Урок з хімії "Метан"

Про матеріал
Цікава розробка уроку з теми "Метан" , розробка уроку хімії для подальшого її використання вчителем хімії.
Перегляд файлу

Тема. Метан: молекулярна, електронна та структурна формули. Поширення у природі. Гомологи метану.

Мета.  - Розглянути склад , будову , структурну та  електронну формули  метану, просторову будову молекули , його фізичні властивості; розширити знання  учнів  про  поширення  органічних речовин  у  природі на прикладі метану; пояснити  гібридизацію електронних  хмар.

  • розвивати психічні процеси: мовлення, увагу, слухове зосередження на інформації, креативне та логічне мислення, вміння аналізувати та узагальнювати;
  • виховувати культуру спілкування.

Обладнання: комп’ютер; модель молекули метану, схеми  утворення  гібридизованих  орбіталей; сигнальні картки зеленого, жовтого та синього кольорів; картки із завданнями для індивідуальної роботи; листи ватману для роботи в групах, кольорові фломастери.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. ПЕРЕВІРКА  ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ..

ІІІ. Актуалізація необхідних учням знань для вивчення нового матеріалу

Метод:  гра с кубиком. (Вчитель по черзі кидає кубик учням. Учень, піймавши кубик, дає відповідь «так» чи «ні», коментує, в разі необхідності дає вірну відповідь.

  • 1.Органічна хімія – це хімія сполук Карбону (так).
  • 2. Карбон в органічних сполуках завжди чотиривалентний (так).
  •     3. Атоми Карбону здатні утворювати між собою міцні ковалентні зв’язки і з’єднуватися в довгі ланцюжки або цикли (так).
  •  4. Основні положення теорії хімічної будови органічних речовин сформулював      Д.І. Менделєєв (ні).
  • 5. Ізомери – це речовини,що мають однаковий склад, але різну будову (так).
  •  6. Ізомери – це речовини, що мають однакові властивості (ні).
  •  7. Структурні формули бувають розгорнуті та скорочені (так).
  •  8. До складу вуглеводнів входять С, Н, О та іноді інші елементи (ні).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення  теми і мети уроку.

Тема нашого уроку називається» Метан: молекулярна, електронна та структурна формули. Поширення у природі. Гомологи метану.»  ( запис теми в зошит)

  Поширення метану в природі деякою мірою відоме вам з курсу фізичної географії України. Цей безбарвний, без запаху і смаку газ - чи не головна складова природного і важливий компонент попутного нафтового газів. Залежно від родовища об'ємна частка метану в природному газі становить від 75 до 99 %.

Завдання

Назвіть перспективні нафтогазоносні райони України і покажіть їх на карті.

 ( робота з картою)

  • А для того щоб  ще  більше  зацікавити вас у вивченні цієї  теми ми послухаємо тих  учнів , які  вдома самостійно  підготували «Цікавинки про вуглеводні»

Цікаво?

У позаминулому столітті в сольовій копальні «Камера Спалена», що в горі Величка (Польща), були робітники, яких називали «грішниками, що каються». Вони надягали мокрий одяг з каптурами і повзали шахтами. Тримаючи в руці довгі ціпки, на кінці яких жевріли смолоскипи. У такий  спосіб вони випалювали метан під стелею, не дозволяючи його концентрації сягнути критичної межі.

Пізнавально!

Виходи метану на земну поверхню трапляються в сейсмоактивних місцевостях, у місцях розломів земної кори, на дні океану тощо.

Захоплююче!

Метан утворюється при  розкладанні залишків рослин і тварин           бактеріями за відсутності повітря (анаеробне середовище), тому його             часто називають     болотним. Біогаз – продукт переробки фекалій і сміття – також переважно складається з метану.

Болотний газ хімічними методами вперше дослідив у 1776р. італійський природодослідник Алессандро Вольта і встановив його відмінність від водню. Також це природне джерело метану вивчали Бертолле, Дальтон, Берцеліус тощо. Болотний газ у неглибокій замуленій водоймі збирали в такий спосіб. Товстостінну склянку або пляшку занурювали у воду, аби вона заповнилася рідиною, потім повертали її догори дном, вставляли лійку і збирали метан, розпушуючи дно  за допомогою ціпка. Коли в склянці збирався газ, її закорковували під водою й після цього виймали на поверхню.

ІV. Повідомлення теми уроку

План уроку:

  1. Будова молекули метану.

Розглянемо будову та властивості органічних речовин  на прикладі  найпростішого  представника  вуглеводнів –МЕТАНУ. Одним із  факторів , що впливає на  властивості хімічних сполук є будова  молекули  речовини, тому ознайомимося з його  будовою. Метан  термічно  можна  розкласти на  прості речовини -  Карбон і Гідроген. Отже, він  складається  з  цих  елементів. Відповідно до кількісного аналізу , на один атом карбону  припадає  4 атоми Гідрогену. Звідси і формула молекулярна формула  метану – СН4. Структурна формула ____                  Електронна  формула ____________

Оскільки в молекулі метану  всі  валентні  електрони  атома  Карбону  спарені і немає  електронів ,  що  могли б  утворювати  ще  зв’язки , то метан  належить  до  насичених  вуглеводнів та є їх першим представником.

Запитання . Який тип зв’язку  в  молекулі  метану?

( До складу  метану входять  тільки атоми неметалів С і Н з  різним ступенем електронегативності, то зв’язки в молекулі - ковалентні полярні , зміщені у бік більш електронегативного  елемента- Карбону).

  1.  Поняття про  гібридизацію  електронних  орбіта лей.

Щоб  зрозуміти  просторову  будову  молекули метану, повернемося до розподілу електронів  за  рівнями атома  Карбону.

С  1s2 2s2 2p2
 

 

 

 

 

 

 

 

Із електронної  формули  видно , що в утворенні  зв’язків повинні  брати  участь  один s- електрон та три  р- електрони, які  будуть перекриватися  . Енергія цих  зв’язків повинна  бути  неоднаковою. Але вчення  Лайнуса  Полінга довели , що вся енергія в молекулі метану  - однакова. Такий процес називається ГІБРИДИЗАЦІЄЮ, а одержані орбіта лі нової  форми – гібридними. Оскільки свою  форму  змінюють один s- і три р- електрони  атома Карбону , то цей процес називається sр3 – гібридизацією.

  1. Просторова будова молекули.

У  місцях перекриття  орбіта лей  електронна  густина  , а отже,  і  негативний  заряд  , зростає, тому вони  будуть максимально  розтовхуватись  в  просторі.  У  результаті  молекула метану  набуває  форми тетраедра : у центрі -  атом  Карбону , у вершинах  - атоми  Гідрогену. С-Н зв’язки  спрямовані  до  вершини  під  кутом 109  28 .

C:\Users\Fast\Desktop\урок метан\images.jpgC:\Users\Fast\Desktop\урок метан\index.jpg

  1. Фізичні властивості метану.

(робота з підручником  за  таблицею)

 СН4 – безбарвний газ , без запаху ,  у  двічі  легший  за повітря. У воді  майже  не  розчиняється , розчиняється у органічних речовинах. Температура  кипіння  -162 С. У природному  газі  понад 98 %  метану.  У  природі  утворюється  внаслідок  гниття  рослин  без  доступу повітря . Багато на болотах у вугільних шахтах. Утворюється  метан у надрах  Землі.  Становить  основу  атмосфери  планети.

(перегляд відео «Вибух метану»

Гра «Ромашка»

Учень зриває пелюсток, зачитує, відповідає.

1. Яка гібридизація відбувається в атомах Карбону в молекулі метану? (SP3).

2. Під яким кутом розташовуються в просторі гібридні орбіталі атома Карбону в  молекулі метану? (109, 5º або 109º28′).

3.Яку просторову будову має  молекула метану? (тетраедричну).

4. Які види формул ви можете записати для метану? (молекулярну, електронну, структурну) .

5. Який тип зв’язків між атомами в молекулі метану? (ковалентний).

6. Який газ називають болотним або рудниковим газом?   (метан).

7. Де зустрічається  метан у природі?

 

5 Гомологічний  ряд метану.( написаний на дошці, учні вивчають його разом з учителем)

 

Сполуки , що складаються із  Карбону  і  Гідрогену , в яких  усі  валентності  атомів Карбону , що вільні після утворення  зв’язків С-С , насичені атомами  Н , називаються НАСИЧЕНИМИ  ВУГЛЕВОДНЯМИ. Алкани – ценасичені вуглеводні з відкритими карбоновими ланцюгами загальної формули  СnH2n+2.   Сполуки , що мають  подібну будову  молекул  і подібні хімічні властивості   та  різняться  між  собою  за складом на  одну  чи  кілька груп  СН4  називаються  ГОМОЛОГАМИ , а ряд сполук – ГОМОЛОГІЧНИМ  РЯДОМ.

 Гомологічний ряд насичених вуглеводнів (алкані або, парафінів)

Алкани мають лише прості одинарні зв’язки.

Загальна формула СnH2n+2

СН4– метан  С2Н6 – етан

С3Н8– пропан  С4Н10 – бутан

С5Н12– пентан С6Н14– гексан

С7Н16– гептан С8Н18– октан

С9Н20– нонан   С10Н22– декан

 

6.Поширення метану природі.(робота з  презентацією).

 

VІ. Узагальнення отриманих на уроці знань

 ( з  допомогою  презентації у  віршованій  формі)

Розв’язання   задачі біля дошки.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра « Мікрофон».

VІІ.  Виставлення  оцінок та домашнє завдання

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
31 березня 2022
Переглядів
2563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку