Урок з хімії: "Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки"

Про матеріал
Форма проведення: урок–розслідування. Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Перегляд файлу

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

 

Тема уроку: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Форма проведення: урок–розслідування.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Цілі:

  • формування предметних компетентностей:
    • розглянути екологічні проблеми переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її  переробки, а також можливі шляхи розв`язання питань охорони навколишнього середовища в процесі переробки й використання вуглеводневої сировини;
    • розвивати хімічну мову, логічне й екологічне мислення;
    • виховувати інтерес до вивчення хімії.
  • формування ключових компетентностей:
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях;
    • математична компетентність;
    • соціальна та громадянська компетентності;
  • екологічна грамотність і здорове життя;
  • уміння вчитися упродовж життя;
  • ініціативність і підприємливість;

Обладнання: мультимедійний проектор, комп`ютер, мультимедійні  презентації учнів «Виступ громадської організації «Ноосфера», «Виступ експертів з вугільної промисловості», «Виступ експертів з нафтохімії», «Виступ експертів з газової промисловості», «Виступ експертів екологів», колекція «Зразки нафти та продукти її переробки», колекція «Паливо», колекція «Зразки вугілля та продукти його переробки», роздатковий матеріал «Опорний конспект учня», Анкета «Чи вмієте ви заощаджувати енергію?», Лист самоконтролю.

                                                              Хід уроку

Епіграфи до уроку

   Будь–які успіхи науково-технічного прогресу будуть знецінені, якщо вони супроводжуються руйнуванням природи. Людина не зможе жити без чистого повітря, води та продуктів харчування.

                                                                       Тейяр де Шарден

Вода й повітря – більший дефіцит, ніж енергія. У нас є альтернативні джерела енергії, але альтернативи воді й повітрю немає.

                                                                       Одум Юджин

 

Слайди 1-3.

 І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

 1. Фронтальна бесіда за питаннями (3’’) (додаток 1):

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток[МИ1] № 1

 

  • Головні джерела вуглеводневої сировини (кам’яне вугілля, нафта, природний газ).
  • Головні способи переробки нафти ( пряма перегонка (фракційна дистиляція) нафти, вторинна переробка нафти – крекінг ).
  • Головні продукти переробки нафти і галузі їх використання (бензин – пальне для двигунів внутрішнього згоряння, гас – пальне для реактивних і дизельних двигунів, мазут – паливо для ТЕС, заводів, кораблів, твердий залишок – гудрон використовують для асфальтування доріг ).
  • Галузі використання вугілля і продуктів його переробки ( вугілля: енергетика – 60%, коксохімія 25%, комунальне господарство та промисловість 25%; кокс використовують в металургії, кам`яновугільна смола у хімічній промисловості, коксовий газ для обігрівання коксових печей та як продукт хімічної промисловості, з надсмольної води одержують мінеральне добриво амоній сульфат ) .
  • Для виробництва яких речовин є сировиною природний газ ? ( метан, як основиний компонент природного газу використовують у виробництві етену, етину, сажі, синтез – газу).
  • Які речовини потрапляють в атмосферу внаслідок спалювання вугілля, нафтопродуктів і природного газу? (атмосферу потрапляють недопалений метан, вуглекислий і чадний гази, сажа, оксиди Нітрогену й Сульфуру, сполуки Плюмбуму  та ін.)

 

2. Розв`язування задач (5’’) (додаток 2).

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 2

ЗАДАЧА

        Зимової пори на опалювання житлової оселі площею 54м2 та приготування їжі сім`я споживає близько 10 м3 природного газу на добу.

       Обчисліть об`єм кисню (н.у.),  витраченого на спалювання природного газу зі вмістом метану 97%.

     Слайд 4.

III.  Вивчення нового матеріалу (20’’).

1) Слово вчителя:

Використання природного газу в побуті сучасної людини не є єдиним видом енергозатрат. Паливо буває різних видів, причому енергоспоживання з розвитком цивілізації неухильно зростає. Усе це не лише приносить людству користь, але й має негативні наслідки. Зростання обсягів видобування, транспортування  й використання природних джерел вуглеводнів та одержання з них продуктів завдають відчутної шкоди довкіллю, а інколи мають незворотню дію.

Тому ми сьогодні взялися провести розлідування причини забруднення навколишнього середовища, з`ясувати наслідки цього забруднення і обрати екологічно правильні способи боротьби з цими забрудненнями, запропонувати заходи для зменшення забруднення навколишнього середовища.

 

2) Громадська організація «Ноосфера»

Громадська організація «Ноосфера» висловила незадоволення станом навколишнього середовища, а саме глобального потепління, кислотними дощами, забрудненістю атмосферного повітря, станом поверхневих та підземних вод та забрудненістю світого океану.

Давайте їх послухаємо. ( Доклад   Громадської організації «Ноосфера», додаток 3)

Доклад   Громадської організації «Ноосфера».                                                                                                

      Сучасна екологічна ситуація у світі викликає в нас серйозне занепокоєння. Майже в усіх країнах світу атмосферне  повітря надмірно забруднення шкідливими викидами, що сприяє появі кислих дощів, "озонових дір", розвитку "парникового ефекту" на планеті. Заданими наукових досліджень до 60% озонового шару над Антарктидою вже знищено, а над Північною частиною земної кулі - від 9 до 20%. Це спричиняє зниженню захисної дії озону від сонячного ультрафіолетового опромінення і поширення захворювань шкіри, зору тощо. Повсякчасно зменшуються площі зелених насаджень, змінюються ландшафти, зменшується біорізноманіття. Забруднюються водні ресурси планети, 70% населення Землі вживає неякісну воду. Нещодавно було оприлюднено великий звіт Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), згідно з яким забруднене навколишнє середовище є однією з найголовніших причин високої смертності у світі.

Виникають питання: як впливають на стан екологічної ситуації видобуток, транспортування, переробка та використання вуглеводневої сировини та продуктів її переробки? Які шляхи вирішення цих екологічних проблем?

