Матеріали уроку розширюють знання учнів про першу Російську революцію та про її вплив на суспільно-політичне життя на Україні, показують, як змінилась роль армії та флоту у цій революції по відношенню до царської влади. Зміст уроку спрямований на формування в учнів громадянських компетентностей.
Методична розробка
уроку з історії України, 10 клас,
з теми:
„Україна напередодні та в роки російської революції 1905 – 1907 років. Основні революційні події”.
МЕТА. Розкрити причини та основні завдання першої російської
революції, проаналізувати основні гасла революції та визначити її характер, показати масову участь в революції селян, робітників, солдат і матросів;
Розвивати вміння аналізувати суспільно-політичну та економічну обстановку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, складати хронологічну таблицю, опорний конспект;
Виховувати ненависть до будь-яких форм експлуатації, прагнення відстоювати демократичні права і свободи, активну життєву позицію.
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань з елементами
інтерактивного навчання – технології колективно-групового навчання та технології опрацювання дискусійних питань.
ОБЛАДНАННЯ.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроків.
УЧИТЕЛЬ. Мирний розвиток людської цивілізації неодноразово переривався потрясіннями: повстаннями, війнами, революціями. Цей шлях пройшов і наш народ. Навіть ми з вами стали свідками революції, яка буде вписана окремою сторінкою в історію українського народу. Про це пише в науково-методичному часописі „Доба” з історичної та громадянської освіти Станіслав Кульчицький, доктор історичних наук, професор.
„Яскравим революціям, які обочені ореолом святковості та проходять без крові, присвоюють власні назви. Такими були оксамитова революція 1989р. у Чехословаччині, Співоча революція 1991 року в Естонії, Революція троянд 2003 року в Грузії. Тепер уже можна твердити, що такою є Помаранчева революція 2004 року в Україні”
Сьогодні на уроці у нас піде мова про причини, початок і основні події першої в історії Російської імперії революції 1905-1907 років та основні події в ході цієї революції на Україні, яка була тоді однією з най розвиненіших частин цієї імперії. Ми повинні показати вміння аналізувати суспільно-політичну та економічну обстановку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку, робити висновки і узагальнення.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Переворот в житті суспільства, який призводить до заміни одного суспільно-політичного устрою на інший, або до вдосконалення уже існуючого ладу.
Англійська революція Х\/ІІ; Велика Французька буржуазна революція Х\/ІІІ ст; буржуазні революції 1848 -1849 рр. в Франції, Італії, Австрійській імперії та німецьких державах.
УЧИТЕЛЬ. При розгляді цих революцій ми відмічали, що кожній з них передувала революційна ситуація.
Загострення соціально-політичної обстановки в країні, що може перерости в революцію.
Ні. Революційна ситуація в Російській імперії 1859 – 1861 рр. не переросла в революцію, бо царський уряд провів реформи..
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
1.
УЧИТЕЛЬ. На попередніх уроках ми вивчили соціально-економічне та політичне становище Наддніпрянської України на рубежі ХІХ – ХХ століть. Проаналізуйте вивчений матеріал і дайте відповідь на питання:
Чи мала місце революційна ситуація на Україні на початку ХХ століття?
Скористайтесь методом „Прес”
„ Я вважаю, що ...
тому що ...
наприклад, ...
отже ...”,
і методом „Мікрофон” (говорить тільки той, до кого перейшов уявний мікрофон).
УЧИТЕЛЬ. З вашого аналізу я роблю висновок, що на початку ХХ ст. в Російській імперії склалась революційна ситуація. Виходячи із ознак революційної ситуації, визначте і запишіть у зошиті причини назріваючої революції.
ПРИЧИНИ РЕВОЛЮЦІЇ.
УЧИТЕЛЬ. Виходячи з причин революції, хто міг бути рушійними силами цієї революції? (селяни, робітники, частина буржуазії)
А зараз спробуємо визначити характер цієї революції. Перед вами – гасла, які були проголошені в ході революції. Уважно їх прочитайте і подумайте, який характер був першої російської революції.
ГАСЛА РЕВОЛЮЦІЇ.
„Геть самодержавство!”
„Хай живе народна революція!”
„Геть царат!”
!Хай живе свобода!”
„Землю – безземельним!”
„Працю – Безробітним!”
„Хліб – голодним!”
„Геть царський уряд!”
Висновок: Революція мала демократичний характер.
2.
УЧИТЕЛЬ. Причини революції можуть існувати десятки років, але без поштовху – приводу – революція може і не розпочатися.
Сто років тому, 9 січня 1905 року рано вранці у неділю більше ста тисяч робітників, їх дружин і дітей чіткими колонами рушили із заводських окраїн Петербургу в центр, на Дворцову площу . попереду колон ішли священики в святкових рясах, несли хоругви, ікони, портрети царя, цариці. Люди несли цареві петицію, щиро вірячи, що правду можна знайти тільки у царя.
Зачитати зміст петиції. (книга К. Ф. Шацілло „1905 – й рік”, ст. 34-35)
Звернутись до картини „9 січня 1905 року” . Розстріл мирної демонстрації увійшов в історію під назвою „Кривава неділя”. Ця подія викликала революційні виступи по всій імперії. Розпочалися масові страйки на заводах і фабриках. Це і був початок революції.
3.
Робота в групах (10 хв)
Умова: із запропонованих понять, назв, імен визначте, які є зайвими і поясніть, чому.
а) 1900 – 1903 рік; 1905 рік; 1917 рік.
б) „Кривава неділя”; „Ходіння в народ”; Жовтневий політичний страйк.
в) Олександр Коваленко, Опанас Матюшенко, Микола Міхновський.
Умова: за поданим текстом відгадайте, про кого йде мова.
Народився в сім’ї моряка. Рід його починався на Русі ще при Петрі І. В тринадцятирічному віці став вихованцем – кадетом Морського корпусу – закритого навчального закладу для дітей дворян.
Називав себе по життєвим депутатом Севастопольських робітників. Був учасником Севастопольського збройного повстання, що вибухнуло в листопаді 1905 року, отримав прізвисько „Червоний адмірал”.
6 березня 1906 року був розстріляний на острові Березань за вироком царського суду.
(Петро Шмідт)
6 |
1 |
Повстання моряків Чорноморського флоту у Севастополі |
1 |
2 |
Російсько – Японська війна |
5 |
3 |
Маніфест про громадянські свободи |
2 |
4 |
„Кривава неділя” |
7 |
5 |
Виступ солдатів саперної бригади Київського гарнізону |
3 |
6 |
Повстання на броненосці „Потьомкін” |
4 |
7 |
Загальний всеросійський політичний страйк |
Перевірка виконання завдань.
І\/. Підсумок уроку.
УЧИТЕЛЬ. Восени 1905 року революційний рух в імперії став швидко радикалізуватися. На ігнорування царизмом економічних вимог робітники і селяни висунули політичні. Під тиском загального політичного страйку, цар прийняв Маніфест 17 жовтня, який в суспільстві був сприйнятий неоднозначно. Повстання і страйки продовжувалися і в листопаді – грудні 1905 року. І навіть армія і флот не стояли осторонь боротьби за права народу. Революція продовжувалась.
Завдання для учнів: складіть асоціативне коло.
Д/з: Вивчити відповідний параграф підручника, аналіз причин революції; скласти усні розповіді про збройні виступи, вивчити хронологію подій; записати історичне значення революції 1905 – 1907 рр.