Урок з історії України у 7 класі на тему: "Правління князя Ярослава Мудрого"

Про матеріал
Розробка уроку, презентації, відеоматеріали. До розробки уроку входять завдання на повторення вивченої теми про князя Володимира Великого у вигляді різнорівневих завдань та форм роботи (усні запитання,тести, картки). Багато ілюстрваного матеріалу пов'язаного з новою темою, схеми тощо. А також презентації для повторення та вивчення нової теми. Відеоматеріали з циклу "Країна" Історія українських земель про правління Ярослава та Руську Правду.
Перегляд файлу

Розробка уроку з історії України

на тему:

 «Київська держава

за правління Ярослава Мудрого»

7 клас

 

Підготувала: вчитель історії

Веселобалківської ЗОШ І-ІІ ступенів

Пшонна Віталіна Вікторівна

 

Тема: Київська держава за правління Ярослава Мудрого.

Мета:

  • Продовжувати вчити учнів характеризувати внутрішню та зовнішньополітичну діяльність князя Ярослава Мудрого.
  • Розвивати уміння визначати основні риси в становищі держави за часів правління князя Ярослава;
  • Закріплювати уміння працювати з різними джерелами інформації та на їх основі робити певні висновки про історичні факти та події; давати характеристику історичним діячам і визначати їхнє місце в історичному процесі;
  • Виховувати національно – патріотичні почуття учнів.

Матеріал: Підручник; карта Київської держави; картки з завданнями; тести; атласи; роздатковий матеріал; презентація на тему: «Князі Київської держави. Портретна галерея»; портрети Ярослава Мудрого; уривок фільму кінокомпанії «Стар Медіа» про період князювання Ярослава Мудрого; сигнальні картки; проектор.

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:

Благослови, Господь, держаний Київ,

Що на горі над голубим Дніпром

Пильнує мир і всі труди людськії,

Що їх живить свої добром.

Хід уроку.

1.Організаційний момент.

Прийом «Яскрава пляма».

- Наше завдання на сьогоднішньому уроці, закріпити свої знання про період князювання Володимира Великого. Пригадати імена та роки правління попередніх князів. Розпочати вивчення періоду правління та основних реформ Ярослава Мудрого. Визначити місце особи в історії держави.

- Давайте заспокоїмось і налаштуємось на роботу, відкинемо все зайве і поринемо в світ історії.

- Уявімо, що ми з вами за допомогою машини часу  перенеслись у ті далекі часи.

2. Актуалізація опорних знань та умінь.

- Давайте покажемо на карті кордони Київської держави кінця X -  першої половини XI ст.

- Пригадайте усіх князів, які перебували на  престолі Русі – України до Ярослава Мудрого. (для цього завдання вчитель використовує поетичне слово, яке зробить повторення емоційно насиченим, образними. Можна також використати матеріали підручника, виписки з історичних джерел).

- Хочу налаштувати вас на повторення такими словами:

Де стоїть тепер наш Київ,

Там була сама гора.

Жив там першим Кий з Хоривом,

Щек та Либідь - їх сестра.

Над самим Дніпром на горах,

Огороджений з боків

Ровом, мурами, валами,

Київ виріс і розцвів

На сторожі коло його

Наче батько, став Дніпро,

Наче батько сину, ніс він

З півдня й півночі добро.

- Ось ми з вами і пригадали, як усе починалось. Ставши у витоків зародження Київської держави (Русь-Україна).

 (Демонстрація слайду презентації).

- Далі я вам читатиму уривки з віршів, які розповідають про діяльність київських князів. Ваше завдання  визначити про кого саме йде мова.

Два мужі, не то бояри, не то славні племінні,

Два брати, що разом про державу дбали

Небезпеку від її кордонів відвертали.

А від підступів жорстоких врятуватись  не вдалось

Славні голови зложили

  • Про кого з князів йде мова?  (Аскольд та Дір).

(Презентація слайду).

Учитель читає уривок балади «Віщий Олег» О. Пушкіна.

Коня благородні кістки

Лежать на Дніпровському схилі.

Їх миє, їх порох вкрива

Над ними шумує

Шовкова трава.

І тихо ступивши на

Череп німий,

Князь мовив:

«Спи, друг одинокий!»

Тебе пережив твій хазяїн старий….

  • Про кого з князів йде мова? (Олег).

(Презентація слайду).

Наступний уривок:

Він справу Олега продовжив,

В походи  ходив він  відважно

І Візантію прекрасну намагався скорити не раз.

Але лиха його спіткала доля,

коритись племена і данину

платити відмовлялись.

Древляни князя того,

жорстоко покарали.

За звичаєм язичницьким молодого князя розіп’яли,

І смерті страшної завдавали.  (Ігор).

(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).

Наступний вірш.

Княгиня, що жалю до ворогів не знала,

І в серці ненависть та помсту лиш плекала.

Палила, нищила, землею засипала і хитрощами їх занапащала.

З язичництва до християнства перейшла

У Візантії Костянтин хрестив її.

І наймудрішою , серед чоловіків усіх княгиню ту назвали. (Ольга).

(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).

  • Вчитель читає уривок з твору «Князь Святослав» М. Морозенка.

Князь – воїн, що не боявся

ні блиску меча,

ні лету стріли.

І славні руські вої

сміливо йшли за ним,

Бо бачили в ньому силу і міць.

Як часто килим – трави

матінки Землі,

слугував молодому князю

і ратникам його

за стіл і постіль.

Пил походів міцно

поєднав русичів у непереможне руське військо.

І тремтіли вороги, коли вчували зичний голос,

Молодого князя:

«Іду на ви!» (Святослав).

(Відповіді учнів. Презентація наступного слайду).

-Далі звучить уривок  з художнього твору О. Олеся «Хрещення Русі».

Скликає на нараду мудреців…

І послав він їх пізнати

Кожну віру і богів.

І до кожної країни їдуть

Княжі посланці…

Роздивились все пізнали

І вернулись мудреці.

І сказали : «Ми пізнали

Віру кожної землі, та найліпша віра грецька,

Не забути нам її».

І послам своїм, щасливий

Князь відповідав:»Я давно уже, бояри, охреститися хотів.

Я візьму за жінку Анну,

доньку грецького царя,

Як волхвів до Царгороду

Все вела мене зоря».

А як греки не схотіли

І відмовили йому,

Став він військом облягати

Грецький Корсунь у Криму. (Володиир).

  • Учитель вислуховує відповіді учнів і робить висновки.
  • А зараз ми з вами детальніше зупинимось на діяльності Володимира Великого, і попрацюємо з тестовими завданнями.

Тести.

1.Яке нове місто заснував Володимир Великий на західних землях:

А)Володимир;

Б)Перемишль.

2.Як у народі, фольклорних переказах називали князя Володимира:

А)Святим;

Б)Красним Сонечком.

3.Що було зображено на срібних монетах:

А)орел;

Б) тризуб.

4.Роки правління Володимира припала на:

А)980 – 1015 рр;

Б)964 – 972 рр.

5.Чи згодні ви з твердженням 6

«Щоб остаточно зламати самостійність племінної верхівки, Володимир відрядив своїх синів до різних міст Київської Русі управляти».

А)Так;

Б) Ні.

6.Бояри – ц..

А)верхівка суспільства Київської Русі;

Б)військо князя.

7.Великий князь – це..

А)командир князівської дружини;

Б)особа в руках якої була зосереджена повнота влади в Київській Русі.

8.Князь Володимир провів на Русі релігійну реформу запровадивши едину релігію:

А)іслам;

Б)християнство.

9.Який з зазначених літописів дає нам найбільше інформації про життя і правління князів Київської Русі:

А)«Повість минулих літ»;

Б)Київський літопис.

10.Перша мурована церква була побудована за розпорядженням князя в Києві і називалася:

А)Десятинна;

Б)Софіївський собор.

(Тести можна перетворити на індивідуальну роботу з завданнями, а можна на фронтальне опитування за допомогою сигнальних карток з варіантами відповідей, можна використати самоперевірку  під контроле вчителя).

-Діти подивіться будь ласка перед вами лежать картки з текстом, в якому подано інформацію про князя Володимира, але в ній допущені помилки. Ваше завдання знайти їх, виправити і зачитати нам  правильний варіант.

Картка 1.

Володимир Великий охрестив киян у річці Прип'ять у 1015 році.

(Дніпро, 988).

__________________________________________________________________

Володимир провів державну реформу щодо управління земель. Вождів і князів племінних княжінь він замінив своїми братами.

(синами).

__________________________________________________________________

Картка 2.

За часів правління Володимира його у фольклорних творах називали Святим, історики Великим, а священики - Красним Сонечком.

( в народних творах – Красним Сонечком).

__________________________________________________________________

Київський літопис повідомляє «І став Володимир княжити в Києві одноосібно», правив Володимир довго з 980 – 1001 рр.

(980 – 1015 рр.).

__________________________________________________________________

Картка 3.

Володимир здобув перемогу над поляками і повернув до складу Київської держави західні землі держави хорватів і дулібів, а також захоплені червенські городи - Белз, Холм, Перемишль. Тут він заклав нове місто, назвавши його Полоцьк.

(Володимир).

__________________________________________________________________

За розпорядженням князя Володимира в Києві під керівництвом грецьких майстрів було побудовано першу муровану церкву. На її утримання князь наказав віддавати десяту частину своїх прибутків. Відтак вона отримала назву Софіївська.

(Десятинна).

 

  • Які реформи князя Володимира ви запам’ятали?
  • Чим найбільше вам запам’ятався Володимир Великий?

3. Основний етап (25-30 хв.)

- Сьогодні ми з вами вивчатимемо період життя і діяльності Ярослава Мудрого.

(Демонстрація портрету князя. Можна запропонувати учням переглянти декілька варіантів портретів князя, описати зображене, проаналізувати).

                      


 

А епіграфом сьогоднішнього уроку я обрала слова І. Кочерги недаремно, тому що сьогодні ми розглядатимемо діяльність особи, яка заклала основу нашої держави, всі свої сили спрямовувала на розбудову Києва, зміцнення і утвердження авторитету країни.

  • Складання портрету князя за реконструйованим портретом .

(підручник с. 68).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • А чи знаєте ви , що Ярослава Мудрого ми бачимо щодня? Де саме, як ви думаєте?

( можна продемонструвати  грошову купюру номіналом 2 гривні, на якій зображено Ярослава Мудрого).

Повторення.

  • Що ви знаєте, читали, чи можливо  пам’ятаєте про Ярослава Мудрого з 5 класу?

( Учні пропонують свої варіанти та записують їх на дошці).

Розповідь вчителя.

  • Вчитель розповідає про міжусобну боротьбу братів та утвердження князя на київському престолі.

( Під час розповіді доречно використати схему розміщену на форзаці підручника).

  • Далі, я б хотіла щоб ми з вами розглянули діяльність князя в дуже цікавій на мою думку формі, переглянувши фільм виробництва кінокомпанії «Стар Медіа» про правління Ярослава Мудрого.

(Демонстрація фільму).

 Прийом «Естафета ідей».

  • Зараз я дам вам ось такий своєрідний «літопис» (учитель демонструє учням умовний «літопис», на якому їм слід зробити записи своїх ідей після перегляду фільму. «Літопис» робиться у довільній формі. Я пропоную 2 варіанти: різнокольоровий сувій у вигляді гармошки, або ж коло з секціями  для запису ідей та портретом Ярослава Мудрого в центрі).

Прошу вас передаючи літопис один одному напишіть, що ви дізнались про князя Ярослава переглянувши фільм.

  • Після того, як учні зробили свої записи вчитель демонструє та аналізує їх.
  • Далі для більш детального ознайомлення  з особою князя та його діяльністю можна прослухати повідомлення учня, який отримав ви переджальне домашнє завдання.

Доповнення до повідомлення учня (за потреби).

ЯРОСЛАВ МУДРИЙ (бл. 978 - 20.2.1054) - видатний державний діяч і полководець Київської Русі, великий князь Київський (1019-1054).

Син Володимира Святославича і полоцької княжни Рогніди Рогволодівни. За життя батька управляв Ростовом, згодом - Новгородом.

У 1014 р. відмовився сплачувати данину Києву, і тільки смерть Володимира Святославича запобігла війні. Протягом 1015-1019 рр.

Ярослав вів запеклу боротьбу за київський престол з братом Святополком Окаянним. У 1019 р. остаточно розбив його війська в битві на р. Альті й став великим князем Київ­ським. Ярослав воював також з братом Мстиславом Володимировичем, який княжив у Тьмутаракані (з 988).

У Лиственській битві 1024 року Ярослав Мудрий зазнав поразки, внаслідок якої змушений був передати Мстиславу Чернігівську та інші землі на Схід від Дніпра (ці землі перейшли під владу Ярославу лише з 1036 р., після смерті Мстислава).

Період князювання Ярослава Мудрого позначився новим піднесенням Київської держави. Ярослав Мудрий, на думку М. Грушевського, зумів повернути всі україн­ські етнічні землі на заході. У 1030-1031 рр. війська Ярослава Мудрого і Мстислава Володимировича відвоювали Червенські міста, які у 1018 р. захопив польский князь Болеслав Хоробрий. Уклав союз з польським королем Казимиром І Обновителем, видавши за нього свою сестру Добронігу й одруживши свого старшого сина Ізяслава з сестрою Казимира.

У 1031 р. Ярослав Мудрий на відвойованих у Польщі українських землях заснував над р. Сян місто Ярослав, яке стало форпостом Київської держави на заході. Ярослав Мудрий здійснив ряд походів проти племен естів (1030) і ятвягів (1038). У 1030 р. заснував над Чудським озером

м. Юр’їв (тепер Тарту). Здійснював енергійні заходи щодо зміцнення південних кордонів держави. Для захисту кордонів від нападу кочівників наказав спорудити нову оборонну лінію вздовж річок Сули, Стугни, Росі, Трубежа. У 1036 р. руські війська під керівництвом Ярослава вщент розгромили печенігів біля Києва. На честь цієї перемоги у 1037 р. закладено Софійський собор. У 1043 р. організував похід київської дружини під проводом сина Володимира і воєводи Вишати на Візантію. За князювання Ярослава Мудрого значно розширилися і зміцнилися міжнародні зв’язки Київ­ської держави. Русь підтримувала тісні відносини з Візантією, Німеччиною, Угорщиною, Францією та скандинавськими країнами. Міжнародне становище держави Ярослав Мудрий закріпив родинними зв’язками з багатьма європейськими правителями.

Сам Ярослав був одружений з донькою шведського короля Олафа - Інгігердою, згодом - з Анною, дочкою візантійського імператора, дочка Ярослава Мудрого Єлизавета  Ярославівна вийшла заміж за норвезького короля Геральда Суворого, друга дочка - Анна Ярославівна  за французького короля Генріха II, третя дочка Анастасія була дружиною угорського короля Андрія І (Андраша І). Ярослав Мудрий приділяв велику увагу організації внутрішнього життя країни. За Ярослава Мудрого укладено збірник законів, так  звану «Правду Ярослава», що становить найдавнішу частину «Руської правди». За правління Ярослава християнство остаточно утвердилося в Київській державі. У 1039 р. засновано Київську митрополію, яка підпорядковувалась Константинопольському патріарху. У 1051 р. Ярослав Мудрий, щоб звільнитися з-під опіки Візантії у церковних справах, усупереч канонові, собором руських єпископів обрав митрополитом київського церковного діяча і письменника Іларіона. За Ярослава Мудрого у Київській Русі засновано перші монастирі - Св. Юрія, Св. Ірини та Києво-Печерський монастир, які стали великими церковними і культурно-освітніми центрами. Як високоосвічена людина Ярослав дбав про розвиток освіти в державі. За його розпорядженням створено школу і бібліотеку при Софійському соборі; зібрано перекладачів, які переклали давньоруською мовою багато грецьких книг. За його правління Київ, держава зберегла свою могутність і міжнародний авторитет. Помер Ярослав Мудрий у Вишгороді. Похований у Софійському соборі в Києві. 

Бесіда за запитаннями:

1)Як саме Ярослав Мудрий прийшов до влади у Київській державі? Чи легким був цей шлях?

2)Як ви гадаєте, чому князь приділяв велику увагу розбудові Києва?

3)Які пам’ятки архітектури було закладено за часів правління Ярослава Мудрого?

4)На що спрямовував свої зусилля князь Ярослав у зовнішній політиці ?

Далі можна запропонувати учням переглянути  такі схеми:

 

               

 

 

Вчитель:

- Діти погляньте на останній портрет князя, що ви на ньому бачите?

- А, що у князя у руках?

Діти, це не просто сувій чи книга це перший писаний, систематизований звід законів Русі – України, який отримав назву «Руська правда».

 

Перегляд фільму кінокомпанії «Стар Медіа»   «Руська правда Ярослава Мудрого».

- Про, що ви дізналися переглянувши фільм?

- Що лежало в основі цих законів?

- Як ви думаєте чи потрібна була «Руська правда» Київській державі? Чому ви так думаєте?

Вчитель:

Але все в світі має свій початок і кінець. Прийшов час коли княжіння Ярослава Мудрого закінчилося. Ось як описує ці події літописець: « За вікнами княжого терема бився холодними крилами вітер. Він ніс лютневу холоднечу й тривогу. Ярослав лежав, заглиблений в останні земні думки. Потім звів погляд на вікно, за яким була темрява…

Ранок після 20 лютого 1054 р. на Русі вже починався без князя Ярослава ». Помер князь у досить похилому для того часу віці - у 76 років. Літописець свідчить про поховальний обряд так: «Попи за звичаєм піснеспіви співали, і плакали за ним люди. І принесли і поклали його в мармурову раку в церкві Святої Софії». Мармуровий саркофаг з прахом князя та його дружини Ірини стоїть і донині в Софійському соборі, а сам храм Святої Софії є вічним пам’ятником великому князю.

4. Завершальний етап.

Вчитель: Якщо лишається час можна запропонувати учням невеличкі тестові завдання на закріплення знань:

Тести

1.Ярослав до затвердження у Києві був князем у:

а)Пскові;

б)Новгороді;

в)Тьмутаракані.

2.Київська Русь була об’єднана під керівництвом Ярослава у:

а)1016 р.;

б)1019 р.;

в)1036 р.

3.У 1036 р. Київ зазнав нападу з боку:

а)печенігів;

б)варягів;

в)половців.

4.Ярослав заснував місто:

а)Юр’єв;

б)Львів;

в)Володимир.

5.Ярослава називали:

а)«європейським сватом»;

б)«тестем Європи»;

в)«зятем Європи».

6.За часів правління Ярослава було упорядковано зведення законів:

а)«Конституція»;

б)«Київський кодекс»;

в)«Руська Правда».

Відповіді: 1 б; 2 в; 3 а; 4 а; 5 б; 6 в.

 

 

 

 

Висновок вчителя:

 

- Діти, хочеться закінчити наш урок такими словами: «Кожна епоха породжує свого героя». І дійсно, ця епоха була дійсно його, жоден князь не мав честі називатися Мудрим. І нам з вами є у кого вчитися, адже ми нащадки славного роду, цілої плеяди відомих українців, які жили в різні часи, але вкладали свою цеглинку у великий камяний мур, який постав на карті як сильна, волелюбна держава - Україна. Адже ми з вами є продовжувачами славного роду українців.

«Люди й покоління – се тільки кільця в ланцюгу великім всесвітнього життя, а той ланцюг порватися не може» .

Леся Українка

5. Підведення підсумків.

- Діти,що нового ви дізнались про Ярослава Мудрого під час сьогоднішнього уроку?

(Учні пишуть свої варіанти біля тих, які були зроблені на початку теми на своєрідному сувої. Аналізують їх, порівнюють, роблять висновки).

6. Домашнє завдання.

- Опрацювати текст параграфа та запитання до нього;

робота з історичними джерелами, характеристика «Руської правди» за планом:

План.

1.Становище і відповідальність різних груп населення;

2.Захист приватної власності;

3.Наявність родових пережитків;

4.Уявлення про особисту честь і гідність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести на повторення.

1.Яке нове місто заснував Володимир Великий на західних землях:

А)Володимир;

Б)Перемишль.

2.Як у народі, фольклорних переказах називали князя Володимира:

А)Святим;

Б)Красним Сонечком.

3.Що було зображено на срібних монетах:

А)орел;

Б)тризуб.

4.Роки правління Володимира припала на:

А)980 – 1015 рр;

Б)964 – 972 рр.

5.Чи згодні ви з твердженням 6

«Щоб остаточно зламати самостійність племінної верхівки, Володимир відрядив своїх синів до різних міст Київської Русі управляти».

А)Так;

Б)Ні.

6.Бояри – ц..

А) верхівка суспільства Київської Русі;

Б)військо князя.

7.Великий князь – це..

А)командир князівської дружини;

Б)особа в руках якої була зосереджена повнота влади в Київській Русі.

8.Князь Володимир провів на Русі релігійну реформу запровадивши едину релігію:

А)іслам;

Б) ристиянство.

9.Який з зазначених літописів дає нам найбільше інформації про життя і правління князів Київської Русі:

А)«Повість минулих літ»;

Б)Київський літопис.

10.Перша мурована церква була побудована за розпорядженням князя в Києві і називалася:

А)Десятинна;

Б)Софіївський собор.

 

 

 

Картка 1.

Володимир Великий охрестив киян у річці Прип'ять у 1015 році.

(Дніпро, 988).

__________________________________________________________________

Володимир провів державну реформу щодо управління земель. Вождів і князів племінних княжінь він замінив своїми братами.

(синами).

__________________________________________________________________

Картка 2.

За часів правління Володимира його у фольклорних творах називали Святим, історики Великим, а священики - Красним Сонечком.

(в народних творах – Красним Сонечком).

__________________________________________________________________

Київський літопис повідомляє «І став Володимир княжити в Києві одноосібно», правив Володимир довго з 980 – 1001 рр.

(980 – 1015 рр.).

__________________________________________________________________

Картка 3.

Володимир здобув перемогу над поляками і повернув до складу Київської держави  західні землі  держави хорватів і дулібів, а також захоплені червенські городи - Белз, Холм, Перемишль. Тут він заклав нове місто, назвавши його Полоцьк.

(Володимир).

__________________________________________________________________

За розпорядженням князя Володимира в Києві під керівництвом грецьких майстрів було побудовано першу муровану церкву. На її утримання князь наказав віддавати десяту частину своїх прибутків. Відтак вона отримала назву Софіївська.

(Десятинна).

 

Тести на закріплення

 

1.Ярослав до затвердження у Києві був князем у:

а)Пскові;

б)Новгороді;

в)Тьмутаракані.

2.Київська Русь була об’єднана під керівництвом Ярослава у:

а)1016 р.;

б)1019 р.;

в)1036 р.

3.У 1036 р. Київ зазнав нападу з боку:

а)печенігів;

б)варягів;

в)половців.

4.Ярослав заснував місто:

а)Юр’єв;

б)Львів;

в)Володимир.

5.Ярослава називали:

а)«європейським сватом»;

б)«тестем Європи»;

в)«зятем Європи».

6.За часів правління Ярослава було упорядковано зведення законів:

а)«Конституція»;

б)«Київський кодекс»;

в)«Руська Правда».

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь

Номер слайду 2

Аскольд і Дір (850 – ті роки – 882 р.)

Номер слайду 3

Олег (882 -912)

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Ігор (912 – 945)

Номер слайду 6

Ольга (945 – 964)

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Святослав (964 – 972)

Номер слайду 9

Володимир Великий (980 – 1015)

Номер слайду 10

Ярослав Мудрий (1019 – 1054)

Номер слайду 11

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Київська Русь за часів правління Ярослава Мудрого План1. Утвердження Ярослава в Києві.2. Внутрішня політика князя.3. “Руська правда”.4. Шлюбна дипломатія.

Номер слайду 2

Опорні поняття і дати уроку. Князівська усобиця. Звичаєве право. Писане право. Руська правда. Шлюбна дипломатія1019 – 1054 рр. – правління Ярослава Мудрого;1036 р. – розгром печенігів;1036 р. – будівництво Софійського собору;1051 р. – заснування Софійського собору. Опорні поняття: Опорні дати:

Номер слайду 3

Біографічна довідка. Роки життя (близько 983 — 1054). Був другим сином хрестителя Русі князя Володимира I Святославича з династії Рюриковичів від полоцької княжни Рогнеди. В хрещенні мав ім'я Георгій. Він був людиною високою на зріст (близько 175 см), із середнім видовженим обличчям, різко випнутим носом дещо хвилястої форми та з тонко окресленими, відносно неширокими вилицями.

Номер слайду 4

Яку політику проводив Внутрішня політика. Відновив централізовану владу. Зменшив податки. Велику увагу приділяв розвитку церкви. Дбав про розвиток ремесла, землеробства, скотарства. Побудував монастирі св. Георгія та Ірини Зовнішня політика1030 – 1031 р. здійснив велику кількість походів. У Польщі відвоював червенські міста в Забужжі, завоював місто Юріїв.1036р. Завдав нишівного удару кочівникам – печенігам, які опинилися біля Києва.1043р. Невдалий похід на Візантію.

Номер слайду 5

Софіївський Собор. Золоті ворота. Пам'ятки культури

Номер слайду 6

Шлюбна дипломатія. Ярослав був одружений з донькою шведського короля Інгігердою. Син Всеволод одружився з донькою візантійського імператора Анастасією. Син Святослав – з онукою германського цісаря Генріха ІІ. Дочка Анастасія одружилася з угорським королем Андрієм І. Дочка Єлизавета – з норвезьким королем Гаральдом Суворим. Дочка Анна стала дружиною французького короля Генріха І.

Номер слайду 7

Бібліотека Ярослава. За часів Ярослава з'явилася перекладна література. Побачили світ руські переклади античних творів Есхіла, Софокла, Сократа, Платона та ін. Книги створювали писці та переписувачі. Давні книжки мали оправи прикрашені золотом і коштовним камінням а також фрагменти із зображенням птахів, звірів та людей.

Номер слайду 8

Правда Ярослава Мудрого. Виданий Ярославом Мудрим збірник законів, названий «Руською Правдою», був першим літописним кодексом судових законів давньої Русі-України, об’єднуючим цивільне й кримінальне право і всі процеси судочинства того історичного часу, що охоплює все ХI століття.

Номер слайду 9

Значення діяльностіЯрослав Мудрий помер у віці 76 років. Літописець,вказуючи на значення діяльності князів Володимира та Ярослава,писав: “ Як то буває, що один зоре землю, другий засіє, а третій жне та їсть багаті овочі. Так і тут: батько Ярослава зорав та зрушив землю, просвітивши хрестом, Ярослав, Володимирів син, засіяв книжними словами серце вірних, а ми живемо, користуючись з книжної науки”.

Номер слайду 10

Підсумок Взяти собі св. кн. Ярослава Мудрого за приклад – це означає придбати, а на церковній мові "стяжати", чесноти провідної верстви тодішнього києво-руського суспільства – шляхетність, мудрість, мужність і благородство.

zip
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
4 січня
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку