Корекційне заняття розроблено за програмою з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку «Корекція розвитку», автори Сак Т.В., Прохоренко Л.І. Форми роботи, подані в розробці, направлені на розвиток когнітивної сфери, формування пізнавальної діяльності, мовлення, наочно-образного та словесно-логічного мислення дитини з особливими потребами
Корекція розвитку
3 клас
Тема: Впізнання предмета за заданими ознаками
Мета: вчити учня визначати назви предметів за їх описом; виконувати завдання за словесною інструкцією вчителя; розвивати розумову діяльність у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком; розвивати наочно-образне мислення засобом конструювання; розвивати логічне мислення, пам'ять, уміння слухати, дрібну моторику рук; виховувати витримку, старанність, любов до природи.
Вид уроку: урок закріплення вивченого
Тип уроку: урок -гра.
Обладнання: малюнки, кубик, муляжі овочів та фруктів, картки з малюнками сонечка, овочів, розрізні картки, мікрофон, кольорові олівці, комп’ютер, фонограма музики П.Чайковського. Пори року. «Осіння пісня».
Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап
Створення психологічної готовності до продуктивної роботи на уроці.
ІІ. Основна частина
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (Музичний супровід).
- Відгадай загадку і ти дізнаєшся, хто до нас завітає на урок:
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль -
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь).
- Але, подивись, наша Осінь засмучена. Чому? (Вона не яскрава, не золота, не красива).
Ти будеш виконувати завдання і розфарбовувати частинки малюнка. Якщо встигнеш до кінця уроку розфарбувати увесь малюнок, Осінь тобі принесе подарунок.
- Сьогодні на уроці ми будемо розпізнавати й називати предмети за поданим описом. То ти маєш бути дуже уважним!
2. Вправа «Чарівний кубик»
Аналізуємо завдання «Чарівного кубика»:
- Алфавіт ( розказати алфавіт)
- Частини доби (назвати частини доби: ранок, день, вечір, ніч)
- Дні тижня (назвати дні тижня)
- Пори року (назвати пори року)
- Назви місяців (назви місяців кожної пори року відповідно до сезону)
- Чистомовка (повторити за вчителем чистомовку)
! - Можеш розфарбувати першу частинку малюнка: капелюшок.(Музичний супровід).
3. Дидактична гра «Знайди тінь».
- Дивлячись на малюнок, назви ознаки осені! (Листя жовтіє і опадає, частіше іде дощ, люди ходять з парасольками, дозріли овочі та фрукти).
4.Робота за карткою.
Загадка: Із-за хмарки випливає,
Промінці ласкаві має,
Заглядає у віконце
Це яскраве кругле… (Сонце)
- А яке сонечко восени? Воно таке ж гаряче та яскраве, як улітку?
- А зараз ти отримаєш картку, на якій зображено сонечко, а від нього йдуть промінчики. То ти маєш написати слова, які у тебе викликає сонечко.
(Дитина працює за карткою).
- То сонечко – тепле, яскраве, веселе, добре.
!- Молодець! Ти впорався із завданням й можеш розфарбувати наступну частинку малюнка: обличчя та волосся Осені. (Музичний супровід).
5. Гра «Збираємо кошик»
Загадка:
На городі ми ростемо,
За смаком ми різні.
Та на стіл до вас прийдемо,
До страв різних увійдемо! (Овочі)
- А зараз уважно слухай. Якщо правильно відгадаєш назву овоча за описом, то маєш право покласти цей овоч у кошик (використовуються муляжі овочів):
Довгенький, зелененький, колючий – огірок.
Соковитий, круглий, червоний – помідор.
Круглий, столовий, червоний – буряк.
Довга, смачна, вітамінна, помаранчева – морква.
Гіркий або солодкий, червоний або зелений – перець.
Пекучий, зубастий, білий – часник.
- Молодець! А тепер підрахуй, скільки овочів у твоєму кошику!
6. Гра "Я - вчитель"
- А тепер ти побудь у ролі вчителя.
За карткою та позначками на цій картці
склади загадку для мене.(Загадка про гарбуз.)
(Це овоч жовтого кольору, круглий, солодкий за смаком, великий, гладкий, з нього варять кашу.)
7. Вправа "Зайва ознака"
- А як називається цей овоч? Капуста).
- А цей овоч не попав до нашого кошика, тому що в його описі є зайві ознаки. Вибери із запропонованих ознак тільки ті, які підходять для опису капусти.
Запропоновані прикметники: велика, зелена, колюча, головата, квадратна, соковита, кругла, рум’яна, весела, ніжна, тендітна.
!- Молодець! Ти впорався із завданнями й можеш розфарбувати листячко в руках у Осені! (Музичний супровід).
Фізкультхвилинка «Осінні клопоти»
Прийшла осінь нам на втіху.
(Задоволено похитує голівкою, руки на поясі)
Всі приємний клопіт мають:
(Показує руками довкола себе)
Йдуть до гаю по горіхи,
(Стає навшпиньки й імітує зривання горіхів із дерева)
Лісові грибки збирають.
(Присідає і зображує «збір грибів»)
Трусять яблука та сливи,
(Підводиться і показує, як трусять дерева в садку)
А на городах, як годиться,
Вже достигли та вродили
Ріпа, буряки, морквиця.
(Нахиляється й імітує виривання
городини- коренеплодів)
Тож працюймо, не лінімось,
(Ритмічні оплески)
Вдячно осені вклонімось!
(Дитина схрещує долоні на грудях і низько вклоняється).
8. Малюнковий диктант.
- А що ще, крім овочів, дозріло восени? Відгадай! Запиши!
Синя накидка,
Хвостик, як нитка,
Смачна і зваблива,
Називається … (слива).
Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали
З апетитом скоштували. (Груша)
Ця жовтогаряча пані
В бархатистому жупані.
І солодка, і пригожа
На компот й варення гожа. (Абрикоса)
Влітку у садочку
зріє під листочком,
Восени, набравши соку,
Стане враз червонобоким. (Яблуко)
- Як можна назвати одним словом наші слова – відгадки?
- А які фрукти ти ще знаєш? Де ростуть фрукти? Який у тебе улюблений фрукт? Чому?
! - Можеш розфарбувати частинку сукні Осені. (Музичний супровід).
9. Дидактична гра «Хто зимує в ріднім краї?».
- З настанням осені деякі птахи відлітають у теплі краї, а деякі залишаються зимувати у нас. Давай дізнаємось, хто з птахів зимує у рідному краї?
(Назвати (показати) птахів, відтворити звуконаслідування їх голосів.)
Хто це? (Горобець.) Як ми називаємо ласкаво? ( Горобчик.) Який горобчик? (Маленький, сірий, жвавий.) Що він робить? (Цвірінькає: «Цвірінь – цвірінь!».)
Хто це? (Синичка.) Яка синичка? (Маленька, гарна, метушлива, із жовтим животиком та чорним комірцем.) Як подає голос синичка? (Вона цвірінчить.) Як цвірінчить синичка? («Цвінь-цвірінь!».)
Хто це? (Голуб.) Який він? (Великий, сірий.) Як подає голос голуб, що він робить? (Туркоче.) Як туркоче голуб? («Тур-р… Тур-р…».)
10. Дидактична гра «Склади картинку».
- Як ти думаєш, чи легко буде птахам знайти їжу взимку, коли все вкриється снігом? Як їм допомогти? Що потрібно зробити, щоб годувати пташок узимку?
Скласти з частинок цілу картинку «Годівничка для птахів».
- А чим можна годувати пташок? (Крихтами черствого хліба, крупами, несолоним салом, зернами соняшника, кукурудзи, насінням гарбуза та кабачків).
!- Молодець! Ти впорався із завданням і можеш розфарбувати сукню Осені до кінця. (Музичний супровід).
11. Дидактична гра «Впізнай дерево».
- А тепер завітаємо до осіннього лісу. Там дуже красиво! На деревах жовті, червоні, зелені листя, а ще видно ягідки, різні плоди.
- Пограємо в гру. За листочками та плодами потрібно обрати відповідне дерево.
12. Гра «У лісі».
- Відгадай загадки, і ти дізнаєшся, які звірі засинають на зиму:
волохатий, вайлуватий - ...ведмідь
колючий, маленький, сіренький – ...їжачок
-А які не сплять взимку:
полохливий, сіренький, довговухий – ...зайчик
хитра, руда, довгохвоста – ...лисичка
сірий, злий, хижий. голодний – ...вовк
пухнаста, руда, працьовита -...білка
!- Молодець! Ти впорався із завданням й можеш розфарбувати останню частинку малюнка: черевички Осені! (Музичний супровід).
ІІІ. Заключна частина
1. Вправи"Мікрофон", "Незакінчене речення"
- Ось і закінчується наш урок. Використовуючи мікрофон, продовж речення:
- Ми говорили про …
- Ми допомагали зібратися у лісі кому…
- Мені найбільше сподобалося завдання…
- Ти добре працював на уроці, встиг розфарбувати весь малюнок, і на згадку про цей урок Осінь дарує тобі подарунок!