Дата_____________________ Вчитель_____________________
Тема: Вуглеводи : глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення в природі.
Мета:
навчальна: сформувати в учнів знання про класифікацію вуглеводнів, ознайомити із складом та фізичними властивостями даних вуглеводнів; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози, крохмалю, целюлоза ; показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль.
розвивальна: розвивати вміння аргументувати думку, робити висновки, узагальнювати матеріал, розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами природи, вибирати головне, формувати творче мислення, удосконалювати вміння працювати з інформацією;
виховна: виховувати самостійність, активність, наполегливість, відповідальність; активізувати розумову діяльність учнів під час застосування інформаційних технологій на уроках хімії.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, евристична бесіда,
Обладнання:
_____________________________________________________________________
Епіграф до уроку_____________________________________________________
Хід уроку.
І Етап орієнтації
1.Вправа «Рефлексія»
- Я спокійний….
- Зараз я буду працювати…
- Пам'ять моя міцнішає…
- Увага моя зростає….
- Я готовий працювати …
- Я працюю….
2. Перевірка відсутніх на уроці.
2. Орієнтація на визначення місця уроку в темі.
- На попередніх уроках ми з вами розпочали вивчати велику тему «Початкові поняття про органічні сполуки», познайомилися із найпоширенішими представниками світу органіки. Сьогодні працюємо далі , але спочатку я хотіла б перевірити як добре ви запам’ятали матеріал який уже вивчали.
3. Актуалізація опорних знань учнів .
Тому перевірю ваші знання з допомогою прийому «Кубик», для цього мені будуть потрібні кольорові кубики.
3.Прийом «КУБИК»( Із запитаннями на звороті, під якими зашифроване слово ВУ-Г-ЛЕ-ВО-ДИ.)
Фронтальне опитування. Завдання:
1. Які сполуки називаються вуглеводами?_____________________________
______________________________________________________________________
2. Дайте визначення жирів_____________________________________________
3. Назвіть жири, які ми використовуємо, як харчові продукти. Дайте характеристику біологічної ролі жирів ____________________________________
____________________________________________________________________
4.Назвіть кислоти, які входять до складу твердих та рідких жирів___________
____________________________________________________________________
5 На які три групи поділяються вуглеводи?______________________________
____________________________________________________________________
Діти, ви побачили, що таким чином ми бачимо тему нашого уроку , яка записана на дошці: Вуглеводи : глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза. Молекулярні формули, фізичні властивості, поширення в природі. Відкрийте свої робочі зошити та запишіть тему в зошит.
ІІ Етап визначення мети
Метою нашої роботи на уроці буде : сформувати знання про класифікацію вуглеводнів, ознайомити із складом та фізичними властивостями даних вуглеводнів; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози, крохмалю, целюлоза ; показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль. Я хотіла зачитати вам цікавинку про вуглеводні:
«Цікавинка» з енциклопедії
У рослинах міститься до 80 % вуглеводів, в організмі тварин і людини — до 20 %. Їжа людини на 70 % складається з вуглеводів.
ІІІ. Етап вивчення матеріалу.
ВУГЛЕВОДИ –оксигеновмісні органічні сполуки, що мають загальну формулу Cn(H2O)m.
2. Класифікація вуглеводів. (Заповнення з учнями схеми за партами, вчитель біля дошки). Схема на дошці.
1. Опорна схема 1.
Сьогодні ми більш детальніше розглянемо деяких представників більш детально.Розпочнемо знайомитися із Моносахаридами на прикладі глюкози.
ГЛЮКОЗА. Знання, які ви отримаєте на уроці дозволять вам зрозуміти, як пов’язані будова та властивості глюкози їз важливим значенням її для людини та широким використання у медицині та харчовій промисловості. Ви дізнаєтесь, чому її називають еліксиром бадьорості та чому їжу потрібно ретельно пережовувати. Для того, щоб ви краще запам’ятали властивості цієї незвичайної речовини, ми зануримось у світ дитинства, і я хочу щоб ви послухали казкову історію про життя глюкози.
« Колись давно у хімічному королівстві жила надзвичайно вродлива дівчина, яку звали Вода. Вона вийшла заміж за сіроокого юнака на ім’я Вуглекислий Газ. Багато часу молоде подружжя проводило у садку, біля їхнього будиночку. Вони розмовляли, милувались зеленим листям, яке тріпотіло над ними і весело сміялися, коли сонячні промінці торкалися їх. Невдовзі у них народились двійнята: хлопчик і дівчинка.( смайлик дівчинки і хлопчика6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2.
(Вчитель поміщує їх на дошці. Учні записують рівняння реакції взаємодії води та вуглекислого газу при зазначених умовах в зошит)
( 6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2 )
▪ Як звали дівчинку і хлопчика?Глюкоза та кисень.
( на дошці)
Далекими родичами дітей були родини Альдегідів та Гідроксидів, тому лікар-педіатр, який оглядав дітей, не здивувався, виявивши у складі молекули дівчинки п’ять гідроксильних груп та одну альдегідну групу. А у листку обстеження записав, що дівчинка є альдегідоспиртом.
…Дівчинка виросла і відчула своїм покликанням працювати в організмі людини. Глюкоза зрозуміла, що саме вона може дати людському організму ту енергію, яка потрібна для звершення великих і корисних справ.»
Давайте зблизька познайомимось з цією речовиною. Це білий порошок, добре розчиняється у воді, солодкий на смак.
(на дошці) А потрапляє глюкоза в організм людини найрізноманітнішими шляхами: з ягодами, фруктами (особливо багато її у винограді), медом. Коли відбувається гідроліз крохмалю, а він міститься у картоплі, кукурудзі, рисі, борошні та всіх продуктах вироблених з нього, то кінцевим продуктом також є глюкоза. Тому вона дуже любить тих людей, які ретельно пережовують їжу. Адже в такому випадку крохмаль під дією ферментів слини починає піддаватися гідролізу вже в роті, і глюкоза може швидше розпочати свою роботу поповнення організму енергією.
Демонстрація( зразки в пластиковому стаканчику №1) (Демонстрація розчину глюкози) .Глюкоза є першим помічником хворих, ослаблених людей. Адже вона входить до складу лікарських препаратів для підтримання життєдіяльності організму. Використовується при консервуванні крові, входить до складу кровозамінник рідин.
Стає вона у пригоді і для спортсменів під час змагань і тривалих тренувань. Мандрівникам не раз вдавалося перемогти несподівану слабкість лише завдяки кільком ковткам із фляги з розчином виноградного цукру. Тому й називають її еліксиром бадьорості.
САХАРОЗА. Сьогодні ми поговоримо про речовину, яка подобається всім. Вона входить до складу ласощів і є цінною поживною речовиною, необхідним матеріалом для побудови клітин тварин. Особливо чутливими до нестачі цієї речовини є нервові і мязові клітини. Навіть невелике зниження концентрації цієї речовини в крові викликає відчуття голоду, мязову слабкість, розумову втому. Наявність цієї речовини в організмі людини викликає викид речовини серотоніну, яка гальмує психічне збудження, заспокоює, знімає напруження.
Зацікавились? Сьогодні ми поговоримо про цукор, хімічна назва якого САХАРОЗА. ( на дошці)
Запишіть формулу та назву в зошит.
(демонстрація в стаканчику №2)
Фізичні властивості сахарози.
Метод: бесіда.
А про цікаві властивості цукру нам зачитають учні( ______________________), дехто проявив ініціативу підготувати індивідуальне домашнє завдання про
« Знаходження сахарози в природі.»
Сахароза вже є в буряках. Її потрібно виділити. Як? ( Розгляд схеми)( Знайти відео опис добування цукру.
Метод: робота з підручником. _____________________________?????
КРОХМАЛЬ
Крохмаль - полісахарид, тобто складається з великої кількості моносахаридів. Пригадайте хімічну формулу відомого вам моносахариду. (глюкози) - С6Н12О6. Моносахариди сполучаються між собою, але при цьому відривається вода. Отримуємо – крохмаль (С6Н10О5)n
Крохмаль – природний полімер, мономером якого є α-глюкоза.
(демонстрація в стаканчику №3) Опишіть фізичні властивості крохмалю, використовуючи свій досвід та зразок, що стоїть у вас на столі. (Крохмаль – білий аморфний порошок, нерозчинний у холодній воді. У гарячій воді набрякає, утворюючи клейстер)
Де ви в природі можете зустріти крохмаль?
ВПРАВА « РУБРИКА - ХІМІЧНІ РЕЦЕПТИ»( вчитель надягає фартух і проводить демонстрацію простої страви із картоплі)
Отож мої учні, сьогодні ж ми готуємо страву із картоплі« «Пам’ятаєте фразу із кінофільма « Дівчата» , я зараз хочу вам її продемонструвати
( Андроїд фраза………..)
А я продемонструю вам ______________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Картопля є основною частиною раціону усіх людей. Її не можна використовувати в самостійному блюді, але як інгредієнт вона входить в різні рецепти.
Діти , а нагадайте мені , що є основним компонентом бульб картоплі? Так, саме крохмаль, не забуваємо про нього. Крохмаль так само як і целюлоза є полімерами..Тому два слова про целюлозу.
ЦЕЛЮЛОЗА біла тверда волокниста речовина , нерозчинна у воді і більшості органічних розчинників, , але розчиняється в концентрованій сульфатній кислоті, набухає у воді дуже повільно. (СбН10О5)n — її молекулярна формула.
Застосування вуглеводнів.
ВПРАВА «РЕКЛАМНА ПАУЗА»
Застосування крохмалю. (демонстрація продуктів на підносі__________________)
1) Маска з калини. Заморожені ягоди калини обшпарити кип’ятком, розім’яти й додати крохмаль. Ця маска розгладжує жорстку втомлену шкіру, знімає сірість, робить колір обличчя рожевим і ніжним.
2) Нова покращена формула клею «Момент Классик» для надійного і тривалого ефекту наклеювання всіх видів паперових шпалер. Просте приготування, готовність З хвилини. Зручне наклеювання, можливість корекції стиків. Однорідна маса, без грудок і запаху. Економічний. Містить антигрибкові добавки. Можливість зберігання готової суміші до 10 днів за кімнатної температури в закритій тарі. Склад: модифікований крохмаль, антигрибкові добавки.
IV. Закріплення матеріалу
А зараз я хочу перевірити наскільки ж добре ви запам’ятали той навчальний матеріал , який ми сьогодні вивчали, а перевірку я проведу з допомогою вправи.
Вправа «Клубок» ( учні отримують клубок ниток і запитання , на яке дають відповідь, нитку заплутують…)
Відповівши на запитання ви побачили , як заплутались нитки клубка, використовуючи цю вправу я хотіла показати вам , що всі ті вуглеводні про які ми сьогодні говорили наскільки важливі для життя всіх організмів на Землі, і існують в такому ж тісному взаємозв’язку.
Прийом «Хімічне лото»( на столі хаотично лежать назви вуглеводнів, учням необхідно визначити до якого класу вони належать і помістити на дошку ззаді)
V.Підведення підсумків уроку.
Проблемне питання
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Вправа « Скринька»( учні дістають смужки з коробочки і продовжують відповідати на запитання).
VІ. Домашнє завдання._______________________________________________