Виступ на педагогічній раді
«Форми роботи вчителя по формуванню читацької компетентності та критичного мислення в 3 класі»
жовтень 2018 р.
Виступ
на педагогічній раді
«Форми роботи вчителя по формуванню читацької компетентності та критичного мислення в 3 класі»
Новопавлівська ЗОШ
№ 1 Читання є однією з передумов успішної адаптації молодшого школяра і в навчальному закладі , і в суспільстві загалом.
№ 2 Ми всі бачимо, що зараз школярі читають менше, ніж 5 – 10 років тому. Одна з об’єктивних причин цього явища – стрімкий розвиток мас-медійної культури. № 3 Комп’ютерні ігри, Інтернет, телебачення відволікають дітей від книг. І особливості нової мас-медійної культури зумовлюють нову компетенцію – оволодіння засобами інформаційно-комунікативних технологій. Але на відміну від письмової компетенції, формування якої в школі вже у деяких країнах є дискусійним питанням, актуальність читацької компетентності на близьке майбутнє поки що під сумніви не підпадає.
Читацька компетентність це не лише навичка читання, а уміння та навички, знання й цінності, завдяки яким людина може шукати нову інформацію для вирішення пізнавальних завдань, критично мислити.
№ 4 Читацька компетентність учнів виявляється у:
№ 5 Основним предметом, під час вивчення якого формується читацька компетентність молодшого школяра, є «Літературне читання».
Окрім уроків читання , формування читацьких навичок відбувається також:
№ 7 Моїм першочерговим завданням є засвоєння учнями навичок виразного й правильного читання, для цього на уроках я використовую багато різноманітних вправ і завдань (вправи на розвиток дихання, на розвиток артикуляційного апарату, картки для розчитування, скоромовки, чистомовки, тексти з малюнками, таблиці Шульте, слова-сходинки тощо). Але крім цього я також стараюся втілювати такі завдання:
№ 8 Отже, показниками читацької компетентності є:
За різними дослідженнями, виокремлюють такі чинники, що впливают на формування читацьких умінь учнів:
Як бачимо, роль учителя тут невелика. Але я завжди пам’ятаю, що для розвитку читацьких компетенцій найсприятливішим є саме молодший шкільний вік. Якщо інтерес до читання не сформовано в початковій школі, це негативно вплине на подальше навчання та розвиток дитини. Якщо до 13-14 років у дитини не сформована читацька компетентність, вікно у світ книги закривається.
№ 9 Що роблю я, щоб сформувати інтерес до читання? Кожного року проводжу батьківські збори, де стараюся переконати батьків, щоб саме вони слідкували за грамотним, свідомим та виразним читанням власних дітей. Залучення батьків – запорука досягнення бажаних результатів у всебічному розвитку дитини. При зустрічах з батьками, проведенні занять у Школі батьківства я акцентую увагу на сумісній роботі педагога і сім’ї для досягнення поставленої мети. Тим більше, що людська пам'ять краще пам'ятає те, що з'являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам'ятовується найкраще. А тому щодня, протягом дня через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об'ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1—2 години без відпочинку. Намагаюся донести це батькам.
Ну і звичайно, ніхто не відміняв читання перед сном. Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
№ 10 У класі оформила Центр читача, де є невеличка бібліотечка, де діти знайомляться з літературою різних авторів, тем, жанрів.
№ 11 Обов’язково ведемо Щоденник читача.
№ 12, 13 Ще з першого класу проводимо вправу «Читання для себе».
№ 14, 15 А також вправу «Читання для когось».
№ 16 Також реалізовуючи навчальні проекти з інших предметів учні вчаться самостійно шукати потрібну інформацію з різних джерел, опрацьовувати її, робити висновки.
№ 17 Є у нашому класі настільний ляльковий театр, де діти можуть проявити свою творчу діяльність у літературній сфері.
№ 18 Після активного використання таких вправ я переконалася, що учні краще навчилися аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло використовувати набуті навички. Виріс інтерес дітей до читання. Діти навчилися критично мислити, формулювати свою думку.
№ 19 Якщо учень каже: «Я люблю читати», «Я хочу читати», «Я хочу цю книгу», «Я не можу зупинитися, коли читаю», коли я кажу, що можна провести час на свій розсуд, а дитина йде бере книгу і сідає читати – я можу сказати, що моя мета з формування читацької компетентності досягнута.