не сподобалося…
Сьогодні я зрозумів(ла)…
Мій настрій…
VIII. Домашнє завдання.
Підготувати вдома доповідь на тему: « Що може зробити суспільство для зменшення кислотних опадів?"
Додаток 1
Додаток 2
Атмосфера
|
|
|
Атмосфера складається з чотирьох шарів повітря, що покривають Землю. Нижній шар атмосфери називається тропосфера. Хоча висота цього шару лише 8-11 км над поверхнею Землі, тропосфера містить 95% усіх атмосферних газів.
|
|
Саме тут змішуються забруднювальні речовини та вступають у реакцію з елементами атмосфери. Тропосфера відіграє надзвичайно важливу роль у підтримці життя на Землі. Наступний шар назиавється стратосфера. Його верхня межа знаходиться на висоті 30-50 км. Над поверхнею Землі. 2/3 верхньої частини стратосфери складаються з озону, який є надзвичайно важливим для фільтрації ультрафіолетового випромінювання. Без цього шару життя на Землі не могло б існувати. Деякі забруднювальні гази піднімаються із тропосфери у стратосферу та руйнують озоновий шар. |
|
Два верхні шари називаються мезосфера та термосфера. Хоча природні атмосферні процеси є саморегулюючими, речовини та хімічні сполуки, що утворюються в результаті людської діяльності, можуть спричинти зворотні процесив атмосфері та призвести до істотної зміни клімату. |
Додаток 3
Додаток 4