1
Методична розробка позаурочного заходу
Тематичний урок скорботи, з нагоди 85-ої річниці голодомору 1932 – 1933 рр. в Україні.
Тема: "Не загасити пам’яті вогонь"
Гасло цьогорічних пам'ятних заходів: "Ми пам’ятаемо! Ми Сильні".
Мета заходу:
пізнавальна: ознайомити учнів з історичними передумовами виникнення голодомору, з політикою більшовиків проти українського народу;
розвиваюча: аналізувати причини, наслідки, значення голодомору;
виховна: розвивати в учнів почуття патріотизму, національної свідомості, виховувати громадян рідної землі, щоб не допустити подібної трагедії.
Форма проведення: урок – скорботи.
Методичне, дидактичне та технічне забезпечення:
Оформлення кабінету: книжкова виставка, архівні фотографії; в кутку – стіл, вкритий вишитою скатертиною, на столі – розламана чорна хлібина, свіча, над столом – ікона, вкрита рушником.
Міжпредметні зв`язки: історія, література, народознавство
Епіграф:
Ні труни, ні хрестів, і ні тризни!
Прямо в яму.
Навіки-віків! Чорна сповідь
моєї Вітчизни...
І її затамований гнів”
ХІД ПОЗАУРОЧНОГО ЗАХОДУ
І. Організаційний момент (2 хв.)
1.1. Привітання з учнями
ІІ. Момент актуалізації уваги аудиторії (10 хв.)
2.1 Відео “Голодомор. Зернятка надії».
2.3. Вступне слово викладача про вшанування памяті жертв голодомору 32-33 рр. у 2018 році – це 85-річниця голодомору.
ІІІ. Основна частина (23 хв.)
Учень 1
Зроніть сльозу. Бо ми не мали сліз.
Заплачте разом, а не наодинці.
Зроніть сльозу за тими, хто не зріс,
Що мали зватись гордо — українці.
Заплачте! Затужіть! Заголосіть!
Померлі люди стогнуть з тої днини,
Й благають: українці, донесіть
Стражденний біль голодної країни.
Згадайте нас — бо ми ж колись жили.
Зроніть сльозу і хай не гасне свічка!
Ми в цій землі житами проросли,
Щоб голоду не знали люди вічно.
Учень 2
На колосу, звичайному
І, водночас, дивовижному, сивому колоссі жита
І золотому пшеничному з віку у вік трималася в
України людська доля.
Учень 3
За всіх часів і в усіх народів хліб вважався святим. Завдяки йому люди жили, народжуватися діти – поети, мислителі, винахідники, пекарі, слюсарі, кухарі, зварники. Співалися пісні і думи, продовжувався родовід. А як хліба не було - неодмінно лихо і забирало життя. Отож хліб був дорожчим за золото.
Учень 4
У нас хліба, ще ніколи, поки стоїть світ, не бракувало, бо українські чорноземи – найродючіші, бо українці – найкращі хлібороби, які добре знали ціну кожному колоску і в кожній зернині.
Учень 5
Чи можливо? Чи таке можливо?
Чи колись повірить чоловік,
Що багаті українські ниви
Народили 33-й рік.
Вчитель: розповідь за презентацією про ПЕРЕДУМОВИ ГОЛОДОМОРУ.
Учень 1
Ні крихти в роті уже стільки діб,
Немов у гарячці, я марила їжею.
І раптом десь голосно: «Свіжий хліб!
Кому, громадяни, хліба свіжого?»
Що кажете? Хліб?
Біля нашого дому!
А голос, мов дражнить,
Лунає на ґанку...
Мені! Я благаю! Нехай і не свіжого!
Ні-ні, я не їсти, я... нюхати буду:
Понюхаю тільки — і знаю... я виживу.
Учень 2
Ти кажеш не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерна вимели до тла?
Як навіть вариво виймали із печі
І забирали прямо із горшків.
Окрайці виривали з рук малечі,
та з торбинок нужденних стариків?
Ти кажеш, не було голодомору?
Чого ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору,-
Греби, нічого людям не лишай!
Хто ж села, вимерлі на Україні,
Російським людом поспіль заселяв?
Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
Імперський молох світ нам затуляв!
Я бачив сам оту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
І досі ще вони стоять мені в очах...
А кажеш - не було голодомору?
Вчитель розповідає за презентацією про тих, хто спричинив голодомор та як ця політика реалізувалась в Україні.
Перегляд відео «Білим по чорному».
Учень
Танули на обширах України важкі сніги,
Розносячи світові трупний сморід
Апокаліптичні картини, співмірні
Хіба що з картинами Страшного Суду.
Учень
Відкрийтесь, небеса!
Зійдіть на землю.
Всі українські села, присілки та хутори,
Повстаньте всі, кому сказали: вмри!!!!!!!!!!
Засяйте над планетою, невинні душі!
Зійдіть на води й суші,
Збудуйте пам`яті невигасний собор!
Учень
А люди біднії в селі,
Неначе злякані ягнята,
Позамикалися у хатах –
Тай мруть…
Сумують комини без диму,
А за городами, за тином
Могили чорнії ростуть.
Гробокопателі в селі
Волочать трупи ланцюгами
За царину і засипають
Без домовини. Дні минають.
Минають місяці. Село…
Навік замовкло, оніміло,
І кропивою поросло…
Вчитель розповідає за презентацією про наслідки голодомору в в Україні.
Учень. Звали її Параскою.
Помила дітей,натопила маковинням,
закрила лядку, і до ранку всі померли.
Спіте, діти, спіте, любі!
І не просинайтесь.
Вже не буде мучить згуба.
Забере вас пташка райська.
Спіте міцно, спіте, діти!
Янгол Божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітись.
І не будуть пухнуть нозі.
Натопила маковинням.
І в тумані темно-синім
Заспівала колискову.
Учень.
О, як же ти не вмерла, Україно?
Бо скільки ж то зловісницька мета
Звела людей, приречених безвинно, —
Й ніхто за це ні в кого не спитав:
Чому, чому, чому, чому
Гонили правду у тюрму?
Чому від голоду вмирали?
Чому церкви поруйнували?
Чому так знищили багато?
Чому не судять винуватих?
Вчитель розповідає за презентацією про наслідки голодомору в в Україні.
Вірш-молитва до бога читає учень.
Вчитель розповідає за презентацією про вшанування жертв голодомору і проведення акції «Запали свічку» в Україні.
2006 рік – ЗУ « Про визнання голодомору 32-33 рр геноцидом проти укр. народу».
Перегляд відео про акцію у 2018 році.
Учень
Поставте свічку – за Марічок,
Поставте свічку – за Іванків,
Що відійшли у вічну вічність…
Поставте! Хай горять до ранку…
За всіх бабусь запалим свічку…
За дідусів – хоч невеличку…
Вселенський біль – батьківські очі!
Поставте свічку до ночі…
Всім матерям –
Хоча б по свічці!
Хай на весь світ кричать!
Хай світять!
Хай люди чують!
Космос бачить!
Бо ні забуть, ані пробачить
Не можна і не в силах того,
Як нелюди дурили Бога!.
Проведення флеш-мобу – із паперових свічечок учні виклеюють слово «ПАМЯТАЙ – 32-33» ( під мелодію пісні «Свіча»).
Підведення підсумку уроку.