Конспект відкритого класного години в початковій школі
Автор: Рузанова Тетяна Михайлівна, вчитель початкових класів, Коробчеевская спеціальна (корекційна) загальноосвітня школа-інтернат VIII виду, село Коробчеево Коломенського району Московської області
Дана методична розробка буде корисною вчителям початкової школи, класним керівникам.
Один з напрямків сучасної педагогіки звернено до духовно-моральних традицій вітчизняної освіти і виховання. Але необхідно докласти максимум зусиль для того, щоб у формуванні особистості дитини переважали духовно - моральні якості: доброта, любов, милосердя, толерантність. Матеріал класної години сприяє вирішенню цієї важливої задачі.
Цілі і завдання:
Розвиваючі: Розвивати здатність розрізняти і оцінювати стосунки і поведінку з позицій морального змісту: « добро-зло», « добре - погано», « можна - не можна».
Виховні: Виховувати уважне ставлення до людей; співчуття і щедрість по відношенню до близьких, милосердя.
Навчальні: Вчити відрізняти добро і зло в повсякденних ситуаціях знайомих дітям; виконувати правила етикету. Вчити запам'ятовувати народні прислів'я, розуміти їх моральне значення і сенс.
Сприяти формуванню у дітей уявлення про добро і зло.
Обладнання: Плакати з епіграфом, прислів'ями, правилами поведінки, книга В. Маяковського « Що таке добре і що таке погано», картки з різними ситуаціями. Малюнки дітей із зображенням добра і зла. Запис пісні « Йдемо дорогою добра», диск з мультфільмом « Цветик-семицветик», велике серце зі словом «милосердя» по середині, маленькі сердечка зі словами Апостола Павла про любов для гостей, картки для прислів'їв у вигляді пелюсток квітки, приладдя для сценки «Добрий хлопчик».
Епіграф: «Поганий чи хорошої народжується птах,
Їй судилося літати.
Людині ж так не годиться.
Людині мало народитися:
Їм ще треба стати».
Едуард Асадов
Хід заняття
Слово вчителя. Наш класний годину почну з відомих вам слів В. Маяковського « Що таке добре і що таке погано» Показую книгу, згадуємо деякі слова до ілюстрацій. Останні - « Буду робити добре і не буду погано». Хлопці, хай ці слова будуть девізом всього вашого життя. А епіграф до нашого уроку зачитає Юра.
Епіграф: « Поганий чи хорошої народжується птах,
Їй судилося літати.
Людині ж так не годиться.
Людині мало народитися:
Їм ще треба стати».
Автор: Е. Асадов
Людина майже завжди знає, що він робить чи погано. Все своє життя з самого дитинства, людина пізнає, «Що таке добре і що таке погано». А ви, хлопці, розрізняєте, як ви робите? /Розглядаємо деякі вчинки дітей, даємо оцінку /Не просто правильно оцінити.
У нас є хороший помічник - наша совість. Совість - це голос Божий в людині. Вона підказує, що є добро і зло, утримує нас від поганих вчинків і заохочує - добрі. Совість застерігає нас від зла і направляє на шлях добра. Тема нашого класного години «Життя дається на добрі справи».
Загадка. Найкращий той на світі,
Хто як промінь весняний світлий
Хто допоможе, руку дасть.
Не шкодує нових ласт, лиж не разу не надягнутих,
Відкусити хоч полконфеты,
Ось яка краса
В мого друга ........( Доброта)
Бесіда.
- Що вам видається, коли ви чуєте це слово?
/Діти відповідають/
Уявіть, що сонце і доброта одне і те ж. Що було б зі світом, якби сонце перестало світити? /Діти відповідають/
- А щоб сталося, якщо б у світі зникла доброта?
(Всі кругом стали злими)
- З чим можливо порівняти зло?
(З вибухом, ураганом, пожежею...) З усім, що приносить людям і всьому живому шкоду.
На дошку вивішується визначення добра і зла за тлумачним словником
Подивіться, на дошці ваші малюнки, де ви зобразили вираз добра і зла. Які малюнки залишимо, а які приберемо?
Зло перемагається добром. Сердечне тепло і любов перемагають усі.
Згадуємо тему з читання « Що таке добре». Переказуємо розповідь Едуарда Шима « Брат і молодша сестра».
- Яким був хлопчик в цьому оповіданні? / Добрим, турботливим/
-У кого є молодша сестра? Наводжу в приклад Самігуліна Андрійка, який є дуже турботливим братом.
- Хто пам'ятає розповідь Бориса Ганага « Усмішка»? /Розповідають./
«Вона вся світилася, як сонечко, в очах сяяла усмішка, радісно вигукнула ...» Підкажіть яке слово? / « Здрастуйте» /
Гра «Словник ввічливих слів».
Розтане навіть льодяна глиба від слова теплого (Спасибі)
Зазеленіє старий пень, коли почує (Добрий день)
Щоб здоров'я побажати людям, неодмінно (Здрастуйте)
треба їм сказати
Молодці! Які ще ввічливі, чарівні слова ви знаєте? Говорити їх потрібно від усього серця
Физминутка. ( Діти встають, передають один одному сердечко і називають слова:
Доброго дня, радий бачити вас, дякую, будьте ласкаві, вибачте, дозвольте вас попросити і так далі)
Дуже приємно чути такі добрі слова. Слово - це тонке дотик до нашого серця.
Вчитель зачитує рядки з вірша Ст. Солоухіна «Слово про слова».
Давайте чесно зізнаємося, багато хороших і добрих слів ми говоримо один одному. / Ні, не завжди!/
Коли ми нервуємо, кричимо, обзиваємося, то злі слова нещадно роздають направо і наліво. Ще, буває, матюкаємося, лихослів'я. Матюки вбивають в людині сором. Нікому не буває приємно, коли в його адресу сиплються лайливі слова. Тому, існують певні правила спілкування, поведінки людей один з одним. Звід цих правил називається - етикет.
Етикет-це ввічливість, багато в чому доброта, добре ставлення до людей. А воно потрібно завжди і скрізь: у школі, вдома, у транспорті, в гостях, на вулиці, при спілкуванні один з одним.
Читання вірша С. Маршака «Якщо ви ввічливі» ученицею.
Одна справа знати етикет, інше виконувати. /Розглядаємо кілька ситуацій на правила поведінки./
Обговорення ситуацій по картинках.
Физминутка. Відпочинемо. Згадаймо прислів'я : « За добрі справи завжди похвала». На кожне слово присідаємо. Молодці!
Етикет у прислів'ях
А тепер спробуємо скласти самі прислів'я зі слів. / Звучить музика. Діти складають прислів'я зі слів, написаних на окремих пелюстках квітки. Число пелюсток - сім/
Читання прислів'їв. 1. Чого в іншому не любиш, того й сам не роби.
Як ви розумієте зміст цього прислів'я? / Діти відповідають, вчитель коригує/ і так по кожній прислів'ї
2. Бережи плаття сновові, а честь змолоду. 3. Милий той гість, що не довго гостює. 4. Не думай бути ошатним, а думай бути охайним. 5. Погано тому, хто добра не робить нікому.
Порахуйте скільки пелюсток у квітки?
Що нагадує? ( Квітка - семицвітка)
Перегляд уривку з мультфільму «Цветик - семицветик».
Оцінюємо вчинок Жені. Тільки один пелюстка витратила на добру справу. - Як би ви вчинили? Чекаю відповіді «Один пелюстка витратили б на себе, а інші на добрі справи».
Згадаймо золоте правило. На дошці, на плакаті написані слова: « І так у всьому: як хочете, щоб з вами поступали люди, так поступайте і ви з ними». Матвій (7. 12)
Хлопці, чи можна робити добрі справи за гроші?
Сценка « Добрий хлопчик». Чому хлопчик заплакав?/ Йому стало соромно. Не можна робити добрі справи за гроші./
Висновок. Сподобався вам класний годину? Нехай все, про що ми говорили, ляже маленьким зернятком у ваше серце, а виросте добрими справами. Спасибі вам за роботу і за добрі відповіді. Подивіться, яке серце зросла у нас.
(З іншого боку дошки відкриваю велике серце зі словом « милосердя» посередині, пояснюю сенс цього чудового слова.) Нехай ваше серце буде милосердним, а гостям подаруємо сердечка, приготовані на уроках праці зі словами апостола Павла про любов. Звучить пісня « Дорогою добра», діти роздають подарунки. (Дивіться фотографії) Не забувайте, що життя дано на добрі справи. Кожен день перед сном подумайте, яку добру справу ви зробили сьогодні? Тільки вони допомагають нам ставати людиною. Зачитаємо разом ще раз епіграф до нашого класному годині.
Величезну роль у формуванні поглядів дитини відіграє вчитель і від нього залежить виховання духовно - моральної особистості дитини. Початкова школа - найбільш сприятливий період для гармонійного пізнання світу Сподіваюся, що представлений матеріал буде використаний колегами в роботі.