Урок з історії України з теми" «Галицько-Волинське князівство за часів Данила Галицького»

Про матеріал
Урок з істоії України для учнів 7 класу з теми: «Галицько-Волинське князівство за часів Данила Галицького». Тип урока - вивчення нового матеріалу, вид - комбінований, з використанням різних видів роботи: робота з різними видами документів, групова робота. На уроці використовуються методи "Прес", "Фотомонтаж", "Скейчноут". вправи: "Вірю - Не вірю", "Незакінченне речення", "Сенкан". Урок сприяє розвитку критичного мислення учнів; виховування почуття патріотизму та відповідальності .
Перегляд файлу

Конспект уроку з історії України для 7 класу з теми:

 «Галицько-Волинське князівство за часів Данила Галицького»

Мета: охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику Данила Галицького, розкрити значення його діяльності;     

визначити територіальні межі  Галицько-Волинського князівства; визначити характерні особливості розвитку Галицько-Волинської держави на початку та в середині XIIІ ст.; удосконалювати уміння систематизувати матеріал життєвих вчинків історичного діяча, працювати з текстом підручника, історичними картами і документами;  розвивати  навички роботи з історичними документами, вміння систематизувати й узагальнювати історичні факти, працювати в групах, оцінювати діяльність історичних осіб, сприяти розвитку критичного мислення учнів; виховувати почуття патріотизму та відповідальності за прийняті рішення; сприяти вихованню на прикладах патріотичних вчинків Данила Романовича любові до рідної країни.

Очікувані результати для учнів:

1. Розповідати про діяльність Данила Романовича Галицького.

2. Позначати на контурній карті кордони Галицько-Волинського князівства, місця найважливіших битв, у яких брав участь Данило Романович, міста, які він заснував.

3. Визначати риси характеру Данила, аналізуючи історичні документи.

4. Розпізнавати ілюстрації, що стосуються теми уроку.

5. Визначати історичне значення діяльності Данила Романовича.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: проектор, ноутбук, настінна карта, контурні карти, зображення Д.Галицького, роздатковий матеріал, бланк оцінок. 

Структура уроку

І. Підготовчий етап

  • Організаційний момент (2% часу)

 Вправа «Вітер дме»

  • Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприймання нової теми (5% часу)

        «Вправа «Вірю-Не вірю».

  • Мотивація навчальної діяльності (10-12% часу).

Прийом «Фотомонтаж». Робота зі світлинами

  • Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів    (2% часу).

ІІ. Основна частина

  • Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття) (50 % часу)

Робота з повідомленням учня. Заповнення таблиці «Білі плями»

Робота з відео фрагментом Заповнення таблиці «Білі плями»

Робота з картою

Групова робота з історичними джерелами. Заповнення таблиці «.

Вправа «Незакінчене речення».

Метод «Прес».

 

Метод «Репортаж».

 Метод «Скейчноут»

         Осмислення знань та умінь (10 % часу)

  • Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях ( 7-10%)

Прийом «Сенкан».

ІІІ. Підсумковий етап

  • Підведення підсумків уроку, рефлексія (2-5% часу).
  • Інструктаж до виконання домашнього завдання (2-3% часу).

 

 

План уроку (зміст теми)

  1. Відновлення Галицько-Волинського князівства.
  2. Коронація Данила Галицького.
  3. Боротьба проти монголів.

Хід уроку

І. Підготовчий етап

  • Організаційний момент.

(На дошці написана тема уроку, розміщено портрет Д.Галицького (Дод. 1),  карта Галицько – Волинське князівство в ХІІІ ст., учні класу об’єднуються у 3 групи).

Підготовка класу до уроку.  Привітання.  Інтерактивна вправа «Вітер дме»:

  • Вітер дме для тих:
  • хто прокинувся;
  • хто прийшов у спідниці;
  • у кого є домашня тварина;
  • хто радіє життю;
  • у кого гарний настрій;
  • хто хоче дізнатися багато нового на уроці.
  • Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів або підготовка до сприймання нової теми.

Вправа «Вірю-Не вірю».

Перелік питань (кожне оцінюється в 0,5 бала):

  1. Галицько-Волинська держава утворилася в 1199 році?  (Так)
  2. Засновник Галицько-Волинської держави  - Ярослав Мудрий?  (Ні)
  3. Головною руйнівною силою Галицько-Волинської держави були бояри? (Так)
  4. Одна з перших головних битв русичів з монголами відбулася на річці Калка? (Так)
  5. Спустошення монголами Київського і Галицько-Волинського князівств відбулося в 1240-1241 рр.?  (Так)
  6. Сусідом Галицько-Волинської держави були Франція, Угорщина і Польща? (Ні)
  • Мотивація навчальної діяльності.

Колективна робота класу.

