Т е м а. Нітрати. Вплив нітратів на організм людини.
Навчальна мета:
1) закріпити знання учнів про загальні властивості солей, способи їх добування;
2) ознайомити з якісною реакцією на нітрат-іон;
3) закріпити вміння складати рівняння реакцій у іонному вигляді та складати схеми електронного балансу.
Виховна мета:
1) обговорити проблеми забруднення харчових продуктів хімічними речовинами на прикладі нітратів:
2) розширення світогляду учнів:
3) розглянути шляхи розв'язання проблеми вмісту нітратів у продуктах харчування;
4) виховання екологічної культури.
Розвиваюча мета:
1) розвиток пізнавального інтересу, інтересу до предмету;
2) розвиток вміння працювати з додатковими джерелами
інформації;
3) розвиток соціальної компетентності (вміння працювати в групах);
4) розвиток творчого мислення, уяви при підготовці учнівських презентацій;
5) розвиток логічного мисленні при виконанні вправ:
6) розвиток культури мовлення.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань, вмінь та навичок.
Вид уроку: Урок-проект.
Методи: Хімічний експеримент, "мозковий штурм", учнівські проекти.
ПСХЕ, електрохімічний ряд напруг металів, калій нітрат нагрій нітрат, вода, хлоридна кислота, спиртівка, тримач, магній нітрат, барій нітрат, натрій гідроксид, натрій сульфат.
Випереджальні завдання:
За 3 тижні до проведення уроку учні були поділені на 3 групи: "Хіміки", "Медики" та "Екологи". Вони були ознайомлені з планом проекту та кожна група отримала завдання.
1. Які фізичні та хімічні властивості мають нітрати? ("Хіміки") (Л)
2. Як впливають нітрати на організм людини? ("Медики") (П)
3. Які шляхи надходження нітратів в організм людини? ("Екологи") (П)
Хід у р о к у
I. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань.
"Мозковий штурм" з питань:
1) Які речовини називають солями?
2) Як класифікують солі?
3) Як називають солі нітратної кислоти?
4) Які типи солей утворює нітратна кислота?
5) Як можна одержати нітрати? Напишіть рівняння реакцій.
6) Які з нітратів називають селітрами?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Ви неодноразово чули про глобальні проблеми людства. (Учні називають ці проблеми). Але останнім часом вчені говорять, що з'являється ще одна глобальна проблема - нітрати. Це словом останнім часом не зникає із сторінок газет та журналів. Чому нітратів так боїться людство? Сьогоднішній урок дасть відповідь на це питання.
Учительська презентація. Проголошення мети уроку, плану, проекту, ключового та тематичного питань. Учитель бажає успіху учням.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1) Слово надається групі "Хіміків", які захищають свою презентацію, повідомляючи про: (Л)
а) фізичні властивості нітратів;
б) хімічні властивості нітратів.
Учні експериментально підтверджують свої дослідження.
Дослід 1. Розчинність КNO3 та NaNO3 у воді, розгляд їх зовнішнього вигляду. Дослід 2. Загальні хімічні властивості нітратів:
а) взаємодія КNO3 з хлоридною кислотою;
б) взаємодія Mg (NO3)2 з натрій гідроксидом;
в) взаємодія Ва(NO3)2 з натрій сульфатом.
Учні записують виконані реакції у молекулярному та іонному вигляді. Демонстрація. Розклад NaNO3 під час нагрівання. Учні записують
рівняння реакції, складають електронний баланс до нього.
2) Слово надається групі "Екологів", які зачищають свою-презентацію, зупиняючись па причинах перевищення норми вмісту нітратів у продуктах, допустимому вмісті нітратів у продуктах. (П)
3) Група "Медиків" розкриває суть впливу надмірного вмісту нітратів у продуктах харчування та питній воді на здоров'я людини та шляхи зменшення вмісту нітратів у продуктах під час зберігання та кулінарної обробки. (П)
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Учитель. Яке значення мають нітрати в природі й житті людини?
Запишіть 5 висновків за сьогоднішньою темою. (П)
1. ___________________________________________________
2. ___________________________________________________
3. ___________________________________________________
4. ___________________________________________________
5. ___________________________________________________
А тепер перевіримо, як ви засвоїли вивчене на уроці. Для цього:
1. Продовжіть рівняння реакцій: (Л)
а) KNO3
б) Cu (NO3)2
в) Hg (NO3)2
г) Ag NO3
2. Здійсніть перетворення: (Л)
Азот аміак амоній Купрум (II) нітроген (ІV)
нітрат нітрат оксид
азот.
3. Складіть п'ять речень, що вказують: (П)
а) на фізичні та хімічні властивості нітратів;
б) на способи зменшення нітратів у продуктах;
в) на шкідливість нітратів.
VI. Рефлексія.
Учитель. Молодці! Всі групи потрудилися на славу. Тепер ви самі зможете оцінити свою роботу. Кожній групі я даю 40 балів, ви вправі розділити їх на членів своєї групи, враховуючи внесок кожного у створення презентації веб-сайту.
- Яку користь дав вам цей урок?
- Чи стануть у пригоді ці знання у вашому подальшому житті?
- Чи хотіли 6 ви розширити знання з цієї теми?
Домашнє завдання.
Вивчити § 16; скласти вірш або казку про нітрати; скласти схему перетворень; використовуючи Нітроген та його сполуки, записати рівняння реакцій цих перетворень.