Слайди 5-7.

3) Слово вчителя:

Учні протягом виступу експертів заповнюють опорний конспект (додаток № 4)

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 4

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ УЧНЯ

Вимірювання шкоди від:

Кам’яне вугілля

Нафта

Природний газ

а) видобутку

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

б)транспортування

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

в) переробки

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

г) використання продуктів переробки або використання як палива

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

Загальна шкода (а+б+в+г)

 

 

 

 

Примітка: під час виступу експертів визначте ступінь (від 1 до 5) забруднення навколишнього середовища на різних етапах (стовбець 1).

1 – безпечне, 5 – найбільш небезпечне.

На основі ЦИХ запитань були оформлені звернення до груп експертів, які нам зараз пояснять  про вплив  на навколишнє середовище видобутку та використання кам’яного вугілля.

4) Слово «Експертів з вугільної промисловості»

Слово надається «Експертам з вугільної промисловості»

Завданням експертів з вугільної промисловості є розкриття питань з інструктивної картки № 1 (додаток № 5 )

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 5

Група: експерти з вугільної промисловості

Інструктивна карта № 1

1. Яку шкоду довкіллю надає видобуток вугілля?

2. Яка небезпека для довкілля виникає при спалюванні кам`яного вугілля?

3. Яка небезпека для довкілля виникає при коксуванні вугілля?

 

1. Основними проявами негативного впливу видобутоку вугілля є:

  1) забруднення та порушення гідрологічного режиму підземних та поверхневих вод;

  2) забруднення повітряного басейну твердими та газоподібними речовинами в процесах добування та транспортування  вугілля;

  3) забруднення земної поверхні відходами добування і збагачення вугілля;

  4) вилучення із землекористування та порушення земної поверхні, поява териконів (вони не тільки займають місце родючих земель, але й вних продовжують відбуватися процеси окиснення з утворенням шкідливих речовин, усередені тримається висока температура і бувають випадки самозаймання).

  5) шумове забруднення та вібрація ґрунтів.

  6) провалювання земної поверхні над виробкою відпрацьованих шахт.

 

2. При спалюванні кам`яного вугілля в атмосферу попадає величезна кількість шкідливих речовин і величезних витрат кисню. Також утворюється сульфур (IV) оксид SO2 (він є одним із чинників кислотних дощів).

3. При коксуванні вугілля з однієї коксової печі при звичайному завантаженні шихти в атмосферу надхо­дить 3—5 кг вугільного пилу; 2,2 кг оксиду вуглецю (II); 1,6 кг пари кам'яновугільної смоли та масел; 0,57 кг вуглеводнів; під час вивантаження готового коксу — 2,8 кг пилу; 0,6 кг оксидів азоту. Істотним процесом, що зумовлює міграцію хімічних речовин з коксових батарей у навколишнє середовище, є гасіння коксу. Коли вода стикається з розпеченим коксом, з башт гасіння виді­ляється багато водяної пари, яка містить велику кількість різноманітних домішок.

 

    Слайди 8- 12.

Диспут з аудиторією

5) Слово «Експертів з нафто-хімії»

Слово надається «Експертам з нафто–хімії»

Завданням експертів з нафто-хімії є розкриття питань за інструктивної картки № 2 (додаток № 6 )

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 6

Група: експерти з нафто-хімії

Інструктивна карта № 2

1. Який вплив на довкілля виникає при видобуванні та транспортуванні нафти?

2. Який впливає на довкілля робота нафтопереробних комплексів?

3. Як впливає на довкілля використання продуктів нафтопереробки?

 

1-2. Забруднення великих площ можливо при фонтануванні нафти з експлуатаційних свердловин або свердловин, що знаходяться в стані буріння. Встановлено, що при розливах нафта, що потрапила в грунт, опускається вертикально вниз під впливом сили тяжіння; одночасно відбувається її поширення вшир, проникнення в пори між частинками грунту. При витоку або пошкодженні нафтопроводів відбувається забруднення грунтів.

Забруднення нафтою призводить до значних змін фізико-хімічних властивостей ґрунтів. Несприятливий вплив забруднення грунтів нафтою через харчові ланцюги може негативно впливати і на людину.

Основна частка в забрудненні акваторій припадає на процеси, пов'язані зі зберіганням і транспортом нафти і нафтопродуктів, головним чином при транспортуванні їх танкерами, нафтоналивними баржами і іншими судами. Щорічно в Світовий океан з тих чи інших причин скидається від 2 до 10 млн. т нафти. Аерофотозніманням із супутників зафіксовано, що вже майже 30% поверхні океану покрито нафтовою плівкою яка перешкоджає газообмінові між водою і атмосферою і знижує вміст кисню у воді, пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, що є одним з головних постачальників кисню в земну атмосферу, порушує тепло- і вологообмін між океаном і атмосферою, губить мільйони риб і інших морських тварин. Осідаючи на дно, згустки мазуту вбивають донні мікроорганізми, що беруть участь у самоочищенні води. У процесі видобутку, підготовки й переробки нафти утворюються стійкі нафтові емульсії, нафтошлаки та інші небезпечні відходи, які призводять до забруднення атмосферного повітря, ґрунтового покриву, поверхневих і підземних вод.

 Джерел таких надходжень багато - це аварії танкерів і бурових платформ, скидання баластних і очисних вод, принесення забруднюючих компонентів ріками.

До недавнього часу вважалося допустимим, що до 5% від видобутої нафти втрачається при її зберіганні та перевезенні. З огляду на загальні обсяги видобутку,масштаби надходження нафти і нафтопродукців у навколишнє середовище вельми масштабні, не рахуючи різних катастроф з танкерами або нафтопроводами.

Під час транспортування нафти водними видами транспорту можливе потрапляння нафти у воду. На поверхні води утворюється плівка, яка перешкоджає газообмінові між водою і атмосферою і знижує вміст кисню у воді. Нафтова плівка на поверхні моря пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, що є одним з головних постачальників кисню в земну атмосферу, порушує тепло- і вологообмін між океаном і атмосферою, губить мільйони риб і інших морських тварин. Осідаючи на дно, згустки мазуту вбивають донні мікроорганізми, що беруть участь у самоочищенні води. У процесі видобутку, підготовки й переробки нафти утворюються стійкі нафтові емульсії, нафтошлаки та інші небезпечні відходи, які призводять до забруднення атмосферного повітря, ґрунтового покриву, поверхневих і підземних вод.

3. Більшість газів, що викидаються нафтопереробними заводами в атмосферу, є шкідливими для будь-якого живого організму. Так у людей і тварин вони можуть викликати патології дихальної системи (астма, бронхіт, асфіксія). Газоподібні викиди містять велику кількість дрібних твердих частинок, які, осідаючи на слизових оболонках дихальних шляхів, також перешкоджають нормальним процесам респірації.

У світі налічується багато мільйонів автомобілів, які спалюють величезну кількість нафтопродуктів, суттєво забруднюючи атмосферне повітря, насамперед у великих містах. Вихлопні гази двигунів внутрішнього згоряння (особливо карбюраторних) містять величезну кількість токсичних сполук — бенз(о)пірену, альдегідів, оксидів азоту та вуглецю і особливо небезпечних сполук свинцю (у випадку застосування етильованого бензину).

Викид в атмосферу оксидів азоту, сірки, сполук алканового ряду сприяє формуванню парникового ефекту, що в свою чергу призводить до зміни кліматичних умов на Землі. Потрапляючи в атмосферу, такі гази як SO2, NO2 і СO2, при взаємодії з водою утворюють кислоти, які згодом випадають на земну поверхню у вигляді опадів (кислотних дощів), згубно впливаючи на живі організми. Компоненти викидів вступають в реакції з озоном атмосфери, що призводить до його руйнування і формування озонових дір. Внаслідок цього всі живі організми планети піддаються впливу жорсткого короткохвильового ультрафіолетового випромінювання, що є найсильнішим мутантом.

  Слайди 13 – 16.

Диспут з аудиторією

6) Слово «Експертів з газової промисловості»

Слово надається «Експертам з газової промисловості»

Завданням експертів з газової промисловості є розкриття питань за інструктивної картки № 3 (додаток № 7 )

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 7

Група: експерти з газової промисловості

Інструктивна карта № 3

  1. Які є ризики для довкілля при використанні природного газу?

Вплив видобутку газу  проявляється у використанні великих площ землі під бурильні майданчики, паркувальні і маневрувальні зони для вантажних автомобілів, обладнання, об’єкти переробки і транспортування газу, а також і під’їзними коліями. Основними можливими  негативними впливами є викиди забруднюючих речовин в  атмосферне повітря,  забруднення підземних вод неконтрольованими газовими та рідинними потоками, що спричинюються їх викидами чи розливами, витік бурильних рідин та неконтрольоване скидання відпрацьованої води. Видобувні рідини містять небезпечні речовини, а відпрацьовані води, на додаток, містять важкі метали та радіоактивні матеріали із родовищ.

      Досвід США показує, що стається багато аварій, які спричиняють шкоду навколишньому середовищу та здоров’ю людини. Задокументовані порушення правових вимог коливаються у межах 1-2 % від всіх об’єктів, які отримали дозволи на проведення бурильних робіт. Велика кількість таких аварій стається через неправильне поводження із обладнанням та протікаюче устаткування. Більше того, на околицях газових свердловин фіксується забруднення підземних вод метаном, яке в крайніх випадках призводить до вибухів житлових будівель, а також забруднення хлоридом калію, яке призводить до засолення питної води. Процес витоку летючого метану із гідророзривів може мати величезний вплив на баланс парникових газів. Викиди  метану у водоносні горизонти все ще не оцінені. Однак, викиди на окремих об’єктах можуть варіюватися у десятки разів залежно від продуктивності свердловині.

    Слайд 17.

Диспут з аудиторією

****

7) УЗАГАЛЬНЮЮЧІ ВИСНОВКИ

Учні закінчують обчислення в опорних конспектах (загальна кількість шкоди).

Методом «Займи позицію» визначаємо «Який з видів вуглеводневої сировини як впливає на навколишнє середовище?»

Викладач на дошці заповнює таблицю «Аналіз відповідей учнів» (додаток 8)

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 8

Таблиця «Аналіз відповідей учнів»

 

Кіл-ть відповідей

Природний газ

Кам’яне вугілля

Нафта

4-12 балів

 

 

 

12-16 балів

 

 

 

16-20 балів

 

 

 

Контрольна сума

 

 

 

Очікуємий результат:

Ступінь шкідливості

 

4-12 балів

Газ

12-16 балів

Вугілля

16-20 балів

Нафта

Висновки учнів:

    Найбільшу шкоду навколишньому середовищу завдає під час видобутку, транспортування, переробки та використання продуктів переробки  надає нафта, на другому місці – вугілля, більш екологічно чистим виявився природний газ.

    Проведене рослідування довело, що занепокоєння зі сторони громадську організацію «Ноосфера» не даремне та має сенс. Дякуємо нашим експертам за допомогу в розслідуванні.

Висновок слідчого:

«Ситуація склалася критична. Засуджуємо дії некомпетентних промисловців, які не дбають про екологію і не переймаються захистом природи. Так не можна залишати. Треба розробити заходи для запобігання знищення навколишнього середовища в наслідок видобування, транспортування, переробки та використання продуктів переробки вуглеводневої сировини».

****

8) Слово експертам-екологам

На питання «Що ж роботи?» нам дадуть відповідь експерти- екологи.

Завданням експертів-екологів є розкриття питань за інструктивної картки № 4 (додаток № 9 )

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 9

Група: експерти-екологи

Інструктивна карта № 4

1. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку та використання кам`яного вугілля

2. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку, транспортування, переробки нафти та використання продуктів нафтопереробки.

3. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку та використання природного газу.

4. Енергозбереження.

5. Альтернативні види енергоносіїв.

1.   Ощадливо використовувати ці продукти, тим самим зменшуючи кількість шкідливих викидів. Заміна вугілля на газове паливо, обов’язкове очищення палива. Можна вилучати з палива сірку ще до його використання. Створювати технологічні умови повного згоряння вугілля в котельнях та теплоелектростанціях . Уловлювати відходи після згоряння палива за допомогою фільтрів. Так, за допомогою спеціальних вбирників уловлюється сірководень, що виділяє­ться з коксового газу. З нього добувають сірчану кислоту, яка використовується на коксохімічних заводах для виробництва сульфату амонію. А доменний газ, який утворюється після вигоряння коксу, уловлюють і спрямовують у теплообмінники для нагрівання повітря, яке подають у домну.

     Є можливість оформлювати схили териконів у вигляді терас, які озеленюють невибагливими до умов проростання кущами і деревами. Наявні в териконах речовини використовують у виготовленні шлакоблоків, будуванні доріг тощо.

 

2.      Зараз використовують ефективні методи боротьби з нафтою, розлитою на поверхні води. Оскільки нафта являє собою рідину, що не змішується з водою, а розтікається тонкою плівкою, її можна прибрати за допомогою спеціальних суден.  Нафту збирають у спеціальні ємкості, відсмоктують, а чисту воду зливають у море. Суміш піску з крейдою, попадаючи на нафтову пляму, сорбує нафту. Потім ця маса осідає на дно. Поверхнево-активні речовини перешкоджають розтіканню нафтової плями і сприяють її видаленню.

 Піднявши нафту на поверхню Землі, людина не порушила природної рівноваги - пустоти в покладах заповнилися водою і структура планети не зазнала змін.

    При використанні продукта переробки нафти – бензину, найбільша кількість шкідливих речовин у складі газів, що відробили, утворюється при не відрегульованій паливній системі автомобіля. Правильне її регулювання дозволяє знизити їхню кількість в 1,5 рази, а спеціальні нейтралізатори знижують токсичність вихлопних газів у шість і більше разів.

    Використання стисненого природного газу в якості моторного палива для автомобілів є більш безпечним та екологічним видом моторного палива, визнаного багатьма передовими країнами Європи та світу, це практичний крок для поліпшення екологічної ситуації в місті. На відміну від бензину та дизельного палива продукти згоряння метану є нетоксичними, при його згорянні в камері двигуна в атмосферу виділяються нешкідливі для організму людини вуглекислий газ та вода. 

     Але найкращім виходом з цієї ситуації була б повна відмова від автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння і перехід на електромобілі.

3.    Енергозбереження стосується зменшення споживання енергії за рахунок використання меншої кількості енергетичних послуг. Енергозбереження відрізняється від енергоефективності, яке стосується використання меншої кількості енергії за ту саму послугу.  Наприклад, менше користуватись авто — заощадження енергії, а пересісти на авто з меншою витратою палива, або на  електромобіль — енергоефективність. Але і енергозбереження, і енергоефективність є техніками зменшення використання енергії.

       У Великій Британії було проведено дослідження щодо визначення найбільш частих «гріхів» домогосподарств щодо енергозбереження, тобто невиконання простих, доступних кожному заходів, які дають змогу економити енергію (і кошти на її оплату!). За результатами дослідження було сформовано ТОП-10 цих «гріхів», за частотою здійснення. Список має такий вигляд:

  • 71 % залишають електроприлади в режимі «стенд-бай»,
  • 67 % гріють у чайнику більше води, ніж потрібно,
  • 65 % залишають невикористовувані зарядні пристрої у розетці,
  • 63 % залишають світло у порожніх кімнатах,
  • 48 % їздять на авто навіть у короткі поїздки,
  • 44 % обирають занадто гарячий режим прання,
  • 32 % не вимикають мотор у машині, яка зупинилася (наприклад, у заторах),
  • 32 % використовують сушку одягу замість сушки на повітрі,
  • 28 % опалюють пустий будинок,
  • 22 % сильніше вмикають опалення замість того, щоб одягти светр.

     До енергозбереження відносяться:

1.Економія електроенергії – це оптимізація освітлення і оптимальний вибір електроприводу.

  1. Економія тепла – це усі Заходи по зниженню втрат тепла та підвищенню ефективності систем теплопостачання:
  2. Економія води.
  3. Економія газу
  4. Правильне використання приладів

4.    Пропонуємо замінити джерела енергії: замість енергії палива використовувати енергію сонця, вітру, води, ядерну та геотермальну енергію, енергію теплоти Земл,  або енергію довкілля:

  • енергія довкілля або енергія відходів – це енергія, отримана з органічних залишків життєдіяльності тварин, каналізаційних стоків та біологічних відходів харчової промисловості. Виробництво енергії відбувається шляхом виготовлення біогазу з твердих або рідких видів відходів. Для цього будують спеціальні біогазові станції, які можуть бути встановлені на каналізаційних очисних спорудах, на фермах та підприємствах переробки сільськогосподарської продукції або на полігонах твердих побутових відходів. Основною складовою біогазу є газ метан, який потенційно може замістити використання природного газу в Україні. Тож енергія відходів є альтернативою, яка з часом може задовольнити потреби великих міст в енергоресурсах.        Україна має великий потенціал біомаси, доступної для виробництва енергії. Основними складовими цього потенціалу є відходи сільського господарства, відходи деревини, а в перспективі - енергетичні культури, вирощування яких почало активно розвиватися в останні роки.
  • сонячна енергетика – використовує енергію сонячного випромінювання, перетворюючи його з використанням термодинамічного або фотоелектричного методу. Фотоелектричний метод забезпечує пряме перетворення сонячної радіації в електрику. Фототермічний метод заснований на перетворенні сонячної енергії в теплову, яка може бути використана як для генерації електрики, так і для обігріву приміщень, гарячого водопостачання тощо
  • вітроенергетика – перетворення кінетичної енергії вітру в електричну. Найбільшого поширення набула в прибережних областях, останнім часом зростає частка вітрогенераторів, встановлених у відкритому морі
  • геотермальна енергетика – вироблення теплової та електричної енергії за рахунок використання/перетворення теплової енергії, що утворюється всередині планети Земля. Один з найбільш поширених способів – тепловий насос. Інший варіант – використання гарячих пароводяних (геотермальних) джерел, які широко поширені в регіонах активного вулканізму
  • мала гідроенергетика – заснована на використанні енергії водяного потоку. Головна відмінність від традиційної гідроенергетики – відсутність необхідності зводити великі гідротехнічні об’єкти
  • хвильова енергетика – перетворення потенційної енергії хвиль в електрику. Інший варіант приливні електростанції, які використовують енергію припливів, точніше кажучи – кінетичну енергію, яка виникає в результаті обертання Землі і гравітаційних сил Землі і Місяця
  •  воднева енергетика – заснована на використанні водню, найпоширенішого на планеті хімічного елемента.

 

  Слайди 18 – 30.

IV. Підбиття підсумків уроку.

1) Диспут з аудиторією про альтернативні види енергоносіїв.

Наше розслідування дійшло кінця, ми отримали відповіді на всі питання.

Учні заповнюють анкету.

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 10

АНКЕТА

«Чи вмієте ви заощаджувати енергію?»

 Відповідайте на запитання «ТАК» чи «НІ».

  1.   Я вимикаю світло в кімнаті, коли виходжу з неї.
  2.   Я не затуляю обігрівачи (батареї опалення) меблями, шторами (?).
  3.   Я користуюся денним освітленням.
  4.   Я провітрюю приміщення швидко та ефективно протягом кількох хвилин.
  5.   Я взимку зашторюю штори на ніч.
  6.   Я накриваю кришкою посуд під час приготування їжі.
  7.   Я зазвичай приймаю душ, а не ванну.
  8.   В мене вдома поставлені енергозберігаючі вікна.
  9.   Моя оселя має максимальне утеплення.
  10. Чи встановлені у вашій оселі за батареями екрани відбиття?
  11. Чи всі лампи вашої оселі енергозберігальні (світодіодні)?
  12. Чи не залишаєш ел.прилади в режимі очікування?
  13. Використовую пральну машинку (або інші ел.прилади) після 23.00 години.

 

Підрахуй відповіді «ТАК».

__________________________________________________________________________

 

Якщо ти відповів(ла):

  • Від 1 до 3 разів «так»: тобі ще багато чому слід навчитися.
  • Від 4 до 6 разів «так»: у тебе є достатньо корисних навичок.
  • Від 7 до 9 разів «так»: ти подаєш гарний приклад іншим.

2) Оцінювання роботи учнів.

Для закріплення плідної праці, здобутого нового досвіду з гострих екологічних проблем та за для систематизації нових знань заповніть лист самоконтролю (додаток 11 )

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 11

ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ

  • На цьому уроці я дізнався …
  • Я зрозумів…
  • Мене зацікавило…
  • Мені сподобалось…
  • Мене не засмутило…
  • Мої наступні дії для впровадження енергозбереження…

 

V. Домашнє завдання.

Домашнім завданням буде дотримання екологічно свідомої поведінки щодо енергозбереження та використання продуктів переробки вуглеводневої сировини.

     Стор. 113 – 121.

 Слайд 31.

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 1

 

Питання до фронтальної бесіди.

  1. Головні джерела вуглеводневої сировини.
  2. Головні способи переробки нафти.
  3. Головні продукти переробки нафти і галузі їх використання .
  4. Галузі використання вугілля і продуктів його переробки.
  5. Для виробництва яких речовин є сировиною природний газ ?
  6. Які речовини потрапляють в атмосферу внаслідок спалювання вугілля, нафтопродуктів і природного газу?

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 2

ЗАДАЧА

        Зимової пори на опалювання житлової оселі площею 54м2 та приготування їжі сім`я споживає близько 10 м3 природного газу на добу.

       Обчисліть об`єм кисню (н.у.),  витраченого на спалювання природного газу зі вмістом метану 97%.

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

                                                                                                                          Додаток №3

Доклад   Громадської організації «Ноосфера».                                                                                                

      Сучасна екологічна ситуація у світі викликає в нас серйозне занепокоєння. Майже в усіх країнах світу атмосферне  повітря надмірно забруднення шкідливими викидами, що сприяє появі кислих дощів, "озонових дір", розвитку "парникового ефекту" на планеті. Заданими наукових досліджень до 60% озонового шару над Антарктидою вже знищено, а над Північною частиною земної кулі - від 9 до 20%. Це спричиняє зниженню захисної дії озону від сонячного ультрафіолетового опромінення і поширення захворювань шкіри, зору тощо. Повсякчасно зменшуються площі зелених насаджень, змінюються ландшафти, зменшується біорізноманіття. Забруднюються водні ресурси планети, 70% населення Землі вживає неякісну воду. Нещодавно було оприлюднено великий звіт Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), згідно з яким забруднене навколишнє середовище є однією з найголовніших причин високої смертності у світі.

Виникають питання: як впливають на стан екологічної ситуації видобуток, транспортування, переробка та використання вуглеводневої сировини та продуктів її переробки? Які шляхи вирішення цих екологічних проблем?

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 4

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ УЧНЯ

Вимірювання шкоди від:

Кам’яне вугілля

Нафта

Природний газ

а) видобутку

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

б)транспортування

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

в) переробки

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

г) використання продуктів переробки або використання як палива

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

1

2

3

4

5

Загальна шкода (а+б+в+г)

 

 

 

 

Примітка: під час виступу експертів визначте ступінь (від 1 до 5) забруднення навколишнього середовища на різних етапах (стовбець 1).

1 – безпечне, 5 – найбільш небезпечне.

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 5

Група: експерти з вугільної промисловості

Інструктивна карта № 1

1. Яку шкоду довкіллю надає видобуток вугілля?

2. Яка небезпека для довкілля виникає при спалюванні кам`яного вугілля?

3. Яка небезпека для довкілля виникає при коксуванні вугілля?

 

1. Основними проявами негативного впливу видобутоку вугілля є:

  1) забруднення та порушення гідрологічного режиму підземних та поверхневих вод;

  2) забруднення повітряного басейну твердими та газоподібними речовинами в процесах добування та транспортування  вугілля;

  3) забруднення земної поверхні відходами добування і збагачення вугілля;

  4) вилучення із землекористування та порушення земної поверхні, поява териконів (вони не тільки займають місце родючих земель, але й вних продовжують відбуватися процеси окиснення з утворенням шкідливих речовин, усередені тримається висока температура і бувають випадки самозаймання).

  5) шумове забруднення та вібрація ґрунтів.

  6) провалювання земної поверхні над виробкою відпрацьованих шахт.

 

2. При спалюванні кам`яного вугілля в атмосферу попадає величезна кількість шкідливих речовин і величезних витрат кисню. Також утворюється сульфур (IV) оксид SO2 (він є одним із чинників кислотних дощів).

3. При коксуванні вугілля з однієї коксової печі при звичайному завантаженні шихти в атмосферу надхо­дить 3—5 кг вугільного пилу; 2,2 кг оксиду вуглецю (II); 1,6 кг пари кам'яновугільної смоли та масел; 0,57 кг вуглеводнів; під час вивантаження готового коксу — 2,8 кг пилу; 0,6 кг оксидів азоту. Істотним процесом, що зумовлює міграцію хімічних речовин з коксових батарей у навколишнє середовище, є гасіння коксу. Коли вода стикається з розпеченим коксом, з башт гасіння виді­ляється багато водяної пари, яка містить велику кількість різноманітних домішок.

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 6

Група: експерти з нафто-хімії

Інструктивна карта № 2

1. Який вплив на довкілля виникає при видобуванні та транспортуванні нафти?

2. Який впливає на довкілля робота нафтопереробних комплексів?

3. Як впливає на довкілля використання продуктів нафтопереробки?

1-2. Забруднення великих площ можливо при фонтануванні нафти з експлуатаційних свердловин або свердловин, що знаходяться в стані буріння. Встановлено, що при розливах нафта, що потрапила в грунт, опускається вертикально вниз під впливом сили тяжіння; одночасно відбувається її поширення вшир, проникнення в пори між частинками грунту. При витоку або пошкодженні нафтопроводів відбувається забруднення грунтів.

Забруднення нафтою призводить до значних змін фізико-хімічних властивостей ґрунтів. Несприятливий вплив забруднення грунтів нафтою через харчові ланцюги може негативно впливати і на людину.

Основна частка в забрудненні акваторій припадає на процеси, пов'язані зі зберіганням і транспортом нафти і нафтопродуктів, головним чином при транспортуванні їх танкерами, нафтоналивними баржами і іншими судами. Щорічно в Світовий океан з тих чи інших причин скидається від 2 до 10 млн. т нафти. Аерофотозніманням із супутників зафіксовано, що вже майже 30% поверхні океану покрито нафтовою плівкою яка перешкоджає газообмінові між водою і атмосферою і знижує вміст кисню у воді, пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, що є одним з головних постачальників кисню в земну атмосферу, порушує тепло- і вологообмін між океаном і атмосферою, губить мільйони риб і інших морських тварин. Осідаючи на дно, згустки мазуту вбивають донні мікроорганізми, що беруть участь у самоочищенні води. У процесі видобутку, підготовки й переробки нафти утворюються стійкі нафтові емульсії, нафтошлаки та інші небезпечні відходи, які призводять до забруднення атмосферного повітря, ґрунтового покриву, поверхневих і підземних вод.

 Джерел таких надходжень багато - це аварії танкерів і бурових платформ, скидання баластних і очисних вод, принесення забруднюючих компонентів ріками.

До недавнього часу вважалося допустимим, що до 5% від видобутої нафти втрачається при її зберіганні та перевезенні. З огляду на загальні обсяги видобутку,масштаби надходження нафти і нафтопродукців у навколишнє середовище вельми масштабні, не рахуючи різних катастроф з танкерами або нафтопроводами.

Під час транспортування нафти водними видами транспорту можливе потрапляння нафти у воду. На поверхні води утворюється плівка, яка перешкоджає газообмінові між водою і атмосферою і знижує вміст кисню у воді. Нафтова плівка на поверхні моря пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, що є одним з головних постачальників кисню в земну атмосферу, порушує тепло- і вологообмін між океаном і атмосферою, губить мільйони риб і інших морських тварин. Осідаючи на дно, згустки мазуту вбивають донні мікроорганізми, що беруть участь у самоочищенні води. У процесі видобутку, підготовки й переробки нафти утворюються стійкі нафтові емульсії, нафтошлаки та інші небезпечні відходи, які призводять до забруднення атмосферного повітря, ґрунтового покриву, поверхневих і підземних вод.

3. Більшість газів, що викидаються нафтопереробними заводами в атмосферу, є шкідливими для будь-якого живого організму. Так у людей і тварин вони можуть викликати патології дихальної системи (астма, бронхіт, асфіксія). Газоподібні викиди містять велику кількість дрібних твердих частинок, які, осідаючи на слизових оболонках дихальних шляхів, також перешкоджають нормальним процесам респірації.

У світі налічується багато мільйонів автомобілів, які спалюють величезну кількість нафтопродуктів, суттєво забруднюючи атмосферне повітря, насамперед у великих містах. Вихлопні гази двигунів внутрішнього згоряння (особливо карбюраторних) містять величезну кількість токсичних сполук — бенз(о)пірену, альдегідів, оксидів азоту та вуглецю і особливо небезпечних сполук свинцю (у випадку застосування етильованого бензину).

Викид в атмосферу оксидів азоту, сірки, сполук алканового ряду сприяє формуванню парникового ефекту, що в свою чергу призводить до зміни кліматичних умов на Землі. Потрапляючи в атмосферу, такі гази як SO2, NO2 і СO2, при взаємодії з водою утворюють кислоти, які згодом випадають на земну поверхню у вигляді опадів (кислотних дощів), згубно впливаючи на живі організми. Компоненти викидів вступають в реакції з озоном атмосфери, що призводить до його руйнування і формування озонових дір. Внаслідок цього всі живі організми планети піддаються впливу жорсткого короткохвильового ультрафіолетового випромінювання, що є найсильнішим мутантом.

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 7

Група: експерти з газової промисловості

Інструктивна карта № 3

1. Які є ризики для довкілля при використанні природного газу?

Вплив видобутку газу  проявляється у використанні великих площ землі під бурильні майданчики, паркувальні і маневрувальні зони для вантажних автомобілів, обладнання, об’єкти переробки і транспортування газу, а також і під’їзними коліями. Основними можливими  негативними впливами є викиди забруднюючих речовин в  атмосферне повітря,  забруднення підземних вод неконтрольованими газовими та рідинними потоками, що спричинюються їх викидами чи розливами, витік бурильних рідин та неконтрольоване скидання відпрацьованої води. Видобувні рідини містять небезпечні речовини, а відпрацьовані води, на додаток, містять важкі метали та радіоактивні матеріали із родовищ.

Досвід США показує, що стається багато аварій, які спричиняють шкоду навколишньому середовищу та здоров’ю людини. Задокументовані порушення правових вимог коливаються у межах 1-2 % від всіх об’єктів, які отримали дозволи на проведення бурильних робіт. Велика кількість таких аварій стається через неправильне поводження із обладнанням та протікаюче устаткування. Більше того, на околицях газових свердловин фіксується забруднення підземних вод метаном, яке в крайніх випадках призводить до вибухів житлових будівель, а також забруднення хлоридом калію, яке призводить до засолення питної води. Процес витоку летючого метану із гідророзривів може мати величезний вплив на баланс парникових газів. Викиди  метану у водоносні горизонти все ще не оцінені. Однак, викиди на окремих об’єктах можуть варіюватися у десятки разів залежно від продуктивності свердловині.

 

 

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 8

Таблиця «Аналіз відповідей учнів»

 

Кіл-ть відповідей

Природний газ

Кам’яне вугілля

Нафта

4-12 балів

 

 

 

12-16 балів

 

 

 

16-20 балів

 

 

 

Контрольна сума

 

 

 

Очікуємий результат:

Ступінь шкідливості

 

4-12 балів

Газ

12-16 балів

Вугілля

16-20 балів

Нафта

 

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 9

Група: експерти-екологи

Інструктивна карта № 4

1. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку та використання кам`яного вугілля

2. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку, транспортування, переробки нафти та використання продуктів нафтопереробки.

3. Способи боротьби з негативними наслідками видобутку та використання природного газу.

4. Енергозбереження.

5. Альтернативні види енергоносіїв.

1.   Ощадливо використовувати ці продукти, тим самим зменшуючи кількість шкідливих викидів. Заміна вугілля на газове паливо, обов’язкове очищення палива. Можна вилучати з палива сірку ще до його використання. Створювати технологічні умови повного згоряння вугілля в котельнях та теплоелектростанціях . Уловлювати відходи після згоряння палива за допомогою фільтрів. Так, за допомогою спеціальних вбирників уловлюється сірководень, що виділяє­ться з коксового газу. З нього добувають сірчану кислоту, яка використовується на коксохімічних заводах для виробництва сульфату амонію. А доменний газ, який утворюється після вигоряння коксу, уловлюють і спрямовують у теплообмінники для нагрівання повітря, яке подають у домну.

     Є можливість оформлювати схили териконів у вигляді терас, які озеленюють невибагливими до умов проростання кущами і деревами. Наявні в териконах речовини використовують у виготовленні шлакоблоків, будуванні доріг тощо.

 

2.      Зараз використовують ефективні методи боротьби з нафтою, розлитою на поверхні води. Оскільки нафта являє собою рідину, що не змішується з водою, а розтікається тонкою плівкою, її можна прибрати за допомогою спеціальних суден.  Нафту збирають у спеціальні ємкості, відсмоктують, а чисту воду зливають у море. Суміш піску з крейдою, попадаючи на нафтову пляму, сорбує нафту. Потім ця маса осідає на дно. Поверхнево-активні речовини перешкоджають розтіканню нафтової плями і сприяють її видаленню.

 Піднявши нафту на поверхню Землі, людина не порушила природної рівноваги - пустоти в покладах заповнилися водою і структура планети не зазнала змін.

    При використанні продукта переробки нафти – бензину, найбільша кількість шкідливих речовин у складі газів, що відробили, утворюється при не відрегульованій паливній системі автомобіля. Правильне її регулювання дозволяє знизити їхню кількість в 1,5 рази, а спеціальні нейтралізатори знижують токсичність вихлопних газів у шість і більше разів.

    Використання стисненого природного газу в якості моторного палива для автомобілів є більш безпечним та екологічним видом моторного палива, визнаного багатьма передовими країнами Європи та світу, це практичний крок для поліпшення екологічної ситуації в місті. На відміну від бензину та дизельного палива продукти згоряння метану є нетоксичними, при його згорянні в камері двигуна в атмосферу виділяються нешкідливі для організму людини вуглекислий газ та вода. 

     Але найкращім виходом з цієї ситуації була б повна відмова від автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння і перехід на електромобілі.

3.    Енергозбереження стосується зменшення споживання енергії за рахунок використання меншої кількості енергетичних послуг. Енергозбереження відрізняється від енергоефективності, яке стосується використання меншої кількості енергії за ту саму послугу.  Наприклад, менше користуватись авто — заощадження енергії, а пересісти на авто з меншою витратою палива, або на  електромобіль — енергоефективність. Але і енергозбереження, і енергоефективність є техніками зменшення використання енергії.

       У Великій Британії було проведено дослідження щодо визначення найбільш частих «гріхів» домогосподарств щодо енергозбереження, тобто невиконання простих, доступних кожному заходів, які дають змогу економити енергію (і кошти на її оплату!). За результатами дослідження було сформовано ТОП-10 цих «гріхів», за частотою здійснення. Список має такий вигляд:

  • 71 % залишають електроприлади в режимі «стенд-бай»,
  • 67 % гріють у чайнику більше води, ніж потрібно,
  • 65 % залишають невикористовувані зарядні пристрої у розетці,
  • 63 % залишають світло у порожніх кімнатах,
  • 48 % їздять на авто навіть у короткі поїздки,
  • 44 % обирають занадто гарячий режим прання,
  • 32 % не вимикають мотор у машині, яка зупинилася (наприклад., у заторах),
  • 32 % використовують сушку одягу замість сушки на повітрі,
  • 28 % опалюють пустий будинок,
  • 22 % сильніше вмикають опалення замість того, щоб одягти светр.

     До енергозбереження відносяться:

1) Економія електроенергії – це оптимізація освітлення і оптимальний вибір електроприводу.

2) Економія тепла – це усі Заходи по зниженню втрат тепла та підвищенню ефективності систем теплопостачання.

3) Економія води.

4) Економія газу.

  1. Правильне використання приладів.

4.     Пропонуємо замінити джерела енергії: замість енергії палива використовувати енергію сонця, вітру, води, ядерну та геотермальну енергію, енергію теплоти Земл,  або енергію довкілля:

  • енергія довкілля або енергія відходів – це енергія, отримана з органічних залишків життєдіяльності тварин, каналізаційних стоків та біологічних відходів харчової промисловості. Виробництво енергії відбувається шляхом виготовлення біогазу з твердих або рідких видів відходів. Для цього будують спеціальні біогазові станції, які можуть бути встановлені на каналізаційних очисних спорудах, на фермах та підприємствах переробки сільськогосподарської продукції або на полігонах твердих побутових відходів. Основною складовою біогазу є газ метан, який потенційно може замістити використання природного газу в Україні. Тож енергія відходів є альтернативою, яка з часом може задовольнити потреби великих міст в енергоресурсах.        Україна має великий потенціал біомаси, доступної для виробництва енергії. Основними складовими цього потенціалу є відходи сільського господарства, відходи деревини, а в перспективі - енергетичні культури, вирощування яких почало активно розвиватися в останні роки.
  • сонячна енергетика – використовує енергію сонячного випромінювання, перетворюючи його з використанням термодинамічного або фотоелектричного методу. Фотоелектричний метод забезпечує пряме перетворення сонячної радіації в електрику. Фототермічний метод заснований на перетворенні сонячної енергії в теплову, яка може бути використана як для генерації електрики, так і для обігріву приміщень, гарячого водопостачання тощо
  • вітроенергетика – перетворення кінетичної енергії вітру в електричну. Найбільшого поширення набула в прибережних областях, останнім часом зростає частка вітрогенераторів, встановлених у відкритому морі
  • геотермальна енергетика – вироблення теплової та електричної енергії за рахунок використання/перетворення теплової енергії, що утворюється всередині планети Земля. Один з найбільш поширених способів – тепловий насос. Інший варіант – використання гарячих пароводяних (геотермальних) джерел, які широко поширені в регіонах активного вулканізму
  • мала гідроенергетика – заснована на використанні енергії водяного потоку. Головна відмінність від традиційної гідроенергетики – відсутність необхідності зводити великі гідротехнічні об’єкти
  • хвильова енергетика – перетворення потенційної енергії хвиль в електрику. Інший варіант приливні електростанції, які використовують енергію припливів, точніше кажучи – кінетичну енергію, яка виникає в результаті обертання Землі і гравітаційних сил Землі і Місяця
  •  воднева енергетика – заснована на використанні водню, найпоширенішого на планеті хімічного елемента.

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 10

АНКЕТА

«Чи вмієте ви заощаджувати енергію?»

 Відповідайте на запитання «ТАК» чи «НІ».

  1. Я вимикаю світло в кімнаті, коли виходжу з неї.
  2. Я не затуляю обігрівачи (батареї опалення) меблями, шторами (?).
  3. Я користуюся денним освітленням.
  4. Я провітрюю приміщення швидко та ефективно протягом кількох хвилин.
  5. Я взимку зашторюю штори на ніч.
  6. Я накриваю кришкою посуд під час приготування їжі.
  7. Я зазвичай приймаю душ, а не ванну.
  8. В мене вдома поставлені енергозберігаючі вікна.
  9. Моя оселя має максимальне утеплення.
  10. Чи встановлені у вашій оселі за батареями екрани відбиття?
  11. Чи всі лампи вашої оселі енергозберігальні (світодіодні)?
  12. Чи не залишаєш ел.прилади в режимі очікування?
  13. Використовую пральну машинку (або інші ел.прилади) після 23.00 години.

 

Підрахуй відповіді «ТАК».

__________________________________________________________________________

 

Якщо ти відповів(ла):

  • Від 1 до 3 разів «так»: тобі ще багато чому слід навчитися.
  • Від 4 до 6 разів «так»: у тебе є достатньо корисних навичок.

Від 7 до 9 разів «так»: ти подаєш гарний приклад іншим.

 

 

 

 

 

Предмет: хімія, 11 клас

Тема: органічні вуглеводні

Тема: Охорона навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки

Додаток № 11

ЛИСТ САМОКОНТРОЛЮ

  • На цьому уроці я дізнався …
  • Я зрозумів…
  • Мене зацікавило…
  • Мені сподобалось…
  • Мене не засмутило…

Мої наступні дії для впровадження енергозбереження…

 

 


docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку