У роботі подано методичні матеріали щодо організації та проведення сучасного уроку, розглянуто ігрові питання на уроці. Ігри – чудове доповнення до навчально – виховного процесу в розвитку різних видів діяльності особистості: фізичної, психічної та інтелектуальної. І хоча гра, на перший погляд, має розважальний характер, вона все ж є справою дуже серйозною. Завдяки грі ми формуємо і моральні якості дитини: чесність, порядність, гідність, самооцінка дій, підтримка товариша, реалізується можливість випробувати свої сили.
1
Районний методичний кабінет відділу освіти
Первомайської районної державної адміністрації
Харківської області
Червонознаменівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Первомайської районної державної адміністрації
Харківської області
Бабін О.І.
Формування соціальної компетентності на уроках історії
на основі гри
Первомайський район
2009
Рекомендовано методичною радою РМК відділу освіти
Первомайської районної державної адміністрації
Харківської області
Протокол №____від ___________200 року
Рецензенти:
Антонова Лариса Михайлівна, методист відділу освіти;Цвіркун Наталя Григорівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Червонознаменівської ЗШ І- ІІІ ступенів.
Автор упорядник:
Бабін Олександр Іванович, учитель історії Червонознаменівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, спеціаліст І категорії.
Формування соціальної компетентності на уроках історії на основі гри. - Первомайський район, 2009. - 38с.
Зміст анотації: У роботі подано методичні матеріали щодо організації та проведення сучасного уроку, розглянуто ігрові питання на уроці.
Висновки експертизи Реєстраційний номер________________________________________ Напрям____________________________________________________ Номінація_________________________________________________ Назва роботи_______________________________________________ Автор роботи______________________________________________ Експерти Голова комісії_____________________________________________ П.І.Б. підпис Дата______________________________________________________ |
ЗМІСТ
1. Вступ .................................................................................... 4
2. Ігрові технології інтерактивного навчання.................... 5
3.Всесвітня історія 7кл. Узагальнення за темами: „Зародження середньовічної Європи”, „Виникнення ісламу й Арабський халіфат”, „Дві імперії: Візантійська і Франкська”, „Епоха Вікінгів (VIII – XI ст.)””........................................................................................ 10
4. Історія Стародавнього світу 6кл. Узагальнюючий урок у формі гри „ Брей - ринг”, „Греція на світанку історії (ІІ – перша половина І тисячоліття до н.е.)...........................................................................................16
5. Історія України 7кл. Підсумковий урок........................21
6.Історія Стародавнього світу 6кл. Узагальнення за темою „Греція у ІІ- першій половині І-го тисячоліть до н.е.”..........................................................................................26
7. Історія Стародавнього світу 6кл. Узагальнення з теми: „Пізня Римська імперія”........................................................31
8.Література.........................................................................35
Вступ
Ігрова діяльність дитини – це „ нульовий цикл” майбутньої людини. „ Яка дитина у грі, такою вона буде в роботі, коли виросте. Тому виховання майбутньої людини відбувається перш за все в грі”. Ці слова належать А. Макаренку, великому поборнику дитячої гри.
Гра – це шлях пізнання дитиною самої себе, своїх можливостей і здібностей.
Ігри – чудове доповнення до навчально – виховного процесу в розвитку різних видів діяльності особистості: фізичної, психічної та інтелектуальної. І хоча гра, на перший погляд, має розважальний характер, вона все ж є справою дуже серйозною.
Завдяки грі ми формуємо і моральні якості дитини: чесність, порядність, гідність, самооцінка дій, підтримка товариша, реалізується можливість випробувати свої сили.
Залежно від мети, яку я ставлю перед собою, ігри можуть бути різноманітними: емоціональними, на увагу і спостережливість, на швидкість реакції і координацію рухів, для розвитку творчих здібностей та інших. За характером пізнавальної діяльності учнів розрізняють репродуктивні, проблемно – пошукові та творчі ігри. До уроків історії та правознавства більш за все підходять дві останні. Інтелектуальні ігри розвивають мислення, розкривають внутрішній світ дитини, її емоційно – творчу сферу.
Ігрові технології інтерактивного навчання
Серед всіляких інтерактивних технологій навчання мені найбільше подобається модель навчання у грі , де побудова навчального процесу відбувається за допомогою включення учня у гру ( передусім ігрове моделювання явищ, що вивчаються).
Коли розглянути історію розвитку людства, то виявиться, що гра є дуже давнім явищем людської культури, і тому не дивно, що вона здавна використовувалася у дидактиці. За всесвітньо відомим нідерландським мислителем ХХ ст. Й. Гейзенга, загальними ознаками гри є: умовний характер, що дозволяє абстрагуватися від реальної дійсності з її монотонністю й утилітаризмом; добровільний характер участі у грі; обмеженість просторовими і часовими рамками, невизначеність розвитку і результатів, фіксованість ігрових дій системою правил і обов’язків. Зацікавленість грою, що спричиняє сильний емоціональний вплив на людину, активізує її інтелектуальні, духові і фізичні сили.
Ігрова модель навчання покликана реалізовувати, крім основної дидактичної мети, ще й комплекс цілей: забезпечення контролю та самовизначення; надихання і допомога розвитку творчій уяві; надання можливості зростання навичок співробітництва в соціальному аспекті, а також надання можливості висловлювати свої думки.
Існує велика кількість думок з приводу використання гри на уроках. Після перегляду дидактичного матеріалу, я зробив висновок, що і в дидактичній науці немає єдиного погляду на статус гри у навчанні. Одні вчені ( Ю. Поліщук, Г. Ляпіна та інші) вважають її засобом навчання, другі (Г. Сорокін, С. Харченко) методом навчання, треті ( О. Вербицький, В. Семенов) – формою навчання. На мою думку, гра є методом навчання, яка, за класифікацією Ю. Бабанського, належить до групи методів стимулювання пізнавальної активності учнів, що є засобом її підвищення. Якщо гра як метод навчання є превалюючим під час навчального заняття і вимагає зміни його структури і введення певних атрибутів, таке заняття набуває форму ігрового. Але в усіх цих випадках вихідним є застосування гри саме як методу навчання.
Так само у дидактиці немає єдиної класифікації навчальних ігор. Наприклад, В. Семенов поділяє ігри на моторні, сенсорні та інтелектуальні. А останні, в свою чергу, - на дослідницькі, організаційно – діяльнісні та дидактичні. Інші дослідники мають інші думки.
На мій погляд, розглядаючи ігри як метод навчання конкретного предмету, зокрема історії, необхідність класифікації ігор за галуззю діяльності та предметів відпадає сама по собі. Тому я пропоную розглядати ігри за методикою їх проведення, дидактичною метою та основними шляхами їх досягнення. Оскільки гра розгортається або у вигляді змагання, або у вигляді зображення (виконання, репрезентації, ситуації, смислів, станів), то основними видами гри за методикою її проведення є змагання, сюжетні ігри, рольові ігри, ділові ігри, імітаційні ігри, ігри-драматизації. За дидактичною метою ігри бувають актуалізуючі, формуючі, узагальнюючі, контрольно – корекційні.
Чим же краще ігрова модель від інших? На мою думку, учасники навчального процесу за ігровою моделлю знаходяться в інших умовах, ніж у традиційному навчанні. Учням надається максимальна свобода інтелектуальної діяльності, яка обмежується лише визначеними правилами гри. Учні самі вибирають власну роль у грі, висувають припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв’язання, беруть на себе відповідальність за обране ними рішення. Мені доводиться виступати в кількох якостях:
1) орієнтація ( введення учнів у тему, ознайомлення з правилами гри, загальний огляд її перебігу);
2) підготовка до проведення гри ( викладання сценарію гри, визначення ігрових завдань, ролей, орієнтовних шляхів розв’язання проблеми);
3) основна частина - проведення гри;
4) обговорення.
Арсенал ігор у методиці навчання історії досить великий, але найбільш поширеними з них є імітаційно-моделюючі. Кожна така гра відбувається за певною схемою. Учні „вводяться” в історичну ситуацію, на основі якої вони отримують ігрове завдання. Для його виконання діти поділяються на декілька груп і обирають відповідні ролі. Потім починають висувати припущення щодо розв’язання проблеми (1 крок), вони стикаються з тим , що їм не вистачає інформації. Тоді вони отримують її від вчителя або вчитель сам корегує діяльність учнів новим блоком інформації.
В іграх, побудованих на використанні учнями вже відомого матеріалу, джерелами інформації є судження, висловлення попередніми учасниками гри. З отриманням нової інформації та аналізу під кутом зору ігрового завдання починається наступний етап гри (2 крок).
Наприклад, гра „Колонія” на матеріалі теми
„ Англійські колонії в Північній Америці у ХVІІІ ст.” У грі бере участь весь клас. Учні отримують вступну інформацію й поділяються на групи: 1-британський уряд ( 4-5 учнів), 2 - банкіри (4учні), 3- англійські торгівці, які осіли в Америці ( решта учнів). Завдання: 1 та 2 групи – зібрати якомога більше грошей, 3 група – повинна затримати і не дати гроші.
Гра „ Революція” при вивченні теми „ Англійська революція ХVIIст.” Учні знайомляться з особливостями розвитку Англії у ХVII ст. та описами історичних осіб. Потім утворюються дві команди (табори) – прибічників короля і прибічників парламенту. Ігрове завдання аналогічне попередній грі. Історичні події подаються вчителем як зведення новин. Кожна подія несе збитки або прибутки тій чи іншій стороні, на що команди мають відреагувати (відшкодувати збитки або вилучити прибутки). Таким чином, через відстоювання „власних фінансових” інтересів учні знайомляться з основними подіями англійської революції середини ХVIIст.
Російська дослідниця І. Уколова пропонує вивчення історії Стародавньої Греції у VI ст. до н.е. за допомогою реконструкції соціального конфлікту між демосом і аристократією. Імітуються народні збори, які відкриває архонт (вчитель), який у відповідному до того часу стилі, змальовує ситуацію, що склалася. Учні поділені на групи (демос, аристократи), вони обговорюють і пропонують варіанти виходу із певної ситуації. Після оприлюднення своїх проектів ( по 2-3 учні) різних груп, комісія яка вислуховує їх розробляє закон. А інші учні оговорюють проект Солона. Потім обидва варіанти порівнюються.
Ще одним варіантом ігрової моделі можна назвати
побудову навчання в руслі підготовки ігрового проекту. Основу такого підходу складає вибір ключового моменту у темі (частіше це буває узагальнюючий урок), який акумулює в собі основний матеріал теми. До такого уроку готуються заздалегідь. Інколи вчителі наприкінці навчального року знайомлять учнів з темами, які вони будуть вивчати у наступному році, характеризуючи в загальних рисах основний зміст.
Учні поділяються на групи і обирають собі теми, над якими будуть працювати у режимі заглиблення і з яких потім стануть консультантами і основними організаторами ігрового заняття з цієї теми. Форма такого заняття може бути постійною або кожного разу змінюватися в залежності від бачення учнями проблеми, яку необхідно вирішити.
Багато в чому вибір ігрової форми залежить від уподобань і схильностей шкільного вчителя, оскільки учні мало обізнані в ігрових формах (їхні пропозиції обмежуються запозиченням з популярних телепередач і
тими іграми, які вже проводились в цій або сусідній школі й мали позитивний резонанс в учнівському середовищі). Вчитель сам знайомить учнів з можливими варіантами гри. Своєю розповіддю, описом вражень мимовільно (або навмисно) схиляє учнів до надання переваги тій чи іншій формі . Перелік таких ігор у вітчизняній методиці викладання історії досить великий –від різного роду театралізованих вистав до командних і індивідуальних змагань.
Всесвітня історія 7клас
Тема уроку. Узагальнюючий урок у формі гри за темами: „Зародження середньовічної Європи”, „Виникнення ісламу й Арабський халіфат”, „Дві імперії: Візантійська і Франкська”, „Епоха Вікінгів (VIII – XI ст.)””
Мета уроку : систематизувати й закріпити знання учнів з хронології, розуміння причинно – наслідкових зв’язків з основними явищами і процесами; продовжувати виробляти в учнів уміння давати письмові відповіді на поставленні питання; здійснювати диференційований підхід в оцінюванні знань учнів; виховувати в учнів інтерес до вивчення історії.
Форма уроку: Урок – гра „Клас проти”
Матеріали : картки з питаннями та відповідями, які готують самі учні
Той учень, який більше всіх підготує карток до заліку отримує додатково два бали, учень, який посів друге місце за кількістю написаних карток, отримує один додатковий бал. Одна картка повинна містити одне питання і одну відповідь. Всі вони повинні мати стандартні розміри.
Початок гри:
Учень повинен пройти чотири етапи, в кожному з яких йому задаються по 4 питання. Протягом всієї гри учень має право сказати „ пас” і 3 рази взяти допомогу класу. Відповіді повинні бути абсолютно однозначні. Відповіді типу „нібито” вважаються неправильними.
Учень закінчує гру як тільки дає неправильну відповідь.
У першому турі з чотирьох питань гравець повинен відповісти на одне без допомоги класу. Цей тур є допуском до заліку. Якщо учень його не пройшов, то отримує тестові завдання і, доки йде гра (урок), пише залік. Якщо перший тур був подоланий, то учень попадає до другого туру, де йому необхідно відповісти на два питання. В другому турі він отримує оцінки І рівня. Починаючи з другого туру, учень має право використовувати допомогу класу, якщо це необхідно. При вдалому проходженні другого туру, гравець попадає в третій тур, де повинен відповісти на три питання з чотирьох. При цьому учень отримує оцінки ІІ рівня. В четвертому турі гравець повинен відповісти на всі чотири запитання і отримати оцінки ІІІ рівня.
Ті учні, які не змогли пройти перший тур, працюють з картками.
Учні, які закінчили гру або чекають своєї черги, якщо в них є бажання отримати більш високий бал, можуть відповідати на завдання четвертого рівня. Для
цього їм достатньо відповісти на одне із запитань.
Спільна оцінка за залік виставляється після перевірки всіх письмових робіт.
Картка №1
І Варіант
І Рівень
1. Назвіть одну дві дати з вивченої теми.
2. Засновник ісламу – Мухамед
Так Ні
3. Юстиніан був імператором...
а) Франкської імперії;
б) Візантійської імперії;
в) Персидської імперії.
ІІ Рівень
4. Розставте події в хронологічному порядку:
- виникнення ісламу;
- повстання „Ніка”;
- завоювання галії франками;
- керування Василя ІІ Болгаро бійця.
5. Хто сказав : „Краще вмерти в червоному савані, ніж жити в білому.”
а) Юстиніан; б) Феодора; в) Алі.
6. Повстання „Ніка” відбулося у:
А)532р.; Б)531р.; В)533р..
ІІІ Рівень
7.Чому в Візантії у VI – ХІ ст. було більше розумних, освічених людей, ніж у західній Європі?
8.Як кліматичні умови Аравії вплинули на заняття її населення?
Картка №2
ІІ Варіант
І Рівень
1.Назвати одну-дві дати з вивченої теми.
2.Головна книга мусульман
Коран Біблія
3.Хлодвіг був королем:
а) Франкської держави;
б) Візантійської імперії.
ІІ Рівень
4. Розставте події в хронологічному порядку:
- повстання „Ніка”;
- заснування арабського халіфату;
- завоювання Галії франками;
- виникнення ісламу.
5.Хто сказав: „ Горе мені, що немає у мене нікого з рідних..”
а) Хлодвіг; б) Магомет; в) Юстиніан.
6. Об’єднання арабів сталося у:
а) 630р.; б) 631р.; в)629р..
ІІІ Рівень
7. Чим був викликаний розпад Халіфату?
8. Коли і як почалося велике переселення народів?
Запитання:
1.Що таке іподром? ( цирк, де проходили змагання колісниць, спортивні ігри та інші видовища.)
2.В якому місті знаходиться центр язичницької культури?( в Афінах)
3. Скільки було в селі хат? ( від10 до 30)
4. В якому столітті Грузія і Вірменія прийняли християнство від Риму?(в IVст.)
5. Скільки було важливих торгових шляхів? (Два)
6. В якому столітті Римський папа вступив у союз з франкським королем? (в сер. VIIIст.)
7. Час царювання Юстиніана. ( 527-565рр.)
8. Скільки кораблів з військом для завоювання північної Африки відправили візантійці? (500)
9. Як назвали себе візантійці? ( Ромеями)
10. З якою країною Візантії прийшлося вести довгі війни? ( з Іраном)
11. В яком столітті в Константинополі при імператорському палаці була відкрита вища школа? ( ІVст.)
12. На якій протоці розташований Константинополь?
( Босфор)
13. Скільки було необхідно років, щоб підкорити північну Африку? (15років)
14. Хто приніс в Римську імперію личинки тутового
шовкопряду?(Два візантійських монахи)
15. Ким, вважалося, дана була влада імператору?
( Богом)
16. Що розводили біля будинків? (Сади, квітники й виноградники)
17. По якій ознаці можна було визначити, яке становище займає людина? (По костюму)
18. Яким посудом користувалися в бідних будинках? (Глиняним)
19. Що одягали на урочистих випадках наверх одягу?
( Хломиду)
20. В якому році римська імперія стала незалежною державою? (У 395р.)
21. Хто стояв на чолі православної церкви? ( Патріарх)
22. В яких століттях ряд візантійських імператорів вступає в конфлікт з церквою? ( В VIII-поч. IXст.)
23. Хто підтримував шанувальників ікон? (Римський папа )
24. В середині якого століття шанування ікон
урочисто відновлено? ( ІХ )
25. Що завоював Василь VI? (Болгарію, Балканський півострів )
26. Кого силою та погрозами примушували до військової служби? (Монахів)
27. Який ворог зі сходу напав на імперію? ( Турки – сельджуки )
28. Назвати роки царювання Василя VI. (976-1026 рр.)
29. Ким вважався будь-який бунтівник, якщо він захопив трон? (Імператором)
30. В якому столітті араби захопили Північну Африку ? (В середині VIIст.)
31. Як називали скандинавів, учасників морських походів? ( Вікінги)
32. Як вікінгів називали у Західній Європі?(Нормани)
33. Як перекладається слово „нормани”? („Північні люди”)
34. Як називали вікінгів на Русі? (Варяги)
35. Як звався торгівельний шлях по Дніпру? (Із Варяг до Греків)
36. Де оселилися вандали? (У північній Африці)
37. Хто із германських племен оселився у Північній Африці? (Вандали)
38. Де оселилися Вестготи? ( В Іспанії)
39. Хто із германських племен оселився в Іспанії? (Вестготи)
40. Де оселилися остготи ? (В Італії)
41. Хто із германських племен оселився в Італії? (Остготи)
42. Де оселилися франки? (У Галії)
43. Хто із германських племен оселився у Галії? (Франки)
44. Коли франки розбили військо римлян біля міста Сауссон? (У 486р.)
45. Біля якого міста у 486 р. франки розбили військо римлян?
46. Хто у 486 р. біля міста Сауссон розбив військо римлян?
47. Хто був засновником династії Меровінгів? (Хлодвіг)
48. Коли була заснована династія Меровінгів? (У 500р.)
49. Яку династію у 500р. заснував Хлодвіг?
50. Як зветься єдиний всемогутній Бог у мусульман? (Аллах)
51. Як перекладається на українську мову „пророк”? (Посланник Бога)
52. Хто був першим пророком? ( Мухаммед )
53. Назвіть свячену книгу ісламу. (Коран)
54. Коли арабські племена прийняли іслам? (У 630р.)
55. Назвіть священне місто мусульман. ( Мекка)
56. За часів кого Королінги досягли вищої могутності? (Карла Великого)
57. Коли правив Карл Великий? ( 768 – 814 рр.)
Історія Стародавнього світу 6 клас
Тема. Узагальнюючий урок у формі гри „ Брей - ринг”, „Греція на світанку історії (ІІ – перша половина І тисячоліття до н.е.)
Навчальна мета: повторити, узагальнити і закріпити знання учнів з вивченої теми; виділити й активізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси.
Розвиваюча мета: розвивати пізнавальну активність учнів; бажання бути кращими.
Виховна мета: виробляти в учнів інтерес до вивчення історії; стимулювати творчу активність.
Обладнання: магнітофон, кросворди, тести.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перед проведенням уроку-гри вчитель ознайомлює учнів з правилами гри, розділяє клас на три команди, які мають свою назву та капітана. Вчитель виступає в ролі ведучого та має помічника, який буде заносити результати на дошку.
ІІ. Гра – перевірка знань та навичок.
1-й гейм. Відбірковий.
Для обговорення дається 30 секунд.
Питання 1-й команді.
Питання 2-й команді
5. З ім’ям якого археолога пов’язане знайдення Трої?
Питання 3-й команді.
Після 1-го туру проводиться коротка музична пауза.
2-й гейм. Змагання між командами, що набрали найменшу кількість балів. (Команда, яка вийшла у фінал, виконує тести (додатки).
Питання 1-й команді.
6680р.до н.е.; 1435 р. до н.е.; 938р..
2. Дайте відповідь „ТАК” чи „НІ”:
Пелопоннесом в Греції називали Середню частину.
3.Хто з Грецьких богів був найвеселішим?
4. Хто, кому і коли співав дифірамби у Стародавній Греції?
5. Що означають вислови:
а) „Ахіллесова п’ята”;
б) „сім чудес світу”;
в) „нитка Аріадни”.
Питання 2-й команді:
1. Визначте століття, тисячоліття:
2560р. до н.е.; 1126 р. до н.е.; 356р..
2. Дайте відповідь „ТАК” чи „НІ” :
Перші племена на території Греції створили племена ахейців та іонійців?
3.Як ви вважаєте, чому будь-які урочистості у Греції закінчувалися читанням поем Гомера?
4. Поясніть, як рельєф місцевості вплинув на появу полісів у Греції?
5. Що означають вислови:
а) „Прекрасна Єлена”;
б) „Троянський кінь”;
в) „Сізіфова праця”;
3-й гейм. Фінал
1. На скільки частин поділяється Греція?
2. Як звали бога морів?
3. Як стародавні греки називали свою країну і себе?
4. Як називається найбільший острів в Егейському морі?
5. Як називається Середня область Греції, що найбільше уславилася в історії?
6. Чи мали критяни свою писемність?
7. Коли у греків з’явилося залізо?
8. Де була розташована Троя?
9. Де, за уявленнями греків жили боги?
10. Назви верховного бога греків.
11. За що греки шанували Прометея?
12. Що таке „метрополії”?
13. Де була розташована Спарта?
14. Чи всі жителі Спарти мали однакові права?
15. Яке заняття в Спарті вважалося най важливішим?
16. Як звалися Спартанські воїни?
17. Що таке поліс?
18. Що означає вислів „ Лаконічна мова”?
19. Кому належала головна роль в управлінні полісом?
20. Якими були закони Драконта?
21. Який зміст вкладав Діоген у слово „раб”?
22. Що таке тиранія?
23. Хто такий Генріх Шліман?
Команда, що набрала найбільшу кількість балів, вітається оплесками й найвищими оцінками. Двом іншим командам виставляються оцінки з урахуванням результатів тестування.
Тести
а)Гера; а) богиня полювання;
б) Де метра; б) заступниця;
в) Гестія; в) богиня земної плодючості;
г) Афіна; г) богиня домашнього вогнища;
д) Афродіта; д) богиня мудрості та заступниця
ремесла і науки;
е) Аполлон; е) бог війни;
є) Артемід; є) богиня краси і кохання;
ж)Гефест; ж) бог світла і покровитель
мистецтва;
з) Арес; з) бог-коваль.
З наведеного списку випишіть у таблицю, що до чого відноситься.
„Іліада” |
„Одіссея” |
|
|
а) події десятого року осади Трої;
б) сварка Ахілла з Агамемноном;
в) тривала подорож і повернення через 20 років на батьківщину;
г) двобій Гектора з Патроклом;
д) полон у одноокого велетня-циклопа Поліфема;%
е) чудовиська Сцілла та Харибда;
є) бої біля мурів Трої;
ж) троянській кінь;
з) похорон Патрокла;
и) Гефест виготовив обладунок Ахіллові;
і) острів Сирен;
ї) покривало Пенелопи.
Історія України 7клас
Тема. Підсумковий урок.
Мета: повторити, узагальнити і закріпити знання учнів про історію українських земель періоду середньовіччя (ІХ – ХVст.); виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; пов’язати між собою основні етапи розвитку суспільства від часів утворення Київської держави і до захоплення українських земель сусідніми державами; допомогти учням в цілому охопити історичний процес розвитку суспільства; з’ясувати, який матеріал учні засвоїли гірше, і ще раз попрацювати з ним; виробляти в учнів інтерес до вивчення історії, виховувати повагу до минулого українського народу.
Тип уроку: урок – гра „ Щасливий випадок”.
Обладнання: бочонки з настільної гри „лото”, мішечок, алфавіт.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Клас поділяється на дві команди.
Д\з командам: команди обирають собі капітана, назву, готують по три запитання суперникам.
ІІ. Гра
І. Розминка
Вчитель – ведучий витягує з мішечка бочонки з цифрами (їх там 24) і по черзі задає питання командам.
Цифри на них повинні відповідати номеру питання у вікторині. За кожну вірну відповідь команді зараховується бал.
14. Більшість українських земель увійшла до складу Литви за князювання...
15. Який князівський рід правив Київською державою раніше: Києвичі чи Рюриковичів?
16. Хто був наступником князя Олега на київському престолі?
ІІ. Ти мені, я – тобі.
Команди по черзі задають один одному питання, які вони підготували. За кожну вірну відповідь команді зараховується бал.
ІІІ. Темна конячка.
Ведучий зачитує командам уривки. Задача: назвати автора та назву твору.
2. „Преставився благовірний князь, христолюбивий і великий князь всієї Русі Володимир Мономах, що просвітив Руську землю, мов сонце, проміння пускаючи; слава про нього пройшла по всіх землях, найбільш ж він був страшний поганим, братолюбець, і старцелюбець, і добрий страдник за Руську землю”.
3. „... А се – мізерного, слабого ума мого по учення. Послухайте мене, якщо не все прийміте, то хоч половину.
... У сього ж паче – убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступитесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його; якщо хто і буде достоїн навіть смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської.
... Паче всього – гордість не майте в серці і в умі.
( Володимир Мономах „Повчання дітям”)
ІV. Гра „Алфавіт
Помічник водить указкою по алфавіту. Один з капітанів з заплющеними очима говорить „Стоп”. На якій букві зупинилась указка, з тією буквою команди грають. Наприклад: „В”.
Васал, Володимир Великий, Володимир Мономах, Вітовт, воєвода, витязь, Волинське князівство, та інші.
Та команда, яка напише найбільшу кількість слів у продовж даного часу, отримує бал.
V. Заключний етап.
Бліцтурнір.
Кожній команді у продовж 2-х хвилин даються питання. За кожну вірну відповідь зараховується один бал.
Запитання першій команді
Запитання другій команді
4. Який титул мав правитель Київської держави?
5. Де розташовувалося Тмутараканське князівство?
6. Що таке дитинець?
7. В якому році Ярослав Мудрий прийшов до влади?
9. Хто виступав у Русі носієм верховної державної влади?
„государем і великим князем усієї Русі”?
21. Як зветься примусова неоплачувана праця феодально залежних селян у господарстві пана – землевласника?
Підведення підсумків
Команда, що набрала найбільшу кількість балів, визначається переможцем та оцінюється. Іншій команді висловлюються побажання у наступному році взяти реванш.
Історія Стародавнього світу 6клас
Тема. Узагальнення за темою „Греція у ІІ- першій половині І-го тисячоліть до н.е.”
Мета: повторити, узагальнити та закріпити знання учнів з даної теми; виділити та активізувати в пам’яті учнів найважливіші явища й процеси; розвивати вміння творчо та логічно мислити; виховувати толерантне ставлення учнів одне до одного, інтерес до предмета.
Тип уроку: урок-гра „Щасливий випадок”
Обладнання: бочонки з настільної гри „лото”, мішечок, алфавіт.
Упереджувальне д/з
Д/З командам: команди обирають собі капітанів, назву команд, готують по три питання суперникам
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Гра
І. Розминка
Вчитель-ведучий витягує з мішечка бочонки з цифрами ( їх 24) і по черзі задає питання командам. Цифри на бочонках повинні відповідати номеру питання у вікторині. За кожну вірну відповідь команді зараховується бал.
Критської держави?
ІІ. Ти мені, я – тобі
Команди по черзі задають один одному питання, які вони підготували. За кожну вірну відповідь, команді зараховується бал.
ІІІ. Темна конячка
Ведучий зачитує командам уривки. Завдання назвати автора та назву твору.
IV. Гра „Алфавіт”
Помічник водить указкою по алфавіту. Один з капітанів із заплющеними очима говорить „Стоп”. На якій букві зупинилась указка, з тією буквою команди працюють. Можна використовувати тільки ті слова, які пов’язані з вивченою темою. Наприклад „Д” Демосфен, Деметра, Діоніс, Демос, Драконт та інші.
Наприклад „Г” Гера, Гефест, Гектор, Гестія, Гермес, Греки, Гомер, Греція, Геракл, Гідра та інші.
Та команда, яка напише найбільше слів у продовж даного часу, отримує бал.
V. Заключний етап
Бліцтурнір.
Кожній команді у продовж 2-х хвилин зачитуються питання. За кожну вірну відповідь зараховується один бал.
Запитання першій команді
Запитання другій команді
ІІІ. Підсумок гри
Команда, що набрала найбільшу кількість балів, стає переможцем. Іншій команді висловлюється побажання у наступноий раз взяти реванш.
За необхідністю, виставляються оцінки. Оцінюються відповіді учнів, їх внесок у командну скарбницю.
IV. Коментоване Д/З. Скласти кросворд з 12 слів, які зустрічалися при вивченні даної теми.
Історія Стародавнього світу 6клас
Тема. Узагальнення з теми: „Пізня Римська імперія”.
Мета: повторити, узагальнити та закріпити знання учнів з даної теми; виділити та активізувати в пам’яті учнів найважливіші явища й процеси; розвивати вміння творчо та логічно мислити; виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Основна частина.
