Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі
Тема дня: Птахи
Мета: пригадати знання учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясовувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі; вчити аналізувати ілюстрації, знаходити в них необхідну інформацію і робити висновки, розповідати отриману інформацію, доводити свою думку; класифікувати зображення птахів і пояснювати сутність класифікації;
розвивати пізнавальний інтерес учнів, увагу та спостережливість, вміння робити правильні висновки; виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: мультимедійна презентація, запис звучання голосів лісових птахів, картки із зображенням птахів; пір’їни (гуски та курки), склянка з водою; конверти із пазлами, загадки про птахів, підручник.
.
Хід уроку
I. Ранкова зустріч
1. Вітання у колі друзів
Я всміхаюсь сонечку.
«Здрастуй,золоте!»
Я всміхаюсь квіточці-
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику –
« Лийся мов з відра!»
Друзям усміхаюся –
Зичу їм добра.
(Передаючи клубочок яскравих ниток, один одному, діти говорять компліменти).
2.Гра « Чарівна торбинка»
До нас в гості прийшла Весна і торбинку чарівну принесла.
Весна хоче перевірити ваші знання, що ви знаєте про неї? Тому пропонує попрацювати вам у групах.
- Тож давайте поглянемо, які завдання вона вам підготувала.
Робота у групах.
I група – весняні зміни в житті рослин
II група – ознаки весни в неживій природі
III група – зміни в житті комах і риб
IV група – весняні зміни в житті тварин
V група – ранньоквітучі рослини (вибрати ілюстрації цих рослин)
-Кому б ви подякували за допомогу у підготовці до відповіді ?
3. Мотивація навчальної діяльності.
-Молодці! Всі ви знаєте дуже багато про весну і за це вона хоче вручити
Запрошення у подорож.
Куди ж це вона нас запрошує?
Відгадування загадки.
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати. (Птахи)
- Чи здогадалися куди пропонує нам відправитися Весна? (У світ птахів)
- Чи хотіли б ви здійснити цю подорож?
- Що хочете дізнатися?
ІІ. Повідомлення теми уроку.
- Орнітологи –вчені, які досліджують птахів, відкривають перед нами багато цікавих таємниць. Тому сьогодні на уроці ми спробуємо бути уважними і спостережливими дослідниками, адже маємо знайти відповіді на всі ваші питання.
Щоденні новини
ІІІ. Актуалізація знань
« Мозковий штурм»
Робота в групах.
Гра «Цікаві пазли»
Кожна група із пазлів складає картинку і відгадує хто на ній зображений.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Ознайомлення з різноманітним світом птахів.
( Звучить звукозапис голосів птахів.)
Прислухайтесь, здається чути чиїсь голоси.
-Так, вірно! Давайте запросимо птахів на урок.
(Виходять діти в ролі перелітних птахів)
2. Бесіда
- Хто ж до нас із птахів завітав?(діти називають птахів)
- Придивіться, чи немає серед них птаха,котрий порушив певну закономірність?
- Хто це?
- Чому?(тому що це перелітний птах)
-І справді. Весна задоволена вашою працею, тому прислала до вас своїх посланців
-Давайте послухаємо, що цікавого вони нам розкажуть.
3. Розповіді учнів про птахів (у супроводі зі слайд-шоу:шпак,жайворонок, зозуля)
1 слайд Шпак (виступ учня у шапочці шпака).
Я- шпак, є одним із перших вісників весни. Уже в березні можна почути мою бадьору пісню. В народі мене ще називають пересмішником, бо маю неабиякий талант копіювати голоси інших птахів, звірів. Можу цвірінькати, щебетати, каркати, квакати, гавкати, а найбільше – свистіти. Повернувшись із вирію, відразу шукаю свою шпаківню. Часом буває, що вона зайнята горобцями, тож доводиться відстоювати свої права. Інколи можу оселитися у дуплі дятла. Шпак – дуже корисний птах. Дбаючи про їжу для себе і своїх шпаченят, я знищую велику кількість гусені, метеликів, жуків, слимаків, саранчі.
Люблю смакувати й хрущами.
2 слайд Жайворонок (виступ учня).
Я – Жайворонок. З великою радістю майже разом із шпаком повертаюся із далекої чужини. Як же я люблю походжати по тільки- но звільненому від снігів полю, або стрілою піднятися з піснею високо в небо. Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті. Мабуть тому й назвали мене співцем хліборобського поля і небесної блакиті. Вважають, якщо я повернувся, то слід розпочинати оранку і сівбу. Послухайте мій спів.
3 слайд Зозуля (виступ учениці).
Я – зозуля, ключниця теплих країв. Адже восени відлітаю одна з перших у вирій. А от повертатися не спішу і роблю це останньою. Нехай на деревах з’являться листочки, більшість птахів відкладуть яйця у новозбудованих гніздах, тут і моя черга настане повернутись. Я тихцем підкину своє яйце у чуже гніздо і можу насолоджуватися співом зозулі самця, бо й цього робити я не вмію. Може б мене вже й прогнали з пташиної родини, та я є відмінним помічником у знищенні шкідливих комах. Тільки вдумайтеся: за годину можу поїдати близько сотні волохатих гусениць, не беручи до уваги дрібних комах. А за літній день – знищую їх близько тисячі.
2.Хвилинка відпочинку
- А зараз весна вас запрошує на таночок.
- Яких ще перелітних птахів ви знаєте? Які в них турботи навесні?
3. «Ми – дослідники».
1.Робота в групах
- Ми знову повертаємося до роботи в групах. Всі групи отримують картку із завданням. Кожна група буде досліджувати певний період весни у житті птахів.
Завдання: уважно прочитати, обговорити, підготувати результати дослідження.
2.Проведення досліду.
Лебеді, гуси, качки, коли чистять дзьобом своє пір’я, то одночасно змащують його жиром. Тому пір’я цих птахів не намокає під час плавання. У курки такого жиру немає, тому її пір’я у воді намокає.
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
- Молодці! А тепер Весна хоче перевірити, хто з вас був під час уявної подорожі найуважніший?
Тому підготувала вам вікторину.
1. Пташина вікторина
- Як називають вчених, які досліджують життя птахів? (Орнітологи)
- Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)
- Кого із птахів називають пересмішником або наслідувальником. (Шпак)
- Пташка, яка передбачає дощову погоду. (Ластівка)
- Пташка, яка не висиджує і не доглядає своїх малят. (Зозуля)
- Цей птах здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)
- Якого птаха називають птахом поля? (жайворонок)
Поміркуймо!
Є водоплавні та комахоїдні птахи
- Поміркуйте, чим відрізняються ці дві групи птахів?
- Яка група , на вашу думку, прилітає першою?(Водоплавні)
- Чому? (Бо річки звільняються від криги швидше, ніж з’являться комахи, …і т.д.)
- Птахи дуже щасливі, бо повертаються в рідний край. А як до цього явища ставляться люди?
- Тому не даремно у народній мудрості є безліч прислів’їв та приказок про птахів.
2. Гра «Скринька мудрості».
- Ваше завдання відновити ці прислів’я.(розміщено на дошці)
Пташка славиться польотом, а людина – працею.
Де багато пташок, там нема комашок.
Ранні пташки росу п’ють, пізні сльози ллють.
Ластівка день починає, а соловей кінчає.
VI. Підбиття підсумків.
1.Метод «Шести капелюхів» (Діти діляться відчуттями з приводу отриманої інформації)
Учитель пропонує учням уявити, що вони знаходяться в лісі. Він називає дію, а діти піднімають зелену цеглинку «можна», червону – «не можна».
- Спостерігати за птахами.
- Ловити птахів.
- Фотографування птахів.
- Підгодовувати птахів.
- Охороняти пташині гнізда.
- Малювати птахів.
- Руйнувати пташині гнізда.