Тема уроку: « Подорож на Запорізьку Січ»
Тип уроку: конкурс – подорож
Мета: формувати інтерес до історії власного народу, сприяти вихованню почуття патріотизму, осмислення себе, своєї особистості як частини великого українського народу. Виховувати в учнів повагу до українських козаків-захисників рідної землі.
Хід уроку
Учні, ми з вами вивчили період Козацької доби. Сьогодні підсумуємо вивчене і здійснимо подорож на Запорізьку Січ.
Бажаю всім бути активними, відповідати, адже оцінені будете за такими критеріями. ( озвучую критерії оцінювання ).
Легендарна Запорізька Січ… Символ незалежності українського народу. Від роду до роду передаються її заповіти: жити чесно, любити рідну землю, материнську мову; з повагою ставитися до історії свого народу, зберігати й продовжувати його традиції.
Ми, нащадки тих славних лицарів, мусимо знати наше минуле. То ж вирушаймо разом на Січ.
Учень. Дике поле заселяли уходники, які приходили на Полісся, Волині, Наддніпрянщини. Вони ловили рибу. Полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Частина з них залишалася на цих землях, а частина поверталася додому, щоб вигідно продати сушену та солену рибу, боброве, лисяче і вовче хутро, мед. Згодом до уходників приєдналися втікачі із сіл та міст, що повертали від знущання польської знаті. Так з'явилися вільні озброєні люди – козаки.
Учень. Оскільки самі фортеці будувалися за Дніпровими порогами, то місцевість почали називати Запоріжжя. Спочатку існували невеликі окремі Січі, які очолювали ватажки – гетьмани. Згодом вони об'єдналися й утворили Запорізьку Січ. Історики вважають. Що перша Січ виникла у 1556 році на острові Мала Хортиця. Її гетьманом став відомий князь Д. Вишневецький (Байда).
Учень. Вищим органом влади на Січі була загальна козацька рада. Рада вирішувала всі найважливіші питання: проти кого воювати, з ким укладати мир, кому надавати землю, кого судити. Вона збиралася тричі на рік. Прийняття рішень відбувалося в такий спосіб – козаки підкидали вгору свої шапки і за їхньою кількістю вирішували погоджується козацьке товариство з пропозицією чи ні.
Козацька Рада – вищий орган влади на Січі.
Учень. Гетьман – головний, старший, командувач військ на Січі.
Учень. Козацьке військо називалося кошем і налічувало декілька тисяч озброєних воїнів. На чолі війська стояв кошовий отаман. Керувати козаками йому допомагала старшина: суддя, писар, осаул та інші.
Кіш поділявся на загони – курені, які також мали своє керівництво. Куренів було 38. Кожен з них мав назву. Вона відповідала тій місцевості, з якої прибула більшість козаків: Полтавської, Київської, Переяславської та інших.
Учень. Тут збиралася рада. У центрі майдану стояла церква. Козаки були православними й будували дерев'яні церкви Святої Покрови, яку вважали своєю заступницею. Неподалік церкви знаходилися криниця й стовп, біля якого карали винних. До майдану прилягали будинки військової старшини, канцелярія, склади. Запорізьке військо встановило свої відзнаки, або, як їх ще називали – клейноди.
Клейноди – козацькі символи, відзнаки.
Учень. Чоловік, який вперше потрапив на Січ, проходив посвячення в козаки. Його запитували, чи вірить він в Бога, чи п'є горілку ( питали жартома ), чи буде боронити рідну землю. Після цього козака записували до одного з куренів.
Учень. Щодо одягу козаки були невибагливі. Вони носили полотняні сорочки, широкі шаровари, шкіряні чоботи. У холодну пору року поверх одягали свиту, жупан, кожух. Голені голови, на яких залишали лише чуб-оселедець, покривали шапками.
Учень. Козаки вживали просту їжу, яку самі готували. Це були традиційні українські страви: куліш, юшка, варена та смажена риба, дичина. Усі побутові справи вони також вирішували самостійно: прали, шили, прибирали курені, майдан, лагодили житло.
Робота з картою
Інтерактивна гра « Асоціативний кущ»
Хронологічне завдання
1492 р. – перша писемна згадка про козаків;
1556 р. – заснування першої Запорозької Січі;
1517 – 1563р.р. – роки життя Д. Вишневецького.
1595 – 1657р.р. – роки життя Б. Хмельницького.
Кросворд «Ерудит»
Команди якомога швидше мають розв’язати кросворд.
1. Запис подій за літами (роками). (Літопис)
2. Давній кочовий народ, який проживав на території України, створив
свою державу. Своїх вождів ховали у великих курганах. (Скіфи)
3. Умовне позначення певної території, на якому нанесено назви географічних об’єктів (річок, гір, міст та ін.). (Карта)
4. Це цінне історичне джерело, на якому зображували портрети володарів, державні символи і використовували для купівлі і продажу або накопичення. (Монета)
5. Головний елемент Державного Герба України. (Тризуб)
6. У перекладі з грецької мови це слово означає «переказ», відтворює уявлення давніх народів про світ та його будову. (Міф)
(Ключове слово — «Історія»)
Зараз ми з вами проведемо вікторину і дізнаємось, що ви знаєте із історії козацтва.
Вікторина
Наступним завданням буде - з'єднати початок та продовження прислів'я
А зараз від імені козаків напишемо лист – звернення і лист – побажання нашим нащадкам, козакам 21 ст. Як ви думаєте до кого б було їхнє звернення. Правильно до президента.
( учні пишуть лист – звернення і лист – побажання).
Тож якими були наші козаки
( самостійно підготовленні учнями вірші).
За шляхами, за порогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами, за високими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную.
Україну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Цар Петро і Катерина
Зневажали наш народ,
Горювала Україна,
І тужила Україна
Під п'ятою у заброд.
Але наш народ боровся
І Хмельницький в нас знайшовся
І Сірко і Дорошенко,
Й Полуботко, й Морозенко.
Рабства каламутна ніч
Переборювала Січ.
Козаків боялись зайди
Бо була в них сила правди!
Що говорить нам – козак?
Це крилате, горде слово?
Тож завжди буває так,
Що світлішає від нього!
Козаки – це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю,
За народну щасну долю!
Козак – чесна, смілива людина,
Найдорожча йому – батьківщина.
Козак - слабкому захисник.
Цінити побратимство звик!
Козак усім народам друг,
І лицарський у нього дух!
Козак вкраїнську любить мову,
Він завжди здержить своє слово!
Підсумок уроку.
Ось ми з вами побували в минулому, згадали теперішнє і помріяли про майбутнє. Наша подорож завершилась. Наша пам'ять про славне минуле має підкріплюватись добрими справами, успішним навчанням. Ми маємо бути достойними тих славних лицарів, запорозьких козаків, оборонців рідної землі.