Вчитель. Західна Римська імперія під загрозою. Її треба рятувати. Для цього ми відправимо розвідника, який займе місце одного із „солдатських імператорів” та спробує врятувати Рим від поразки. Але, перш ніж відправити його на завдання, ми проведемо невеличке змагання.
Це потрібно для того, щоб нашого розвідника прийняли за свого та дослухались до його порад щодо врятування країни.
І так, перше завдання.
Розвідникам необхідно знати мову країни, до якої вони засилаються. Ваше завдання, написати за 3хв. якомога більше римських та грецьких слів. Перемагає у цьому турі той, хто знає їх найбільше. Другий займає друге місто та т.д..
(Приклад: клас, педагог, література, фізика, Петро, Галина, Василь, Віктор, Марс, Венера, варвар, політик, меценат, форум та інші).
Друге завдання.
Так як ви будете виконувати роль „солдатського імператора”, то вам потрібно відповісти на наступні питання:
Третє завдання
Справжній військовий повинен вміти працювати з картою та шифром.
На столі вчителя лежать конверти із шифровками. Кожен бере собі завдання і, розшифрувавши, виконує його. Приклад:
І конверт
ИНІФА ОТСІМ ІТРАК АН МЕЦРОПАРП ЕТЧАНЗОП
Четверте завдання.
Розгадайте кросворд з грецької міфології
П |
Л |
Е |
В |
І |
К |
Т |
О |
Р |
І |
Я |
Н |
У |
С |
Ю |
П |
І |
Т |
Е |
Р |
А |
А |
О |
Т |
К |
Н |
Е |
П |
В |
Е |
С |
Т |
В |
М |
А |
У |
Н |
У |
Т |
Ц |
Е |
Р |
Е |
Р |
С |
Р |
Л |
Ю |
Н |
О |
Н |
А |
А |
Р |
О |
В |
Х |
А |
Ф |
О |
Р |
Т |
У |
Н |
А |
Р |
А |
К |
П |
К |
У |
П |
І |
В |
О |
Н |
А |
Відповіді:
Плутон, Марс, Ескулап, Вакх, Вікторія, Аврора, Купідон, Юпітер, Нептун, Фортуна, Веста, Юнона, Церера.
П’яте завдання.
Керуючись описом на картках, встановити, про кого з імператорів йде мова. Імена імператорів розташуйте на стрічці часу у хронологічному порядку, указавши роки їх правління.
Картка №1
Став Імператором у 12 років. Був вбитий у 18. На надгробку написано „...Переможцю персів, переможцю готів, переможцю сарматів, який відвернув загрозу міжусобиць у Римській державі, переможцю германців, та не переможцю Філіпов.”
Картка №2
За походженням араб. Жорстока та безкультурна людина. У роки його керування відбулася важлива подія: у Римі було відсвятковане тисячоріччя міста.
Картка №3
Казав, що став імператором заради помсти. З точки зору римлян він був варваром. Народився у Лівії. Мав африканський акцент. Вів великі війни, наслідував Траяну. Про себе залишив могутню державу, запаси хліба на 7 років. Помер у Британі.
Картка №4
Септимій Бассіан. Перейменован своїм батьком у Марка Аврелія Антоніа. Отримав прізвисько від одягу, який роздавав народу. Був вбитий своїм начальником охорони.
Картка №5
Народився на території сучасної Болгарії. Був самим хоробрим воїном в армії. Його називали Геркулесом, Ахіллом, Гектором. Вбив усіх, хто знав про його незнатне походження. На землі не було найбільш жорстокішого звіра.
Картка №6
Отримав владу, знаходячись під впливом своєї бабці Мези та матері Мамеї. Займався геометрією. Добре малював. Грав на багатьох музичних інструментах. Вдало проводив продуктові реформи. Багато та завжди вдало воював.
Картка №7
Війну, яку почав його батько Марк Аврелій і майже закінчив, він припинив, прийнявши вимоги ворогів. Називав себе Геркулесом; бився в амфітеатрі, як гладіатор.
Час правління |
Імператор |
|
|
|
|
|
|
217 -218рр. |
Макрін |
218-222рр. |
Геліогабал (Елагабал) |
|
|
|
|
(238) |
Гордіан І, Гордіан ІІ, Бальбін, Пупієн |
|
|
|
|
Відповіді:
ІІІ. Підсумок уроку.
Визначається переможець. Учням виставляються оцінки за знання матеріалу
ІV. Д/З. Скласти кросворд із 12 слів, які зустрічалися при вивченні даної теми.
Література