Урок з історії України з теми: "Революція 1905- 1907років"

Про матеріал

Матеріали уроку розширюють знання учнів про першу Російську революцію та про її вплив на суспільно-політичне життя на Україні, показують, як змінилась роль армії та флоту у цій революції по відношенню до царської влади. Зміст уроку спрямований на формування в учнів громадянських компетентностей.

Перегляд файлу

Методична розробка

уроку з історії України, 10 клас,

з теми:

„Україна напередодні та в роки російської революції 1905 – 1907 років. Основні революційні події”.

 

МЕТА. Розкрити причини та основні завдання першої російської

революції, проаналізувати основні гасла революції та визначити її характер, показати масову участь в революції селян, робітників, солдат і матросів;

Розвивати вміння аналізувати суспільно-політичну  та економічну обстановку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, складати хронологічну таблицю, опорний конспект;

Виховувати ненависть до будь-яких форм експлуатації, прагнення відстоювати демократичні права і свободи, активну життєву позицію.

 

ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань з елементами

інтерактивного навчання – технології колективно-групового навчання та технології опрацювання дискусійних питань.

 

ОБЛАДНАННЯ.

  • Історична карта „Російська революція 1905-1907рр”;
  • „Словник історичних термінів”;
  • науково-методичний часопис „Доба” з історичної та громадянської освіти;
  • книга К. Ф. Шацілло „1905 – й год”
  • книга М. Я.Порпова „Красный адмірал”
  • підручник С.В.Кульчицького та Ю.Г.Лебедєва «Історія України, 10 клас»

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроків.

 

УЧИТЕЛЬ. Мирний розвиток людської цивілізації неодноразово переривався потрясіннями: повстаннями, війнами, революціями. Цей шлях пройшов і наш народ. Навіть ми з вами стали свідками революції, яка буде вписана окремою сторінкою в історію українського народу. Про це пише в науково-методичному часописі „Доба” з історичної та громадянської освіти Станіслав Кульчицький, доктор  історичних наук, професор.

 

„Яскравим революціям, які обочені ореолом святковості та проходять без крові, присвоюють власні назви. Такими були оксамитова революція 1989р. у Чехословаччині, Співоча революція 1991 року в Естонії, Революція троянд 2003 року в Грузії. Тепер уже можна твердити, що такою є Помаранчева революція 2004 року в Україні”

 

Сьогодні на уроці у нас піде мова про причини, початок і основні події першої в історії Російської імперії революції 1905-1907 років та основні події в ході цієї революції на Україні, яка була тоді однією з най розвиненіших частин цієї імперії. Ми повинні показати вміння аналізувати суспільно-політичну та економічну обстановку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку, робити висновки і узагальнення.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

  • Фронтальна бесіда:
  1. Що таке Революція?

Переворот в житті суспільства, який призводить до заміни одного суспільно-політичного устрою на інший, або до вдосконалення уже існуючого ладу.

 

  1. Які революції з історії Європейських країн вам відомі?

Англійська революція Х\/ІІ; Велика Французька буржуазна революція Х\/ІІІ ст; буржуазні революції 1848 -1849 рр. в Франції, Італії, Австрійській імперії та  німецьких державах.

 

УЧИТЕЛЬ. При розгляді цих революцій ми відмічали, що кожній з них передувала революційна ситуація.

 

  1. Що таке революційна ситуація? Які її ознаки?

Загострення соціально-політичної обстановки в країні, що може перерости в революцію.

  1. „верхи” не можуть управлять по-старому, а „низи” не хочуть жити по-старому;
  2. погіршення становища широких верств населення;
  3. різкий ріст політичної активності мас.
  1. Чи всяка революційна ситуація переростає в революцію?

Ні. Революційна ситуація в Російській імперії 1859 – 1861 рр. не переросла в революцію, бо царський уряд провів реформи..

 

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

План.

  1. Причини революції
  2. Привід до революції
  3. Основні революційні події

 

 

1.

УЧИТЕЛЬ. На попередніх уроках ми вивчили соціально-економічне та політичне становище Наддніпрянської України на рубежі ХІХ – ХХ століть. Проаналізуйте вивчений матеріал і дайте відповідь на питання:

     Чи мала місце революційна ситуація на Україні на початку ХХ століття?

Скористайтесь методом „Прес”

„ Я вважаю, що ...

   тому що ...

   наприклад, ...

   отже ...”,

і методом „Мікрофон” (говорить тільки той, до кого перейшов уявний мікрофон).

 

УЧИТЕЛЬ. З вашого аналізу я роблю висновок, що на початку ХХ ст. в Російській імперії склалась революційна ситуація. Виходячи із ознак революційної ситуації, визначте і запишіть у зошиті причини назріваючої революції.

ПРИЧИНИ РЕВОЛЮЦІЇ.

  1. Збереження самодержавства і поміщицького землеволодіння.
  2. Безземелля і малоземелля селян.
  3. Відсутність громадянських і політичних прав у робітників і селян.
  4. Національне гноблення.
  5. Техніко-економічна відсталість Росії від європейських країн.
  6. Відсутність фабричного законодавства.

 

УЧИТЕЛЬ. Виходячи з причин революції, хто міг бути рушійними силами цієї революції? (селяни, робітники, частина буржуазії)

А зараз спробуємо визначити характер цієї революції. Перед вами – гасла, які були проголошені в ході революції. Уважно їх прочитайте і подумайте, який  характер був першої російської революції.

 

 

 

ГАСЛА РЕВОЛЮЦІЇ.

„Геть самодержавство!”

„Хай живе народна революція!”

„Геть царат!”

!Хай живе свобода!”

„Землю – безземельним!”

„Працю – Безробітним!”

„Хліб – голодним!”

„Геть царський уряд!”

 

 Висновок: Революція мала демократичний характер.

 

2.

УЧИТЕЛЬ. Причини революції можуть існувати десятки років, але без поштовху – приводу – революція може і не розпочатися.

Сто років тому, 9 січня 1905 року рано вранці у неділю більше ста тисяч робітників, їх дружин і дітей чіткими колонами рушили із заводських окраїн Петербургу в центр, на Дворцову площу . попереду колон ішли священики в святкових рясах, несли хоругви, ікони, портрети царя, цариці. Люди несли цареві петицію, щиро вірячи, що правду можна знайти тільки у царя.

 

Зачитати зміст петиції. (книга К. Ф. Шацілло „1905 – й  рік”, ст. 34-35)

 

Звернутись до картини „9 січня 1905 року” . Розстріл мирної демонстрації увійшов в історію під назвою „Кривава неділя”. Ця подія викликала революційні виступи по всій імперії. Розпочалися масові страйки на заводах і фабриках. Це і був початок революції.

 

3.

Робота в групах (10 хв)

  1. Скласти хронологічну таблицю основних подій революції.
  2. Виконайте завдання „Третій зайвий”

Умова: із запропонованих понять, назв, імен визначте, які є зайвими і поясніть, чому.

а) 1900 – 1903 рік; 1905 рік; 1917 рік.

б) „Кривава неділя”; „Ходіння в народ”; Жовтневий політичний страйк.

в) Олександр Коваленко, Опанас Матюшенко, Микола Міхновський.

  1. Виконайте завдання „Портрет”

Умова: за поданим текстом відгадайте, про кого йде мова.

 Народився в сім’ї моряка. Рід його починався на Русі ще при Петрі І. В тринадцятирічному віці став вихованцем – кадетом Морського корпусу – закритого навчального закладу для дітей дворян.

 Називав себе по життєвим депутатом Севастопольських робітників. Був учасником Севастопольського збройного повстання, що вибухнуло в листопаді 1905 року, отримав прізвисько „Червоний адмірал”.

 6 березня 1906 року був розстріляний на острові Березань за вироком царського суду.

      (Петро Шмідт)

  1. Виконайте завдання „Закінчити фразу”
    • 9 січня 1905 року була розстріляна  віра народу у царя.
    • В час піднесення революції почали виникати органи робітничої влади, які називались ради.
    • Микола ІІ „дарував населенню громадянські свободи і особисту недоторканість у своєму Маніфесті

 

  1. Визначте хронологічну послідовність подій, вказавши дати.

 

6

1

Повстання моряків Чорноморського флоту у Севастополі

1

2

Російсько – Японська війна

5

3

Маніфест про громадянські свободи

2

4

„Кривава неділя”

7

5

Виступ солдатів саперної бригади Київського гарнізону

3

6

Повстання на броненосці „Потьомкін”

4

7

Загальний всеросійський політичний страйк

 

 Перевірка виконання завдань.

 

І\/. Підсумок уроку.

 

УЧИТЕЛЬ. Восени 1905 року революційний рух в імперії став швидко радикалізуватися. На ігнорування царизмом економічних вимог робітники і селяни висунули політичні. Під тиском загального політичного страйку, цар прийняв Маніфест 17 жовтня, який в суспільстві був сприйнятий неоднозначно. Повстання і страйки продовжувалися і в листопаді – грудні 1905 року. І навіть армія і флот не стояли осторонь боротьби за права народу. Революція продовжувалась.

 Завдання для учнів: складіть асоціативне коло.

Д/з: Вивчити відповідний параграф підручника, аналіз причин революції; скласти усні розповіді про збройні виступи, вивчити хронологію подій; записати історичне значення революції 1905 – 1907 рр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
4208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку