Урок з історії України "Перші князі (Олег, Ігор).

Про матеріал
Розробка уроку з історії України для 7 класу за модельною навчальною програмою «Історія України. 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Щупак І. Я., Бурлака О. В., Желіба О.В., Павловська-Кравчук В.А., Худобець О.А., Черкас Б.В.), рекомендованою МОН України (наказ МОН України від 16.08.2023 №1001)
Перегляд файлу

Урок №3.

Тема:Перші князі (Олег, Ігор).

Мета: продовжити визначати, як відбувався процес формування території Русі-України; визначити напрямки внутрішньої і зовнішньої політики князів Олега та Ігоря; продовжити формувати вміння і навички роботи з історичною мапою та історичними джерелами, використовувати понятійний апарат, аргументувати свої судження: виховувати в учнів повагу до історичного минулого України. Розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрову компетентність; уміння вчитися впродовж життя; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати толерантність і повагу до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті територію Русі-України, напрямки походів Олега й Ігоря; визначати причини й наслідки походів князів Олега та Ігоря на Константинополь; характеризувати зовнішню політику перших руських князів; пояснювати причини повстання деревлян проти Ігоря.

Обладнання: мультимедійний комплект

Хід уроку

І.Організація класу.

Вам сьогодні, любі діти,

Хочу щиро побажати

Всі знання із апетитом

На уроці поглинати.

А щоб ці знання і вміння

Вам не стали тягарем,

Побажаю всім терпіння

І урок наш розпочнем!

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-подорож. Ми з вами будемо подорожувати в машині часу по Київській Русі і зустрічатися з першими київськими князями.

Вгадайте їх розгадавши ребуси.

C:\Users\User\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\rebus (1).jpeg      

 C:\Users\User\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\rebus (1).jpeg

 

 

Діти, подивіться на дошку, епіграфом нашого уроку є такі слова:

«Звідки єсть пішла Руська земля

І хто перший почав у Києві князювати.»

                                                   «Повість минулих часів»

Емблемою нашого уроку буде княже дерево. Яке ми з вами будемо заповнювати протягом декількох уроків.

C:\Users\User\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\Родинне дерево зразок малюнку - Урок UA.jpeg

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

1.Фронтальна бесіда. «Незакінчені речення»

Використовуючи незакінчені речення, доведи одну з версій походження терміна «Русь». Яка, на твою думку, єнайвірогіднішою?

Я вважаю, що термін Русь з’явився________

Тому що ________________________________ Наприклад,_____________________________ Отже,__________________________________

2.Вправа «Крісло автора».

Презентація творчого проєкта «Пам’ятні монети на честь князів Русі-України».

3.Фронтальна бесіда.

Поміркуйте, чому походи руських князів були спрямовані саме на Константинополь. Пригадайте, які наслідки для Русі мали перші контакти з Візантією.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь вчителя.

У «Повісті минулих літ» автор розповідає легенду про варязького князя Рюрика, який у середині ІХ ст заволодів Новгородом.  Його начебто «призвали» на правління місцеві слов’яни.  Нині очевидно, що дані літопису недостовірні, оскільки, за даними археології, у IX ст. Новгорода біля озера Ільмень ще не було.
На південь, за наказом описаного літописцем Рюрика, річками в пошуках Константинополя рушив загін літописного Олега. Більшість сучасних істориків вважає особу Олега теж
легендарною (як і Рюрика), — такою, якої насправді не було.

Найімовірніше, літописець, який писав на початку XII ст., мало що знав про події кінця IX ст. і об’єднав кількох князів під одним іменем — Олег. У будь-якому разі в джерелах сусідніх із Руссю держав Олега не згадують. Водночас із літописним Олегом до Києва прибув малолітній син легендарного Рюрика Ігор, який є історичною особою. Найвірогідніше, у Києві відбувся переворот на користь князя-зайди, язичника Олега. Під час перевороту місцеве населення, яке не було прихильне до князя-християнина Аскольда, підтримало князя-язичника.

2.Робота з історичним джерелом.

С.28-29.

1.Яким чином Олегові, за літописом, вдалося захопити Київ?

2.Якою була доля Аскольда і Діра?

3.Розповідь вчителя.

Таким чином, за літописом, у 882 р. відбулося об’єднання північних і південних руських земель Олегом. Проте насправді сучасні історики припускають, що Олег об’єднав під своєю владою деякі слов’янські племінні союзи, взяв під контроль важливий торговельний центр — Київ.

4.Робота з історичним джерелом. Робота в групах.

С. 29.

1.Які племена підкорив Олег?

2.Яку інформацію про відносини слов’ян із сусідами можна довідатися з літопису?

 

 3.Уявіть себе дослідником/дослідницею історичних документів — поясніть, чому до років літопису історики дали уточнення за сучасним літочисленям у квадратних дужках.

5. Робота з картою.

1. Якими територіями, за літописом, володів Олег?

2. Чому саме Київ став столицею держави?

3. Покажіть торговельний шлях «із варягів у греки».

4. Які факти з історії Русі-України «повідомляє» карта?

6. Розповідь вчителя.

Усі підвладні князю племена платили йому данину, головною формою якої було полюддя. Розмір данини точно не встановлювався, що могло призводити до зловживань. Полюддя було головним засобом існування князя і дружини.

7.Робота з термінами і поняттями.

Робота з рубрикою «Варто запам’ятати». Термін -полюддя.

8.Розповідь вчителя.

Великі прибутки Київ отримував не тільки з підкорених племен Київський князь контролював обидва великі торговельні
шляхи, що проходили через Київ, — шлях із півночі на південь «із варягів у греки» та зі сходу на захід (частина арабського «срібного шляху») Це приносило величезні прибутки, оскільки всі купці, що доставляли товар водою або суходолом, платили торговельний збір – мито.
Великі прибутки Київ отримував не тільки з підкорених племен Київський князь контролював обидва великі торговельні
шляхи, що проходили через Київ, — шлях із півночі на південь «із варягів у греки» та зі сходу на захід (частина арабського «срібного шляху») Це приносило величезні прибутки, оскільки всі купці, що доставляли товар водою або суходолом, платили торговельний збір – мито.
9.Робота з історичним джерелом. Робота в групах.

С.31-32.

1.Як Олегові вдалося досягти успіху в поході?

 

2.Які слов’янські племінні союзи брали участь у штурмі Константинополя?

3.Про що свідчить наявність неслов’янських племен серед Олегового війська?

10.Робота з ілюстраціями.

Розгляньте ілюстрацію на с. 31.

Чи можливо здійснити сухопутну подорож під вітрилами? Які фізичні

умови, на вашу думку, для цього необхідні?

11.Робота з відео.

Перегляньте відео «Князь Олег. Внутрішня і зовнішня політика» й виконайте практичне завдання.

Вырезка экрана

12.Практичне завдання.

Продовжте в робочому зошиті заповнювати таблицю «Політика перших руських князів (у другій половині ІХ — наприкінці Х ст.)»

      13.Творче завдання.

Давайте зробити висновки про діяльність князя, назвемо ці досягнення і прикріпимо навпроти портрета князя. (учні по черзі називають по одному досягненню князя і прикріплюють навпроти портрета Олега. Вчитель, коли діти називають досягнення князя прикріплює ці назви на дошку до портрета князів).

Висновок:

1. Росповсюдження влади.

2. Встановлення торгівельних звязків.

3. Контроль на «шляху із варяг у греки».

4. 907 р. – похід на Царгород – підписання торгового договору.

5. 911 р. – підписання другого договору, найбільш вигідного для Русі.

14. Online завдання.

За QR-кодом виконати завдання.

15.Гімнастика для очей.

16.Розповідь вчителя.

Після смерті Олега киїським князем став Ігор. Це реальна історична особа, яка зафіксована не лише в руських літописах. У набагато пізніші часи була придумана легенда про «династію Рюриковичів» Натомість у літописних джерелах згадки про Рюриковичів немає, хоча описуються Ольговичі, Володимировичі, Романовичі, Ярославичі тощо.

17.Робота з підручником.

З навчального тексту на с. 32-33 дізнайтеся про діяльність князя Ігоря та продовжіть роботу над заповненням таблиці в зошиті.

18.Практичне завдання.

Продовжте в робочому зошиті заповнювати таблицю «Політика перших руських князів (у другій половині ІХ — наприкінці Х ст.)»

19. Робота з відео.

Перегляньте відео «Історія України. Князь Ігор» й виконайте практичне завдання.

Вырезка экрана

20.Розповідь вчителя.

Ігор намагався зберегти прибутки, збільшуючи розмір полюддя. Так, він кілька разів поспіль зібрав його з деревлян. Наслідком цього стало повстання деревлян і загибель князя Ігоря у 945 р.

Археологічні розкопки підтверджують і розширюють наші знання про повстання: саме в 940–950-х роках було спалено велику кількість слов’янських городищ від Дніпра до Дністра. Отже, проти князя повстали не лише деревляни, а й уличі.
21.Робота з історичним джерелом.

С.33.

1.Де відбуваються зазначені події?

2.Хто очолив повстання деревлян? Чому деревляни вбили Ігоря?

22.Робота з ілюстраціями.

Проаналізуйте історичний мем на с. 34:

а) визначте, які історичні події лягли

в основу мему;

б) перевірте та поясніть, чи правильною є історична інформація мему.

23.Практичне завдання. Робота в парах.

Упорядкуйте хронологічну послідовність. Укладіть задачі на лічбу часу.

С.34.

      24.Бесіда.

Давайте зробимо висновок за, що князь Ігор ввійшов в історію  Русі-України, і заповнимо наші портретні таблиці. (учні по черзі називають по одному досягненню князя і прикріплюють їх навпроти портрета Ігоря. Вчитель, коли діти називають досягнення князя прикріплює ці назви на дошку до портрета князів).

Висновок:

1. Син Рюрика.

2. Засновник династії Рюриковичів.

3. Підкорення деревлян.

4. 914 р. – невдалий похід на Візантію.

5. 944 р. – підписання договору з Візантією.

6. 945 р. – збір данини з деревлян.

Скажіть які риси Ігоря можна назвати позитивними, а які негативними? (діти називають позитивні – засновник династії, підписання договору з Візантією, підкорення деревлян. Негативні – збір данини з деревлян, невдалий похід на Візантію).Використання роботи на дошці «Padlet». Учні додають свої роздуми з питання.

25.Online завдання.

Виконати завдання за QR-кодом.

V.Закріплення вивченого.

 Фронтальне опитування

1.Покажіть на карті територію Русі-України, напрямки походів Олега й Ігоря.

2.Визначіть причини й наслідки походів князів Олега та Ігоря на Константинополь.

3. Охарактеризуйте зовнішню політику перших руських князів.

4. Поясніть причини повстання деревлян проти Ігоря.

 VI.Підсумок.

Діти зверніть увагу на наше князівське дерево. Ми бачимо, як саме відбувалося поступове зародження князівської влади. Але не бачимо продовження цього дерева. Наступників князівської династії Рюриковичів ми будемо вивчати на наступних уроках.

Самооцінювання с. 34.

 VII. Інструктаж з домашнього завдання.

1. Опрацювати пар. 4 підручника.

2. Виконати завдання 6 із рубрики «Мислю творчо»

(Об’єднайтеся в групи та оберіть одного з князів)

 

Використані джерела:

1.https://vsimpptx.com/lesson/02-velike-rozselennya-slovyan-gospodarstvo-ta-suspilstvo-slovyan

2. «На урок» https://naurok.com.ua/

3. http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator

4.https://vsimosvita.com/konspekt-uroku-z-istoriyi-5-klas-na-temu-knyazi-kyyivskoyi-rusi-zaprovadzhennya-hrystyyanstva/

 

 

docx
Додав(-ла)
Хілько Олена
Додано
8 жовтня
Переглядів
90
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку