Розробка уроку з історії України
на тему:
«Київська держава
за правління Ярослава Мудрого»
7 клас
Підготувала: вчитель історії
Веселобалківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Пшонна Віталіна Вікторівна
Тема: Київська держава за правління Ярослава Мудрого.
Мета:
Матеріал: Підручник; карта Київської держави; картки з завданнями; тести; атласи; роздатковий матеріал; презентація на тему: «Князі Київської держави. Портретна галерея»; портрети Ярослава Мудрого; уривок фільму кінокомпанії «Стар Медіа» про період князювання Ярослава Мудрого; сигнальні картки; проектор.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф:
Благослови, Господь, держаний Київ,
Що на горі над голубим Дніпром
Пильнує мир і всі труди людськії,
Що їх живить свої добром.
Хід уроку.
1.Організаційний момент.
Прийом «Яскрава пляма».
- Наше завдання на сьогоднішньому уроці, закріпити свої знання про період князювання Володимира Великого. Пригадати імена та роки правління попередніх князів. Розпочати вивчення періоду правління та основних реформ Ярослава Мудрого. Визначити місце особи в історії держави.
- Давайте заспокоїмось і налаштуємось на роботу, відкинемо все зайве і поринемо в світ історії.
- Уявімо, що ми з вами за допомогою машини часу перенеслись у ті далекі часи.
2. Актуалізація опорних знань та умінь.
- Давайте покажемо на карті кордони Київської держави кінця X - першої половини XI ст.
- Пригадайте усіх князів, які перебували на престолі Русі – України до Ярослава Мудрого. (для цього завдання вчитель використовує поетичне слово, яке зробить повторення емоційно насиченим, образними. Можна також використати матеріали підручника, виписки з історичних джерел).
- Хочу налаштувати вас на повторення такими словами:
Де стоїть тепер наш Київ,
Там була сама гора.
Жив там першим Кий з Хоривом,
Щек та Либідь - їх сестра.
Над самим Дніпром на горах,
Огороджений з боків
Ровом, мурами, валами,
Київ виріс і розцвів
На сторожі коло його
Наче батько, став Дніпро,
Наче батько сину, ніс він
З півдня й півночі добро.
- Ось ми з вами і пригадали, як усе починалось. Ставши у витоків зародження Київської держави (Русь-Україна).
(Демонстрація слайду презентації).
- Далі я вам читатиму уривки з віршів, які розповідають про діяльність київських князів. Ваше завдання визначити про кого саме йде мова.
Два мужі, не то бояри, не то славні племінні,
Два брати, що разом про державу дбали
Небезпеку від її кордонів відвертали.
А від підступів жорстоких врятуватись не вдалось
Славні голови зложили
(Презентація слайду).
Учитель читає уривок балади «Віщий Олег» О. Пушкіна.
Коня благородні кістки
Лежать на Дніпровському схилі.
Їх миє, їх порох вкрива
Над ними шумує
Шовкова трава.
І тихо ступивши на
Череп німий,
Князь мовив:
«Спи, друг одинокий!»
Тебе пережив твій хазяїн старий….
(Презентація слайду).
Наступний уривок:
Він справу Олега продовжив,
В походи ходив він відважно
І Візантію прекрасну намагався скорити не раз.
Але лиха його спіткала доля,
коритись племена і данину
платити відмовлялись.
Древляни князя того,
жорстоко покарали.
За звичаєм язичницьким молодого князя розіп’яли,
І смерті страшної завдавали. (Ігор).
(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).
Наступний вірш.
Княгиня, що жалю до ворогів не знала,
І в серці ненависть та помсту лиш плекала.
Палила, нищила, землею засипала і хитрощами їх занапащала.
З язичництва до християнства перейшла
У Візантії Костянтин хрестив її.
І наймудрішою , серед чоловіків усіх княгиню ту назвали. (Ольга).
(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).
Князь – воїн, що не боявся
ні блиску меча,
ні лету стріли.
І славні руські вої
сміливо йшли за ним,
Бо бачили в ньому силу і міць.
Як часто килим – трави
матінки Землі,
слугував молодому князю
і ратникам його
за стіл і постіль.
Пил походів міцно
поєднав русичів у непереможне руське військо.
І тремтіли вороги, коли вчували зичний голос,
Молодого князя:
«Іду на ви!» (Святослав).
(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).
-Далі звучить уривок з художнього твору О. Олеся «Хрещення Русі».
Скликає на нараду мудреців…
І послав він їх пізнати
Кожну віру і богів.
І до кожної країни їдуть
Княжі посланці…
Роздивились все пізнали
І вернулись мудреці.
І сказали : «Ми пізнали
Віру кожної землі, та найліпша віра грецька,
Не забути нам її».
І послам своїм, щасливий
Князь відповідав:»Я давно уже, бояри, охреститися хотів.
Я візьму за жінку Анну,
доньку грецького царя,
Як волхвів до Царгороду
Все вела мене зоря».
А як греки не схотіли
І відмовили йому,
Став він військом облягати
Грецький Корсунь у Криму. (Володиир).
Тести.
1.Яке нове місто заснував Володимир Великий на західних землях:
А)Володимир;
Б)Перемишль.
2.Як у народі, фольклорних переказах називали князя Володимира:
А)Святим;
Б)Красним Сонечком.
3.Що було зображено на срібних монетах:
А)орел;
Б) тризуб.
4.Роки правління Володимира припала на:
А)980 – 1015 рр;
Б)964 – 972 рр.
5.Чи згодні ви з твердженням 6
«Щоб остаточно зламати самостійність племінної верхівки, Володимир відрядив своїх синів до різних міст Київської Русі управляти».
А)Так;
Б) Ні.
6.Бояри – ц..
А)верхівка суспільства Київської Русі;
Б)військо князя.
7.Великий князь – це..
А)командир князівської дружини;
Б)особа в руках якої була зосереджена повнота влади в Київській Русі.
8.Князь Володимир провів на Русі релігійну реформу запровадивши едину релігію:
А)іслам;
Б)християнство.
9.Який з зазначених літописів дає нам найбільше інформації про життя і правління князів Київської Русі:
А)«Повість минулих літ»;
Б)Київський літопис.
10.Перша мурована церква була побудована за розпорядженням князя в Києві і називалася:
А)Десятинна;
Б)Софіївський собор.
(Тести можна перетворити на індивідуальну роботу з завданнями, а можна на фронтальне опитування за допомогою сигнальних карток з варіантами відповідей, можна використати самоперевірку під контроле вчителя).
-Діти подивіться будь ласка перед вами лежать картки з текстом, в якому подано інформацію про князя Володимира, але в ній допущені помилки. Ваше завдання знайти їх, виправити і зачитати нам правильний варіант.
Картка 1.
Володимир Великий охрестив киян у річці Прип'ять у 1015 році.
(Дніпро, 988).
__________________________________________________________________
Володимир провів державну реформу щодо управління земель. Вождів і князів племінних княжінь він замінив своїми братами.
(синами).
__________________________________________________________________
Картка 2.
За часів правління Володимира його у фольклорних творах називали Святим, історики Великим, а священики - Красним Сонечком.
( в народних творах – Красним Сонечком).
__________________________________________________________________
Київський літопис повідомляє «І став Володимир княжити в Києві одноосібно», правив Володимир довго з 980 – 1001 рр.
(980 – 1015 рр.).
__________________________________________________________________
Картка 3.
Володимир здобув перемогу над поляками і повернув до складу Київської держави західні землі держави хорватів і дулібів, а також захоплені червенські городи - Белз, Холм, Перемишль. Тут він заклав нове місто, назвавши його Полоцьк.
(Володимир).
__________________________________________________________________
За розпорядженням князя Володимира в Києві під керівництвом грецьких майстрів було побудовано першу муровану церкву. На її утримання князь наказав віддавати десяту частину своїх прибутків. Відтак вона отримала назву Софіївська.
(Десятинна).
3. Основний етап (25-30 хв.)
- Сьогодні ми з вами вивчатимемо період життя і діяльності Ярослава Мудрого.
(Демонстрація портрету князя. Можна запропонувати учням переглянти декілька варіантів портретів князя, описати зображене, проаналізувати).
А епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала слова І. Кочерги недаремно, тому що сьогодні ми розглядатимемо діяльність особи, яка заклала основу нашої держави, всі свої сили спрямовувала на розбудову Києва, зміцнення і утвердження авторитету країни.
(підручник с. 68).
( можна продемонструвати грошову купюру номіналом 2 гривні, на якій зображено Ярослава Мудрого).
Повторення.
( Учні пропонують свої варіанти та записують їх на дошці).
Розповідь вчителя.
( Під час розповіді доречно використати схему розміщену на форзаці підручника).
(Демонстрація фільму).
Прийом «Естафета ідей».
Прошу вас передаючи літопис один одному напишіть, що ви дізнались про князя Ярослава переглянувши фільм.
Доповнення до повідомлення учня (за потреби).
ЯРОСЛАВ МУДРИЙ (бл. 978 - 20.2.1054) - видатний державний діяч і полководець Київської Русі, великий князь Київський (1019-1054).
Син Володимира Святославича і полоцької княжни Рогніди Рогволодівни. За життя батька управляв Ростовом, згодом - Новгородом.
У 1014 р. відмовився сплачувати данину Києву, і тільки смерть Володимира Святославича запобігла війні. Протягом 1015-1019 рр.
Ярослав вів запеклу боротьбу за київський престол з братом Святополком Окаянним. У 1019 р. остаточно розбив його війська в битві на р. Альті й став великим князем Київським. Ярослав воював також з братом Мстиславом Володимировичем, який княжив у Тьмутаракані (з 988).
У Лиственській битві 1024 року Ярослав Мудрий зазнав поразки, внаслідок якої змушений був передати Мстиславу Чернігівську та інші землі на Схід від Дніпра (ці землі перейшли під владу Ярославу лише з 1036 р., після смерті Мстислава).
Період князювання Ярослава Мудрого позначився новим піднесенням Київської держави. Ярослав Мудрий, на думку М. Грушевського, зумів повернути всі українські етнічні землі на заході. У 1030-1031 рр. війська Ярослава Мудрого і Мстислава Володимировича відвоювали Червенські міста, які у 1018 р. захопив польский князь Болеслав Хоробрий. Уклав союз з польським королем Казимиром І Обновителем, видавши за нього свою сестру Добронігу й одруживши свого старшого сина Ізяслава з сестрою Казимира.
У 1031 р. Ярослав Мудрий на відвойованих у Польщі українських землях заснував над р. Сян місто Ярослав, яке стало форпостом Київської держави на заході. Ярослав Мудрий здійснив ряд походів проти племен естів (1030) і ятвягів (1038). У 1030 р. заснував над Чудським озером
м. Юр’їв (тепер Тарту). Здійснював енергійні заходи щодо зміцнення південних кордонів держави. Для захисту кордонів від нападу кочівників наказав спорудити нову оборонну лінію вздовж річок Сули, Стугни, Росі, Трубежа. У 1036 р. руські війська під керівництвом Ярослава вщент розгромили печенігів біля Києва. На честь цієї перемоги у 1037 р. закладено Софійський собор. У 1043 р. організував похід київської дружини під проводом сина Володимира і воєводи Вишати на Візантію. За князювання Ярослава Мудрого значно розширилися і зміцнилися міжнародні зв’язки Київської держави. Русь підтримувала тісні відносини з Візантією, Німеччиною, Угорщиною, Францією та скандинавськими країнами. Міжнародне становище держави Ярослав Мудрий закріпив родинними зв’язками з багатьма європейськими правителями.
Сам Ярослав був одружений з донькою шведського короля Олафа - Інгігердою, згодом - з Анною, дочкою візантійського імператора, дочка Ярослава Мудрого Єлизавета Ярославівна вийшла заміж за норвезького короля Геральда Суворого, друга дочка - Анна Ярославівна за французького короля Генріха II, третя дочка Анастасія була дружиною угорського короля Андрія І (Андраша І). Ярослав Мудрий приділяв велику увагу організації внутрішнього життя країни. За Ярослава Мудрого укладено збірник законів, так звану «Правду Ярослава», що становить найдавнішу частину «Руської правди». За правління Ярослава християнство остаточно утвердилося в Київській державі. У 1039 р. засновано Київську митрополію, яка підпорядковувалась Константинопольському патріарху. У 1051 р. Ярослав Мудрий, щоб звільнитися з-під опіки Візантії у церковних справах, усупереч канонові, собором руських єпископів обрав митрополитом київського церковного діяча і письменника Іларіона. За Ярослава Мудрого у Київській Русі засновано перші монастирі - Св. Юрія, Св. Ірини та Києво-Печерський монастир, які стали великими церковними і культурно-освітніми центрами. Як високоосвічена людина Ярослав дбав про розвиток освіти в державі. За його розпорядженням створено школу і бібліотеку при Софійському соборі; зібрано перекладачів, які переклали давньоруською мовою багато грецьких книг. За його правління Київ, держава зберегла свою могутність і міжнародний авторитет. Помер Ярослав Мудрий у Вишгороді. Похований у Софійському соборі в Києві.
Бесіда за запитаннями:
1)Як саме Ярослав Мудрий прийшов до влади у Київській державі? Чи легким був цей шлях?
2)Як ви гадаєте, чому князь приділяв велику увагу розбудові Києва?
3)Які пам’ятки архітектури було закладено за часів правління Ярослава Мудрого?
4)На що спрямовував свої зусилля князь Ярослав у зовнішній політиці ?
Далі можна запропонувати учням переглянути такі схеми:
Вчитель:
- Діти погляньте на останній портрет князя, що ви на ньому бачите?
- А, що у князя у руках?
Діти, це не просто сувій чи книга це перший писаний, систематизований звід законів Русі – України, який отримав назву «Руська правда».
Перегляд фільму кінокомпанії «Стар Медіа» «Руська правда Ярослава Мудрого».
- Про, що ви дізналися переглянувши фільм?
- Що лежало в основі цих законів?
- Як ви думаєте чи потрібна була «Руська правда» Київській державі? Чому ви так думаєте?
Вчитель:
Але все в світі має свій початок і кінець. Прийшов час коли княжіння Ярослава Мудрого закінчилося. Ось як описує ці події літописець: « За вікнами княжого терема бився холодними крилами вітер. Він ніс лютневу холоднечу й тривогу. Ярослав лежав, заглиблений в останні земні думки. Потім звів погляд на вікно, за яким була темрява…
Ранок після 20 лютого 1054 р. на Русі вже починався без князя Ярослава ». Помер князь у досить похилому для того часу віці - у 76 років. Літописець свідчить про поховальний обряд так: «Попи за звичаєм піснеспіви співали, і плакали за ним люди. І принесли і поклали його в мармурову раку в церкві Святої Софії». Мармуровий саркофаг з прахом князя та його дружини Ірини стоїть і донині в Софійському соборі, а сам храм Святої Софії є вічним пам’ятником великому князю.
4. Завершальний етап.
Вчитель: Якщо лишається час можна запропонувати учням невеличкі тестові завдання на закріплення знань:
Тести
1.Ярослав до затвердження у Києві був князем у:
а)Пскові;
б)Новгороді;
в)Тьмутаракані.
2.Київська Русь була об’єднана під керівництвом Ярослава у:
а)1016 р.;
б)1019 р.;
в)1036 р.
3.У 1036 р. Київ зазнав нападу з боку:
а)печенігів;
б)варягів;
в)половців.
4.Ярослав заснував місто:
а)Юр’єв;
б)Львів;
в)Володимир.
5.Ярослава називали:
а)«європейським сватом»;
б)«тестем Європи»;
в)«зятем Європи».
6.За часів правління Ярослава було упорядковано зведення законів:
а)«Конституція»;
б)«Київський кодекс»;
в)«Руська Правда».
Відповіді: 1 б; 2 в; 3 а; 4 а; 5 б; 6 в.
Висновок вчителя:
- Діти, хочеться закінчити наш урок такими словами: «Кожна епоха породжує свого героя». І дійсно, ця епоха була дійсно його, жоден князь не мав честі називатися Мудрим. І нам з вами є у кого вчитися, адже ми нащадки славного роду, цілої плеяди відомих українців, які жили в різні часи, але вкладали свою цеглинку у великий кам’яний мур, який постав на карті як сильна, волелюбна держава - Україна. Адже ми з вами є продовжувачами славного роду українців.
«Люди й покоління – се тільки кільця в ланцюгу великім всесвітнього життя, а той ланцюг порватися не може» .
Леся Українка
5. Підведення підсумків.
- Діти,що нового ви дізнались про Ярослава Мудрого під час сьогоднішнього уроку?
(Учні пишуть свої варіанти біля тих, які були зроблені на початку теми на своєрідному сувої. Аналізують їх, порівнюють, роблять висновки).
6. Домашнє завдання.
- Опрацювати текст параграфа та запитання до нього;
робота з історичними джерелами, характеристика «Руської правди» за планом:
План.
1.Становище і відповідальність різних груп населення;
2.Захист приватної власності;
3.Наявність родових пережитків;
4.Уявлення про особисту честь і гідність.
Тести на повторення.
1.Яке нове місто заснував Володимир Великий на західних землях:
А)Володимир;
Б)Перемишль.
2.Як у народі, фольклорних переказах називали князя Володимира:
А)Святим;
Б)Красним Сонечком.
3.Що було зображено на срібних монетах:
А)орел;
Б)тризуб.
4.Роки правління Володимира припала на:
А)980 – 1015 рр;
Б)964 – 972 рр.
5.Чи згодні ви з твердженням 6
«Щоб остаточно зламати самостійність племінної верхівки, Володимир відрядив своїх синів до різних міст Київської Русі управляти».
А)Так;
Б)Ні.
6.Бояри – ц..
А) верхівка суспільства Київської Русі;
Б)військо князя.
7.Великий князь – це..
А)командир князівської дружини;
Б)особа в руках якої була зосереджена повнота влади в Київській Русі.
8.Князь Володимир провів на Русі релігійну реформу запровадивши едину релігію:
А)іслам;
Б) ристиянство.
9.Який з зазначених літописів дає нам найбільше інформації про життя і правління князів Київської Русі:
А)«Повість минулих літ»;
Б)Київський літопис.
10.Перша мурована церква була побудована за розпорядженням князя в Києві і називалася:
А)Десятинна;
Б)Софіївський собор.
Картка 1.
Володимир Великий охрестив киян у річці Прип'ять у 1015 році.
(Дніпро, 988).
__________________________________________________________________
Володимир провів державну реформу щодо управління земель. Вождів і князів племінних княжінь він замінив своїми братами.
(синами).
__________________________________________________________________
Картка 2.
За часів правління Володимира його у фольклорних творах називали Святим, історики Великим, а священики - Красним Сонечком.
(в народних творах – Красним Сонечком).
__________________________________________________________________
Київський літопис повідомляє «І став Володимир княжити в Києві одноосібно», правив Володимир довго з 980 – 1001 рр.
(980 – 1015 рр.).
__________________________________________________________________
Картка 3.
Володимир здобув перемогу над поляками і повернув до складу Київської держави західні землі держави хорватів і дулібів, а також захоплені червенські городи - Белз, Холм, Перемишль. Тут він заклав нове місто, назвавши його Полоцьк.
(Володимир).
__________________________________________________________________
За розпорядженням князя Володимира в Києві під керівництвом грецьких майстрів було побудовано першу муровану церкву. На її утримання князь наказав віддавати десяту частину своїх прибутків. Відтак вона отримала назву Софіївська.
(Десятинна).
Тести на закріплення
1.Ярослав до затвердження у Києві був князем у:
а)Пскові;
б)Новгороді;
в)Тьмутаракані.
2.Київська Русь була об’єднана під керівництвом Ярослава у:
а)1016 р.;
б)1019 р.;
в)1036 р.
3.У 1036 р. Київ зазнав нападу з боку:
а)печенігів;
б)варягів;
в)половців.
4.Ярослав заснував місто:
а)Юр’єв;
б)Львів;
в)Володимир.
5.Ярослава називали:
а)«європейським сватом»;
б)«тестем Європи»;
в)«зятем Європи».
6.За часів правління Ярослава було упорядковано зведення законів:
а)«Конституція»;
б)«Київський кодекс»;
в)«Руська Правда».