Урок-семінар для зацікавлення учнів вивчати хімію. Містить багато цікавої інформації про хімічні елементи, а саме - історію відкриття, походження назв, шокуючі особливості. Для закріплення - кросворд.
План-конспект уроку з хімії в 7 класі Дата:
Вчитель: Філіпчук Т.А.
Тема: Світ хімічних елементів.
Мета навчальна: узагальнити, систематизувати та розширити знання учнів про хімічні елементи.
Мета розвиваюча: розвивати спостережливість, увагу й логічне мислення; сприяти розвитку самостійності, творчої активності.
Мета виховна: виховувати пізнавальний інтерес до хімії, відповідальність та наполегливості у досягненні поставленої мети.
Тип уроку: семінар.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вправа «Смайлик»
Перш, ніж розпочати наш сьогоднішній урок, давайте подумаємо від чого залежить наш настрій? Ми можемо його самі собі створити. Створіть смайлик, що відображав би настрій, який ви хотіли б, щоб був у вашого товариша на сьогоднішньому уроці й подаруйте один одному.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Ми з вами вже півроку вивчаємо хімію і всі, мабуть, вже зрозуміли що це дуже потрібна наука. По телевізору ми кожен день бачимо ми кожен день бачимо реклами тих чи інших миючих засобів, техніки, продуктів харчування. Чим же хімія нам допомагає? Давайте зробимо невеличку рекламу хімії.
Реклама хімії
Вчитель. Важко навіть уявити, к без хімії прожити!
Учень 1. Чистить, миє і годує,
Живить, травить і лікує.
Тіло наше прикриває,
На городі помагає:
Учень 2. Щоб родили помідори,
Ми під них підсиплем добрив.
Якщо природа збій дала,
Скоригується краса:
Учень 3.Там підмажем, підфарбуєм.
Що не треба — затушуєм.
Є косметика у нас.
Станеш ти красуня враз!
Учень 4. Посуд, меблі і тканини —
Це хімічні речовини.
І повітря, і вода,
Взагалі природа вся!
Учень 5. Хімію вивчай охоче —
І в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все —
Вона користь принесе!
Вчитель. Молодці! А без чого не можна уявити хімію? Звичайно, без хімічних елементів. Ми з вами вивчали деякі хімічні елементи декілька місяців тому але як говорить епіграф сьогоднішнього уроку - слова П.Лапласа. Те, що ми знаємо, - обмежене, а те, що ми не знаємо, - безкінечне. Отож, вирушаймо у Світ хімічних елементів
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
Те, що ми знаємо, - обмежене,
а те, що ми не знаємо, - безкінечне.
П. Лаплас.
1. Історія створення символів та хронологія відкриття хімічних елементів
Вчитель. З давніх-давен ученим було відомо про існування сірки й таких семи металів, як золото, срібло, мідь, залізо, олово, свинець та ртуть. Але люди не знали, як їх називати та позначати. Алхіміки вважали, що в природі, крім цих семи металів, інших немає і що вони пов'язані із середовищем існування людини, станом її душі, днем тижня і космосом. На той час було відомо про існування лише сімох планет, тому сім згаданих вище металів називались так само, як і ці планети.
Алхімічні позначення не містили символів хімічних елементів, не характеризували складу речовини, а були лише її умовним позначенням, за допомогою якого алхіміки «зашифровували» свої таємниці, причому майже у кожного з них був свій набір подібних знаків, відомий лише йому одному.
Алхімічні позначення металів |
||
Метал |
Астрологічні поняття |
|
Срібло |
Понеділок, сни, рани, грабунки |
|
Залізо |
Вівторок, війни, в'язниці, шлюби, ненависть |
|
Ртуть |
Середа, хвороби, борги, торгівля, страх |
|
Олово |
Четвер, гідність, бажання, багатство |
|
Мідь |
П'ятниця, дружба й любов |
|
Свинець |
Субота, наука і життя |
|
Золото |
Неділя, надія, щастя, прибуток і спадщина |
|
У середні віки було відкрито: Вісмут, Арсен.
У XVII ст. люди дізналися про існування Фосфору, Нітрогену, Берилію, Гідрогену, Вольфраму, Ітрію, Оксигену, Кобальту, Молібдену, Мангану, Магнію, Нікелю, Платини, Стронцію, Титану, Телуру, Урану, Хлору, Цирконію.
У першій половині XIX ст. учені відкрили Алюміній, Бор, Бром, Ванадій, Йод, Іридій, Калій, Кальцій, Кадмій, Лантан, Літій, Натрій, Ніобій, Осмій, Паладій, Рутеній, Родій, Селен, Силіцій, Тербій, Торій, Тантал, Фтор, Церій.
У другій половині XIX ст. стали відомими Аргон, Актиній, Гадоліній, Гелій, Германій, Диспрозій, Індій, Криптон, Ксенон, Неон, Неодим, Празеодим, Полоній, Рубідій, Родій, Скандій, Тулій, Талій.
У першій половині XX ст. — Гафній, Європій, Лютецій, Протактиній, Радон, Реній.
У середині XX ст. було штучно добуто Америцій, Астат, Берклій, Каліфорній, Кюрій, Менделевій (1955 р.) Нептуній, Плутоній, Прометій, Технецій, Фермій, Францій, Ейнштейній (1952 р.), Нобелій, Лоуренсій.
Відкриття хімічних елементів за останні 5 років відображає діаграма
Штучно добуто такі елементи:
43 — Технецій (Тс), 61 — Прометій (Рm), 85 — Астат (Аt), 87 — Францій (Fr), 93 — Нептуній (Nр), 94 — Плутоній (Рu), 95 — Америцій (Аm), 96 — Кюрій (Сm), 97 — Берклій (Вк), 98 — Каліфорній (Сf), 99 — Ейнштейній (Еs), 100 — Фермій (Fm), 101 — Менделевій (Мd), 102 — Нобелій (Nо), 103 — Лоуренсій (Lr).
Назви хімічних елементів Слово «елемент» пішло від латинського еlеmеntum, утвореного з назв трьох літер латинського алфавіту L (ель), М (ем), N (ен) — еlеmеntum. Значення цієї назви можна тлумачити так: подібно до того, як слова складені з літер, усі тіла складаються з елементів.
Першими ввели позначення хімічних елементів у вигляді дуг, рисок, кружків та перших літер французької назви елемента фанцузи — інженер Жак-Анрі Гассенфрац та хімік і лікар П'єр-Опост Аде. Потім Дальтон почав застосовувати свої символи хімічних елементів. Згодом шведський хімік Берцеліус запропонував використовувати як символи хімічних елементів перші літери їх латинських назв, а в разі збігу перших літер — додавати ще й другу літеру. Так, для позначення Оксигену він узяв символ О — першу літеру від Охуgenium, для Гідрогену — Н — від Нуdrogenium, для Карбону — С —від Саrbonium. Пропозицію Берцеліуса підтримали інші хіміки. Ця система позначень хімічних елементів збереглася й донині.
2. Походження назв хімічних елементів
Вчитель. Про походження назв деяких хімічних елементів розкажуть наші учні – знавці певної науки. Будь-ласка, Хімік.
Учень 1 (Хімік). Назви деяких хімічних елементів утворилися за назвою їх сполук:
Гідроген — той, що народжує воду [від гр. hуdrо (вода) та gеnos (рід, народження)];
Оксиген — той, що народжує кислоти [від гр. охуs (кислий)];
Нітроген — той, що народжує селітру [від гр. nitron (селітра)];
Карбон — той, що народжує вугілля [від лат. Саrbо, саrbonis (вугілля)].
Вчитель. Наступний, Астроном.
Учень 2 (Астроном). За назвою небесних тіл Сонячної системи названо такі хімічні елементи:
Паладій — за назвою відкритого у Сонячній системі астероїда Палада;
Селен — від гр. назви Місяця;
Уран — за назвою планети Уран;
Гелій — від лат. назви Сонця;
Нептуній — за назвою планети Нептун;
Плутоній—за назвою планети Плутон;
Телур — за назвою планети Земля (у давньорим. міфології Телурія — мати-Земля).
Вчитель. Що ж нам цікавого розкаже Країнознавець?
Учень 3 (Країнознавець). На честь країн, міст і частин світу названо такі елементи:
Галій — від лат. назви Франції;
Гафній — від давньої лат. назви Копенгагена;
Германій — від назви Німеччини;
Ітрій, Тербій, Ербій, Ітербій — на честь французького міста Ітербю, в якому працювали першовідкривачі цих елементів і знайдено мінерал ітербіт-гадолініт;
Кадмій — від гр. назви стародавньої фортеці міста Фіви;
Купрум — від гр. назви острова Кіпр;
Реній — за назвою річки Рейн;
Рутеній — від лат. назви Росії;
Скандій — за назвою півострова Скандинавія;
Європій — за назвою частини світу Європа;
Америцій — за назвою частини світу Америка;
Каліфорній — за назвою штату Каліфорнія (США);
Дубній — за назвою міста Дубно (РФ);
Полоній — від лат. назви Польщі;
Берклій — за назвою міста Берклі(США);
Лютецій — від старої лат. назви Парижа «Лютеція».
Вчитель. Будь-ласка, Геолог
Учень 4 (Геолог). Частина хімічних елементів дістали свої назви за назвами мінералів, у яких вони були відкриті:
Алюміній — від лат. алумен — галун;
Барій — від мінералу барит;
Бор — від мінералу бура;
Кальцій — від лат. вапняк;
Літій — від гр. камінь;
Магній — від лат. назви мінералу магнесіа;
Цирконій — від мінералу циркон;
Самарій — від уральського мінералу самарськиту, знайденого російським інженером В.Є. Самарським.
Вчитель. А зараз Науковець
Учень 5 (Науковець). Деякі хімічні елементи названо на честь відомих учених:
Кюрій — на честь учених П'єра Кюрі та Марії Склодовської-Кюрі;
Енштейній — на честь Альберта Ейнштейна;
Фермій — на честь Анрі Ферма;
Менделевій — на честь Д.І. Менделєєва;
Нобелій — на честь Альфреда Нобеля;
Лоуренцій — на честь Лоуренса;
Резерфорді й — на честь Резерфорда;
Борій — на честь Бора;
Жоліотій — на честь французького фізика Фредеріка Жоліо-Кюрі.
Вчитель. Будь-ласка, Кольорознавець
Учень 6 (Кольорознавець). Колір хімічних елементів та їх сполук теж позначився на їх назвах:
Берилій — зелений, за кольором мінералу смарагд;
Бісмут — від нім. вайсмутер (біла речовина);
Аурум — за кольором металу;
Індій — від ісп. індіго (яскраво-синій);
Йод — від гр. іонус (фіолетовий);
Іридій—від лат. іридіс (веселка);
Арсен — від гр. арсені кум (золотаво-жовтий);
Родій — від гр. родон (рожевий);
Рубідій — від лат. рубідус (червоно-коричневий);
Сульфур — від санскр. сира (світло-жовтий);
Аргентум — від гр. аргос (білий);
Хлор — від гр. клорос (жовто-зелений);
Хром — від гр. кромос (колір);
Цезій—від лат. цесіус (блакитний колір неба).
Вчитель. Про що нам розповідає історія, послухаємо Історика.
Учень 7 (Історик). Є хімічні елементи, названі за іменами богів і героїв легенд:
Ванадій — Ванадіс (ім'я давньо-скандинавської богині);
Кобальт— від нім. кобальд (домовик, гном);
Необідій — від гр. необей (дочка Тантали);
Меркурій — за іменем бога, заступника торгівлі і подорожей;
Тантал — ім'я героя давньої міфології;
Титан — бог, який мав горду вдачу;
Торій — скандинавський бог грому й бурі;
Прометій — на честь давньогрецького титана Прометея.
Вчитель. Наступний Дослідник.
Учень 8 (Дослідник). Частину хімічних елементів названо за їх властивостями, а також властивостями їх сполук, а саме:
Нітроген (лат. та укр.) — безжиттєвий;
Аргон —бездіяльний, інертний;
Бром — від гр. смердючий;
Калій — від араб, аль-каї (їдкий);
Криптон—таємний, потайливий;
Ксенон — чужий;
Манган — від гр. манганес (той, що очищає);
Натрій — від араб, натрон (мийна дія);
Осмій — від гр. осме (запах);
Меркурій (Гідраргірум) — від гр. рідке срібло;
Фосфор — від гр. фосфорос (той, що світиться в темряві);
Фтор — від гр. фторос (той, що руйнує);
Стибій (Антимоній) — від лат. протимонашеський.
3. Про походження назв елементів та їх відкриття
Вчитель. Коли в сім’ї народжується дитина, батьки дають їй ім’я. Так само при відкритті елемента вчений дає йому назву. Часто ця назва залежить від ситуації і місця відкриття того чи іншого елемента. Учні підготували розповіді про відкриття деяких елементів.
Учень 1. Неон
Англійський хімік В. Рамзай писав: «Коли ми вперше розглядали спектр нововідкритого елемента, при цьому був і мій 12-річний син. «Тату, — сказав він, — як зветься цей красивий газ?» — «Це ще не вирішено», — відповів я. «Він що, новий?» — поцікавився він. «Нововідкритий», — заперечив я. «То чому б тоді не назвати його novum?» — «Це не підходить, бо novum — це не грецьке слово; ми назвемо його неоном, що по-грецьки означає «новий». Ось так».
Учень 2. Самарій
У тридцятих роках XIX ст. одна з російських гірничих експедицій знайшла на Уралі новий, до того часу невідомий мінерал самарскіт. Він був названий на честь гірничого інженера Самарського, який обіймав тоді посаду начальника штабу гірничих інженерів. Але у 1879 р. французький хімік Лекок де Буабодран відкрив в уральському мінералі самарскіті новий, невідомий хімічний елемент, що увійшов до таблиці елементів під назвою самарій (від назви мінералу). Так ім'я інженера Самарського було увічнене у хімії.
Учень 3. Рутеній
На початку XIX ст. Урал був одним з найбагатших у світі родовищ платинових металів. Росія виявилася найбільшим постачальником платини на світовий ринок. Цей метал був необхідний для карбування монет. У 1840 р. за дослідження платинових руд і металів взявся професор Казанського університету К.К. Клаус. Він добув новий, досі не відомий елемент групи платинових металічних елементів. Учений назвав його на честь своєї батьківщини Рутенієм — від латинського слова «КиіЬепіа» — «Росія».
Учень 4. Кадмій
Кадмій було виявлено у 1817 р. у цинкових препаратах, що продавалися в аптеках. Під час дослідження цих препаратів з'ясувалося, що вони дають деякі реакції, не властиві Zn. Було висловлено припущення, що препарати містять Аз, тому із аптек їх було конфісковано. Але пізніше учені довели, що в них міститься невідомий елемент. Виявилося, що він завжди супроводжує цинк, тому його назвали Кадмієм — від грецького слова «кадмейя» — «цинкова руда».
Учень 5. Азот (Нітроген)
Російську назву цей елемент отримав від грецького слова, що в перекладі означає «той, що не підтримує життя». Академік Прянишников у праці «Азот у житті рослин» дає інше пояснення. Він зазначає, що слово «азот» існувало ще за часів алхіміків, складене воно штучно: з перших і останніх літер усіх алфавітів: латинського, грецького, єврейського. «Альфа» — перша літера в усіх алфавітах, «зет» — остання літера латинського алфавіту, «омега» — грецького, «тов» — єврейського. В цьому розумінні «азот» у алхіміків означав «початок усіх початків».
4. Чи знаєте ви, що...
Вчитель. А зараз рубрика Чи знаєте ви, що...
ІV. Закріплення вивченого.
Вчитель. Ви маєте на столі 3 види карток: зелену, жовту і червону. Коли я буду зачитувати запитання, ви їх підіймаєте: червону – «не знаю», жовту – «не впевнений», зелену – «я знаю».
2) «Кросворд «Елемент»
Вчитель. На дошці зображений кросворд «Елемент». А що ж за цифри? Як ви гадаєте? Отож, давайте його розгадаємо! (Ферум, Галій, Оксисен, Кадмій, Селен, Ксенон, Астат)
V. Підсумок уроку.
Вправа «Незавершене речення»
Кожен з учнів промовляє початок речення, обов’язковий для всіх: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (-лась) про …» і завершує власною думкою
VІ. Домашнє завдання:
1) Скласти опорний план-конспект сьогоднішнього уроку.
2) Творче завдання: скласти казку, або кросворд про хімічні елементи.