Мета: Сформувати знання про людські чесноти, їх значення у житті людини та оточуючих, дати визначення поняття – ввічливість, чемність; сформувати навички культурної поведінки на основі розв'язування ситуативних завдань, складання правил гідної поведінки людини, сформувати дружні стосунки між учнями класу, розширити словниковий запас учнів словами ввічливості. Розвивати зв'язне мовлення, мислення, увагу, пам'ять. Виховувати ввічливе ставлення та повагу до однолітків, людей, старших за віком.
ТЕМА: ЛЮДСЬКІ ЧЕСНОТИ. ВВІЧЛИВІСТЬ. ЩЕДРІСТЬ І ЖАДІБНІСТЬ. ДОБРОТА
Мета: Сформувати знання про людські чесноти, їх значення у житті людини та оточуючих, дати визначення поняття – ввічливість, чемність; сформувати навички культурної поведінки на основі розв’язування ситуативних завдань, складання правил гідної поведінки людини, сформувати дружні стосунки між учнями класу, розширити словниковий запас учнів словами ввічливості. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу, пам'ять. Виховувати ввічливе ставлення та повагу до однолітків, людей, старших за віком.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Таблиця «Сьогодні на уроці»,карточки для індивідуальної роботи, картки з прислів’ями та приказками про дружбу та ввічливість, мікрофон, картки із написами людських чеснот, тлумачний словник школяра, завдання для роботи в групах, мультимедійна дошка, паперові сердечка, склянка з водою, сіль, « скриня добрих справ».
Хід уроку
І. Організаційна частина. Слайд №1
Закінчилась перерва,
Продзвенів чаклун – дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
Гра « Шифрувальники» Щоб урок пройшов не марно ви повинні бути:
У – уважними; Слайд №2
Р – роботящими; Слайд №3
О – організованими; Слайд №4
К – кмітливими. Слайд №5
Щоб урок пройшов цікаво, всі берімося до справи.
IІ. Перевірка домашнього завдання. Слайд №6
1. Фронтальна бесіда
- Яку тему ви опрацьовували удома? ( Вимоги до дружби, товаришування, спільної гри, праці, навчання в групах, у класі)
— Кого можна назвати справжнім другом? ( Справжній друг завжди поруч. Він допоможе, порадить, виручить, підтримає словом і ділом, поділиться всім, розділить з вами радість і смуток)
- Чи можете ви так сказати про себе стосовно свого друга?
- Що вам потрібно змінити у своїй поведінці стосовно своїх друзів, однокласників?
3. Робота над прислів’ями та приказками про дружбу.
- Зачитайте дібрані удома прислів’я та приказки про дружбу та поясніть їх значення.
IIІ. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми і мети уроку.
- Послухайте ситуацію, скажіть про які правила говорив дідусь?
Вулицею йшли двоє перехожих: дідусь, якому виповнилось 65 років, і хлопчик — учень 3 класу. Дідусь ніс в руках портфель, три книжки і великий згорток. Одна книжка впала.
2.Оголошення теми, завдань, мети уроку. Слайд №8
Отож, ми сьогодні розпочинаємо вивчати правила поведінки людини серед інших людей, правила культурної поведінки: правила доброти, ввічливості, скромності, спілкування, поведінки у громадських місцях.
Ми дізнаємося сьогодні що таке людські чесноти, яку людину називають ввічливою, складемо правила ввічливого школяра і намагатимемося поводити себе саме так, як визначимо у цих правилах.
Мета сьогоднішнього уроку навчитися бути ввічливим, вивчити слова ввічливості, збагатитися знаннями та вміннями гідної поведінки людини.
3. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю» Слайд №9
- Як вирозумієте поняття – людські чесноти? ( Позитивні якості людського характеру)
- Якою повинна бути людина? Добра, чесна, ввічлива, скромна, культурна, привітна, чемна, щира.
Людські чесноти Слайд №10
4. «Мозковий штурм» Вчитель записує усі твердження – людські чесноти - на дошці
Назвіть людські чесноти, які ви знаєте, якими хотіли б володіти? Які вам подобаються?
Доброта, чесність, правдивість, поміркованість, чуйність, відвертість, щирість, сміливість, рішучість,тактовність.
5. Розгадування загадок Слайд№ 11
Скажеш так, чи надішлеш поштою -
Я від того нічим не змінюся.
Я людині нічого не коштую,
але високо дуже цінюся.( це ввічливі слова)
- Якби люди не вживали ввічливих слів, то навколо життя наше було б сірим і одноманітним.( на дошці малюнок - сіре небо, сумна земля, самотній будинок.. .якщо діти вживають ввічливі слова , то появляються квіти, сонечко, дерева, птахи...)
Слайд № 12,13
Розтопить серце всякого
сердечне слово...( дякую)
Якщо ми їсти вже не в силі,
то скажемо мамі що ?(спасибі)
Зазеленіє навіть пень,
коли почує.. .(добрий день)
Коли тебе впіймають за підказку,
то вчителеві скажеш вибачте...(будь ласка)
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Кажу усім щиро я...( до побачення)
- Отже , діти, які ми ввічливі слова відгадали?
Слайд №14
«Довідкове бюро»
Ввічливий – який дотримується норм поведінки, уважний у поводженні з іншими людьми; чемний.
Чемний – який дотримується добрих манер, вихований, люб’язний, уважний у поводженні з іншими людьми; ввічливий.
Слайд №15
6. Робота з підручником с. 70. (робота з малюнками
Фізкультхвилинка Слайд №16
IV. Закріплення нового матеріалу
1. Практичні досліди Слайд №17
- Ми звикли, щоб зрозуміти, потрібно не тільки почути, а ще й побачити.
- Зараз ми переконаємось, як впливають слова на поведінку людей, на їх самопочуття.
- Уявіть діти, що ви солонка , а сіль - це ваші слова. Склянка з водою - це інша людина, до якої ви говорите. Сіль розчиняється у воді, так само і ваші слова розчиняються у тій людині, до якої ви говорите, коли вона приймає їх близько до серця. Може хтось пригадав, як він образив свого друга поганими словами. Може тепер ви б захотіли забрати свої слова назад, але це неможливо .Вони осіли в серці ображеної людини. Тому потрібно спочатку думати, а потім говорити
Слайд №18
( Спочатку думай, а потім - говори.)
- А що ж робити людині, яку образили?
- Погляньте на малюнок с. 71
- Чи правильно чинять хлопчики?
- Як ви гадаєте на кого вони схожі?( на півників)
Що треба робити?
- Отже , стримувати себе- то найкращий стиль поведінки! Слайд №19
2. Робота в парах Слайд № 20
1 ряд.
* Обведи кожну третю букву. Запиши із вибраних букв слово.
а,в,щ,р,т,е,л,у,д,я,и,р,б,к,і,н,о,с,б,й,т,а,з,ь ( Щедрість)
2 ряд.
* Обведи кожну третю букву. Запиши із вибраних букв слово.
а,в,ж,г,р,а,т,о,д,л,у,і,з,с,б,т,я,н,р,и,і,к,о,с,ю,н,т,у,р,ь. ( Жадібність)
3. - Послухайте оповідання Василя Сухомлинського й скажіть:
-Про яку рису розповідається?
В.О.Сухомлинський «Яблуко в осінньому саду» Слайд № 21
Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим лист ком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко.
Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
— Як воно тут збереглося? — з подивом запитала Оля.
— Зараз ми його зірвемо, — сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.
Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
— Хай тобі буде яблуко, Ніно...Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
— Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
Віддали їй яблуко.
В маминих очах сяяла радість.
Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
- Отже, якими треба бути?( Не жадібними, щедрими)
- Чи правильно вчинили дівчатка?
- Чому мама була така радісна?
- Чи правильно вчинила мама?
4. Робота з прислів'ями Слайд № 22
- Прочитайте прислів'я, поясніть їх значення.
1) Щедра душа меду не жаліє.
2) Дав, як кіт наплакав.
3) Від користі серце кам'яніє.
5. Робота з паперовими серцями Слайд №23
Виберіть те серце, яке у вас ( Піднімають і тримають у руках)
6. Робота зі скринькою добрих вчинків. Слайд №24
- Перед Вами лежать надруковані добрі справи, які може робити кожен з нас. Виберіть ту, яку ви вважаєте вами виконаною..
- Зараз я підходитиму до кожного з вас, а ваше завдання зачитати вибрану вами справу і покласти до скриньки. І ми перевіримо, чи багато добрих справ зробили учні нашого класу.
- Допомога батькам по господарству.
- Допомога у вихованні молодших братів чи сестер.
- Нагодував(ла) тваринку.
- Зробив(ла) годівничку.
- Перевів(вела) бабусю через дорогу.
V. Підсумок уроку Слайд №25
А закінчити наш урок ми можемо такими словами:
1.Читання вірша "Твори добро" Л. Іванкової.
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю.
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, погодуй пташину.
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі,
Лиш добро повинна творити!
VI. Домашнє завдання
3 група- с.70-74 (переказувати)
2 група - с.70 -74 (переказувати), записати 3 прислів'я про ввічливість.
1 група- с.70-74 (переказувати), підготувати повідомлення про походження звичаїв вітатися, потискати руку при вітанні...
-Дякую. Урок закінчено. Слайд №26
1