Прийом «Фотомонтаж». Робота із світлинами (Дод. 2)

( Учитель демонструє учням дві фотографії – пам’ятники Данилу Романовичу у Галичі та у Львові

- Перед вами пам’ятники  Данилу Романовичу Галицькому, які знаходяться у Львові та в Тернополі. Як ви вважаєте, чому не руйнують пам’ятники цього історичного діяча?

(Учні у свої відповідях приходять до висновку, що Данило Галицький був видатною особою і його поважають, тому бережуть пам’ять про нього).

  • Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.

Учитель. Історія України відома видатними особистостями. На сьогоднішньому уроці  ми познайомимося ще з однією видатною особою - Данилом Романовичем Галицьким. Ви навчитесь розповідати про діяльність Данила Романовича Галицького, позначати на контурній карті кордони Галицько-Волинського князівства, місця найважливіших битв, у яких брав участь Данило Романович, міста, які він заснував.

 (Учитель пропонує записати тему уроку та ознайомитися з очікуваними результатами. Також вчитель роздає бланк оцінок  та портфоліо Галицько-Волинської держави часів Д.Галицького, у якому учні будуть працювати протягом уроку).

ІІ. Основна частина

  • Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття).

Учитель. – Зараз перед вами виступить (… ім’я учня), який підготував коротку довідку про життя та діяльність Данила Галицького. (Випереджальне завдання).  Ваша задача – почати заповнити табличку «Біла пляма», у якій ви за час уроку будете позбавлятися білих плям – а це є порожні місця у вашій табличці. (Робота з портфоліо)

Учень: - Данило I Романович (1201—1264) — князь Галицько-Волинський і Великий князь Київський (1240), король Русі (1253). Син князя Романа II Мстиславича з династії Рюриковичів. Після тривалої та напруженої боротьби відновив і розбудував Галицько-Волинську державу, створену його батьком. З перемінним успіхом чинив впертий опір монгольскій експансії, одночасно нейтралізуючи мілітарні спроби західних сусідів втручатися у внутрішні справи його держави.

Сприяв розвитку міст, залучаючи туди ремісників і купців. За його правління були побудовані Холм, Львів, Кременець, Данилів, Стіжок, відновлений Дорогочин. Переніс столицю Галицько-Волинського князівства з Галича до Холму.

Час його князювання був добою найбільшого економічно-культурного піднесення та політичного посилення Галицько-Волинської держави. Маючи кордони по Карпатах, Дніпру та Дунаю, за його правління вона зробилася найбільшою державою в Європі, стала праобразом першої української національної держави.

1223 — разом з іншими руськими князями брав участь у битві на р. Калка проти монголів. Був поранений у груди й відступив з поля битви.

Вів боротьбу з феодальними уособицями, викликаними прагненнями галицької боярської верхівки та чернігово-сіверського і київського князів не допустити зміцнення влади Данила і його брата Василька в Галицько-Волинському князівстві. Опирався на підтримку дрібних і середніх служивих феодалів та міщан, зацікавлених у зміцненні княжої влади.

Проводив активну прозахідну політику. Під його владою поширювалися західноєвропейські культурні впливи, прищеплювалися відповідні державні адміністративні форми, зокрема в житті міст. Побудував ряд нових міст (Холм, Львів тощо), переніс столицю з Галича — міста боярських заколотів — до Холму.

Учитель: - Давайте трохи позмагаємось. Скільки білих плям вдалося заповнити … (називає прізвища 3-4 учнів).

 

Учитель: - А зараз ми продовжимо позбавлятися білих плям, для чого подивимось відеосюжет. (Вчитель роздає учням надруковані QR-коди з посиланнями на фільм, дод. 3)

Робота з відеосюжетом. 

 (Після перегляду відеосюжету учні відповідають на питання вчителя), метод «Ти мені, я тобі»

Учитель:

  1. Куди пішли монголи після захоплення Києва?
  2. Яким чином Данило Галицький вирішував зовнішньополітичні питання?
  3. З якими державами Галицько-Волинське князівство вступало у військові конфлікти і чому?

 

Робота з картою.

Учитель з учнями розглядають карту  Галицько-Волинського князівства і пропонує під час уроку заповнити в портфоліо контурну карту, а саме кордони Галицько-Волинського князівства, сусідів та місця головних битв, столицю держави.

Учитель.  Коли і як Данило Галицький утвердився в Галицько-Волинському князівстві?  

Групова робота. Дослідження історичних джерел.

Завдання групі № 1

  1. Опрацювати фрагмент  «Коронація Данила Галицького» (дод. 4).
  2. Зробити відповідні записи у портфоліо.
  3. Продовжуйте речення (метод «Незакінчене речення»)
  • З проханням організувати хрестовий похід Данило Галицький звернувся до…
  • Коронуватися Данила Галицького умовили князі…
  • Данило Галицький був коронований у місті …
  • Данило Галицький був коронований у … році
  • Данило Романович не хотів приймати корону тому, що ….

 

Завдання групі № 2

Опрацювати фрагмент «Боротьба князя Данила Галицького з татарами» з

 «Галицько-Волинського літопису». 

  1. Зробити необхідні записи у портфоліо.
  2. Надайте відповідь на питання (метод «Прес»): - Данило Галицький, звернувшись до Батия, проявив себе як боягуз, бо по-перше… по-друге… а отже …

Або: - Данило Галицький, звернувшись до Батия, проявив себе як мудрий політик, бо по-перше… по-друге… а отже…

 

Завдання групі № 3

Опрацювати фрагмент « Вплив Данила Галицького на розвиток української культури» з «Повісті минулих літ».

 

  1. Зробити необхідні записи у портфоліо.
  2. Надайте відповідь на питання (метод «Репортаж»)
  • Прокоментуйте діяльність Данила Галицького на користь своєї держави.
  • Що ви думаєте з приводу розвитку ремесел за правління Данила Галицького?
  • Як ви вважаєте, чому літописець порівнює Данила з Соломоном ?

 

(Представлення роботи груп. Учні продовжують заповнювати портфоліо, користуючись результатами роботи інших груп).

Робота в групах

Метод «Скейчноут».

 Завдання. Групам необхідно розробити словник, в якому одним словом характеризується діяльність Данила Галицького, використовуючи текст підручника, документи  і свої заповнені портфоліо.  Група 1 – «Воїн», група 2 – «Будівельник», група 3 – «Політик». Слова записуються на паперові смужки, які потім прикріплюються біля портрету  Данила Галицького, розташований на дошці.

   

Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях.

Учитель.  В ході уроку ми дізналися дуже багато про діяльність Данила Галицького. Зараз ми з вами складемо «Синквейн», за традиційними правилами. 

Учням пропонується скласти Синквейн до історичного портрета Данила Галицького.

 

ІІІ. Підсумковий етап

  • Підведення підсумків уроку

     Повернення до очікуваних результатів

 Учитель. Отже, визначивши головні особливості  держави Данила Галицького. відзначаю, що: 

  • Галицько-Волинська держава досягла вищого розквіту своєї могутності при Данилі Галицькому
  • Він зробив дуже багато зовнішньополітичних кроків для укріплення держави, більшість яких йому вдалася,
  • вивів свою країну на міжнародний рівень;
  • В історії України він став першим королем;

 Рефлексія.

Учитель пропонує учням намалювати у портфоліо стікер, який характеризує настрій дитини після уроку, де веселий   стікер – це стікер, який впевнений у своїх знаннях, зніяковілий – це стікер, якому не вся інформація зрозуміла, сумний – це стікер, який не впорався із задачами уроку.

  • Оцінювання навчальних досягнень. 

Учні заповнюють бланк самооцінювання (Дод. 5), який отримали на початку уроку та підраховують свої бали.

  • Інструктаж до виконання домашнього завдання.  

1. Прочитати §16;

2. Написати 3-5 порад Данила Галицького сучасним політикам.

3. Скласти  історичний портрет Данила Галицького.

Додаток 1

 

Похожее изображение

 

 


Додаток 2

Картинки по запросу памятник данилу галицкому львов

Пам’ятник у Львові

61-101-0239 001 Ternopil reg.jpg

Пам’ятник у Тернополі


Додаток 3

Фільм «Галицько-Волинська держава»

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DUphjfSIFYc4&10&0

 

https://www.youtube.com/watch?v=UphjfSIFYc4

 


Додаток 4. Історичні документи

Документ для І групи

 Коронація Данила Галицького

«…У той же час прислав папа послів достойних, що принесли Данилові вінець, і скіпетр, і корону, які означають королівський сан, кажучи: «Сину! Прийми од нас вінець королівства». Він-бо перед цим прислав був біскупа веронського і каменецького Якова Браганца, кажучи йому: «Прийми вінець королівства». Але він, Данило, у той час не прийняв був вінця, сказавши: «Рать татарська не перестає. Зле вони живуть з нами. То як я можу прийняти вінець без підмоги твоєї?» Тим часом Опізо, посол папський, прийшов, несучи вінець і обіцяючи: «Ти матимеш поміч од папи». Але він, Данило, все одно не хотів, та умовила його мати Анна, і князі лядські, кажучи: «Прийняв би ти вінець, а ми готові єсмо на підмогу проти поганих». Він, отож, прийняв вінець од бога, од церкви Святих апостолів, від престолу святого Петра, і від отця свого, папи Іннокентія, і від усіх єпископів своїх. Іннокентій же проклинав тих, що хулили віру грецьку православну, і збирався він собор учинити про істину віру і про возз’єднання церков.

Прийняв же Данило од бога вінець у городі Дорогочині…»

                                       ( Галицько-Волинський літопис )

 

 

 

 

 

 

 

Документ для ІІ групи

Боротьба князя Данила Галицького з татарами

«Коли зіткнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед… Ударили…в полки татарські…, а Данило поранений був у груди. Але через молодість і відвагу він не чув ран, що були на тілі його.., був-бо він сильний, - і Данило кріпко бився, побиваючи татар…

…Кріпко вони билися… Данило, убачивши, що все сильніше в битві налягають вороги.., повернув коня свого на втечу… І коли він біг, то захотів води, пивши, відчув рану на тілі своєму, - в битві не помітив він її через силу й мужність віку свого. Був-бо він сміливий і хоробрий, од голови  й до ніг його не було на нім вади».

  « … Прибув він до Батия на Волгу… І поклонився він за звичаєм їх, і ввійшов у вежу його. Він ( Батий) сказав: «Данило! Чому ти єси давно не прийшов? Але якщо нині ти прийшов єси, - то й се добре. Чи п’єш ти чорне молоко,  наше пиття, кобилячий кумиз?» І він сказав:» Досі я не пив. А нині ти велиш – я п’ю…»

 …О, лихіша лиха честь татарськая! Данило Романович, що був князем великим, володів із братом своїм Руською землею, Києвом, і Володимиром, і Галичем, і іншими краями, нині сидить на колінах і холопом себе називає! А вони данини хотять, і погрози ідуть, (і) він життя не надіється! О, лиха ти, честь татарськая… Пробув же князь у них днів двадцять і п’ять, ( а тоді) одпущений був… і поручена була земля його йому…»

                                                        ( Галицько-Волинський літопис)

 

 

 

Документ для ІІІ групи

Вплив Данила Галицького на розвиток української культури

«Сей же король Данило ( був) королем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами, і братолюбством  він світився був із братом своїм Васильком. Сей же Данило був другим по Соломоні…» (Галицько-Волинський літопис).

Цит.: «Повість минулих літ».

«І поставив він невеликий городок, та,   побачивши, що бог помічником йому,  а Іоанн підпомагачем йому є, спорудив він інший город, що його татари не змогли взяти, коли Батий всю землю Руську захопив. Тоді й церква святої Трійці запалена була і знову споруджена.

      Коли ж побачив князь Данило, що бог сприяє місцю тому, став він прикликати приходнів – німців і русів, іноплемінників і ляхів. Ішли вони день у день. І юнаки, і майстри всякі утікали (сюди) од татар – сідельники, і лкчники, і сагайдачники, і ковалі заліза, і міді, і срібла. І настало пожвавлення, і наповнили вони дворами навколо города поле і села.

      Звів також (Данило) церкву святого Іоанна (Златоустого), красну і гожу.     …Прикрасив (Данило) камінням дорогим, бісером і золотом також ікони, які він приніс із Києва і образ Спаса і пресвятої Богородиці, що їх йому сестра Федора дала з (київського) монастиря (святого) Феодора; приніс він також ікону Стрітення з (города) Вручого од отця його (Мстислава Мстиславовича).

      …І вежа (стояла) посеред города висока, щоб бити з неї довкола города. Знизу зведена з каменю п ‘ятнадцять ліктів у висоту, а сама зроблена з тесаного дерева і вибілена , як сир, сяяла вона на всі сторони.

C:\Users\1\Desktop\IMG_20190928_195446.jpg

Історія України. Робота з документами.  Воропаєва В.В.-Х. 2013. -544с. 

Додаток 5. Портфоліо до урока 

Галицько-Волинське князівство за часів Данила Галицького

Похожее изображение

Роки правління Данила Романовича  ________________

Столиця держави  ____________

 

 

Завдання до карти: позначити кордони Галицько-Волинського князівства, сусідів та місця головних битв, столицю

 

 

 

 

 

 

Білі плями

Дата

Подія

Наслідки

1223р.

 

 

 

Коронація Д.Галицького

 

1238р.

 

 

 

 

Приєднання Люблінської землі

 

Битва під Ярославом

 

 

Мирні переговори з Польщею,Угорщиною

 

 

Внутрішня і зовнішня політика

Внутрішня  політика

Зовнішня політика

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

Риси характеру                                                Стікер

Складання Синквейну

Додаток 6.

Лист самооцінювання

 

Вид роботи

Бали

Вправа «Вірю – Не вірю»

3 бали

Робота в групі з документами

 

1-4 бали

Робота в групі над історичним портретом

 1-3 бали

Складання Синквейну

1-2 бали

Всього

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2021
Переглядів
1832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку