Тема. Галицьке та Волинське князівства у другій половині 12 століття
Мета: охарактеризувати становище Галицької та Волинської земель у другій половині 12 ст., з'ясувати передумови об'єднання Галицького та Волинського князівств, схарактеризувати політичну діяльність Ярослава Осмомисла; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник «Історія України 7 клас» (В. С. Власов), роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
Конспект уроку
з історії України
для 7-го класу
на тему
«Галицьке та Волинське князівства у другій половині 12 століття»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Першотравневої ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області
Вистороп Т. В.
2017
Тема. Галицьке та Волинське князівства у другій половині 12 століття
Мета: охарактеризувати становище Галицької та Волинської земель у другій половині 12 ст., з’ясувати передумови об’єднання Галицького та Волинського князівств, схарактеризувати політичну діяльність Ярослава Осмомисла; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Обладнання: підручник «Історія України 7 клас» (В. С. Власов), роздатковий матеріал
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Рік пограбування Києва Андрієм Боголюбським + кількість князів, які займали київський стіл від 1146 до 1246 р. – третя цифра року першої писемної згадки терміну «Україна».
1169 + 24 – 8 = 1185.
До дошки викликається 1 учень. Він стає до класу спиною. До спини учня кріпиться портрет відомого історичного діяча з попередньої теми. Учень повинен задати до решти класу 5 запитань. Решта може відповідати тільки «Так» або «Ні». Після цього учень має назвати історичного діяча.
Ярослав Мудрий Ізяслав Ярославович Володимир Великий Володимир Мономах
Кожен ряд уособлюватиме одне князівство (Київське, Чернігівське і Переяславське). Команди отримують однакові аркуші з переліком слів або словосполучень. Завдання кожного ряду: вибрати те, що стосується їхнього князівства.
Найгостріші між князівські суперечки; Новгород-Сіверський; резиденція митрополитів; 1185 р.; місто-фортеця Воїнь; розвиток торгівлі; Святослав; щит для Києва; Рюрик; Святослав; Олеговичі; «Меч і рало»; похід Ігоря на половців; Володимир Глібович; Ізяслав Мстиславович; 1187 р.; Володимир; Ярослав Осмомисл; 1199 р. |
Київське |
Чернігівське |
Переяславське |
Найгостріші між князівські суперечки; резиденція митрополитів; розвиток торгівлі; Святослав; Рюрик; |
Новгород-Сіверський; Святослав; Олеговичі; похід Ігоря на половців; 1185 р.; |
щит для Києва; Володимир Глібович; 1187 р.; місто-фортеця Воїнь |
Кожен ряд зачитує свої відповіді. Діти розуміють, що не всі слова використані.
Решта слів стосуються великого Галицько-Волинського князівства. Сьогодні ми дізнаємося які події передували об’єднанню Галицько-Волинської держави.
Волинське і Галицьке князівства виникли як наслідок місцевого розвитку, а не в результаті розпаду Київської держави. Тут існували численні міста і села. До складу Київської держави ці землі увійшли в кінці Х ст. за часів правління Володимира Святославича. Панували тут місцеві феодали, які зуміли об’єднати землі, населені дулібами, хорватами, бужанами, тиверцями та іншими племенами.
Формування Галицького князівства відбувалося в другій половині ХІ століття. Галичина була більш незалежною від Києва. Процес формування князівства пов’язують з правлінням Ростислава Володимировича. Він же і став засновником першої Галицької князівської династії Ростиславичів.
Волинське князівство отримало свою назву від давнього племінного центру Волиню. Проте столицею князівства стало місто Володимир. До середини ХІІ ст. Волинська земля не мала власної династії князів, а потім стала родовим володінням нащадків Ізяслава Мстиславича.
Діяльність князя Ярослава Осмомисла
Характерис-тика |
Ярослав Осмомисл |
Роки князювання |
1153 – 1187 рр. |
Внутрішня політика |
На початку свого правління був змушений обороняти Галицьке князівство від нападів київського князя Ізяслава Мстиславича і свого племінника Івана Ростиславича. Боровся проти боярської опозиції, яка намагалася втрутитися в управління державою . було приєднано землі між Карпатами та Дністром, пониззям Дунаю. Брав участь у боротьбі за Київ. Вів боротьбу проти половців. Будував міста, споруджено Успенський собор. |
Зовнішня політика |
Уклав союзницькі договори з Угорщиною і Польщею,підтримував дружні стосунки з Візантією та імператором Священної римської імперії Фрідріхом І Барбароссою |
Історичне значення діяльності |
За часів правління князя Галицьке князівство значно розширило свої території, переживало період могутності |
Оцінка діяльності сучасниками та нащадками |
Автор «Слова о полку Ігоревім» назвав Ярослава Осмомислом, тобто мудрим, розумним. Історик М. Котляр вважає, що князь «був народжений для того, щоб панувати над багатьма тисячами людей» |
По смерті Володимира прийшов до влади князь Роман із роду Мстиславичів. Досі він був лише волинським князем, а у 1199 році об’єднав Волинь з Галичиною і став князем великої Галицько-Волинської держави. Незабаром він приєднав до цієї держави і Київ.
Він височить на Крилоській горі при гостинці Львів - Івано-Франківськ, навпроти Музею народної архітектури і побуту Прикарпаття. Цей величний пам'ятний знак споруджений на тому місці, де в княжі часи пролягла перша лінія оборонних валів Галицько-Волинської держави, в урочищі Прокаліїв сад. Барельєф пам'ятного знака відображає історичні події періоду становлення Галицько-Волинської держави. Він є символом єднання древньоруських міст, назви яких викарбувані на велетенському мечі, уздовж якого можна прочитати літописні свідчення про городи руські й про Галич. На Ралі, яке увіковічнює мирну працю хліборобів, зображені міфологічні персонажі, давньоруські воїни, орачі, літописець. Меч, встромлений в землю, симовлізує припинення війн. Будівництво пам’ятника-символа розпочалося 1985 року, а у вересні 1987-го відбулося урочисте відкриття цього монумента, який нині величаво красується на всю околицю.
Я дізнався…
Мене здивувало…
Я б хотів більше дізнатися про…