Урок з курсу" Християнська етика в українській культурі. Дорога мудрості" на тему : Золоте правило життя"

Про матеріал
Конспект уроку з курсу" Християнська етика в українській культурі. Дорога мудрості" на тему : Золоте правило життя" ознайомлює учнів із чеснотами, їх значущості у житті людини.
Перегляд файлу

Нововолинська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №4 імені Т.Г. Шевченка

Нововолинської міської ради Волинської області

 

 

 

Урок з курсу

«Християнська етика в українській

 культурі. Дорога доброчинності»

 

 

 

Тема.  Золоте правило життя. “Роби іншим так, як би ти хотів, щоб робили тобі”. Усвідомлення себе в світі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Римарчук Вікторія Анатоліївна,

вчитель початкових класів

 

 

2019

Тема. Золоте правило життя.  "Роби іншим так, як би ти хотів, щоб робили тобі”". Усвідомлення себе в світі.

 

Мета: розкрити зміст поняття  « золоте правило життя», пояснити його значущість для життя, на практичних прикладах сформувати знання про зміст людських чеснот, а саме: привітності, гідності, скромності, делікатності, людяності, справедливості, пристойності;  розвивати мислення, мовлення, пам'ять, уяву; удосконалювати моральні якості, виховувати повагу до людини, бажання жити за золотим правилом моралі.

 

Обладнання: символічна картина « Золоте правило моралі», скринька нових слів, дошка, роздатковий матеріал.

 

Очікувані результати:

Після цього уроку ви зможете:

* Знати основний зміст поняття « золоте правило життя»;

* Розумітися на людських чеснотах;

* Аналізувати свої дії і дії однокласників;

* Обгрунтовувати роль людських чеснот у повсякденному житті.

 

Вислови на дошці

Не роби людині того, чого не бажаєш собі.

(Конфуцій — давньокитайський філософ)

 

Не заподій іншому болю способом, який і для тебе буде болісним.

(Буда)

Поводься з друзями так, як хочеш, щоб вони поводилися з тобою. (Аристотель)

 

 

 

Хід уроку

                                                                 Епіграф:  Робіть так, щоб людям,

                                     які вас оточують, було добре…

                                                                                                    В. Сухомлинський

 

І. Організаційна частина

    (Привітання. Створення емоційного настрою)

  • Доброго ранку! – травам росистим.
  • Доброго ранку! – квітам барвистим.
  • Доброго ранку! – сонечку ясному.

     Людям усім і всьому прекрасному.

  • А зараз простягніть один одному руки, передайте тепло своїх долонь. Подивіться один на одного, подаруйте свою посмішку. У кожного з вас найкращий сусід. Дайте сусіду свою  руку і скажіть:

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий цікавий

Я з радістю почну.

 

Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось не шуміти.

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

  • От бачите, від ваших усмішок в класі стало затишніше і світліше. Сядуть перші дівчатка - скромність, а потім хлопчики - мужність.

ІІ. Актуалізація опорних знань, закріплення вивченого

                                                                   (Пісня «Людина починається з добра»№1)

                  Учень:           Не лінуйтесь робити добра,

                                          Лише зла не бажайте нікому,

                                          Бо воно, як велика гора,

                                          Стане вам на шляхові земному.

На попередньому уроці ми говорили з вами про те, що світ створений для добра.

           Гра «Магніт»

 

  •      Подумайте, то що ж таке добро?  Над  цим  питанням  замислювались люди за різних часів. Добро - це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди

    

- Діти , а скажіть, добрим бути просто чи не просто? І чому ?

- Добре. А скажіть , чи можна за зовнішніми ознаками розпізнати добру людину і злу, і як це зробити?( Добра людина ввічлива, вона завжди посміхається. Добрі люди веселі, енергійні. рухливі, щирі.)

 

       Давньогрецький філософ Платон стверджував: «Піклуючись про щастя інших,  ми знаходимо своє власне щастя».

      Римський філософ Сенека вважав: «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому користь, не може бути доброю».

  •      А святий апостол Павло, проповідуючи вчення Христа, так наставляв римлян: «Любов хай буде непритворною, відвертайтеся від зла, приліплюйтеся до добра».
  •      Які слова «притягуються» до слова «добро»? Я читатиму вам ряд слів, ви покажіть мені сигналом. Якщо слово притягується - «згоду», відштовхується - «незгоду»

 Допомога, уважність, чистота, ненависть, тепло, співчуття, злість, взаємодопомога, байдужість, краса, щирість, піклування, світло, заздрість,  вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність, сонце    

 

 

 

 

 

 

Гра «Мікрофон»  Людина красна не словами, а добрими ділами

  (Які добрі справи ви зробили за цей тиждень?)

  • Молодці! Я гадаю, що і надалі список ваших добрих справ буде поповнюватися. Бо цього потребує наша душа. Інакше вона може… заблукати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети. Очікувані цілі.

  • Дорогі діти! Сьогодні ми поговоримо про добро. Ми маємо показати і довести, що вчимося бути добрими людьми. ознайомимося із Золотим правилом життя.
  • Що ви чекаєте від уроку.

Бажаю успіху. Адже успіх приходить до того, хто його прагне.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя

"Роби іншим так, як би ти хотів, щоб робили тобі", - звучить золоте правило життя.

«Золоте правило життя» здавна відоме багатьом народам. З’явилося воно ще в І тис. до н. е. Цікаво, що сталося це майже одночасно в культурах різних народів. У давньокитайській його сформулював Конфуцій: «Чого собі не бажаєш, того не роби іншим». У давньоіндійській - Будда, у давньогрецькій - сім мудреців. І формулювання правила вражаюче подібні. Золоте правило моральності - це істина, яку не потрібно доводити. Здійснюючи певний вчинок, ми повинні порівнювати себе з іншою людиною, ставити себе на її місце.

     Це правило існує стільки, скільки існує людство. У Нагірній проповіді Ісуса Хреста воно сформульовано так: «Усе, що ви бажаєте, щоб люди вам чинили, те ви чиніть їм» (Матвій 7.12). Існує і негативний його варіант, наприклад, у формулюванні Конфуція: «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі». Також є нейтральний варіант цього правила: дій так, як хотів би, щоб діяли інші. Але що ж це таке – правило?

      У Біблії золоте правило моралі згадується в апокрифічній книзі Товита (Тов. 4:15) і двічі в Євангелії при викладі Нагірної проповіді (Лк 6:31; Мт 7:12). «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви. Бо в цьому Закон і Пророки»

 

Як хочете, щоб робили вам люди, так і ви робіть їм.

                                         Євангеліє *                                                                             

Словничок. *Євангеліє — це найважливіша частина Святого Письма, в якій розповідається про Ісуса Христа.

 

2. Мозковий штурм.

 

Учитель. Чому його називають золотим? (Тому що воно найцінніше, найважливіше, найголовніше, непорушне, незмінюване.)

Золотим називають це правило тому, що людині достатньо його дотримуватися, щоб інші вважали її ввічливою.

3. Гра «Якщо ти добра людина, то повинен...»

Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.

 

• Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.

• Не вмиватися.

• Шанувати працю інших людей.

• Галасувати, коли хтось відпочиває.

• Обманювати, сваритися, хвалитися.

• Спати на уроках.

• Допомагати друзям у біді.

• Добре вчитися, багато читати.

• Красти.

• Захищати слабшого.

 

                 Учень:           Здавна кажуть добрі люди:

                                        Ближніх Бог велів любити.

                                         І завжди для всіх і всюди

                                         Він велів добро творити.

4. Опрацювання тексту підручника.

Микитка зранку в гостях у бабусі — сьогодні у неї святкування ювілею.  Бабуся попросила онука прийти трохи раніше, щоб допомогти їй. Під вечір мають  зібратися гості, а у бабусі не дуже міцне здоров’я. Микитка ж може прибрати щось у квартирі, розставити посуд, сходити по хліб.

Микита частенько буває в бабусі, але гостей у неї раніше не бачив, та й розмовляє бабуся по телефону не часто. Отож, думав Микитка, мабуть, прийде людей небагато, буде на ювілеї тихо й трохи нудно.

Та з самого ранку в бабусі не вгавав телефон. Микитка іноді першим брав слухавку і чув, що телефонували різні люди — старші й молодші, чоловіки й жінки. Бабуся всім щиро дякувала за привітання. А ще вітали сусідки. З пошти принесли телеграми...

Багато теплих, доброзичливих слів сказали гості. Микитка побачив, як чуйно, з любов’ю ставляться до бабусі її друзі, колеги по роботі, почув, як бабуся дякувала друзям і згадувала, як вони підтримували її у важкі хвилини.

Наступного дня Микитка запитав:

— Бабусю, як це виходить так, що у Вас стільки друзів та близьких? Стільки людей Вам допомагали і допомагають. Я теж хочу, щоб у мене було стільки помічників, коли стану дорослим.

Бабуся посміхнулася:

 — Знаєш, зі мною у дитинстві трапилася дивовижна історія. Коли я була такою, як ти, я теж училася в школі. На День учителя я хотіла привітати нашу  вчительку, і мама дозволила мені перед уроками зрізати найкращі квіти з квітника біля нашого будинку. А для цього треба було прокинутися трохи раніше.

Але я проспала. Прокинулася пізно, і все мусила робити похапцем. А тут наш кіт під ноги лізе. Я його і штурхнула, що він аж занявчав ображено. Побігла у квітник. Поки квіти вибирала — половину стоптала. Дивлюся, не всі пасують до букета, я їх і викинула спересердя. Коли вибігала за хвіртку  — зачепила нею стареньку сусідку, і не вибачилася. Вона на мене так докірливо глянула.

 Прибігаю до школи, аж тут моя подруга підходить. Побачила квіти і каже:

— Дай мені ось цю золотисту айстру, я хочу прикрасити свій букет. У тебе ж багато.

А я їй у відповідь: — Ще чого! Мій букет має бути найкращий.

Коли зайшла у клас, з’ясувалося, що у багатьох дітей прекрасні букети. А мій видався таким незугарним, що й дарувати його не хотілося.

Настрій у мене зіпсувався. А як прийшла додому, трохи прилягла й задрімала. І сниться мені дивний сон. Немов би я прокидаюся вранці й маю йти до школи. Але я маленька, а все навколо — велике. Проходжу повз нашого кота Мурчика, тепер такого великого, а він мене як пхне лапою, що я аж відлетіла. Згадалося мені, як я його «пригостила».

Виходжу з дому, проходжу біля наших квітів, що удвічі вищі за мене. Та вони мене не пускають до виходу з двору! Хапають своїми листочками за волосся. Ледве втекла від них. Підходжу до хвіртки, відчиняю її, а вона — мене з розгону так стукнула, що я аж через дорогу перелетіла.

Приходжу до школи, виявляється, забула ручку й зошити. Нема в чому писати. Прошу в однокласників, а вони мені й кажуть: «Не дамо, жаднюзі по заслузі!»

Ось такий дивний сон мені приснився. А коли моя мама мене ввечері розпитала, чому я така засмучена, я їй все розповіла: і про свій сон, і про те, що я вранці наробила.

Зітхнула мама, дістала зі скрині книгу, яку я раніше не бачила.

 

 — Думаю, донечко, час тобі знати слова з цієї святої книги — Євангелія. Запам’ятай їх на все життя і нехай вони будуть тобі дороговказом: «Як хочете, щоб робили вам люди, так і ви робіть їм». А сьогоднішній день хай для тебе буде доброю наукою.

— З тих пір я намагаюся жити так, щоб  ці слова справджувалися — закінчила бабуся і поглянула на Микитку, який уважно її слухав. Дякую своїм близьким і друзям, які так багато для мене роблять. І я стараюся їм допомагати, хоча й зовсім не для того, щоб отримати від них щось навзаєм.

 

5. Робота над текстом оповідання.

Чи підказує тобі цей віршик, як застосовувати «золоте правило»?

Я всміхаюсь сонечку:    Я всміхаюсь дощику:

— Здрастуй, золоте!    — Лийся мов з відра!

Я всміхаюсь квіточці —                  Друзям усміхаюся,

Хай вона росте!     Зичу їм добра.  

                                                                                                     Олена Рябець

 

Поміркуймо разом. Чому Микитчиній бабусі вдячні друзі й інші люди? Як нам жити, щоб заслужити до себе добре ставлення?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

6. Прочитай народні приказки і прислів’я.

Не живи тільки для себе, бо й не родивсь сам від себе.

Добре діло два віки живе.

Тепле слово і в мороз зігріє.

Як вони відповідають темі уроку? Як ти їх розумієш? Які ще прислів’я на цю тему ти знаєш?

 

Запитання. Що з перерахованого ти робиш для виконання золотого правила:

а) вітаюся при зустрічі  зі знайомими та друзями;

б) сперечаюся і обзиваюся;

в) не ділюся тим, що ти маю (іграшками, книжками, смачними гостинцями);                                 г) слухаюся батьків і вчителів?

 

7. "У скарбничку душі".

Зроблене людині добро завжди повернеться до нас добром. Так само і зло: зроблене зло повертається. Душа має жити добром!

 

8.Робота в парах. Створення чарівної квітки

  • Що означає робити добро?  Дора людина робить добро не з користі, не для подяки, а з великої любові до людей.
  • Давайте заповнимо чарівну квітку, записавши слова, що визначають наше ставлення до ближніх.
  • З чого починається спілкування? (З привітання)

Отже, перше слово, що визначає наше ставлення до ближніх – це привітність. Привітання не повинно бути байдужим, холодним. Вітаючись, треба постаратися відчути настрій людини, помітити в її очах сум чи тривогу, а може й біль.

  • Наша увага до ближніх повинна бути щирою.

Отже, друге слово – щирість.

  • Не треба жаліти для ближніх свого часу, свого добра, навпаки – поступайте так, як робив добрий самарянин. Це – щедрість.
  • Не грубіть, будьте завжди ввічливими і чемними. Отже - ввічливість.
  • Вчіться прощати образи, терпіти негаразди. Це - терпіння.
  • І, на кінець,майте серце, сповнене милосердя і любові.

9. Робота у зошиті.

V. Підсумок уроку

 - Справжній християнин повинен любити та розуміти людей, прагнути робити їм добро. На зло не гніватися, а постаратися простити. Справжні християнські чесноти – лагідність, любов до людей.

         Учень:           Ви старайтесь так прожити,

                                        Щоб, як сонечко, світити,

                                         І в душі завжди нести

                                        Теплий промінь доброти.

«Сонечко успіху».

Діти, за бажанням, підходять до сонечка і вішають промінчики, пояснюючи, у чому вони були успішними на уроці.

                        Сценка „Мама і доня”

Дитина   Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати  Так, моя донечко, правда.

Дитина А чому так багато зірок на небі?

Мати  Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та  свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає.               Бачила?

Дитина  Бачила, матусю, бачила. Матусенько, а чому одні зірочки ясні,  великі, а другі ледь видно?

Мати  Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь  тліє. А коли  добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини               світить ясно і світло це далеко видно.

Дитина Матусю, я буду доброю. Я хочу, щоб моя свічечка горіла  найяскравіше!

Мати  Старайся, моя дитинко (гладить по голові).

 

 

 Нехай у всіх присутніх свічечка горить довго і яскраво.

 Все про що ми згадували та розмовляли сьогодні на уроці, нехай залишить слід у вашому серці.

 Нехай вам світить сонце і посміхаються зорі.

 Даруйте людям добро, радість, красиві і добрі діла, не чекайте віддачі. Робіть добро навіть тим, з ким, можливо, більше і не зустрінетесь.

  Я вірю в силу доброти.

  Добро завжди сильніше злого,

  Дає наснаги, щоб цвісти

  І світлу обирать дорогу.

  Я вірю в силу доброти,

  Що має долю роботящу.

  Що хоче, щоб і я, і ти,

  І все було у світі кращим.   

                              

 Ось і добігла кінця наша розмова. Якщо від сьогоднішньої зустрічі  у ваших душах залишилася зернинка добра, я попрошу приколоти маленьке сонечко собі біля сердечка, а  якщо ви вважаєте, що добрим бути не обов’язково, що без добра можна прожити на світі –тоді сонечко нехай залишиться у вас на парті.

 

 

 

                                                                                                                      Додатковий матеріал

Притча про двох вовків

Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину. У кожній людині відбувається боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк - це зло, заздрість, ревнощі, туга, егоїзм, амбіції, брехня. Інший вовк - це добро, мир, любов, надія, істина, доброта, вірність...

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на хвильку замислився, а потім запитав:

— А який вовк зрештою перемагає?

Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

doc
Пов’язані теми
Етика, 4 клас, Розробки уроків
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
4626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку